handdator

Visa fullständig version : Dator krångel


Bronkitkorv
2005-12-24, 21:20
Förut idag när jag skulle posta i en tråd så stängde datorn plötsligt ner till viloläge och det gick inte att ta sej ur så jag fick hålla in powerknappen tills datorn slocknade. Sen när jag startar upp datorn så säger den att datorn inte stängdes ner på ett bra sätt och att jag måste ställa in cpu hastigheten i bios, det gick inte någe bra så jag starta om igen och då gick datorn igång som vanligt förutom att den lilla lampan som vanligtvis lyser grön blinkar hela tiden. Vad kan det vara ideer tas tacksamt emot :thumbup:

il_dio
2005-12-24, 21:54
Skulle tro att den är för varm... Byt processorfläkt till en bättre och tystare;-)

Bronkitkorv
2005-12-25, 12:15
Vad vet du om vilken fläkt jag använder och hur tyst den är ?

Nåja det ordnade sej när jag gick in i vänteläge och gick ur det igen *screwy*

Kwon
2005-12-25, 12:23
Vad vet du om vilken fläkt jag använder och hur tyst den är ?

Det Bronkitkorven menar är att han är tacksam för hjälpen och alla förslag.

il_dio
2005-12-25, 12:38
Det Bronkitkorven menar är att han är tacksam för hjälpen och alla förslag.

Varsågod :D Det jag vet om din fläkt är att den till 99% är en stock-fläkt som levererades inuti datorn när du köpte den och de suger helt enkelt :thumbup:

Mart|n
2005-12-25, 12:40
Det Bronkitkorven menar är att han är tacksam för hjälpen och alla förslag.

Tror jag med, man skulle ju nästa kunna tro att han gav ett otrevligt svar tillbaka när il_dio bara ville hjälpa.

Bronkitkorv
2005-12-25, 13:54
Tror jag med, man skulle ju nästa kunna tro att han gav ett otrevligt svar tillbaka när il_dio bara ville hjälpa.
Men det var väl inte mycket till hjälp, det slutade ju med att jag fick hjälpa mej själv till slut fast vi alla vet att det sitter oerhörda hackers på den här brädan... Kanske il_dio hjälpte mej genom tankeöverföring ändå...
Tack ska ni verkligen ha allihopa :thumbup:

Kan fläkten få min dator att bli cp :confused:

Bronkitkorv
2005-12-25, 13:55
Varsågod :D Det jag vet om din fläkt är att den till 99% är en stock-fläkt som levererades inuti datorn när du köpte den och de suger helt enkelt :thumbup:
Min dator är ett hopplock av en datanörd så det vet man aldrig...

il_dio
2005-12-25, 13:58
Min dator är ett hopplock av en datanörd så det vet man aldrig...

Därför jag bara var 99% säker :D men fläktar slits mycket om datorn får stå på under längre tid och kanske utför något halvsegt arbete... och ibland för att det kommit in damm...

Bronkitkorv
2005-12-25, 14:06
Jo den står ju oftast på dygnet runt så det kanske är dags att byta fläkten.

Mart|n
2005-12-25, 14:51
Bronkitkorv: Tyckte iaf att du gav ett taskigt svar till honom när han bara ville veta.



Om det samlas damm i kylflänsarna, eller på själva fläkten så blir det svårare att leda bort värmen. Och ju varmare det blir desto instabilare blir datorn. Skulle gärna vilja veta exakt vad som går fel i datorn när det blir för varmt.

il_dio
2005-12-25, 16:13
Om det samlas damm i kylflänsarna, eller på själva fläkten så blir det svårare att leda bort värmen. Och ju varmare det blir desto instabilare blir datorn. Skulle gärna vilja veta exakt vad som går fel i datorn när det blir för varmt.

För att inte stiften i processorn ska smälta och förstöras helt så finns det hårdvara i sista fall där en säkring går... men det finns också mjukvara i BIOS som kan mäta temperatur och då får man oftast felmeddelandet att hastigheten ska sänkas på processorn. Det är i alla fall den fläkten men det finns ju en hel del andra saker som kan bli för varma. ;)

Mart|n
2005-12-25, 21:36
För att inte stiften i processorn ska smälta och förstöras helt så finns det hårdvara i sista fall där en säkring går... men det finns också mjukvara i BIOS som kan mäta temperatur och då får man oftast felmeddelandet att hastigheten ska sänkas på processorn. Det är i alla fall den fläkten men det finns ju en hel del andra saker som kan bli för varma. ;)

Jojo, men alltså jag syftade inte på den höga värmen, tänkte mer då program börjar hänga sig, alltså inte när datorn bootar om helt.

il_dio
2005-12-25, 22:11
Jojo, men alltså jag syftade inte på den höga värmen, tänkte mer då program börjar hänga sig, alltså inte när datorn bootar om helt.

hmm, inte säker men möjligen BIOS ändå eftersom grafikkortet fortfarande genererar samma bild om och om igen och ljudet detsamma... medans processorn stannat. Fast det är bara en hypotes...

Bronkitkorv
2005-12-25, 22:48
Bronkitkorv: Tyckte iaf att du gav ett taskigt svar till honom när han bara ville veta.


Jag trodde att han var en messersmith och vart lite tirreterad.. Och det VAR ett knepigt svar.... fast nu förstår jag lite bättre.. :thumbup:

il_dio
2005-12-25, 23:56
Haha:d