handdator

Visa fullständig version : Riskokare och smak? (ej GI)


Ant
2005-12-25, 11:48
När jag käkar ris på tex indiska restauranger så är det grymt mycket godare än vad jag själv kan åstakomma på plattan, jag önskar mig således en riskokare i julklapp. Jag hade fått för mig att den kokar under tryck, men nu ser jag att den inte gör det. Så frågan är alltså: Blir riset lika gott som på restauranger med riskokare, eller är det bara en pryl som gör att jag slipper hålla koll på riset?

Mycket tacksam för svar!

Justice
2005-12-25, 13:55
Blir godare med tillsatt fett i form av olja/smör.

Ant
2005-12-25, 14:06
http://www.radron.se/templates/test____2316.asp

hmm, kanske ska lämna tillbaka den ändå, ngn som har ngt positivta att säga om riskokare?

coxie
2005-12-25, 14:28
dem är smidiga.

Bonnie
2005-12-25, 14:28
Jag tycker riskokare är bra, mest för att jag har så svårt att få riset bra i en vanlig kastrull.

Ant
2005-12-25, 14:31
dem är smidiga.


ok, men smaken skiljer inte?

Bonnie
2005-12-25, 14:33
Smaken har nog att göra vilket ris man väljer.

Kan säga att min riskokare (en Tefal) skvätter väldigt mkt omkring sig. Så man får helst ha den på ett ställe med fria ytor runt.

mistermr
2005-12-25, 16:00
Att koka ris som blir som riset på indiska restauranger åstadkoms inte med hjälp av en riskokare!

Ant
2005-12-25, 16:38
Att koka ris som blir som riset på indiska restauranger åstadkoms inte med hjälp av en riskokare!


Ok, men hur gör man då?

Yankeee
2005-12-25, 16:46
Ett tips kan vara att steka riset någon minut efter du har kokat det. T.ex kan du ha olja och vitlök i pannan lite innan, sen drar du i riset.

mistermr
2005-12-25, 17:02
Ok, men hur gör man då?

Så här gör man bra ris (basmati eller jasmine):

1.Tvätta riset och blötlägg det en timma innan det skall kokas.

2. Koka vatten i en kastrull

3. När vattnet har börjat små koka tilsätt lite salt och rör om samt lägg i det blötlagda riset (utan vattnet).

4. Riset skall inte bli helt färdigt i det kokta vattnet, ta ett par riskorn och känn efter när det är halvfärdigt (dvs halvhårt).

5. Sila av vattnet

6. Tillsätt lite olja i den nu tomma kastrullen

7.Lägg in det silade och halv färdiga riset

8. Låt stå under svag värme (kokplatta på 1 eller 2) i 15-20 minuter


Sedan har du det som du kallar för restaurang ris.


MVH

Ant
2005-12-25, 17:29
Så här gör man bra ris (basmati eller jasmine):

1.Tvätta riset och blötlägg det en timma innan det skall kokas.

2. Koka vatten i en kastrull

3. När vattnet har börjat små koka tilsätt lite salt och rör om samt lägg i det blötlagda riset (utan vattnet).

4. Riset skall inte bli helt färdigt i det kokta vattnet, ta ett par riskorn och känn efter när det är halvfärdigt (dvs halvhårt).

5. Sila av vattnet

6. Tillsätt lite olja i den nu tomma kastrullen

7.Lägg in det silade och halv färdiga riset

8. Låt stå under svag värme (kokplatta på 1 eller 2) i 15-20 minuter


Sedan har du det som du kallar för restaurang ris.


MVH



wow, grymt, ska testas, riktigt "gainerris" hehe Thanx! :thumbup:

mistermr
2005-12-25, 18:15
wow, grymt, ska testas, riktigt "gainerris" hehe Thanx! :thumbup:

Testa och återkom med resultat!

MVH

Ant
2005-12-25, 19:47
Testa och återkom med resultat!

MVH


Du har jobbat på restaurang eller?

mistermr
2005-12-25, 19:59
Du har jobbat på restaurang eller?

Nä, hurså?

Förresten skulle du kunna ta en titt på mitt program

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58821

och säga vad du tycker?

mistermr
2005-12-26, 16:05
Har ngn testat att koka ris enligt receptet?

larre
2005-12-26, 17:55
Så här gör man bra ris (basmati eller jasmine):
6. Tillsätt lite olja i den nu tomma kastrullen

MVH
Vad för olja? Raps/matolja? och hur mkt ungefär?

zanzi
2005-12-26, 18:07
Har ngn testat att koka ris enligt receptet?

