handdator

Visa fullständig version : Effektiv träning och jobba natt?


robber
2005-12-25, 08:50
Jobba natt brukar ofta få en att bli väldigt slö och ämnesomsättningen brukar bli tokig pga man ofta småeter mm. men finns det någon bra mall för en som vill träna hårt och jobba natt? Med mall menar jag hur/vad man bör äta och när? Ett plus är jue att man kan träna på förmiddagarna då det är lite folk på gymmet. Någon som har mer input?

/Robin

emmzan
2005-12-25, 10:24
Jag jobbade natt under en period under sommaren så jag har inte långvarig erfarenhet att komma med här. Jag tränade inte de dagar jag skulle jobba flera nätter i sträck eftersom jag då prioriterade att sova. Skulle jag inte jobba kommande natt så åt jag rejält innan jag gick och la mig, sov till 12-13 och sedan upp och äta igen, försöka vakna till liv och sedan åkte jag till gymet.

robber
2005-12-25, 10:58
Jag jobbade natt under en period under sommaren så jag har inte långvarig erfarenhet att komma med här. Jag tränade inte de dagar jag skulle jobba flera nätter i sträck eftersom jag då prioriterade att sova. Skulle jag inte jobba kommande natt så åt jag rejält innan jag gick och la mig, sov till 12-13 och sedan upp och äta igen, försöka vakna till liv och sedan åkte jag till gymet.

Hur funkade det? Orkade man träna hela pass och gav det resultat eller vart man bara fet av allt ätande?

emmzan
2005-12-25, 11:16
Hur funkade det? Orkade man träna hela pass och gav det resultat eller vart man bara fet av allt ätande?

Träningen gick väldigt bra den perioden, hade då även gått från deff till halvbulk samt ändrat program etc men träningen gick strålande den perioden. Fet blev jag inte.

robber
2005-12-25, 11:27
Träningen gick väldigt bra den perioden, hade då även gått från deff till halvbulk samt ändrat program etc men träningen gick strålande den perioden. Fet blev jag inte.

Oki najjs. Vare något speciellt man du tänkte på? Något man bör veta med just nattarbete och träning?

Yes
2005-12-25, 15:30
Hur är jobbet? Tungt, stressigt eller avslappnat? Blir sömnen lidande?

robber
2005-12-25, 16:15
Hur är jobbet? Tungt, stressigt eller avslappnat? Blir sömnen lidande?

jobbet blir sitta framför dator ta samtal mm. inte så stressigt. sömnen blir inte lidande iaf. Inte alls fysiskt tung

Yes
2005-12-25, 19:16
jobbet blir sitta framför dator ta samtal mm. inte så stressigt. sömnen blir inte lidande iaf. Inte alls fysiskt tung
Då är det nog bara att köra på. Fast var noga med sömnen, med tanke på att den brukar bli sämre på dagen. Sedan vet jag inte om det finns några specifika kostråd man bör följa. För min del funkar det vanliga med regelbunden och balanserad kost.

ikariotis
2005-12-25, 20:49
Jag jobbar natt på arla food källhäll vilket iofs är oväsentligt men jag brukar köra såhär och det har faktiskt gett väligt schyssta reslutat.
Direkt när du går av säg kl 7 som i mitt fall äter du en stadig frukost och glider till gymmer och kör enligt något program. Sedan drar du hem och sover så länge du orkar (nattjobb kräver att man sover mer än dagjobb minst 8 timmar) När du går upp går upp går du ut och går typ 40-50 minuter och sedan äter du fram till klockan tio typ bra mat...försök att unvika att äta sedan fram till kl 5 på natten, behöver du absolut äta något kör på sallad eller filmjöl eller nått, annars kommer du gå upp rejält...känner igen småätandet och det enorma suget efter godis när man jobbar natt.

polaren
2005-12-25, 21:11
Jag jobbar natt på arla food källhäll vilket iofs är oväsentligt men jag brukar köra såhär och det har faktiskt gett väligt schyssta reslutat.
Direkt när du går av säg kl 7 som i mitt fall äter du en stadig frukost och glider till gymmer och kör enligt något program. Sedan drar du hem och sover så länge du orkar (nattjobb kräver att man sover mer än dagjobb minst 8 timmar) När du går upp går upp går du ut och går typ 40-50 minuter och sedan äter du fram till klockan tio typ bra mat...försök att unvika att äta sedan fram till kl 5 på natten, behöver du absolut äta något kör på sallad eller filmjöl eller nått, annars kommer du gå upp rejält...känner igen småätandet och det enorma suget efter godis när man jobbar natt.

