handdator

Visa fullständig version : Knäböj och speglar, iakttagelse


Daniel_S
2005-12-24, 21:04
Jag har inte tränat på så många olika ställen (3-4 st.), men de har alla haft en sak gemensamt: bakom knäböjsställningen har alltid funnits en spegel. Idag körde jag för första gången knäböj på ett gym utan speglar, och sablar vilken skillnad! Tydligen blir man distraherad av sin spegelbild, troligen så att blicken inte alltid hålls där man tror sig fokusera.

Alla lyft kändes mer stabila än tidigare, jag kände mig mer upprätt än tidigare. Vanligen brukar jag fälla framåt mer ju högre vikten blir, men nu gick det att hålla formen betydligt bättre.

Det blir att testa på nytt on nån dag för att se om det håller i sig. Om det finns andra som inte har böjt utan speglar, så testa!

Sheogorath
2005-12-24, 21:08
Jag har inte tränat på så många olika ställen (3-4 st.), men de har alla haft en sak gemensamt: bakom knäböjsställningen har alltid funnits en spegel. Idag körde jag för första gången knäböj på ett gym utan speglar, och sablar vilken skillnad! Tydligen blir man distraherad av sin spegelbild, troligen så att blicken inte alltid hålls där man tror sig fokusera.

Alla lyft kändes mer stabila än tidigare, jag kände mig mer upprätt än tidigare. Vanligen brukar jag fälla framåt mer ju högre vikten blir, men nu gick det att hålla formen betydligt bättre.

Det blir att testa på nytt on nån dag för att se om det håller i sig. Om det finns andra som inte har böjt utan speglar, så testa!
´
Jag tycker det är förbannat jobbigt att böja utan speglar. Tenderar alltid att gå för djupt (satsar alltid på tävlingsdjup utan nämnvärd marginal) för att jag inte kan se vändläget.

Baha
2005-12-24, 21:24
speglar ger mig kass teknik, för länge sen när jag slutade böja framför en spegel förbättrades min teknik rejält och jag fick en rejäl skjuts i vikterna med.,

Daniel_S
2005-12-24, 21:45
Undrar bara om nån märker om jag får för mig att vända powerracket 180°... Att böja tungt utan att se vart man ska lägga stången sen, känns inte så lockande.

Herkulez
2005-12-24, 21:51
speglar eller inte speglar har noll betydelse för mig, fixerar ändå blicken snett uppåt alltid då jag körde böj

Jorgen
2005-12-24, 21:57
speglar eller inte speglar har noll betydelse för mig, fixerar ändå blicken snett uppåt alltid då jag körde böj
:thumbup:

Timme
2005-12-25, 01:17
´
Jag tycker det är förbannat jobbigt att böja utan speglar. Tenderar alltid att gå för djupt (satsar alltid på tävlingsdjup utan nämnvärd marginal) för att jag inte kan se vändläget.


Bah, varför inte djupare? Dina lår kommer att tacka dig!



/Timme

Yankeee
2005-12-25, 09:06
speglar eller inte speglar har noll betydelse för mig, fixerar ändå blicken snett uppåt alltid då jag körde böj

När du kör frontböj också? :D

emmzan
2005-12-25, 10:22
Bah, varför inte djupare? Dina lår kommer att tacka dig!

/Timme

Men övriga kroppen kanske kommer vara tacksam för att inte gå ner i botten och fladdra runt...


Jag hatar speglar när jag böjer, råkar jag titta i spegeln under böjen så försvinner all teknik oundvikligen och jag blir fixerad vid att knäna inte är helt stabila.

Sheogorath
2005-12-25, 11:50
Bah, varför inte djupare? Dina lår kommer att tacka dig!



/Timme

Kör maxdjup med lite lättare vikter också. Men i mina "jävla-skitvikt-ska-upp-hur-det-än-ser-ut"-set så kör jag tävlingsdjup.

Fatcan
2005-12-25, 12:42
Jag måste ha en spegel framför mig när jag kör :D, spelar ingen roll vilken övning.

Yankeee
2005-12-25, 12:56
Men övriga kroppen kanske kommer vara tacksam för att inte gå ner i botten och fladdra runt...



Hur menar du nu? Att det skulle vara skonsammare mot kroppen att köra halvböj?

Officer
2005-12-25, 13:38
Hur menar du nu? Att det skulle vara skonsammare mot kroppen att köra halvböj?

SL'are vet du ;)

emmzan
2005-12-25, 14:27
Hur menar du nu? Att det skulle vara skonsammare mot kroppen att köra halvböj?

