handdator

Visa fullständig version : Överanstränga sig under passet?


Slartibartfast
2005-12-23, 12:32
Idag blev jag helt slut när jag tränade. Kunde inte hålla tempot uppe och jag spydde nästan efter passet. Jag var vit som ett lakan och svart under ögonen.

Är det rent kontraproduktivt att ta i såhär hårt?

Grejen är att mina pass inte borde vara särsilt krävande, även om de är helkroppspass.

mystic[-_-]
2005-12-23, 12:32
Börjar du bli sjuk eller är du sjuk?

Slartibartfast
2005-12-23, 12:33
']Börjar du bli sjuk eller är du sjuk?

Nej.

Dethär händer vart eller vartannat pass. :D

Bite
2005-12-23, 12:36
Det har hänt mig ibland också, körde du sådär tokintensivt (kort vila)?
Personligen tror jag inte det kan vara bra att ta ut sig så mycket att man nästan blir sjuk av det, åtminstone pallar man ju inte psykiskt, och du sa ju att du inte kunde hålla tempot uppe. Har du ändrat om träningen nyligen? Höjt tempot?

Slartibartfast
2005-12-23, 12:48
Ja, jag försöker köra med en minuts vila.

Men, som sagt så har detta alltid hänt oberoende av vad jag har för upplägg.

Tricklev
2005-12-23, 12:56
Känner igen detta, några tankar om vad det kan vara? *flex*

mistermr
2005-12-23, 13:08
Det kan vara vätskebrist samt hunger!

Krampus
2005-12-23, 13:22
Provat att sippa kolhydrater/gainer under passet?

burre
2005-12-23, 13:27
Jag kan få liknande symptom om jag inte har ätit tillräckligt. För mig funkar det inte att inte äta under 2 timmar innan passet, får inte tillräckligt energi. Testa att äta bra ca 45 min innan passet och se om det hjälper.

Om du inte får bukt på problemet skulle jag lägga om schemat, testa med mer vila eller ta till andra ändringar. Som det är nu kan du inte ha det, främst psykiskt men tvivlar till att det kan va speciellt nyttigt fysiskt heller.

Slartibartfast
2005-12-23, 13:36
Provat att sippa kolhydrater/gainer under passet?

Jag kör bara före och efter.

Äter gör jag 1-1,5 timmar före träningen.

Krampus
2005-12-23, 13:39
Jag kör bara före och efter.

Före gör de mindre nytta (Kolisar).
Jag kör ca 80-100g under också. Speciellt på längre pass. Har jag ätit sämre under dagen märker jag en ganska stor skillnad.
En annan grej jag märkt är att jag orkar köra fler set.
Kan ju vara värt att prova ett par ggr..? :)

Akilles
2005-12-23, 19:20
Det är lugnt! Så där blir jag, jwzrd och t.o.m. Allan varje pass. :thumbup:

HookersUnited
2005-12-23, 19:27
Upplever samma skit om jag äter dåligt.

MilkmaN
2005-12-23, 20:21
Det är mest en jäkligt fin känsla tycker jag. Däremot är den jobbig medan man kör... hänt mig med när jag körde helkropp, sen under intervallträning och sådant med.

arnold2k5
2005-12-29, 22:15
jag tycker det låter som energibrist. . alltså att du tagit slut på kroppens energi depåer! detta är faktist inte så skadligt som man tror. . isfåfall skulle alla elit tränade spelare´s kroppar må skitdåligt(tex. följde ofta me när jag var mindre på farsans innebandyträningar(fornudden(Och västerhaninge) om någon vet vilka de va/är) aja iallafall. . dom brukade köra idioten* efter en del träningar. . de slutade ofta med att nån spydde och att flera inte kunde gå från träningen på en stund för att dom var så uttmattade. . visst de sliter väll på psyket men jävlar vilken kondis dom fick!


*konditions övning så jobbig att bara en idiot gör det frivilligt(om man gör det rätt, men grym kondis får man!)