Jo, jag har länge kokat ris efter det recept och det brukar bli det riset som smakar bäst (och ännu/fetare bättre blir det om man lägger på en klick smör när man serverar).
Brukar också ha lite Liba-bröd i botten av pannan (innan man lägger i det silade och halv färdiga riset '7') för att inte bränna riset och för att få något som kallas "tahdig"(?), vilket är friterat bröd som smakar mums! :eating:

larre: Det gör man för att inte riset ska brännas fast på pannan så det går nog bra med vilket som (själv brukar jag ta rapsolja).

mistermr
2005-12-26, 18:32
Jo, jag har länge kokat ris efter det recept och det brukar bli det riset som smakar bäst (och ännu/fetare bättre blir det om man lägger på en klick smör när man serverar).
Brukar också ha lite Liba-bröd i botten av pannan (innan man lägger i det silade och halv färdiga riset '7') för att inte bränna riset och för att få något som kallas "tahdig"(?), vilket är friterat bröd som smakar mums! :eating:

larre: Det gör man för att inte riset ska brännas fast på pannan så det går nog bra med vilket som (själv brukar jag ta rapsolja).

Det där sättet med att lägga ett bröd i botten är ett irakiskt/iranskt sätt att laga ris. Jag fick det som tips av vänner som kom från Irak samt Iran.

Men du kanske är därifrån och kan det bättre än mig?

MVH

mistermr
2005-12-26, 18:33
Vad för olja? Raps/matolja? och hur mkt ungefär?

Det räcker kanske med 2-3 matskedar.

Jag har ingen exakt koll, brukar hälla direkt ifrån behållaren. Men det är sparsamma mängder som gäller, inga sjöar.

MVH

zanzi
2005-12-27, 11:31
Det där sättet med att lägga ett bröd i botten är ett irakiskt/iranskt sätt att laga ris. Jag fick det som tips av vänner som kom från Irak samt Iran.

Men du kanske är därifrån och kan det bättre än mig?

MVH

Ingen aning men libabrödet är väl ett bröd från den regionen så du har säkert rätt.

Doktorn
2006-01-03, 21:04
Det där sättet med att lägga ett bröd i botten är ett irakiskt/iranskt sätt att laga ris. Jag fick det som tips av vänner som kom från Irak samt Iran.

Men du kanske är därifrån och kan det bättre än mig?

MVH


Du kan också göra med potatis. Eller skita i det totalt. Tadik kallas det oavsett vad man väljer å är jättegott :eating: Köp riskokaren direkt från Iran så får du mer för pengarna (billigare å bättre kvalitet). Fick själv en sån i julklapp =)

mistermr
2006-01-05, 23:07
Du kan också göra med potatis. Eller skita i det totalt. Tadik kallas det oavsett vad man väljer å är jättegott :eating: Köp riskokaren direkt från Iran så får du mer för pengarna (billigare å bättre kvalitet). Fick själv en sån i julklapp =)

Jag kör direkt i en kastrull och det funkar perfekt, behöver således ingen riskokare. Men tack ändå.

MVH

Pellefant
2006-01-09, 16:53
Lagade ris enligt ovan i förrgår, det blev jättegott!!! Tack för tipset. :)

mistermr
2006-01-09, 17:46
Lagade ris enligt ovan i förrgår, det blev jättegott!!! Tack för tipset. :)

Underbart!

MVH

Pellefant
2006-01-13, 15:24
Så här gör man bra ris (basmati eller jasmine):

1.Tvätta riset och blötlägg det en timma innan det skall kokas.

2. Koka vatten i en kastrull

3. När vattnet har börjat små koka tilsätt lite salt och rör om samt lägg i det blötlagda riset (utan vattnet).

4. Riset skall inte bli helt färdigt i det kokta vattnet, ta ett par riskorn och känn efter när det är halvfärdigt (dvs halvhårt).

5. Sila av vattnet

6. Tillsätt lite olja i den nu tomma kastrullen

7.Lägg in det silade och halv färdiga riset

8. Låt stå under svag värme (kokplatta på 1 eller 2) i 15-20 minuter


Sedan har du det som du kallar för restaurang ris.


MVH

Gjorde detta häromdagen, jättegott! Tack!!!

mistermr
2006-01-13, 16:28
Gjorde detta häromdagen, jättegott! Tack!!!

Jag är glad att du uppskattar receptet.

MVH

Pellefant
2006-01-13, 17:11
Jag är glad att du uppskattar receptet.

MVH

Ooops, trodde jag bara "tänkte" skriva detta häromdagen men att det inte blev av, därför blev det två gånger. :em: