handdator

Visa fullständig version : Julafton sux


mela
2005-12-24, 16:57
Jag står fast vid att julafton är den värsta dagen på året.
Först vaknar man och dras direkt in i stressen, äta, duscha,
öppna julklappar och göra sig fin innan man ska till släkten.

Kommer till släkten vid 13:00.. redan 14:30 är morfar full
och odräglig. SKäller ut en för minsta lilla "Jävla idiot, ska du
inte ha nån surströmming!? HA!? TÖNT!" ja.. kul..
Sedan äter man, nästan bara sill eftersom resten smakar uääh.
Vem va så dum att han kom på idén att lägga fisk i potatisgratängen?

Kl 15:00 är det Kalle Anka på TV, äntligen lite lugn och ro.. 10 minuter
tar det innan morfar kommer och skäller ut en för att man har för låg
volym på tv:n.

Ne bläääh. Fick åka hem innan vi ens hunnit till efterrätten.

Någon som avskyr julen precis som jag?

s_himself
2005-12-24, 17:03
Tycker den känns rätt onödig. Jag vill mest åt maten. sedan spelar inte det andra någon roll.. Det är kul med släkten ett par timmar.

Det som är kul med julen är att det blir rörelse på stan och all julpynt. Hemma städas det förbrilt osv. Men ja... Jag hade kunnat tänka mig bra mycket roligare saker denna jul då inte ens mina kusiner är med, och det är dom jag umgås mest med.




edit: vi har bara god julmat. :) sill och laxen låter jag bli. men allt annat är fri från fisk.. = gott

Jet
2005-12-24, 17:05
Jul för mig är lugn och ro. De julaftnar jag inte jobbat har det viktiga varit lugn och ro, och bara stanna tiden. Får spel när det går över i konsumtionshysteri, och ett gäng ungar sitter med klappar för 10k, varav de minns typ 1 efteråt.

polaren
2005-12-24, 17:07
Har släkten ca 40 mil härifrån (fågelvägen). Så vi äter bara mat, öppnar klappar, sen ser man på TV. Så julen är för mig rätt slapp! Fast det är roligare att fira med hela släkten men då vi måste ta oss till Finland. Nåt jäkt blir det inte iom att vi isf bor där :) Och klä upp sig har nog ingen i vår släkt någonsin gjort på julafton.

puppas
2005-12-24, 17:11
Sitter på jobbet, sedan jag kom hit har det varit stress stress stress, och nu är det en gamling som ligger och tok skriker efter sin mamma att hon skall komma dit. Mest troligt så dog hon under 40 talet..

Om en stund så skall alla ges kvällsfika, och bytas på, sen ner i säng, glömde jag att nämna att jag är själv förresten ?

Jaja, slutar ju 2130..

puppas out..

Endumen
2005-12-24, 17:16
Sitter på jobbet, sedan jag kom hit har det varit stress stress stress, och nu är det en gamling som ligger och tok skriker efter sin mamma att hon skall komma dit. Mest troligt så dog hon under 40 talet..

Om en stund så skall alla ges kvällsfika, och bytas på, sen ner i säng, glömde jag att nämna att jag är själv förresten ?

Jaja, slutar ju 2130..

puppas out..


Vart jobbar du? Solliden?

Ontopic:

Jag tycker julen är sådär. Idag har varit den bästa julen på länge. Vaknade upp klockan 12, åt julmat, öppnade klappar (fick bland annat en skiddress), sen åkte jag och far iväg till skidspåret och drog av ca 7km i spåret (som förövrigt var sjukt bra preparerat). Mycket skönt. Mor jobbar och kommer hem vid 22 nån gång då ska man väl dricka lite julöl och må gott. Som sagt, en slapp jul för min del, men lite träning blev det nog ;).

Tricklev
2005-12-24, 17:23
Julen är soft, den blir lite vad man gör den till. Ska man sminka sig i 2timmar för att träffa sin morfar får man skylla sig själv.

mini_Arnold
2005-12-24, 17:26
Jag står fast vid att julafton är den värsta dagen på året.
Först vaknar man och dras direkt in i stressen, äta, duscha,
öppna julklappar och göra sig fin innan man ska till släkten.

Kommer till släkten vid 13:00.. redan 14:30 är morfar full
och odräglig. SKäller ut en för minsta lilla "Jävla idiot, ska du
inte ha nån surströmming!? HA!? TÖNT!" ja.. kul..
Sedan äter man, nästan bara sill eftersom resten smakar uääh.
Vem va så dum att han kom på idén att lägga fisk i potatisgratängen?

Kl 15:00 är det Kalle Anka på TV, äntligen lite lugn och ro.. 10 minuter
tar det innan morfar kommer och skäller ut en för att man har för låg
volym på tv:n.

Ne bläääh. Fick åka hem innan vi ens hunnit till efterrätten.

Någon som avskyr julen precis som jag?

Fyfan. Du borde ha käppat till honom.

Min jul har varit ganska så fucked up och tragisk o jag hatar det. Sista gången jag låter jag låter det bli så här.
Firar hellre ensam än så här

Pellefant
2005-12-24, 17:31
Plötsligt så känns mitt lugna softa julfirande hos mamma(och med pappa imorse) som rena paradiset. :)

sabenada
2005-12-24, 17:33
Någon som avskyr julen precis som jag?