Skjuter man fram knäna lite när man böjer (vilket många gör) så är ett tävlingsgodkänt lyft rätt så djupt, inget jag kallar halvböjar. Kan väl också tilläggas att det är i absoluta bottenläget som de allra flesta börjar böja ryggen och helt tappa formen. Jag går själv ner under tävlingsdjup men inte så djupt att jag inte kan hålla full spänning i kroppen.

Officer
2005-12-25, 14:28
Skjuter man fram knäna lite när man böjer (vilket många gör) så är ett tävlingsgodkänt lyft rätt så djupt, inget jag kallar halvböjar. Kan väl också tilläggas att det är i absoluta bottenläget som de allra flesta börjar böja ryggen och helt tappa formen. Jag går själv ner under tävlingsdjup men inte så djupt att jag inte kan hålla full spänning i kroppen.

Då talar du bara om de som inte kan köra fulldjupa böjar på ett korrekt sätt. Ta gärna hänsyn till oss som klarar av det :thumbup:

emmzan
2005-12-25, 14:34
Då talar du bara om de som inte kan köra fulldjupa böjar på ett korrekt sätt. Ta gärna hänsyn till oss som klarar av det :thumbup:

Kör fulldjup om det inte innebär att du tappar formen - inga problem i mina ögon! Men ska skjutton undvika köra fulldjup om man inte klarar det - och det är mååånga som inte kan hålla formen därnere i källaren :D

Go fortsättning på er !

Yankeee
2005-12-25, 14:38
Skjuter man fram knäna lite när man böjer (vilket många gör) så är ett tävlingsgodkänt lyft rätt så djupt, inget jag kallar halvböjar. Kan väl också tilläggas att det är i absoluta bottenläget som de allra flesta börjar böja ryggen och helt tappa formen. Jag går själv ner under tävlingsdjup men inte så djupt att jag inte kan hålla full spänning i kroppen.

Ett tävlingslyft är ju iof med tröja, så det är rätt orelevant att komma med.

Att du sen utgår ifrån att man böjer ryggen och tappar formen vid full rom, är precis som att jag skulle utgå ifrån att folk som kör sk "sl-böj" kör just halva böj.

emmzan
2005-12-25, 14:43
Tröja??

Förtydligande: jag tycker ej man ska köra ända ner till botten i knäböj om det innebär att man förlorar formen därnere vilket många gör, jag ser absolut inte funktionen i att gå så djupt då.

Att jag tog upp tävlingsgodkända böjar beror på att Anabolic Protein beskrev sitt böjdjup på maxvikter med ordet tävlingsdjup.

Herkulez
2005-12-25, 14:46
När du kör frontböj också? :D
jepp, körde faktiskt igår på modiga 80 pannor :laugh:

Yankeee
2005-12-25, 14:47
Tröja??

Förtydligande: jag tycker ej man ska köra ända ner till botten i knäböj om det innebär att man förlorar formen därnere vilket många gör, jag ser absolut inte funktionen i att gå så djupt då.

Att jag tog upp tävlingsgodkända böjar beror på att Anabolic Protein beskrev sitt böjdjup på maxvikter med ordet tävlingsdjup.


Självklart ska man inte det. Det jag ställde mig frågande till var hurvida man slet mindre på kroppen med "SL-böjar" än med full rom. Då måste man ju utgå ifrån att båda utförs med bra teknik.

Yankeee
2005-12-25, 14:48
jepp, körde faktiskt igår på modiga 80 pannor :laugh:

Du växer säkert av det också :(

Herkulez
2005-12-25, 14:49
Du växer säkert av det också :(
jepp :D

mangemani
2005-12-25, 14:56
speglar eller inte,när jag kör knäböj så tittar jag alltid snett uppåt.

stahlberg
2005-12-25, 15:16
Eftersom jag är styrkelyftsttränare tycker jag inte om speglar. En tävlingslyftare ska inte träna framför en spegel förrän tävlingsreglerna ändrats så att man kan göra det på tävling också.

Djup, teknik och liknande har man tränare/träningskompisar att kolla.

Om vi någon gång råkar komma till en träningssal där knäböjställningen är framför en spegel, så svänger vi ställningen (om den inte är fast i golvet förstås) och och lyfter med ryggen mot spegeln.

Daniel_S
2005-12-25, 18:37
I en perfekt värld fixerar även jag blicken snett uppåt, men lik förbannat drar spegelbilden blicken till sig nu som då.

stahlberg
2005-12-25, 18:46
Egentligen är det väl tvärtom så, att om man är djupt koncentrerad i en tung knäböjning, så kan man inte efteråt komma ihåg att man skulle sett sig i spegeln. Ändå tycker jag inte man (= styrkelyftare) ska böja frmför en spegel.