handdator

Visa fullständig version : Begreppet leveranstid


Bamse
2005-12-23, 12:37
Den 11:e december beställde jag böcker från Bokus. Leveranstiden angavs vid beställningen till 3-6 arbetsdagar. Först idag fick jag avin i min brevlåda. Dvs 12 dagar - eller 10 arbetsdagar - efter att jag beställde böckerna.

Nu är min fråga: Vad innebär egentligen begreppet leveranstid? Finns det några gängse regler för detta?

Själv anser jag att leveranstid skall innebära tiden från att man beställer produkten tills att jag har produkten i min brevlåda (eller en avi för uthämtning på postkontor). Annars borde det ju stå "vi skickar böckerna inom 3-6 arbetsdagar". Har jag helt fel?

Nu SKICKADES böckerna efter 7 arbetsdagar, och LEVERERADES efter 10 arbetsdagar.

Jag är inte allt för grinig/girig, men rätt ska vara rätt....
... så jag undrar ... har jag rätt att kräva nån form av kompensation? :devil:
Fraktavgiften kan jag i varje fall inte kräva tillbaka eftersom det var fri frakt. *popcorn*

Mental
2005-12-23, 12:47
Leveranstid är tid från att de skickar till dess att du får godset i min värld :)

Och kolla i avtalet om det står något om kompensation vid försening, för någon laglig rätt har du då inte. det beror ju på vad du har förhandlat till dig för avtal.

dantheman
2005-12-23, 12:48
Den 11:e december beställde jag böcker från Bokus. Leveranstiden angavs vid beställningen till 3-6 arbetsdagar. Först idag fick jag avin i min brevlåda. Dvs 12 dagar - eller 10 arbetsdagar - efter att jag beställde böckerna.

Nu är min fråga: Vad innebär egentligen begreppet leveranstid? Finns det några gängse regler för detta?

Själv anser jag att leveranstid skall innebära tiden från att man beställer produkten tills att jag har produkten i min brevlåda (eller en avi för uthämtning på postkontor). Annars borde det ju stå "vi skickar böckerna inom 3-6 arbetsdagar". Har jag helt fel?

Nu SKICKADES böckerna efter 7 arbetsdagar, och LEVERERADES efter 10 arbetsdagar.

Jag är inte allt för grinig/girig, men rätt ska vara rätt....
... så jag undrar ... har jag rätt att kräva nån form av kompensation? :devil:
Fraktavgiften kan jag i varje fall inte kräva tillbaka eftersom det var fri frakt. *popcorn*

Har du lidit någon skada? Eller vad ska kompensationen avse?

Cinna
2005-12-23, 12:50
Begreppet används vanligtvis för tiden det tar från beställning tills du har varan/avin framme vid dörren.

Håller de inte utlåvad leveranstid kan man häva köpet, dvs skicka tillbaka böckerna och få pengarna åter.
Någon form av kompensation (skadestånd) blir nog svårt att få till om du inte lidit en påvisbar skada ... osv ....

Pudzianovski
2005-12-23, 12:52
http://www.bokus.com/se/info/avtalsvillkor.shtml

Ja, man får väl helt enkelt tolka det som man vill, men de ska höra av sig per mail om det inte blir som de sagt.

Bamse
2005-12-23, 12:59
Leveranstid är tid från att de skickar till dess att du får godset i min värld :)
Jaså? Men då kan de ju välja att skicka precis när de känner för det i så fall... dvs. skicka efter en månad och säga "Ja men det tog ju i alla fall mindre än 6 arbetsdagar från att vi väl skickade skiten tills att du hade paketet". *rolleyes*

Nja, jag köper inte att leveranstid börjar räknas först när företaget skickar varan.

Har du lidit någon skada? Eller vad ska kompensationen avse?
Jag har inte lidit någon ekonomisk skada, men det var fler personer än jag som skulle ha böcker, och de har hunnit lämna stan över jul nu.
Tycker bara det är risigt att företag inte håller vad de lovar.

http://www.bokus.com/se/info/avtalsvillkor.shtml
Ja, man får väl helt enkelt tolka det som man vill, men de ska höra av sig per mail om det inte blir som de sagt.
Icket att de hörde av sig.

Därmed har de missat på två fronter; dels har leveransen tagit 10 arbetsdagar i stället för 3-6 arbetsdagar, dels har de missat att höra av sig om att leveranstiden inte skulle hållas.

bladhet
2005-12-23, 13:11
Själv väntar jag på en skoter som skulle ha kommit senast i måndags kväll och nu vet dom inte var den är.

Förmodligen står den på dhl i luleå och ingen får fringrarna ur röven att köra ut den.. De om något är väldigt irriterande.

Tycker man borda få saker och ting billigare om det inte levereras i tid.

wreka
2005-12-23, 13:11
Jag anser att leverans tid är från att jag lagt beställningen tills att den finns att hämta ut, eller kommer i brevlådan. Tar något längre tid än det brukar anser jag att kund skall bli meddelad. Riktigt skoj är det ju när man betalar med kort och det drar ut på tiden.

Försäljaren får väl lov att ha tillräckligt bra koll för att kunna beräkna den här tiden, och inte ange någon låtsastid som jag inte har det minsta nytta av. Jag är ointresserad av hur länge det tar innan försändelsen lämnas till transportören, bara av hur länge det tar innan jag har den i min hand.