Avskyr är nog ett för starkt ord men det är inte något jag ser fram emot direkt. Hittills har det varit jättetrevligt men pappa börjar uppvisa sina vanliga fylletecken nu. När han väl har börjat bli dragen så brukar han inte sluta, så ikväll får vi väl höra både det ena och det andra..

Jag slipper det mesta av släkten dock för pappa har en konflikt med dem. Således är det bara jag, mamma och pappa här. Skönt, än så länge.

Officer
2005-12-24, 17:36
För oss muslimer som inte firar samt några av polarna som slutar fira julafton vid kring 22 så blir det utgång på nåt julöppet sunkhak, mest för att komma ut. Usch vad hemskt tomt det är överallt..

Ame
2005-12-24, 17:49
Vem va så dum att han kom på idén att lägga fisk i potatisgratängen?

Fattar inte jag heller, snacka om att förstöra maten... *spy*

Avesta
2005-12-24, 17:50
när är julafton? idag?
en vanlig dag, en bra dag.

capoje
2005-12-24, 17:50
Ännu en julmiddag förstörd med en farmor som är senil , dement , blind , äcklig , störd , handikappad , halvt förlamad....

Sitter och skriker och blir som sagt matad av farfar.

Vill för en gångs skull sitta och ha trevligt en julmiddag utan farmor...

Hon kommer överleva oss alla.

:(

Officer
2005-12-24, 18:16
Ännu en julmiddag förstörd med en farmor som är senil , dement , blind , äcklig , störd , handikappad , halvt förlamad....

Sitter och skriker och blir som sagt matad av farfar.

Vill för en gångs skull sitta och ha trevligt en julmiddag utan farmor...

Hon kommer överleva oss alla.

:(


Vi får se hur du kommer tycka när du är (om) i hennes ålder och är i samma sits.

Jorgen
2005-12-24, 18:24
Ännu en julmiddag förstörd med en farmor som är senil , dement , blind , äcklig , störd , handikappad , halvt förlamad....

Sitter och skriker och blir som sagt matad av farfar.

Vill för en gångs skull sitta och ha trevligt en julmiddag utan farmor...

Hon kommer överleva oss alla.

:(
Du verkar vara en hemsk människa.

capoje
2005-12-24, 18:28
Ni skulle i min sits , när de flesta i släkten sitter och suckar och till om med farfar säger åt henne att vara tyst och lugn nu när det är jul.

Fartman
2005-12-24, 18:46
Trixet med att tycka om julen är att bara spendera den med sin närmaste familj.. mor, far och syskonen.. jävligt trevligt alltid.

mela
2005-12-24, 18:47
gött att inte vara ensam om att inte tycka om julafton...

den hade varit fin om inte alkoholen fanns..

Jet
2005-12-24, 18:47
Ni skulle i min sits , när de flesta i släkten sitter och suckar och till om med farfar säger åt henne att vara tyst och lugn nu när det är jul.

Klart det är jobbigt att se och höra, men du får fan välja dina ord angående en gammal släkting.

mistermr
2005-12-24, 18:53
gött att inte vara ensam om att inte tycka om julafton...



Jag tycker att det är allmänt deprimerande med firandet!

tossefar
2005-12-24, 18:54
gött att inte vara ensam om att inte tycka om julafton...

den hade varit fin om inte alkoholen fanns..

Det är inte alkoholens fel att din morfar dricker. Lika lite som det är capojes farmors fel att hon är gammal.

mela
2005-12-24, 18:55
Det är inte alkoholens fel att din morfar dricker. Lika lite som det är capojes farmors fel att hon är gammal.


Nej inte att han dricker, utan för att han blir så förbannat tyken.
Han är hur snäll och go som helst när han är nykter, men sen skiter
det sig.

Ryska_raketen
2005-12-24, 19:00
Kanske inte är julen du inte gillar, det kanske är när morfar`n din dricker ?

Endumen
2005-12-24, 19:04
Du verkar vara en hemsk människa.


Håller med!

mela
2005-12-24, 19:05
Kanske inte är julen du inte gillar, det kanske är när morfar`n din dricker ?

jo men han är ju en del av julen...släktkalaset.

Jag är inte särskilt förtjust i att sitta i en soffa med massa människor man bara träffar 5 ggr/år, vara trevlig och social när man egentligen bara vill sova.
Sedan äta massa skum mat som man egentligen inte vet vad det är för något.
Därför blir det bara sill och lite vörtbröd.

Efterrätten är risalamalta *spy*

Man kanske ska bli buddist?

stoney_king
2005-12-24, 19:11
Julen för mig är totalt meningslös.... visst det är trevligt att träffa släkten, en kort stund, inte i timtals, vad firar vi? Något som vi slutade tro på för läääänge sedan... iaf jag... jag gillar inte de kristna högtiderna som återspeglar på händelser från bibeln, det är inte många som tror på det... jag firar mest för att göra mamma glad...
Man kan väl ge varandra gåvor endå...
Jag fick en riskokare, nu slipper jag äta bränt ris...

