handdator

Visa fullständig version : Raka Mark och Good Mornings?


Popeye
2005-12-25, 18:39
Kan man se dessa övningar som fullgoda övningar för både erektor spinae och Hamstrings?

Bönne
2005-12-25, 19:26
Tycker jag absolut, utmärkta övning för arslet också :)

Fast lite beror på hur mycket du böjer benen.

Jay-Z
2005-12-25, 19:27
Jag har för mig att Sheo sagt någonting om att för hamstrings behövs det även en curlövning för att träna hela muskeln? Eller var det tvärtom?


Sheo, sluta porrdansa framför granen och kom och upplys oss. *popcorn*

Edit: Nja, du kanske inte riktigt menade det jag trodde.

Sheogorath
2005-12-26, 04:33
Jag har för mig att Sheo sagt någonting om att för hamstrings behövs det även en curlövning för att träna hela muskeln? Eller var det tvärtom?


Sheo, sluta porrdansa framför granen och kom och upplys oss. *popcorn*

Edit: Nja, du kanske inte riktigt menade det jag trodde.

Ska se om jag lyckas slutföra hela den här posten innan sömntabletten kickar in: ok (dessutom är jag rätt bra dragen). det finns en del av hamstrings som bara tränas av knäflexion, och det är biceps femoris korta. den aktiveras inte av höftsträckning, vilket alltså de andra tre delarna gör. för komplett hamstringsutveckling behövs därför bencurl.

Popeye
2005-12-26, 10:07
Mmmkay, det kan ju vara bra att komma ihåg. Men med handen på hjärtat så var nog frågan mer ute efter huruvida övningarna räcker för Erektor spinae. (Dåligt ställd fråga)
Något i stil med: Om jag kör Good Mornings eller raka mark så behöver jag inte köra ryggresningar (hyperextensions).

Jorgen
2005-12-26, 10:08
Om jag kör Good Mornings eller raka mark så behöver jag inte köra ryggresningar (hyperextensions).
Nej, det tycker jag inte att man behöver.

krellik
2005-12-26, 12:29
Ska se om jag lyckas slutföra hela den här posten innan sömntabletten kickar in: ok (dessutom är jag rätt bra dragen). det finns en del av hamstrings som bara tränas av knäflexion, och det är biceps femoris korta. den aktiveras inte av höftsträckning, vilket alltså de andra tre delarna gör. för komplett hamstringsutveckling behövs därför bencurl.

Glute ham raise eller "finnen" om man nu inte har en sån bänk borde väll vara ett bättre alternativ än en fjollig bencurl? Rätt eller anus?

Sheogorath
2005-12-26, 12:50
Glute ham raise eller "finnen" om man nu inte har en sån bänk borde väll vara ett bättre alternativ än en fjollig bencurl? Rätt eller anus?

Om man är stark nog kan man nog tycka att den är häftig. Men jag är inte duktig nog för att avgöra varför den skulle vara bättre.

Popeye
2005-12-26, 13:34
Båda funkar ju.
Jag gillar personligen finnen, den är ju grym men man måste ha en träningspartner för att hålla ned fötterna.

krellik
2005-12-26, 14:05
Sorry är bakfull, var lite otydlig. Jag menar att om man kör finnen så borde man väl rimligtvis inte "missa" någon del av sin hamstringsmuskulatur.

Och i såna fall så kan man om man nu råkar tycka att lårcurlen är en lam maskin, helt enkelt hoppa över den om man nu kör finnen?