handdator

Visa fullständig version : Trampmaskin istället för morgonpromenad?


mela
2005-12-24, 21:16
Funderar på att köpa en mini stepper (http://www.stadium.se/content.asp?viewstate=LIST&mode=products&ProductID=238999&maingroup=68&subgroup=6805&brands=CASALL) och har till deffen sedan.

Är en timme på en sådan likvärdig med en timmes promenad på morgonen?

vega
2005-12-24, 21:22
Borde väl vara det rent logiskt sett om du håller samma tempo, men är inte en vanlig promenad skönare, tycker de där maskinerna ser jobbiga ut psykiskt att ställa sig på, skulle säkert ramla av den! :D

mela
2005-12-24, 21:23
Borde väl vara det rent logiskt sett om du håller samma tempo, men är inte en vanlig promenad skönare, tycker de där maskinerna ser jobbiga ut psykiskt att ställa sig på, skulle säkert ramla av den! :D


ska börja deffa i slutet av januari :D I'm not a big fan of the winter :D

Inzza
2005-12-24, 21:39
Jag har då för mig att en timme på trampmaskinen förbränner mer än en timmes promenad.

håller med dig mela, det är inte skönt att va ute o gå i vårat råa jävla klimat i götet :)

Ryska_raketen
2005-12-24, 21:40
Vill man bli fin, får man lida pin.

nudi
2005-12-24, 23:07
Helt rätt där, ryska raketen. Det finns (tyvärr) inga genvägar. :whipped:

Danne
2005-12-24, 23:32
Trappmaskin är grym förbränning dock är ministeppers bara junk.

mini
2005-12-25, 00:48
Att ersätta morgonpromenader med en annan form av cardio kan visst vara en genväg. Det finns inget magiskt med just promenader. Det går att jogga, cykla, simma eller göra något annat.
Just ministeppern tror jag riskerar att medföra för små rörelser så förbränningen blir mindre än på prommis, men jag vet inte. Jag skulle investera i någon annan maskin istället. (Rättare sagt - jag har redan gjort det. Jag är inte heller kompis med vintern. Varför lida mer än vad cardio i sig självt medför?)

emmzan
2005-12-25, 00:56
Funderar på att köpa en mini stepper (http://www.stadium.se/content.asp?viewstate=LIST&mode=products&ProductID=238999&maingroup=68&subgroup=6805&brands=CASALL) och har till deffen sedan.

Är en timme på en sådan likvärdig med en timmes promenad på morgonen?

Jag tycker inte dom fungerar bra - syftar då inte på förbränningen utan på känslan att trampa på dem. Gissar på att det kommer vara totalt grymt urtråkigt efter en mindre stunds trampande :) Tyckte det var rätt obekvämt också då rörelsen blir väldigt kort på dem!

Jag skulle satsa på en motionscykel - gjorde det för en 4-5 år sedan och den uppskattar jag väldigt mycket än idag.

Danne
2005-12-25, 01:13
Precis satsa på en motionscykel !
Köpte själv en sekondhand cykel för 100 spänn ful som fan men bytte sadel + gelöverdrag samt nytt styre och handtag för ca 200:- till , och den har bränt många kalorier.

mela
2005-12-25, 10:13
dammit.. får leta upp nått annat :D

emmzan
2005-12-25, 10:18
dammit.. får leta upp nått annat :D

Jag tycker personligen att det även är tråkigt att sitta på en motionscykel ofta. Ska man inte köra stenhård kondition utan snarare sitta och cykla hyffsat tempo och få upp pulsen lite lagom - jämförbart t.ex med en promenad - så tycker jag det är optimaaalt att sitta och läsa tidningar/böcker samtidigt. Jag har alltså en cykel där man kan sitta väldigt upprätt om man inte håller i styret.

mela
2005-12-25, 12:05
Jag tycker personligen att det även är tråkigt att sitta på en motionscykel ofta. Ska man inte köra stenhård kondition utan snarare sitta och cykla hyffsat tempo och få upp pulsen lite lagom - jämförbart t.ex med en promenad - så tycker jag det är optimaaalt att sitta och läsa tidningar/böcker samtidigt. Jag har alltså en cykel där man kan sitta väldigt upprätt om man inte håller i styret.

aah smart..
jag hade tänkt att antingen plugga eller glo på tv samtidigt..vore bra :)

Sofia4_4
2005-12-25, 12:29
stepp, cykling, cross-trainer, jogging bränner mer kalorier än promenad (om man håller på en hyfsad tempo). Dock som alla sa, är inte mini-stepper nån hjödare. Satsa på en bra cardio-machine. Du kommer vinner mer än du förlorar.
Jag hatar morgonpromenader på vintern. Hellre sitter jag på en cyckel och trampar.

Metal_boy_
2005-12-25, 12:35
jag cyklade o det gick kalasbra

nekromantix
2005-12-25, 13:22
Jag Har en sådan hemma och den är rena skiten.
Då går man hellre ut och går i minus grader och snöstorm.

Danne
2005-12-25, 14:35
Jag riggar upp cykeln framför Tv/Dator och tittar på ett avsnitt av en serie. beroende på serie så ligger avsnitten på mellan 20 min och en timme per avsnitt, tiden går rätt fort då.

Frazze
2005-12-25, 15:21
Har en såndär stående någonstans, som redan nämnts är de inte direkt suveräna- däremot har jag nyligen köpt en recumbent-bike, den är grym! Stabil, lättplacerbar och lättanvänd. Har min framför datorn och burkar slå på en film opch trampa på.

mela
2005-12-25, 16:00
Tips nån bra cykel eller så som inte är alltför dyr?

Helena B
2005-12-25, 18:37
Funderar på att köpa en mini stepper (http://www.stadium.se/content.asp?viewstate=LIST&mode=products&ProductID=238999&maingroup=68&subgroup=6805&brands=CASALL) och har till deffen sedan.

Är en timme på en sådan likvärdig med en timmes promenad på morgonen?

Promenader är överskattat och bara något som byggare har kommit på för att slippa köra riktig cardio. Trappmaskin låter som en bra idé :thumbup:

jakke
2005-12-25, 23:50
Vilket skitsnack helena.
Några minusgrader och alldeles tyst ute.. Kan det bli bättre.

mini
2005-12-26, 00:04
Vilket skitsnack helena.
Några minusgrader och alldeles tyst ute.. Kan det bli bättre.
Ja.

jakke
2005-12-26, 00:18
Ja.
Hmmpf
Jag är hemma hos mamma och pappa på lov och där tvingas jag dela rum med en min lillebror.. Det är kvitter hela tiden, speler ingen roll vad jag säger, han kan inte hålla käften(tror iofs det är åldern).

mela
2005-12-26, 12:36
Jag kör morgonpromenader nu..när man får sova länge..
men kl 5 på morgonen sedan vill jag gärna ha alternativ :D