Sen satt jag och funderade över vad man stoppade i sig egentligen... bara en massa kolhydrater... jag måste ha mera protein...

viktor88
2005-12-24, 19:14
när är julafton? idag?
en vanlig dag, en bra dag.
samma här :hbang:
förutom att man inte har nån kopmis å hita på nått me

Dissector
2005-12-24, 19:48
Hur många "hatar julen och julafton"-trådar finns det nu egentligen? :P

Jag tillhör dom som gillar julen, och kopplar bort det som stressar och krabbar. Gör inte sånt big deal av det om du inte gillar det. Vi har varit hos min farmor och ätit lite julmat, nu är vi hemma igen och alla går lite för sig. Snart springer vi över till min moster och äter lite till. Done =) Tycker det är alldeles utmärkt

Lalla
2005-12-24, 20:06
Hur många "hatar julen och julafton"-trådar finns det nu egentligen? :P

Jag tillhör dom som gillar julen, och kopplar bort det som stressar och krabbar. Gör inte sånt big deal av det om du inte gillar det. Vi har varit hos min farmor och ätit lite julmat, nu är vi hemma igen och alla går lite för sig. Snart springer vi över till min moster och äter lite till. Done =) Tycker det är alldeles utmärkt

Håller med, försök bara göra saker som ni gillar.
Fixa den mat ni tycker om, sätt er o spela sällskapsspel eller sitt och umgås bara.

Själv bor jag 80mil från mina föräldrar o tycker det är suveränt skönt o komma "hem" o bara vara. Inget press, krav, måsten...kan släppa jobbet o andra "måsten".
Ligg o läs en bok, se en film, gå på bio tillsammans.

Men jag vet att det tyvärr inte är så enkelt alla gånger, detta är första julen det bara är vi tre o hundarna. Hur mysigt som helst, även om det vore ännu mysigare med en flickvän o mysa med, men det hör inte hemma i den här tråden... :em:

mela
2005-12-24, 20:08
Håller med, försök bara göra saker som ni gillar.
Fixa den mat ni tycker om, sätt er o spela sällskapsspel eller sitt och umgås bara.

Själv bor jag 80mil från mina föräldrar o tycker det är suveränt skönt o komma "hem" o bara vara. Inget press, krav, måsten...kan släppa jobbet o andra "måsten".
Ligg o läs en bok, se en film, gå på bio tillsammans.

Men jag vet att det tyvärr inte är så enkelt alla gånger, detta är första julen det bara är vi tre o hundarna. Hur mysigt som helst, även om det vore ännu mysigare med en flickvän o mysa med, men det hör inte hemma i den här tråden... :em:

Jag är fortfarande tvingad till dess förbannade julkalas..
Nästa år ska jag sitta ensam med min vita julgran och dricka gainer.. Bannemej!

nossie
2005-12-24, 20:12
yeah im with you.. jul är så överskattad. jag firar då inte jul.


//NOSSie

Bronkitkorv
2005-12-24, 21:05
Jag håller med dej mela och har samma problem fast inte med fulla morföräldrar utan en morsa som skäller på farsan hela tiden.

Morsan hatar julen och får sån prestationsångest månader innan julafton. Hon hatar tomten dessutom och bestämde därför att vi inte ska ha en tomte i år *screwy* Jag har en son som är tre och ett halvt år så jag fick vara tomte innan vi åkte till mina föräldrar och när jag åkte dit för att hämta lite tomte utstyrsel så var hon så helvetes grinig så att när jag hade varit hemma och tomtat (han vart jätteglad) så ringde jag och frågade om vi verkligen skulle komma dit när hon var så jävla grinig (satkäring) men då sa hon att vi ska komma för hon skulle inte skälla när min familj var där...

Nähä men när jag kommer själv då kan hon skälla och vara otrevlig som fan... Till kvällen så infann sej julefriden närvi åkte hem till syrran istället så bara halva dagen var för jävlig...

mela
2005-12-24, 21:13
Jag håller med dej mela och har samma problem fast inte med fulla morföräldrar utan en morsa som skäller på farsan hela tiden.

Morsan hatar julen och får sån prestationsångest månader innan julafton. Hon hatar tomten dessutom och bestämde därför att vi inte ska ha en tomte i år *screwy* Jag har en son som är tre och ett halvt år så jag fick vara tomte innan vi åkte till mina föräldrar och när jag åkte dit för att hämta lite tomte utstyrsel så var hon så helvetes grinig så att när jag hade varit hemma och tomtat (han vart jätteglad) så ringde jag och frågade om vi verkligen skulle komma dit när hon var så jävla grinig (satkäring) men då sa hon att vi ska komma för hon skulle inte skälla när min familj var där...

Nähä men när jag kommer själv då kan hon skälla och vara otrevlig som fan... Till kvällen så infann sej julefriden närvi åkte hem till syrran istället så bara halva dagen var för jävlig...

Fyfan.. låte ringe vidare skoj asså..
Min morfar är väl motsvarigheten på din mamma.. när han rä full.. bläh

Runda Grodan
2005-12-24, 21:19
Dagen har varit rätt soft. Har hunnit med morgonpromenad och ett pass på gymmet.

