handdator

Visa fullständig version : Solarium...


Fettecke
2005-12-22, 22:40
har tänkt skaffa mig en nice solbränna... ska nog köpa ett 10x kort för drygt 300:- det lär nog räcka lite drygt över 1 månad?...

jag vet att de finns dom som grillar sig i solarium här... Nå.... va ska jag tänka på, ögonskydd skippar jag och kör med stängda ögon

har läst lite lappar och grejjs på gymmet, men jag vill ha verkliga erfarenheter utöver det som finns nerskrivet.

har planerat att lägga mig i solariet direkt efter träningspasset, då det är på samma ställe... sen hem och duscha och dona på...

prata ?

Piranha
2005-12-22, 22:43
10 ggr borde räcka i 2 tycker jsg nog.

Grilla inte på för hårt !

Tom BAK
2005-12-22, 22:44
ögonskydd skippar jag och kör med stängda ögon

Skönt att lyckas bränna ögonlocken =)

H.Emanuel
2005-12-22, 22:44
Inget särskilt att tänka på förutom att torka av solariet innan och efter användning, brukar finnas rengöringsmedel att spraya med

mini
2005-12-22, 22:45
Läste här på kollo för länge sedan att dusch direkt efter solarium var dåligt för brännan.
Varför utan ögonskydd??? Det är jävligt korkat. Blunda räcker inte, dina ögonlock är ganska tunna.
Sola inte för mycket. Var tredje dag är ganska ofta för att bara köra underhållsbränna. Det ser för jeflit ut med en alltför kraftig solariebränna på vintern. Lagom är bäst. Och ta det lugnt i början.

H.Emanuel
2005-12-22, 22:47
Läste här på kollo för länge sedan att dusch direkt efter solarium var dåligt för brännan.
Varför utan ögonskydd??? Det är jävligt korkat. Blunda räcker inte, dina ögonlock är ganska tunna.
Sola inte för mycket. Var tredje dag är ganska ofta för att bara köra underhållsbränna. Det ser för jeflit ut med en alltför kraftig solariebränna på vintern. Lagom är bäst. Och ta det lugnt i början.
Har hört att man ska vänta tio min innan duschen, men vem orkar?

Trance
2005-12-22, 22:48
Läste här på kollo för länge sedan att dusch direkt efter solarium var dåligt för brännan.


Det var väl en myt?

Metal_boy_
2005-12-22, 22:49
slippa ha ögonen stängda med lock på? Vad är det du ska skåda med dom över ögonen ivf? :)

sola lungt och få en bättre bränna. Jag kör på 2-3ggr/vecka 15min varje gång men då är jag känslig. Det är bättre att vara försiktig iaf.

Metal_boy_
2005-12-22, 22:50
Läste här på kollo för länge sedan att dusch direkt efter solarium var dåligt för brännan.
Varför utan ögonskydd??? Det är jävligt korkat. Blunda räcker inte, dina ögonlock är ganska tunna.
Sola inte för mycket. Var tredje dag är ganska ofta för att bara köra underhållsbränna. Det ser för jeflit ut med en alltför kraftig solariebränna på vintern. Lagom är bäst. Och ta det lugnt i början.


Kolo med ett L om jag får be. Är du obildad eller? :D

B-jay
2005-12-22, 22:51
Det var väl en myt?

Ja, man kan inte duscha av sig pigment!

Piranha
2005-12-22, 22:51
Håller med Metal det räcker att sola sig lätt brun och inte se så glåmig ut.

Tänk på tanten i "Den där Mary" ..

s_himself
2005-12-22, 22:51
Jag kan inte ligga i solariet utan ögonskydden. Det hjälper fan inte att blunda.


Om du är ovan så är det kanske bra att ta det lugnt i början.

mini
2005-12-22, 22:53
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41806&highlight=solarium

mini
2005-12-22, 22:57
Äsch då, det var ju inte den tråden.

GymTT
2005-12-22, 22:59
Finns det NÅGOT dåligt med solarium om man vill bygga så mkt muskler som möjligt?

