handdator

Visa fullständig version : Ischias-nånting


wreka
2005-12-24, 00:07
Lång historia kort. Jag tog en vilovecka för en evighet sedan, under den veckan blev jag konstigt stel och öm i nedre delen av ryggen och till viss del av skinkan och låret. Jag tänkte att det var lika bra att vila lite mer. Det gick inte över och dum som ja är så lät jag det vara och tog mg inte till kiropraktiker förrän slutet av hösten. Sedan har det gått lite upp och ner och en hel del besök där. Och nu de senaste veckorna har jag försökt ta mig i kragen och kört seriöst stretchande, 2-3 gånger per dag. Dom övningar han gav mig och en del jag hittade i länken (http://www.ryggochmuskelakuten.se/hoft.asp) som den eminente Åse postade en gång.

Problemet har blivit väldigt mycket bättre och jag har så sakteliga börjat träna igen, mycket lätt och bara på skoj. Är fortfarande till och från ganska öm och stel i skinkan/höften men inte alls i närheten av vad det varit.

Vad jag är intresserad av att höra är åsikter om hur pass mycket jag bör stretcha, för jag känner att jag har en tendens att göra det oftare och oftare. Och jag antar att det inte heller är helt ideellt.
Och träningen, skadar den eller gör den nytta när jag försöker bli av med det här? Skulle jag kunna trappa upp mot lite normal träning redan innan det här har gett sig?

Det jag tänkt är att jag ska vara ambitiös som få med stretchningen fram till januari och har det inte blivit avsevärt mycket bättre så måste jag till kiropraktikern igen. Om inte det heller gör att jag blir av med det, var skall jag vända mig då? Min husläkare (för at bli remitterad)? Eller fixar företagshälsovården remiss snabbare?

Ja jag vet, massor av frågor men jag är mer ute efter åsikter och erfarenheter än svar eller konkreta lösningar.

Tack för att du tog dig tid att läsa ända hit ner ;) och God Jul och Gott Nytt...osv...

Åse Columbus
2005-12-24, 19:29
Hej !!!

När du tränar så ska du se till att du gör det med "full range of motion"...alltså HELA rörelseförmågan för den muskel som du tränar...o de e inte alltid lätt att hitta övningar som stretchar baksida lår.....

raka marklyft är ju en av de....men då måste man se till att träna den med låg vikt o se till att det verkligen sträcker ut i längsta läget.

I ditt fall skulle ja inte sluta stretcha förrän ja känner att kroppen e välbalanserad...då skulle ja ändå stretcha rumpa o bakben minst 2 ggr i veckan efter mina benprogram.

Hoppas att ja hjälpt dig lite!

Åse Columbus
2005-12-24, 19:37
Det du har är antagligen en för tight rumpa som trycker på piroformis som i sin tur trycker på ischiasnerven...då vandrar det neråt låret.

Annars e det nog så att höftböjaren är för kort o då får man mer känningar i länden.

Hur som helst....de e ok att stretcha...faktum e att det finns 3 st muskler som man inte ska stretcha för mycket.....fotvalvet...magen...rotatorcuffen.

Men...man ska helst stretcha efter man e helt färdig med den muskelgrupp som man ska stretcha ....inte mellan setten...utan efter det är slut för gruppen.

wreka
2005-12-25, 00:28
Jo det är just i marklyft och speciellt de med raka ben problemet är som värst. (även om det känns oavsett vad jag tränar) Så där kör jag väldigt lätt och kör övningen mer för att stretcha ut och ändå lyfta lite. Har märkt att om jag kör något annat än tungt blir stel i benen och då är det svårt att stretcha dom bra och ofta.

Som det är nu så sitter allt i skinkan och inte som för skinkan + korsryggen + låret. Så jag hoppas att det är ett bra tecken. Otålig och jävlig som jag är så har jag svårt att se framsteg när det går så här sakta. ;)

Nu ikväll så är det bara när jag göra detta (http://www.exrx.net/Stretches/Hamstrings/Standing.html) och det här (http://www.exrx.net/Stretches/Hamstrings/Seated.html) som det gör ”ont”. (gör väl inte ont egentligen, det hugger till väldigt obehagligt i skinkan) Alla andra stretchövningar (rumpa & höftböjare) känns bara som om allt är lite kort, men inte ont. Just som jag satt mig plant på golvet har jag även en del problem att lägga ner benet plant mot golvet, tar emot lite och sedan går det sakta ner.

Var väl mest orolig att jag skulle kunna stretcha det för ofta och att det då skulle ha motsatt effekt.

Det jag dock undrar över är vad jag borde göra om inte denna intensiva stretchperiod hjälper? Eller hjälper och hjälper, det har hjälp vad jag menar är om det inte försvinner helt. Var bör jag vända mig då? Är såå sugen på att bli av med det nu när jag så sakteliga kommit igång med ”träningen” igen. Blodad tand du vet.

Tack för hjälpen!

Åse Columbus
2005-12-25, 22:26
oki...prova detta...

hitta en dörroppning där du kan lägga ena benet upp mot dörrposten/väggen...o de andra benet rakt ut genom dörröppningen..

rumpan ska vara intil väggen...benet på väggen ska du kunna hålla rakt..kan du inte det så e det baksida ben som du är kort i......

använd den stretchningen för att få bukt med ditt besvär....

annars tycker ja att du hittar en kiropraktor eller ngn liknande som kan hjälpa dig o ge dig svar på vad som e fel..

det är MYCKET svårt att avgöra så här via nätet vad som egentligen e fel...man kan faktiskt bara gissa på dina beskrivningar.

men denna övning (ovan) kommer inte att skada dig iaf.

wreka
2005-12-26, 00:11
Jo jag tänkte göra som så att jag ringer företagshälsovården på tisdag och ber om en remiss till kiropraktikern så han får kolla igenom mig igen. Hade hoppats att jag skulle slipa bege mig dit igen, men å andra sidan så hoppas jag mer på att bli av med åkomman.

Det jag funderar lite på är om jag gått med det så pass länge att det blivit en seglivad inflammation av det. Känns som om det blossar upp ibland när jag stretchar eller tränar området.

wreka
2005-12-29, 09:52
Ja min vana trogen så har jag inte ringt än. Har blivit mycket bättre bara dom senaste dagarna, och jämfört med för en vecka sedan är det löjligt mycket bättre.
Dock så känner jag fortfarande av det och det går lite upp och ner. Det jag tänkte göra är att prata med sjukgymnasten på jobbet och se vad den har att säga.
Nu är det som känns mest en annan känsla, känns som om jag är öm i leden och/eller musklerna som var korta.

wreka
2006-01-02, 23:03
Jo Åse tänkte jag skulle passa på att fråga ännu mer. När jag stretchar enligt bilden (och liknande) händer det att jag blir känslig/öm i knäet. Vad gör jag fel då tror du?

Och ja det var tänkt att jag skulle besöka sjukgymnasten idag och tänkte fråga honom då, men han var sjuk och jag kan inte träffa honom förrän nästa måndag.

http://www.exrx.net/StretchImages/GluteusMaximus/SeatedGlute.jpg