Har krubbat en del julmat och godis men även hunnit med lite roligare mat som köttfärssås och spaghetti med en massa riven ost. :eating:

Pellefant
2005-12-24, 21:20
Fyfan.. låte ringe vidare skoj asså..
Min morfar är väl motsvarigheten på din mamma.. när han rä full.. bläh

Undrar hur det skulle se ut om de två firade jul ihop. *rolleyes*

mela
2005-12-24, 21:23
Undrar hur det skulle se ut om de två firade jul ihop. *rolleyes*


det hade varit slagsmål förmodligen :D
och resten av släkten i ett helt annat rum, helst en annan byggnad eller stad

Jorgen
2005-12-24, 21:28
Sen satt jag och funderade över vad man stoppade i sig egentligen... bara en massa kolhydrater... jag måste ha mera protein...
Men herregud människa.

Dags att skaffa sig lite distans låter det som.

qubie
2005-12-24, 21:36
Julafton är bland the greatest ;)

sabenada
2005-12-24, 22:55
Nu är julafton slut och pappa är berusad men tyst. Han sitter i kalsonger och glor på teve. Han har hunnit med en flaska starkglögg, en del vodka, några starköl och någon vit dricka (mamma räknar alltid..). Han har varit på gott humör iaf så fyllan har mest tagit sig uttryck i att han skrävlar och ska stå i centrum hela tiden. Så gör ju alla medelålders män, men han är några snäpp värre än normala gubbar när han är full. Han började skryta om hur många språk han kan säga fula ord på men mamma fick in honom på andra tankar när han började prata om penisar. Eftersom han är full så blir han varm och måste ha alla fönster öppna hela tiden så stackars mamma får sitta och frysa i hennes klänning.. det är väl antagligen pga värmen han går runt i kalsonger också.

För att sammanfatta: en ganska lugn och bra jul utan våld eller skrikande! :thumbup:

Nu börjar han skrävla igen. Dags att sluta skriva och gå någon annanstans.

Lalla
2005-12-24, 23:14
Fyyy f**n vad jag blir deprimerad när jag läser denna tråd... :cryout:

Här sitter man o känner sig lite olyckligt kär o beklagar sig över att man kanske ätit något för mycket. *screwy* Alltså jag kan inte annat än beklaga hur ni har det och hoppas att det blir bättre.

Vad ni än gör som har problem hemma, ge INTE upp!!!
Ni är så ofantligt starka, håll ut och håll ihop familjen. Vad som än händer så är det samma kött och blod!
Ni är super! :bow: :thumbup:

PePPinO
2005-12-24, 23:16
Vad härligt att höra så mycket "positivt" om julen, för mig kommer julen alltid vara lika underbar som den alltid varit!
Förstår dom som e tvugna att umgås med alkoholiserade släktingar,men j*vla gnället om att inte maten duger o att man firar nån man inte tror på?
Fira för dina nära o kära då istället för dom tror du väll på?
Over n out för mig!

Dumleman
2005-12-24, 23:55
Är väl bara själva julklappsköret som jag hatar med julen. Vi är spiknyktra hela släkten när vi samlas, på mammas sidan ivf. Samlas släkten på pappas sida, *screwy*, ja då bör man kunna krav manga el. dylikt för att känna sig säker :D. Varje gång de samlas så blir det slagsmål/enormt aggresiva ordväxlingar, t.ex. på farmors begravning utbröt det slagsmål :laugh:. Men som tur är så samlas de(vi) aldrig under ett och samma tak under jul.

Lillgrabben
2005-12-25, 00:00
gött att inte vara ensam om att inte tycka om julafton...

den hade varit fin om inte alkoholen fanns..

Så det är inte själva julen som det är fel på, utan dina släktingars förhållande till spriten?

I vår familj är glögg & tomtemust det starkaste som dricks på julen. Ungarna ska fan inte behöva se fulla & odrägliga vuxna på barnens egen högtid!

Pingu
2005-12-25, 00:03
Fan det lät trist Mela.

Vi har det hur trevligt som helst, ingen som är sur eller full

LexSinner
2005-12-25, 00:08
i min familj dricks det aldrig på julafton. Vilket gör det till en lugn och skön dag med god mat och bra sällskap... :)

Dissector
2005-12-25, 00:09
Fan, tydligen supande släkt som är värst! Jag brukar ta sånt ganska lungt. När vi är i Finland hos min mormor, sitter alltid hennes man, full som en anka, runt 75 bast, och gapar om ryssar och finska vinterkriget. Gammal krigsveteran på fyllan som vräker ur sig både det ena och det andra, pratar finska ( det enda han kan) med mej som är mycket vagt kunnig i språket, som om jag vore någon akademiker! Och jag stortrivs :D Jag tycker bara det är kul och ingen blir ju faktiskt skadad!
Verkar vara sån otrolig spänning nu.. Ta det lungt, och man får oftast inte mer än man ger sig =)

Tomten
2005-12-25, 00:39
Så det är inte själva julen som det är fel på, utan dina släktingars förhållande till spriten?

I vår familj är glögg & tomtemust det starkaste som dricks på julen. Ungarna ska fan inte behöva se fulla & odrägliga vuxna på barnens egen högtid!

Fick också den känslan när jag läst Mela's inlägg.