Piranha
2005-12-22, 22:59
Finns det NÅGOT dåligt med solarium om man vill bygga så mkt muskler som möjligt?


Ja till slut får du inte plats.


Ingen aning ,, men däremot är jag strarkt troende på fysisk och psykisk harmoni och lite ljusterapi så här i mörkret är nog inte fel.

Diana
2005-12-22, 23:03
usch ja har trillat i solarieträsket, krälat mej upp, trillat i, krälat upp osv oanständigt många vändor :D gäller att bestämma ifall man vill va snygg/brun NU och gammal läderväska i huden sen som äldre? :D eller vill man behålla sin fräsch-het i huden senare och va blekis nu.. *popcorn* för mej överstiger KLART nackdelarna fördelarna.. speciellt me tanke på cancerrisken för just solarie oxå..

mitt råd är iaf medhållande, använd ögonskydden OCH torka den svettiga blå grillen NOGA före och efter, har du torr hud så skrubba lite då och då innan solning :thumbup:

Fettecke
2005-12-22, 23:06
tänkte mer på en jämnare solbränna, skulle ju se snyggt ut med vita ögonlock jämnfört med resten av kroppens färg ;)

iaf, läste i ett blad på gymmet om att man kunde sola 3ggr i veckan en tid, för att få upp solbrännan, sen typ underhålla med 1 gång i veckan, ibland 2.... runt var 6 dag om jag minns rätt ?

Garnax
2005-12-22, 23:29
Ögonlocken är tunna...

Under ögonlocken finns dina ögon...

Dom starta strålarna kommer skada dina ögon...

Diana
2005-12-22, 23:38
tänkte mer på en jämnare solbränna, skulle ju se snyggt ut med vita ögonlock jämnfört med resten av kroppens färg ;)
?
hehe exakt :D men om du lägger skydden på lite olika ställe varje gång så sfår du ingen tydlig ring runt :thumbup: och sen tror ja inte de är nån som märker om ögonlocken är ljusare .. hmm tror inte de finns så jätte mkt pigment där :)

Fettecke
2005-12-22, 23:58
hehe exakt :D men om du lägger skydden på lite olika ställe varje gång så sfår du ingen tydlig ring runt :thumbup: och sen tror ja inte de är nån som märker om ögonlocken är ljusare .. hmm tror inte de finns så jätte mkt pigment där :)

Får prova och se först...

men stämmer tidsintervallen jag nämde tidigare ?

toreld
2005-12-23, 00:19
du bör allt sola med ögonskydden på.. man kan få inflamatoriska utslag (fan va vacker det lät:D) typ ögonflamation eller nått sånt.. en kompis morsa ägde ett solarium så de va hon som berättade det.. vet ej om det stämmer men!! de finns ju inte för skoj skull..

Sola lungt!

Bulldoozer
2005-12-23, 03:21
1-2ggr i veckan räcker gått och väl *flex*

mela
2005-12-23, 04:30
Vill du inte ha vita fläckar på ögonen, ta då bor tögonskydden sista 5 minutrarna..

Om du solar 20 min.. vänd på dig efter 10 och sola på mage i 5 min för att slippa att få vita fläckar på ryggen/svanken

jesse
2005-12-23, 08:42
Finns det NÅGOT dåligt med solarium om man vill bygga så mkt muskler som möjligt?

Är du seriös?

:thumbup:

Metal_boy_
2005-12-23, 08:51
Ja till slut får du inte plats.


Ingen aning ,, men däremot är jag strarkt troende på fysisk och psykisk harmoni och lite ljusterapi så här i mörkret är nog inte fel.


Främst den anledningen till att jag solar :thumbup: Tror även att det är en stor del i att man blir lite beroende hehe :)

Power
2005-12-23, 09:53
Jag hade en sån granne där jag bodde förut. En tant i 70 årsåldern med stort burrigt hår som hon dessutom färgade rött! :laugh:


Håller med Metal det räcker att sola sig lätt brun och inte se så glåmig ut.

