handdator

Visa fullständig version : Köra bil utan körkort


n1tro
2005-12-23, 14:37
Om jag nu är 17 år säger vi och kör bil (utan körtkort såklart). Om polisen kommer och kollar upp mig och ser att jag inte har kortet, vad händer då?

Piranha
2005-12-23, 14:38
Om jag nu är 17 år säger vi och kör bil (utan körtkort såklart). Om polisen kommer och kollar upp mig och ser att jag inte har kortet, vad händer då?


Olovlig körning.

Böter.

n1tro
2005-12-23, 14:38
JAG får alltså böta, inte mina föräldrar?

Mago
2005-12-23, 14:39
Kan det inte även vara så att man får vänta en tid extra innan man får ta körkort?

Baha
2005-12-23, 14:39
körkort är överskattat

bluelight
2005-12-23, 14:41
Ring polisen och fråga? Olovlig körning är det iallafall, med trimmad moped/125:a utan kort blir det ju dagsböter och uppskjutet lämplighetsintyg (eller vad det heter) i 6 månader.

Mass-Tech
2005-12-23, 14:44
Jag fick betala böter när jag körde motercykel utan kort.

skaparn
2005-12-23, 14:54
Hmm, med tanke på vad somliga lägger på körkortet kan det säkert bli billigare att de gånger man blir stoppad gladeligen betala böter, förutsatt att jag inte blivit ovanligt förskonad från körkortsvisning (0 gånger på snart 8 år) samt att bötesbeloppet inte är alltför högt.

Jag vill förstås avråda från detta eftersom det finns en anledning till att vi genomför tester innan man blir licensierad förare.

Fartman
2005-12-23, 15:00
JAG får alltså böta, inte mina föräldrar?
Du är ju straffmyndig när du är 15 så....

Pellefant
2005-12-23, 15:24
Hoppas du inte kör ihjäl dig själv eller någon annan, finns en anledning till att det finns ett förarprov!

Frippe_L
2005-12-23, 15:27
Olovlig körning.

Böter.

Tom Grov olovlig körning väl?

Och ja det är du som får böter oxå, men lånar föräldrarna ut bilen så får de oxå straff/böter har jag för mig.

polaren
2005-12-23, 16:22
Tom Grov olovlig körning väl?

Och ja det är du som får böter oxå, men lånar föräldrarna ut bilen så får de oxå straff/böter har jag för mig.

Japp, om dom inte nekar, då blir det säkert bilstöld för förarens del också :)

Kryss
2005-12-23, 16:24
En vän gjorde så och åkte lite för fort, torskade lämpet i några år (dvs fick inte ta körkort förrän han blev runt 20, antar det beror lite på vad man gjort och så)
fick säkerligen böter på detta också

n1tro
2005-12-23, 17:26
nah undrade bara vad som händer :) tack för era svar

Garnax
2005-12-23, 17:30
Förför ens fundera på något så korkat?

Min bror, som är en idiot, har kört olovligt ett bra tag.

Han har fått snuten efter sig flera gånger, då har han kört över gårdar, gräsmator och enkelriktat för att ta sig undan...

Eller som polisen som jagade honom beskrev det:

Så kör man bara om man antingen har 10kg knark i bilen eller
är självmordsbenägen.

Men dom satte upp span på honom och spärrade av 4 korsningar och tog honom
för ett par veckor sedan.

Jag har väntat på att detta äntligen ska ske och jag hoppas att
straffet kommer svida...

Men jag hoppas av hela mitt hjärta att han kör ihjäl sig om han fortsätter

Bättre han än någon annan under sina utflykter.

Officer
2005-12-23, 17:40
Än en gång väldigt visa ord från Garnax! :bow:


Du ska inte tänka "vad får jag för böter om jag åker fast i kontroll?"

Du ska fanimej tänka på vad i helvete som händer om du råkar köra över någon utan körkort!! DET min vän förtjänar lång tids fängelsestraff, och jag hoppas du eller den du undrar för åker dit riktigt hårt på det (såvida det inte bara var en retoretisk fråga, vilket jag betvivlar..)

Bulldoozer
2005-12-23, 18:34
Olovligkörning ger max böter samt 1års fördröjning av körkorts tillstånd.
(Min vän åkte ditt för något år sedan *grr27* )

Peter-N1
2005-12-31, 02:10
Första gången blir det olovlig körning. Böter samt att Länsstyrelsen bestämmer hur lång tid det kommer ta innan du får övningsköra igen.

Händer det fler gånger blir det grov olovlig körning och då finns fängelse med i straffskalan.

Försöker du sedan dra så blir det en massa följdbrott som säkerligen slutar med att du aldrig får ta körkort.

n1tro
2005-12-31, 02:16
lugn grabbar undrade bara vad so mhänder asså :D

David86
2005-12-31, 02:29
Se till att inte bo i en liten ort där polisen och alla invånarna känner igen din bil och dig iaf. Finns nån snubbe här i närheten som dyker upp i tidningen titt som tätt, han är iaf uppe i xx antal olovliga körningarn nåt. Iofs har jag inte hört nåt på länge, fängelse kanske :)

skaparn
2005-12-31, 08:40
Första gången blir det olovlig körning. Böter samt att Länsstyrelsen bestämmer hur lång tid det kommer ta innan du får övningsköra igen.

Händer det fler gånger blir det grov olovlig körning och då finns fängelse med i straffskalan.

Försöker du sedan dra så blir det en massa följdbrott som säkerligen slutar med att du aldrig får ta körkort.