Är glad för att jag har en släkt där det värsta man bråkar om är vem som skulle komma ihåg att ta med julskinkan. I regel så börjar de också tjaffsa före eller efter julafton, så själva julaftonfirandet är alltid lugnt och trevligt.

Nu när man börjar bli lite äldre så upplevar jag det däremot som det inte längre är lika kul med julen. Julklappar börjar kännas överflödiga, och det är alltid tråkigt när man får presenter som man inte har någon användning av... eller när man ger bort presenter som man inte kunnat välja med den omtanke som man önskat, eftersom man helt enkelt är osäker på vad personen i fråga egentligen behöver.

Fast jag får väl vara glad att det största bekymret jag haft är vilka presenter jag ska välja. Verkar finnas ett gäng med forumbesökare som har problem med sina odrägliga och berusade släktingar.

christian
2005-12-25, 00:48
Sitter här i mörkret i gästrummet hos farsan och precis kollat på ett skönt simpsonsavsnitt. God mat, god dryck och trevligt sällskap är vad julen handlar om. Schyssta presenter är ett plus. I år var inte hela släkten här utan bara de närmast sörjande, det var nästan roligare även om jag tycker om min släkt ändå.

Att bråka eller supa sig dyng på julen finns inte på kartan.

Daniiiel
2005-12-25, 01:09
Julen för mig är totalt meningslös.... visst det är trevligt att träffa släkten, en kort stund, inte i timtals, vad firar vi? Något som vi slutade tro på för läääänge sedan... iaf jag... jag gillar inte de kristna högtiderna som återspeglar på händelser från bibeln, det är inte många som tror på det... jag firar mest för att göra mamma glad...
Man kan väl ge varandra gåvor endå...
Jag fick en riskokare, nu slipper jag äta bränt ris...

Sen satt jag och funderade över vad man stoppade i sig egentligen... bara en massa kolhydrater... jag måste ha mera protein...

kolhydrater? prinskorv, köttbullar, sill, lax, skinka, hushålls korv, anjovis..har bara ätit proteiner:p

Rock'nRoll
2005-12-25, 01:18
kolhydrater? prinskorv, köttbullar, sill, lax, skinka, hushålls korv, anjovis..har bara ätit proteiner:p

Revbensspjäll!!!!

rQx
2005-12-25, 01:23
Jul för mig är lugn och ro. De julaftnar jag inte jobbat har det viktiga varit lugn och ro, och bara stanna tiden. Får spel när det går över i konsumtionshysteri, och ett gäng ungar sitter med klappar för 10k, varav de minns typ 1 efteråt.
Wow, finns det dom som får klappar för 10 k!? *screwy*

internethjälten
2005-12-25, 01:28
Jag står fast vid att julafton är den värsta dagen på året.
Först vaknar man och dras direkt in i stressen, äta, duscha,
öppna julklappar och göra sig fin innan man ska till släkten.

Kommer till släkten vid 13:00.. redan 14:30 är morfar full
och odräglig. SKäller ut en för minsta lilla "Jävla idiot, ska du
inte ha nån surströmming!? HA!? TÖNT!" ja.. kul..
Sedan äter man, nästan bara sill eftersom resten smakar uääh.
Vem va så dum att han kom på idén att lägga fisk i potatisgratängen?

Kl 15:00 är det Kalle Anka på TV, äntligen lite lugn och ro.. 10 minuter
tar det innan morfar kommer och skäller ut en för att man har för låg
volym på tv:n.

Ne bläääh. Fick åka hem innan vi ens hunnit till efterrätten.

Någon som avskyr julen precis som jag?

Tycker fan att juldagen är sämsta dagen, inte ens
den lokala pizzerian har öppet -allt är stängt :-/

Kwon
2005-12-25, 05:47
Benägen att hålla med Melish.

Däremot inte pga dina skäl. Fisk i potatisgratängen är ju inget skäl imho eller jobbiga morfäder! :D

Men en så jäkla upphypad dag finns det inte. Folk stressar ju ihjäl sig för vad?

Behandla folk som om det var julafton varje dag ist, det är mitt motto! :thumbup:

Som tur är la jag av med julklappar för många år sen, så då slapp man ju den biten av stressen iaf (vad ska folk ha etc).

mela
2005-12-25, 10:07
Det är ju alkoholens fel..
Min släkt är sån typ "ja nu är det högtid så tar vi fram whiskeyn"
morfar hade fått i sig
1/3 dels whiskey innan 4. *screwy* plus massa öl

emmzan
2005-12-25, 10:11
Det är ju alkoholens fel..
Min släkt är sån typ "ja nu är det högtid så tar vi fram whiskeyn"
morfar hade fått i sig
1/3 dels whiskey innan 4. *screwy* plus massa öl

Trist när är det är så!
Min familj är som lillgrabbens - det starkaste på julbordet brukar vara julmust :) och det trots att den yngsta (undertecknad) är 25+. I år blev det lite starkvinsglögg innan middagen men det är aldrig öl eller snaps eller liknande. Vi hade däremot en förgylld julafton av att brorsan hade med sig hans och sambons dobermann samt 2 spattiga siameser som sprang runt runt och skrek hela kvällen :D

skaparn
2005-12-25, 10:16
Så det är inte själva julen som det är fel på, utan dina släktingars förhållande till spriten?