Tänk på tanten i "Den där Mary" ..

H.Emanuel
2005-12-23, 09:55
Ser lite konstigt ut med solariebruna människor, man anar att dom målar över något :D

carlsm
2005-12-23, 11:54
Precis som Mela skriver: vrid och vänd lite på dig så du minimerar vita fläckar och andra ojämnheter i solbrännan. Jag råkade ut för det och det såg für jefvligt ut hur länge som helst!

Off t: hur funkar brun utan sol, nån komponent som gör att huden blir brun eller är det bara färg??

snickers
2005-12-23, 12:02
Glöm inte äta nånting, eller ta din proteindrink mellan träningen och solariet bara.

Cilia
2005-12-23, 12:12
Ja till slut får du inte plats.
du talar av erfarenhet, va?


Ingen aning ,, men däremot är jag strarkt troende på fysisk och psykisk harmoni och lite ljusterapi så här i mörkret är nog inte fel.
eller så åker man till solen i ett par veckor och mår bra *visslar*

Tolkia
2005-12-23, 18:21
... ögonskydd skippar jag och kör med stängda ögon ...
idiot. Vi lever i ett fritt lnd, så vill du skaffa dig en pikant gråstarr, så varsågod, men jag tycker personligen att det är trevligt att kunna SE saker med ögonen ...

H.Emanuel
2005-12-23, 18:39
Men försök förstå honom, först mörk under ögonen och sedan ljus på ögonlocken, det funkar bara inte

Garnax
2005-12-23, 18:48
Negativt med träningen...

Ja kanske...

Möjligt att immunförsvaret sänks tillfälligt vilket ger dig större risk att bli
sjuk och inte kunna träna...

Men det är farligt för träningen att gå över gatan med för du kan halka
och få gå i gips, eller bli påkörd och inte träna mer alls...

Joker
2005-12-23, 19:32
Mostern min jobbar med cancersjuka, hon rekomenderar att inte sola i solarium överhuvudtaget...Hon har sett många som fått cancer mcyket tack vare just det..En av hennes kompisar fick det nu nyligen, han är runt 30...Sen har la han solat en del i sina dagar också. Någon gång ibland är la inte hela världen. Men jag har efter min mosters rekomendation slutat sola helt å hållet...

H.Emanuel
2005-12-23, 19:36
Mostern min jobbar med cancersjuka, hon rekomenderar att inte sola i solarium överhuvudtaget...Hon har sett många som fått cancer mcyket tack vare just det..En av hennes kompisar fick det nu nyligen, han är runt 30...Sen har la han solat en del i sina dagar också. Någon gång ibland är la inte hela världen. Men jag har efter min mosters rekomendation slutat sola helt å hållet...
Fåfängans pris

Metal_boy_
2005-12-23, 20:42
Mostern min jobbar med cancersjuka, hon rekomenderar att inte sola i solarium överhuvudtaget...Hon har sett många som fått cancer mcyket tack vare just det..En av hennes kompisar fick det nu nyligen, han är runt 30...Sen har la han solat en del i sina dagar också. Någon gång ibland är la inte hela världen. Men jag har efter min mosters rekomendation slutat sola helt å hållet...


Konstigt att hon upplever det så när hon jobbar med cancersjuka, då även hudcancer också såklart, vilket ofta beror på strålningar från solarium.

Herkulez
2005-12-23, 20:49
kom från solarier nyss, zöt brun är jag nu men fyfan vilken svettpöl det var i solariumet när jag var klar, märks att man dietar svettar som en gris nuförtiden :laugh:



(självklart torkade jag bort det sen)

GymTT
2005-12-23, 20:54
Negativt med träningen...

Ja kanske...

Möjligt att immunförsvaret sänks tillfälligt vilket ger dig större risk att bli
sjuk och inte kunna träna...

Men det är farligt för träningen att gå över gatan med för du kan halka
och få gå i gips, eller bli påkörd och inte träna mer alls...


