handdator

Visa fullständig version : zma+testosteron+sömn


nirre
2005-12-24, 12:36
funderar på att köpa ZMA för haft svårt med sömnen på sistonde, märker att äterhämtningen blir sämre därmed. MEn zma ökar väl testosteronhalten i kroppen, har haft problem med mín akne länge och undrar (är lite orolig) om zma kan ge mer akne?

Sverker
2005-12-24, 12:47
Titta runt på forumet så upptäcker du att de undersökningar,som stöder att magnesium+zink+B6 ska öka halterna testosteron,är gjorda på försökspersoner som har brist på just de mineralerna ;)

Däremot så verkar ju zma fungera och ge bättre sönm, vad visa skriver.

Hobbes
2005-12-24, 13:28
Titta runt på forumet så upptäcker du att de undersökningar,som stöder att magnesium+zink+B6 ska öka halterna testosteron,är gjorda på försökspersoner som har brist på just de mineralerna ;)

Däremot så verkar ju zma fungera och ge bättre sönm, vad visa skriver.

Precis som Sverker skriver så kan sömnen bli bättre, har provat zink+magnesium tillsammans i de doser som du finnner i ZMA-stacken. Den effekten jag fått är en mycket djupare sömn, den hjälper dig inte att sova, det finns ett flertal andra faktorer som påverkar sömnen - stress är en vanlig orsak!

Så spara dig en slant först och köp magnesium och Zink separat, prova och se! Vill du kan du skaffa B6 vitamin oxå man brukar få rätt intensiva drömmar av det, iallafall fick jag det.

Sverkar har i en tråd beskrivit så väl de effekterna dessa mineraler har på nervsystemet, sök och du skall finna!

YTS
2005-12-29, 00:45
funderar på att köpa ZMA för haft svårt med sömnen på sistonde, märker att äterhämtningen blir sämre därmed. MEn zma ökar väl testosteronhalten i kroppen, har haft problem med mín akne länge och undrar (är lite orolig) om zma kan ge mer akne?

Börja med att äta surdegsjäst rågbröd, mycket rikt på Zink och Magnesium, vilket är huvudbeståndsdelarna i ZMA. Känner en tjej som plågades av svåra kramper i vaderna nattetid innan hon börja med mycket fullkornsprodukter istället för vitt bröd och pasta. Det gick över på några månader.

Sen när det gäller dina finnar, så kan det lika gärna vara födoämnesallergi, som yttrar sig som akne. När jag var 16 led jag av svår akne + dålig hälsa, som en följd av detta beslöt jag att utesluta kött ur min kost. 3 månader senare hade jag ingen acne längre + att hälsan och konditionen blivit mycket bättre. Det är antingen gris eller nötkött jag inte tål och skulle jag få i mig nåt kött på t.ex. en restaurang, så får jag fortfarande acne, trots att jag är 42 år. Däremot har jag inga besvär av lamm, fågel, fisk, ägg och mjölk.


YNGVE

apa_ola
2006-01-27, 13:09
ni som sover bättre med zma: är ni slöare på dagen också eller är det bara sovandet som blir tyngre?

Sniggel
2006-01-27, 13:34
Sen när det gäller dina finnar, så kan det lika gärna vara födoämnesallergi, som yttrar sig som akne. När jag var 16 led jag av svår akne + dålig hälsa, som en följd av detta beslöt jag att utesluta kött ur min kost. 3 månader senare hade jag ingen acne längre + att hälsan och konditionen blivit mycket bättre. Det är antingen gris eller nötkött jag inte tål och skulle jag få i mig nåt kött på t.ex. en restaurang, så får jag fortfarande acne, trots att jag är 42 år. Däremot har jag inga besvär av lamm, fågel, fisk, ägg och mjölk.
YNGVE

Fick du utslag på andra ställen på kroppen än ansiktet?
Jag har gått omkring nu i ett halvår med riktigt jobbiga utslag som vägrar försvinna, jag har testat att under en period utesluta tomater (och ketchup) citrusfrukter samt päron(som jag vet att jag får utslag av), men detta har ite hjälpt. Jag vet inte vad jag ska testa härnäst, kan mjölkprodukter ge upphov till utslag om man är allergisk mot laktos exempelvis?
Jag är iaf aldrig gasig i magen som vad jag förstått laktosintoleranta brukar vara.
Och jag tror heller inte att jag har brist på magnesium eller zink

LdB
2006-01-27, 14:11
ni som sover bättre med zma: är ni slöare på dagen också eller är det bara sovandet som blir tyngre?


