handdator

Visa fullständig version : Finns det några studier som visar att proteintillskott är sämre än att få i sig?


Justice
2005-12-25, 17:10
Finns det några studier som visar att proteintillskott är sämre än att få i sig samma mängd protein från mat?

Jag äter väldigt lite pulver då jag har stort matkonto men undrar om det skulle göra någon större skillnad om man byter ut en måltid med lagadmat och ersätter den med MRP eller proteintillskott+övriga måltidskällor?

Slartibartfast
2005-12-25, 17:22
Kan inte tänka mig att det skulle vara sämre.

Men å andra sidan är jag inte speciellt intelligent.

Farzan
2005-12-25, 17:32
nja, jag skulle nog säga att få samma mängd protein från mat är sämre.
Det är lättare att få i sig rätt mängd protein från kosttillskott och kosttillskottets protein är även anpassad för träningen. Fast nu snackar vi självklart bara om protein.

Som exempelvis vassle.
Tagen från kolozzeums hemsida.
"Vassleprotein ett samlingsnamn för en grupp mjölkproteiner bestående av främst Beta-laktoglobulin, Alfa-laktalbumin, Immunoglobuliner, Serumalbumin och en rad olika mindre peptider såsom Glykomakropeptider, Laktoferrin, Laktoperoxidas. Vassleprotein är ett av de främsta proteinerna för human nutrition och tas upp bättre och snabbare än andra proteiner"

Med maten får du en massa andra näringsämnen som du behöver, och det är mer mättande.

Gör som jag, ta en gainer OCH käka mat, så får du äta kakan och behålla den med...typ. :P

Slartibartfast
2005-12-25, 17:37
Ja, en kombination är bäst tycker jag.

Farzan
2005-12-25, 17:52
Ja, en kombination är bäst tycker jag.

Precis.

Om du vill bygga muskler är det aldrig bättre att byta ut en bra måltid med kosttillskott. Båda har sina för och nackdelar. Det bästa är som sagt, båda två.

Ät och njut. :)

Cerberus
2005-12-25, 18:21
bästa me kosttillskott, går skitfort att fixa och så slipper man laga mat.

Justice
2005-12-25, 18:39
nja, jag skulle nog säga att få samma mängd protein från mat är sämre.
Det är lättare att få i sig rätt mängd protein från kosttillskott och kosttillskottets protein är även anpassad för träningen. Fast nu snackar vi självklart bara om protein.

Som exempelvis vassle.
Tagen från kolozzeums hemsida.
"Vassleprotein ett samlingsnamn för en grupp mjölkproteiner bestående av främst Beta-laktoglobulin, Alfa-laktalbumin, Immunoglobuliner, Serumalbumin och en rad olika mindre peptider såsom Glykomakropeptider, Laktoferrin, Laktoperoxidas. Vassleprotein är ett av de främsta proteinerna för human nutrition och tas upp bättre och snabbare än andra proteiner"

Med maten får du en massa andra näringsämnen som du behöver, och det är mer mättande.

Gör som jag, ta en gainer OCH käka mat, så får du äta kakan och behålla den med...typ. :P

Jag skulle aldrig dricka en gainer förutom efterträningen, men däremot kan man dricka en proteindrink istället för att använda tex torsk i en måltid.
Då byter man bara ut proteinkällan ju.