Varför inte bara hålla normala mattider fast man förskjuter dom?
Frukost när man vaknar, tar lunch 3-4 timmar senare och käkar middag när man kommer hem. Och lite mellanmål mellan dessa måltider då också förstås.

Bara för att man är aktiv på natten och sover på dagen så behöver man inte bli fet av att äta på samma sätt? Låter skumt tycker jag.

Big_N
2005-12-25, 21:40
Varför inte bara hålla normala mattider fast man förskjuter dom?
Frukost när man vaknar, tar lunch 3-4 timmar senare och käkar middag när man kommer hem. Och lite mellanmål mellan dessa måltider då också förstås.

Bara för att man är aktiv på natten och sover på dagen så behöver man inte bli fet av att äta på samma sätt? Låter skumt tycker jag.


Håller med det enda som ändras är väl tiden och att det e mörkt ute? o att dit sociala liv påverkas, men man blir väl helt plötsligt inte snabb mat beroende eller?

Ps. Tycker synd om dig att behöva jobba natt...har ju typ inget socialt liv...

ikariotis
2005-12-26, 17:02
Nja det är inte så lätt som det låter, asså det blir ju samma tider egentligen typ...

Att äta på natten ger helt andra effekter än att äta på dagen dessutom när man jobbar på natten blir man nästan helt sjukt (typ som abstines) att äta speciellt sötsaker, kan försöka ta med mig en studie som arla har satt upp angående bieffekter av nattarbete. Att äta normala tiderna är ju det jag gör, nästan

Frukost 05:00 på jobbet
Mellanmål 08:00 hemma efter gymmet (efter passet proteindrink och riskakor)
Sover fram till 17:00 och ut för deffing direkt
18:00 Lunch
20:00 Middag
22:00 lätt mellanmål (dock för sent för att äta)
23:00-07:00 Jobbar försöka äta lätt mat

JA! du förlorar allt social kontakt av att jobba natt och dessutom en del hjärnceller, det förstår ni men tanka på mig stavning haha...men det är ett beslut man får ta var och en, jag är ung och behöver pengar. Redommenderar att max jobba natt 2-3 år av sitt liv annars kan det faktiskt påverka framtida hälsan avsevärt. Anledningen till att det är "farligt" att jobba natt beror på att kroppen har vissa inbyggda dagsrythmer (detta är individellt för person till person) men skiljer sig relativt lite åt, dessa dagsrythmer är "mekaniska" i kroppen och går inte att förändra dock förskjuta. När man då jobbar natt och tänjer på dessa rythmer agerar kroppen med olika åtgärder (tänker inte rabbla upp dem alla). Bl. a. får du en del hormonella rubbningar och ämnesomsättningen får skador t. ex. anledningen till att det att dåligt att äta på nätter är att allt man stoppar i sig blir typ socker samtidigt som kroppen du vil ha mer socker och det leder till höga insulinnivårer, aa ni fattar det ena leder till det andra.

Så är du inte berorende av pengar och har möjlighet att göra något annat gör det! Nu finns det speciella avtal angående hur nattarbetare får jobba osv. för att förbättra villkorer

Duckiie
2005-12-27, 00:15
Så du äter lunch och middag med två timmars mellanrum? Där har du nog problemet... Varför inte skjuta på middagen tills senare.. Om du sitter från 22 till 8 så är du ju utan mat hur länge som helst.. Klart man blir gottesugen!

Duckiie
2005-12-27, 00:20
Förresten varför är det för sent att äta middag efter 22? Om du lever på natten så behöver ju kroppen lika mycket bränsle som den skulle behöva om du var vaken på dagen.. Eller?

no1fitness
2005-12-28, 05:51
Jag har jobbat natt regelbundet i flera år och träningen har aldrig gått bättre.
Har inget som helst problem med vare sig deff eller bulk heller.
Tränar alltid efter frukost och det fungerar utmärkt. Pigg och utvilad till träningen. Brukar sova ungefär 7.5-8 timmar på dagen.
Gillar att jobba natten och har inget fysiskt krävande jobb.

Peter-N1
2005-12-31, 03:15
Jag jobbar mycket natt. Brukar träna precis innan passet, mellan 20.00-21.15. Sedan äter jag en riktig måltid eller en 500gr ostkaka. Därefter tar jag det lugnt med mat. Dricker mycket vätska. Käkar lite protein runt 01:00, typ Kesella eller något liknande. Sedan äter jag frukost innan jag går och lägger mig.

Fast det är bara under en perfekt dag. Ibland finns det inte tid för att käka och ibland smäller jag i mig en burgare, men det är inget tips jag tänker ge till dig :D