I vår familj är glögg & tomtemust det starkaste som dricks på julen. Ungarna ska fan inte behöva se fulla & odrägliga vuxna på barnens egen högtid!

Kloka ord! Förutom att man riskerar smolka barnens jul så lär man ju ut ett beteende som kanske inte är så lyckat, barn lär sig ganska snabbt vilket förhållande till alkohol som är kutym.

Dock ska erkännas att det igår slank ner ett par julöl för mycket till middagen så jag kände viss berusning igår... Men jag styrde upp det med bär och glass, snabb tillnyktring faktiskt.

Kwon
2005-12-25, 10:18
Det är ju alkoholens fel..
Min släkt är sån typ "ja nu är det högtid så tar vi fram whiskeyn"
morfar hade fått i sig
1/3 dels whiskey innan 4. *screwy* plus massa öl

Då kanske man inte skall klaga på Julen i sig utan släkten (och hur de blir när de är berusade).

skaparn
2005-12-25, 10:18
Men herregud människa.

Dags att skaffa sig lite distans låter det som.

Verkligen. Sen kunde jag inte annat än undra vad dom egentligen har på julbordet, tycker det var i stort sett inget annat än protein.

Pingu
2005-12-25, 10:26
Spriten förstår så mycket för så många, ca 10 % av den svenska befolkningen är alkoholister så det blir några familjer som har det svårt :(

mela
2005-12-25, 10:28
Spriten förstår så mycket för så många, ca 10 % av den svenska befolkningen är alkoholister så det blir några familjer som har det svårt :(


jag har en riktig sån alkoholist/pundar släkt *cry*

Kwon
2005-12-25, 10:30
jag har en riktig sån alkoholist/pundar släkt *cry*

Tråkigt att höra!

Men det du skall klanka ner på (i detta fall) är inte högtiderna(låter som svepskäl endast för å dricka) och ej heller alkoholen i sig (att den finns), utan släktingarna (hur de beter sig och inte kan hejda sig vid salongsberusad).

Det är ju DOM som har förstört din Jul!!!! (och Påsk, Nyår etc et al)

GOD JUL PÅ SIG FÖR FASIKEN! :D

Grahn
2005-12-25, 10:31
Jag står fast vid att julafton är den värsta dagen på året.
Först vaknar man och dras direkt in i stressen, äta, duscha,
öppna julklappar och göra sig fin innan man ska till släkten.

Kommer till släkten vid 13:00.. redan 14:30 är morfar full
och odräglig. SKäller ut en för minsta lilla "Jävla idiot, ska du
inte ha nån surströmming!? HA!? TÖNT!" ja.. kul..
Sedan äter man, nästan bara sill eftersom resten smakar uääh.
Vem va så dum att han kom på idén att lägga fisk i potatisgratängen?

Kl 15:00 är det Kalle Anka på TV, äntligen lite lugn och ro.. 10 minuter
tar det innan morfar kommer och skäller ut en för att man har för låg
volym på tv:n.

Ne bläääh. Fick åka hem innan vi ens hunnit till efterrätten.

Någon som avskyr julen precis som jag?

Din morfar är väl iofs inte julafton, fira den utan han nästa år.

Pingu
2005-12-25, 10:34
jag har en riktig sån alkoholist/pundar släkt *cry*

Det är det många som har, tyvärr.

Vi har en heldel alkoholister i släkten så jag vet hur det känns

Kwon
2005-12-25, 10:47
Denna bild sammanfattar dock en "Lyckad Jul" med mycket glädje och värme!

Såhär känner man sig!

http://us.share.geocities.com/greekmystaria/damme.gif

Lalla
2005-12-25, 11:33
Tråkigt att höra!

Men det du skall klanka ner på (i detta fall) är inte högtiderna(låter som svepskäl endast för å dricka) och ej heller alkoholen i sig (att den finns), utan släktingarna (hur de beter sig och inte kan hejda sig vid salongsberusad).

Det är ju DOM som har förstört din Jul!!!! (och Påsk, Nyår etc et al)

GOD JUL PÅ SIG FÖR FASIKEN! :D

Håller med Kwon, det är aldrig högtiden/alkoholens fel att det blir trist. Det är människorna.

Såg i aftonbladet att någon kvinna yxhuggit ned maken och hans son inatt i min hemstad Borås, skulle kunna tro att det var alkohol inblandat även där. (bara mina funderingar) Usch vad sådant förstör...
Blir så upprörd, riktigt förbannad!!! :furious:

Om jag får ha en önskan, så skulle jag vilja ta alla barn/ungdomar/vuxna som har släktingar som beter sig sådär, och låta de fira en högtid hos en familj som är alkoholfri. Som Emmzan sa, med hundar, lättglögg o julmust!

VAR ÄR RESPEKTEN FÖR MEDMÄNNISKOR?!? :confused:

Herkulez
2005-12-25, 11:35
Denna bild sammanfattar dock en "Lyckad Jul" med mycket glädje och värme!

