handdator

Visa fullständig version : skilldan på förlust av muskelmassa vid deff?


nirre
2005-12-23, 18:09
har hört att man ska fortsätta o gymma när man börjar deffa, men vad blir det för skillnad vid förlust av muskelmassa om man lägger gymmet åt sidan och börja enbart springa istället?

King Grub
2005-12-23, 18:17
Det beror på hur länge frånvaron från styrketräningen varar, men du kan räkna med att, om du helt slutar med styrketräning, din muskelmassa långsamt minskar i storlek tills du förlorat allt du tränat till dig. Så länge varar naturligtvis inte en normal deff, men du behåller inte muskelmassan du tränat dig till med styrketräningens hjälp utan fortsatt belastning, även om det tar en månad eller mer innan märkbara förändringar i muskelmassans storlek. Du går från en styrketränad kropp mot en löparkropp, med andra ord.

Jay-Z
2005-12-23, 18:20
När ska man börja oroa sig för förlust av muskelmassa vid en deff? Och vilka är bästa knepen för att motverka en eventuell förlust?

King Grub
2005-12-23, 18:22
Tappar man muskelmassa under en deff gör man något fel (och dit hör att sluta med styrketräning).

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58456&highlight=muskelmassa

Sverker
2005-12-23, 18:33
Tappar man muskelmassa under en deff gör man något fel (och dit hör att sluta med styrketräning).



Mina teorier här att de som upplever att de förlorar muskelmassa egentligen bara tömmer sina glykogenförråd och tappar trycket i träningen. De orkar helt enkelt inte lyfta likas mycket som vanligt. En eller två veckor med normalt kaloriintag ( som egentligen är över balansnivån eftersom personen måste arbeta bort lite fett ) återställer den normala muskelstyrkan och muskelmassan.

Allvarligare är det ifall man går så lågt i kalorier att det inte blir någon effektiv träning alls. Då sammverkar kaloriunderskottet med att musklerna inte aktiveras så mycket som de brukar bli aktiverade => vips rasar muskelmassan av.

Summa: Ta det lugnt i viktnedgången.

userfriendly
2005-12-23, 20:28
Mina teorier här att de som upplever att de förlorar muskelmassa egentligen bara tömmer sina glykogenförråd och tappar trycket i träningen. De orkar helt enkelt inte lyfta likas mycket som vanligt. En eller två veckor med normalt kaloriintag ( som egentligen är över balansnivån eftersom personen måste arbeta bort lite fett ) återställer den normala muskelstyrkan och muskelmassan.

Allvarligare är det ifall man går så lågt i kalorier att det inte blir någon effektiv träning alls. Då sammverkar kaloriunderskottet med att musklerna inte aktiveras så mycket som de brukar bli aktiverade => vips rasar muskelmassan av.

Summa: Ta det lugnt i viktnedgången.


kan inte göra annat än att hålla med!
lite styrka upplever jag att jag har tappat men det mesta är tillbaka på +/- 0 nu efter 2 veckor!

Cerberus
2005-12-25, 02:10
Hur länge kan man typ va ute o springa/gå/cykla i streck utan att riskera muskelförlust?? Tankarna får mig att fundera vidare på timtal av kardio varje dag....jag e duktig på att plåga mig själv :D

Sverker
2005-12-25, 07:04
Hur länge kan man typ va ute o springa/gå/cykla i streck utan att riskera muskelförlust?? Tankarna får mig att fundera vidare på timtal av kardio varje dag....jag e duktig på att plåga mig själv :D


Helt beroende på hur mycket glykogen du har lagrat i kroppen.


Problemet är snarare att kroppen utsätts för stress och återhämtningen blir sämre ju längre du promenerar. Halterna av kortisol stiger i blodet helt enkelt.

1 - 2 timmar per dag är kanske rimligt.

Akilles
2005-12-25, 08:11
Helt beroende på hur mycket glykogen du har lagrat i kroppen.


Problemet är snarare att kroppen utsätts för stress och återhämtningen blir sämre ju längre du promenerar. Halterna av kortisol stiger i blodet helt enkelt.

1 - 2 timmar per dag är kanske rimligt.

Menar du att 1-2 h per dag är rimligt om man deffar, eller att man bör begränsa sig till den tidsrymden även annars? Jag deffar inte, men brukar promenera 2 h om dagen ("powerwalk" :) ). Jag tolkar ditt svar till Cerberus som att du menar att det skulle vara ett problem under såväl uppbyggnad som definition, eftersom du skriver att det inte i första hand är glykogen-/energinivåerna som är den avgörande punkten, utan annan form av stress - med kortisol som en viktig faktor. Men jag kan ju ha missuppfattat; jag kan tex tänka mig att man blir känsligare för kortisolstimulerande aktiviteter under deff, eftersom kroppen nästan konstant är i ett nettokatabolt tillstånd, som förhöjer kortisolhalterna och därmed sänker kroppens förmåga att återhämta sig. Och så är det väl skillnad på att promenera 2 h i sträck och att promenera tex 3 x 40 min, eller?

Cerberus
2005-12-25, 13:31
Så jag kan sätta mig på motionscykeln innan frukost och trampa som om livet var på spel i 1-2 timmar då? Är det bättre typ om man kör en timma innan frukost och en timma innan läggdags typ istället för två timmar i streck?