Nej man blir inte slöare. Men man har lite svårare att vakna eftersom man sover väldigt tungt

YTS
2006-01-27, 19:41
Fick du utslag på andra ställen på kroppen än ansiktet?
Jag har gått omkring nu i ett halvår med riktigt jobbiga utslag som vägrar försvinna, jag har testat att under en period utesluta tomater (och ketchup) citrusfrukter samt päron(som jag vet att jag får utslag av), men detta har ite hjälpt. Jag vet inte vad jag ska testa härnäst, kan mjölkprodukter ge upphov till utslag om man är allergisk mot laktos exempelvis?
Jag är iaf aldrig gasig i magen som vad jag förstått laktosintoleranta brukar vara.
Och jag tror heller inte att jag har brist på magnesium eller zink

Nej bara i ansiktet. Mjölkprodukter kan säkert ge upphov till acne, men isf, beror det nog inte på laktosen, utan mjölkproteinet. Laktosintoleranta är oftast inte allergiska mot laktos, utan deras besvär beror på att de inte producerar enzymet laktas, som bryter ner mjölksockret, det kommer då ner i tjocktarmen och ställer till med besvär.



YNGVE

Krampus
2006-01-27, 19:48
Nej man blir inte slöare. Men man har lite svårare att vakna eftersom man sover väldigt tungt

Utveckla gärna vad du menar med det.
Jag känner mig mer utsövd och har tvärtom mkt lättare att komma upp.
Jag har använt mkt ZMA och zinkprodukter och som Sverker skriver upplever jag att de ger effekt först när man har brist på zink.
Ett lätt sätt att kolla om man har det är vita märken på naglarna.

LdB
2006-01-28, 03:27
Utveckla gärna vad du menar med det.
Jag känner mig mer utsövd och har tvärtom mkt lättare att komma upp.
Jag har använt mkt ZMA och zinkprodukter och som Sverker skriver upplever jag att de ger effekt först när man har brist på zink.
Ett lätt sätt att kolla om man har det är vita märken på naglarna.

Mina erfarenheter under de perioder som jag tar zma är att jag somnar mkt fortare samt har svårare för att vakna av väckarklocka eller mobil osv. Detta för att jag hamnar i en djupare sömn. Detta är naturligt vis personligt men det är mina upplevelser iaf :) Nu tar jag zma regelbundet.

apa_ola
2006-01-28, 12:39
jag har åtminstone ngn vit fläck på ungefär vartannat finger, kan det innebära zinkbrist?
har länge undrat varför jag har fläckar...

Frazze
2006-01-28, 14:57
jag har åtminstone ngn vit fläck på ungefär vartannat finger, kan det innebära zinkbrist?
har länge undrat varför jag har fläckar...
Kan lika gärna vara smällar eller liknande runt nagelbanden. Vita fläckar KAN vara en indikator på at man har brist, men man har defintivt inte brist bara för att man har vita fläckar. Testa och se!

wo0b9n
2006-01-28, 19:35
jag käkar ZMA, men man får inte lättar o somna av dem, men du sover däremot jämnar. Och ja dom ökar hormonproduktionen men jag har ochså haft problem med acne men jag har inte fått mer av dem. Dom är iaf grymt bra och helt klart värda o testa. :hbang:

Krampus
2006-01-28, 19:44
*
http://www.zincinfo.se/miljon/kretslopp/Zink.html

http://www.livsmedelssverige.org/halsa/narmin.htm

hulken
2006-01-28, 20:05
Jag käkar zink och magnesium varje kväll, somnar som ett barn och djupt, då jag inte tar det är jag mycket piggare då jag ska lägga mig och sover sämre.....kanske är mentalt.