Såhär känner man sig!

http://us.share.geocities.com/greekmystaria/damme.gif
OMFGUUUUD :laugh:

Ryska_raketen
2005-12-25, 11:36
Denna bild sammanfattar dock en "Lyckad Jul" med mycket glädje och värme!

Såhär känner man sig!

http://us.share.geocities.com/greekmystaria/damme.gif



AHHAHAA :hbang: :laugh:

mela
2005-12-25, 12:03
Tråkigt att höra!

Men det du skall klanka ner på (i detta fall) är inte högtiderna(låter som svepskäl endast för å dricka) och ej heller alkoholen i sig (att den finns), utan släktingarna (hur de beter sig och inte kan hejda sig vid salongsberusad).

Det är ju DOM som har förstört din Jul!!!! (och Påsk, Nyår etc et al)

GOD JUL PÅ SIG FÖR FASIKEN! :D

nästa jul ska jag sitta ensam i en lägenhet i kalmar och äta sill god dammit!

jag är inte särskilt förtjust i högtider över huvudtaget.. min ångest ökar alltid något fruktansvärt och jag mår alltid psykiskt dåligt.

Kwon
2005-12-25, 12:06
nästa jul ska jag sitta ensam i en lägenhet i kalmar och äta sill god dammit!

jag är inte särskilt förtjust i högtider över huvudtaget.. min ångest ökar alltid något fruktansvärt och jag mår alltid psykiskt dåligt.

Kan förstå det, är så mycket press och förväntningar med högtider. Stressigt!

Målet är att må som den här kisen gör, bilden får sammanfatta den underbara känslan då man njuter av livet och känner att man inte har några problem alls!

This is the feeling we're after

mela
2005-12-25, 12:11
Kan förstå det, är så mycket press och förväntningar med högtider. Stressigt!

Målet är att må som den här kisen gör, bilden får sammanfatta den underbara känslan då man njuter av livet och känner att man inte har några problem alls!

This is the feeling we're after

ajo men det skiter sig alltid..
får alltid återfall i bulimin å sånt runt högtiderna..
hoppas att det släpper idag dock, orkar inte.. bläääh

Cilia
2005-12-25, 13:16
Jobbig jul
Är glad att ha en familj där det inte dricks för mycket.
Morfar kunde iofs dricka lite mycket ett tag men han blev aldrig jobbig.
Vi drar fortfarande hans skämt varje jul trots att han har varit död i säkert 15 år.
Han var en cool skåning.


Fast annars är inte julen min favorittid på året men jag har ingen ångestfamilj iaf.

Perscitus
2005-12-25, 13:38
Det har varit en bra jul om man bortser från den vanliga "friktionen" som alltid uppstår. Känner igen mig i vissa avseenden hos er som skrivit att ni inte har mycket till övers för julen, jag gillar den dock ändå för om man bortser från det negativa.

Min jul såg ut så att jag träffade mina föräldrar, bror, morföräldrar, och andra släktingar i en avlägsen stad. Mormor har förberett allt under flera månaders tid, och hon lever för att ge sina gäster en trevlig stund med mat och dryck. Det kan låta bra men det kan slå åt andra hållet, till att tvångsmässigt se till att alla har det bra och bortse från egna känslor. Det leder till att mormor inte njuter så mycket av julen, vilket avfläckar sig på alla andra genom att små konflikter uppstår. Min mor kommer i konflikt med sin bror då båda är ledare som vet bäst. Den här julen blev det konflikt om huruvida dörren skulle öpnnas när brasan höll på att brinna ut för att det inte ska röka in. De försvarar båda sina ståndpunkter med logiska resonemang, dock vann brodern i år för att läst universitetskurser i termodynamik. Mycket humoristiskt om man ser det så. :) Sen det vanliga, ungarna skriker och somliga dricker lite för mycket, blir rödblommiga och snackar som aldrig förr.

Alkohol instämmer jag något så otroligt i kören vara något av det jävligaste på denna jord. Fy helvete vad problem det ställer till, som Pingu sade - 10% av Sveriges befolkning är alkoholister. Hur kan man tillåta något sådant preparat? I min släkt är det bara jag och min mor som inte dricker, vilket de andra är medvetna om. Jag har påtalat vilka dåliga karaktärsdrag det tyder på att dricka alkohol samt yttrat diverse nedsättande saker om alkohol(miss)brukare, så stämningen var minst sagt obekväm för somliga när det ska sjungas snapsvisor och skäntas om vår himmelska helvetesdrog. Höjdpunkten var när en 5-åring frågar mig varför jag inte dricker, jag vill inte starta konflikt så jag svarar undvikande "Jag tycker inte om snaps". Han är frågvis så han frågar "Varför då?", då svarar jag att det är för att det är mycket skadligt på många sätt för kroppen. Det blir hysteriskt roligt när 5-åringen ska hindra sin far från att dricka för att det är farligt, och höra hur fadern ska motivera varför han inte skadas av det.

Nåväl, julen är rolig! Hang on tight ni som inte gillar den, försök att ändra på det som är dåligt så kanske den blir bättre nästa år!