Frågan är ju hur stora böterna är. Jag har på snart åtta år inte fått visa körkortet en enda gång, det kanske inte är genomsnittligt förvisso, men om bötesbeloppet bara är ett par tusen har man ju råd med ett par böter om man ser till vad det kostar att ta ett körkort. Att man sedan kan straffa ut sig från att aldrig ta körkortet är ju av mindre betydelse om man är en notorisk förbrytare.

Dock så kan jag inte nog understryka hur mycket jag önskar att alla har körkort som kör, det är ju livsfarlöigt nog utan en massa outbildat pulver på vägen.

Förresten, du som är konstapel, har du jobbat som trafikpolis?

puppas
2005-12-31, 09:28
Är det samma "straff" om man kör ett fordon som bara får användas inom inhängnat område på stan ?
Båda utan samt med både Bil- och Mc- kort.

Tomten
2005-12-31, 10:27
Frågan är ju hur stora böterna är. Jag har på snart åtta år inte fått visa körkortet en enda gång, det kanske inte är genomsnittligt förvisso, men om bötesbeloppet bara är ett par tusen har man ju råd med ett par böter om man ser till vad det kostar att ta ett körkort. Att man sedan kan straffa ut sig från att aldrig ta körkortet är ju av mindre betydelse om man är en notorisk förbrytare.

Dock så kan jag inte nog understryka hur mycket jag önskar att alla har körkort som kör, det är ju livsfarlöigt nog utan en massa outbildat pulver på vägen.

Förresten, du som är konstapel, har du jobbat som trafikpolis?

Chanserna är ju ännu mindre här i Umeå, jag behövde inte ens visa körkortet när jag blev stoppad av polisen under en rutinkoll (de kollade om folk körde berusade på söndagmorgon). :laugh:

internethjälten
2005-12-31, 11:33
Om jag nu är 17 år säger vi och kör bil (utan körtkort såklart). Om polisen kommer och kollar upp mig och ser att jag inte har kortet, vad händer då?

Räkna även med att du får vänta ngt år med att ta körkort, du kommer inte få övningsköra.

Fartman
2005-12-31, 13:13
:thumbup: Frågan är ju hur stora böterna är. Jag har på snart åtta år inte fått visa körkortet en enda gång, det kanske inte är genomsnittligt förvisso, men om bötesbeloppet bara är ett par tusen har man ju råd med ett par böter om man ser till vad det kostar att ta ett körkort. Att man sedan kan straffa ut sig från att aldrig ta körkortet är ju av mindre betydelse om man är en notorisk förbrytare.

Dock så kan jag inte nog understryka hur mycket jag önskar att alla har körkort som kör, det är ju livsfarlöigt nog utan en massa outbildat pulver på vägen.

Förresten, du som är konstapel, har du jobbat som trafikpolis?

Beror mycket på NÄR man är ute och kör. Jag har tex fått visa körkortet säkert 5ggr.. och av dessa alla förutom en på fredag eller lördag kväll/natt påväg hem från polare.. Då brukar iaf polisen här i Boden typ stickprovskolla rätt många bilar i jakt på fyllkörning och sånt. Bra tycker jag

mangemani
2005-12-31, 13:19
det är väl den som är ansvarig för dej som får ta smällen om nått händer.
när jag jobbade på beijers så hade jag ingen som helst erfarenhet av truckarna och inget truck kort,dom sa när jag började där "hoppa upp i trucken och börja gasa".....lyckligtvis så hände det inget under den tiden jag jobbade där,men OM det hade hänt nått,så var dom ansvarig för det eftersom dom hade satt mej i trucken när dom var fullt medveten om att jag inte hade någon erfarenhet.

Peter-N1
2005-12-31, 14:53
Frågan är ju hur stora böterna är. Jag har på snart åtta år inte fått visa körkortet en enda gång, det kanske inte är genomsnittligt förvisso, men om bötesbeloppet bara är ett par tusen har man ju råd med ett par böter om man ser till vad det kostar att ta ett körkort. Att man sedan kan straffa ut sig från att aldrig ta körkortet är ju av mindre betydelse om man är en notorisk förbrytare.

Dock så kan jag inte nog understryka hur mycket jag önskar att alla har körkort som kör, det är ju livsfarlöigt nog utan en massa outbildat pulver på vägen.

Förresten, du som är konstapel, har du jobbat som trafikpolis?

Det beror väl lite på hur du kör och vilken tidpunkt. Jag har aldrig jobbat som trafikpolis, men stoppar jag någon, oavsett anledning, så kollar jag alltid körkort, ögonen (droger) och gör ett alkoholutandningstest.

Blir man stoppad flera gånger för grov olovlig körning under ett visst tidsintervall så kan du även bli av med bilen. Den tas i beslag och du får inte tillbaka den. Då spelar det ingen roll om du sitter i en häck för 5.000kr eller i en BMW för 500.000kr, den ryker i alla fall. Det kan man bekosta många körkort med.

skaparn
2005-12-31, 15:22
Det beror väl lite på hur du kör och vilken tidpunkt. Jag har aldrig jobbat som trafikpolis, men stoppar jag någon, oavsett anledning, så kollar jag alltid körkort, ögonen (droger) och gör ett alkoholutandningstest.

Blir man stoppad flera gånger för grov olovlig körning under ett visst tidsintervall så kan du även bli av med bilen. Den tas i beslag och du får inte tillbaka den. Då spelar det ingen roll om du sitter i en häck för 5.000kr eller i en BMW för 500.000kr, den ryker i alla fall. Det kan man bekosta många körkort med.

Det låter bra. Jag var lite grann ute efter att utreda ifall det finns ekonomiska incitament för att ta körkort, och det verkar det göra. Personligen skulle jag ju inte vilja bli av med min Bentley.