handdator

Visa fullständig version : Utveckling


n1klas
2005-12-23, 01:03
en kompis undrar...
han har stått still i bänkpress hur länge som helst...vad ska han göra för att börja öka igen? vad jag vet äter han bra.. kanske byta nån slags teknik? gå ner på lägre vikter= mer reps?

vad vet jag... därför hör jag med er ;)

/tack på förhand //Niklas

masse7
2005-12-23, 01:05
ändra i programmet, aldrig vänja kroppen vid samma vikt.. köra tungt o få reps ena passet köra lättare nästa o många reps osv..

polaren
2005-12-23, 02:08
Han kan ju pröva ett program som är avsett för att öka i just bänkpress :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49379&highlight=mm2k

Jacksatan
2005-12-23, 09:10
en kompis undrar...
han har stått still i bänkpress hur länge som helst...vad ska han göra för att börja öka igen? vad jag vet äter han bra.. kanske byta nån slags teknik? gå ner på lägre vikter= mer reps?

vad vet jag... därför hör jag med er ;)

/tack på förhand //Niklas

Hur tränar han nu? Felet är oftast att när folk inte ökar så tränar de den muskeln hårdare och det är stor risk att överbelasta både muskeln och nervsystemet. Kör han till failiure alla set? Tyngst första setet? SKriv ner hur han tränar så kanske jag kan be of assistance.

Ulf A Big
2005-12-23, 09:25
Ett av de vanligaste problemen vid taskig styrkeökning ligger oftast i att man inte har tillräckligt lång vila mellan seten. När det gäller maximalstyrka krävs det runt 4-5 minuters vila mellan seten för att muskeln ska kunna ladda om ordentligt. Om man tränar med för kort vila brukar det resultera i att man har värk som påminner om träningsvärk men ändå inte riktig "träningsvärk" efter varje pass. Det är likadant med benmusklerna vid för lite vila mellan seten ont i benen hela veckan och inget direkt progress i styrkeökningarna.

stahlberg
2005-12-23, 09:45
Att säga exakt vad din kompis´stagnation beror på är omöjligt med så lite fakta på hand.

Rent allmänt kan sägas, att den kanske vanligaste orsaken till stagnation i bänkpress är "stagnation pga ensidig träning". Den tränande har tränat ganska likartat en längre tid, och vid vissa serier (t.ex 3x100) blir det omöjligt att komma vidare. Man kan t.om "bli starkare" i lättare serier, men när man kommer till sin "stagnationsserie" (eller däromkring) så är det stopp i alla fall.

Man kan försöka komma över stagnationen på olika sätt :
1. Man tar en - frivillig eller ofrivillig - paus.
2. Man gör ändringar i programmet. Man kan träna kortare serier med tyngre vikter, byta komplementövningar, ändra programkompositionen mm.
3. Man arbetar bort svaga punkter (stickning-points), dvs stärker det läge där stången "alltid" stannar. (Stagnation kan iof bero också bara på just en särskild sticking-point. Fastän "resten av kroppen" blir starkare har läget för sticking-pointen inte stärkts motsvarande)
4. Man gör ändringar i lyfttekniken.

pragmatist
2005-12-23, 11:52
Sen är det ju så att man inte kan öka i all oändlighet heller. Om det var möjligt för alla att fortsätta öka hela tiden skulle ju gymmen vara fulla av folk som bänkade 300 kilo.

Nu vet jag inte hur mycket din kompis bänkar men det är ju inte otänkbart att han ligger i närheten av sitt genetiska maximum.

n1klas
2005-12-23, 13:45
han tränar på det jag en gång gjorde...65.. han har väl ökat från 60-65 på ett halv år...det kallar inte jag bra..

tack för svar

lloyd
2005-12-23, 14:00
För mig brukar det gå battre i bänk om jag haft en eller två veckors uppehåll. Som t.ex. nu senast då jag hållt upp ett tag p.g.a en överansträngd axel, Trodde det skulle gå riktigt trögt när jag började köra igen, men faktum var att det blev mitt bästa pass hittills...

pragmatist
2005-12-23, 15:07
han tränar på det jag en gång gjorde...65.. han har väl ökat från 60-65 på ett halv år...det kallar inte jag bra..

tack för svar

Heh, ok då lär han inte vara i närheten av sin maxgräns.

Jag förslår att du beskriver lite närmare hur han/ni tränar så kanske vi kan komma på någon lösning.

n1klas
2005-12-23, 16:19
jag va med i en bilolycka så jag har inte tränat sedan i mars lr nått....jag vet inte om han har nått speciellt schema men jag kan fråga...