Big_Vik
2005-12-25, 14:25
Ledsen att säga det Melish, men din släkt (morfar) låter lite rutten. Även om morfar bara beter sig på det här sättet när han druckit så tror jag att allt han säger och gör ändå måste finnas någonstans inom honom, och då även när han är nykter. Kan det bara råka hända att man tänker att "oj nu blev jag full, nu måste jag förolämpa varenda en jag träffar på och svina runt på alla möjliga sätt"? Alkoholen må vara en orsak till både det ena och det andra, men kan den verkligen helt självmant tillverka ett avskyvärt beteende? Om jag i fyllan säger till min tjocka polare Pelle att "fan vad fet och ful du är" måste jag ju någonstans uppfatta honom som fet och ful, jag kan ju inte gärna stå och säga något som är helt osant? Vissa, många tror jag, behöver alkoholen för att få alla hämningar att släppa, kunna vara sig själva till fullo och uttrycka samtliga av sina åsikter. Är man egentligen helt körd i huvet kanske man som onykter plötsligt agerar på ett sätt som får andra att se hur självklart det är att man är just körd i huvet? :D

Fatalist
2005-12-25, 14:39
nästa jul ska jag sitta ensam i en lägenhet i kalmar och äta sill god dammit!

jag är inte särskilt förtjust i högtider över huvudtaget.. min ångest ökar alltid något fruktansvärt och jag mår alltid psykiskt dåligt.

Välkommen till staden som firar jul genom att sätta upp en gigantisk blinkande psykadelisk fotboll mitt inne i stan!

mistermr
2005-12-25, 14:42
jag är inte särskilt förtjust i högtider över huvudtaget.. min ångest ökar alltid något fruktansvärt och jag mår alltid psykiskt dåligt.

Jag känner precis samma sak.

Jag vet ej varför?

MVH

Kwon
2005-12-25, 14:46
Kvinna högg ner sin man och sin son under julnatten.

Många grova våldsbrott under julen.

Vad beror detta på? För mycke dricka? Krossade förväntningar vid jul?

Helt slumpmässigt?

Big_Vik
2005-12-25, 14:52
Kvinna högg ner sin man och sin son under julnatten.

Många grova våldsbrott under julen.

Vad beror detta på? För mycke dricka? Krossade förväntningar vid jul?

Helt slumpmässigt?

Dåliga julklappar?

Nejmen det låter helsnurrigt att bara hugga sådär efter några glas stämningshöjare! Kan vi säkert fastställa att hon inte hade en inre önskan om att se dem döda i nyktert tillstånd också?

Marba
2005-12-25, 15:23
Jag gillar julen, då kan jag ju frossa i go' mat med gott samvete :). Gamlingarna i släkten är döda, så det är bara jag och familjen som firar tillsammans, eftersom alla mina kusiner har barn numera. Vi brukar samla släkten runt annandagen istället, och det går lika bra det.

Baha
2005-12-25, 15:25
Kvinna högg ner sin man och sin son under julnatten.

Många grova våldsbrott under julen.

Vad beror detta på? För mycke dricka? Krossade förväntningar vid jul?

Helt slumpmässigt?


Att inte få dom presenter man önskat sig kan göra vem som helst irriterad *grr*

Kwon
2005-12-25, 15:25
Att inte få dom presenter man önskat sig kan göra vem som helst irriterad *grr*

True...True...

userfriendly
2005-12-25, 15:26
ajo men det skiter sig alltid..
får alltid återfall i bulimin å sånt runt högtiderna..
hoppas att det släpper idag dock, orkar inte.. bläääh

vet hur det där känns..

jag ser mig verkligen som frisk nu men jag har så jävla mkt dåliga minnen från alla jular att jag hatar julen så sjukt mkt (plus att massa andra saker alltid blir kaos i min familj under julen) att jag helst bara vill jobba då. Men det går ju inte om man inte har nåt jobb :D

clash
2005-12-25, 15:33
Många som har dåliga minnen, fittiga erfarenheter, saker att leva upp till, saker att göra upp med till jul. Alla issues med släkt, familj o uppväxt dras till sin spets på julen då man som enda gång på året verkligen tvingas stöta ihop med dom.

Min jul var, trots att viagran inte gick hem alls, o lillbrorsans dataspel (bestämde mig till slut för att casha upp för quake 4 special edition på betalt orginal åt han) inte fungerade i hans dvd-rom, riktigt trevlig.

Jag har käkat massa god mat, umgåtts med min närmaste familj, hjälpt min döende mormor på en promenad o sånna saker o inte kännt någa krav åt något håll. Istället har jag käkat massa o druckit mig packad med min mellanbror som e något äldre än 13.

fan sweet

Cilia
2005-12-25, 16:00
Min jul var, trots att viagran inte gick hem alls, o lillbrorsans dataspel (bestämde mig till slut för att casha upp för quake 4 special edition på betalt orginal åt han) inte fungerade i hans dvd-rom, riktigt trevlig.

Jag har käkat massa god mat, umgåtts med min närmaste familj, hjälpt min döende mormor på en promenad o sånna saker o inte kännt någa krav åt något håll. Istället har jag käkat massa o druckit mig packad med min mellanbror som e något äldre än 13.

fan sweet
så du säger att du fick ta all viagra själv? *blinx*

ser att du tar väl hand om din minderårige bror också.
han kommer med din hjälp att växa upp till en fin och stor man med de rätta idealen!