handdator

Visa fullständig version : Nödvändigt med salt i maten?


Akilles
2005-12-23, 19:32
Förutom 2 krm i morgongröten, använder jag inte salt i maten. Det brukar ju stå i recept och liknande att salt ska användas, men jag brukar inte känna något behov av det. Jag använder inte heller salt i pastavattnet och jag använder aldrig salt som bordskrydda. Är det dåligt på något sätt? Jag känner liksom inget behov av det, och det brukar väl vara så att den tänkande kroppen ser till att man blir sugen på det man ev. saknar (?).

Från följande tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53964&page=1&pp=15&highlight=natrium Eftersom kroppen är så effektiv när det gäller att reglera saltbalansen är brist sällsynt, och en normal kost är fullt adekvat när det gäller att säkerställa natriumbehovet. Undantag kan vara hårt och långvarigt arbete i varma miljöer. För mycket salt under lång tid kan innebära risker för förhöjt blodtryck, i synnerhet hos personer med läggning för detta.

Jag ställer åter min fråga från den tråden: "Normal kost"... Innehåller naturella och relativt obearbetade livsmedel (mjölk, gryn, ägg, pasta, ris, kött, fisk) tillräckligt med salt, eller "måste" man salta vid tillagning (tex salt i pastavattnet, salt i köttbullarna, salt i gröten) alt. på tallriken?

Tilläggas bär kanske att jag dricker 4-5 liter rent vatten per dag (dvs exklusive träningsdrinkar). Det är visst för mycket har det sagts, men jag blir mycket törstig om jag dricker mindre än så.

Sverker
2005-12-23, 19:45
Jag tycker att svaren finns i den där tråden.

Mjölk innehåller 1.5 g natrium per liter om jag inte minns fel och ungeför samma mängd kalium.
De andra livsmedlen innehåller bara lite natrium, kring 50 - 100 mg per 100g så ditt dagliga tillskott hamnar nog kring 2.5 g ungefär.

Akilles
2005-12-23, 20:13
Jag tycker att svaren finns i den där tråden.

Mjölk innehåller 1.5 g natrium per liter om jag inte minns fel och ungeför samma mängd kalium.
De andra livsmedlen innehåller bara lite natrium, kring 50 - 100 mg per 100g så ditt dagliga tillskott hamnar nog kring 2.5 g ungefär.

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=6143
"Mattias Aurell skriver bland annat att vi får i oss 12-15 g/dag fastän vi klarar oss på så lite som 2 g/dag."[...]"Livsmedelsverket rekommenderar att saltintaget bör begränsas till 5-6 gram per dag."

Om livsmedel innehåller 50-100 mg natrium per 100 g, får jag i mig 750-1500 mg den vägen. Plus 1200 mg via mjölken. Det blir 1950-2700 mg totalt. Sedan häller jag som sagt ca 1000 mg natrium i gröten. Sammanlagd mängd natrium under dagen blir således 2950-3700 mg, vilket är inom SLV:s rekommendationer. Du skriver att svaren finsn i tråden, men jag förstår inte hur jag ska räkna.

1. Vad menar SLV med 5-6 gram; menar de natrium eller natriumklorid? Menar de som tillsats i matlagningen, eller menar de inklusive den mängd som råvarorna normalt innehåller, "naturellt"?
2. Att man klarar sig på 2 g per dag (enligt Aurell), vad betyder egentligen det? Man klarar sig ju på 0,4 g protein per kg kroppsvikt och dag, men det är kanske inte bra, särskilt inte för tränande?
3. Att begränsa sig till 5-6 g, innebär det att man inte bör gå över den mängden, eller att man bör hålla sig där emellan?

Lol @ Akilles osv.

Sverker
2005-12-23, 21:08
[
1. Vad menar SLV med 5-6 gram; menar de natrium eller natriumklorid? Menar de som tillsats i matlagningen, eller menar de inklusive den mängd som råvarorna normalt innehåller, "naturellt"?
2. Att man klarar sig på 2 g per dag (enligt Aurell), vad betyder egentligen det? Man klarar sig ju på 0,4 g protein per kg kroppsvikt och dag, men det är kanske inte bra, särskilt inte för tränande?
3. Att begränsa sig till 5-6 g, innebär det att man inte bör gå över den mängden, eller att man bör hålla sig där emellan?

Lol @ Akilles osv.

1. Det är 5 - 6 gram koksalt/natriumklorid.

2. Med 2 g per dag kan du leva men det tillåter inte att du har några större förluster av natrium. Du får alltså inte svetas för mycket och du får inte heller dricka för mycket rent vatten som kan laka ur natrium från kroppen.

3. 5 - 6 g är för normalsvensken. Du väger mer, dricker mer vatten och tränar/svettas. För dig är 5 - 6 g bra.Du kan säkert gå upp till 10 - 12 g utan problem också, just för att du har en större omsättning av vatten i kroppen.

Akilles
2005-12-23, 21:12
Tack så mycket för hjälpen, Sverker.