Jag tänkte mer om det typ skulle sänka proteinsyntesen stark eller något, inget om risktagande.

z_bumbi
2005-12-23, 21:18
Ja till slut får du inte plats.

Kombinationen smalt solarium och Lars Forss är ganska kul, iofs skaffade vi ett bredare solarium men Lars blev också bredare. :D

H.Emanuel
2005-12-23, 21:19
Jag tänkte mer om det typ skulle sänka proteinsyntesen stark eller något, inget om risktagande.
Man kan bli klaustrofobisk, som att ligga i en ljuskista, men jag vet inte om det påverkar just proteinsyntesen

Kwon
2005-12-23, 22:04
Klart du ska ha ögonskydd, ljuset är starkt.

Sen förstår jag inte varför du INTE skulle ha ögonskydd, något intressant du vill titta på??? :laugh:

Baha
2005-12-23, 22:30
Hudcancer e katabolt helt klart.

Fettecke
2005-12-23, 22:33
Klart du ska ha ögonskydd, ljuset är starkt.

Sen förstår jag inte varför du INTE skulle ha ögonskydd, något intressant du vill titta på??? :laugh:

överdriven ljusterapi ?

nej, mina tankar gick mot en jämnare solbränna... men vafan... blind vs. smooth sunburn.... vad väljer man :).... jo, blind såklart ? *nehe...*

Ryska_raketen
2005-12-23, 23:24
Finns det NÅGOT dåligt med solarium om man vill bygga så mkt muskler som möjligt?




:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Danne
2005-12-24, 00:02
Det är ju bara på natten du har ögonen stängda nån längre tid och då är det ju mörkt :-) så vem f-n ser att din ögonlock är något ljusare ??
det finns ganska små ögonskydd att använda så dom bara täcker just ögonlocken.

Ungtuppen
2006-01-06, 00:33
Finns det NÅGOT dåligt med solarium om man vill bygga så mkt muskler som möjligt?

:laugh: :laugh: :laugh: Wtf mannen? Först pommesfrites och nu det HÄR?!?? HAHAHAH :hbang:

Jense
2006-01-06, 03:32
du e så jävla skum gymtt, du undrar om du kommer tappa all massa av lite pommes och du frågar om solarie är dåligt om man vill bygga så mycket massa som möjligt. men ändå ränner du på stureplan varje helg. du förstår väl att stureplanrännandet är mycket sämre för dig än några pommes och lite solarie?

Metal_boy_
2006-01-06, 03:46
tappa muskler av pomme? :confused: Länk??

Jense
2006-01-06, 03:51
tappa muskler av pomme? :confused: Länk??


nä men typ.

sök på startade trådar av gymtt i allmänt eller kost o skit forumet

Metal_boy_
2006-01-06, 03:59
nä men typ.

sök på startade trådar av gymtt i allmänt eller kost o skit forumet


Såg nu :D Fan värre än min Krossade tomat II-tråd för fan :laugh:

BajareN
2006-01-06, 04:04
GymTT får ta och rycka upp sig, så där optimal får man inte vara!!

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Fettecke
2006-01-06, 19:02
*uppdate*

Idag solade jag för första gången, vart 20 minuter...
jag somnade i solariet... vaknade 30 min senare av att det pep som satan....(solariet automatiskt avstängt).... jaevlar va skönt de va att bara ligga där....

ska sola på Måndag igen....

har bestämt att det blir måndag och torsdag tills jag fått en bra färg, sen blir det varje måndag som underhåll...

fast... jag vet inte än om jag behöver sola, ska till Gran Canaria i mars.... känns som lite onödigt... men får se hur de blir.!

GymTT
2006-01-06, 19:07
du e så jävla skum gymtt, du undrar om du kommer tappa all massa av lite pommes och du frågar om solarie är dåligt om man vill bygga så mycket massa som möjligt. men ändå ränner du på stureplan varje helg. du förstår väl att stureplanrännandet är mycket sämre för dig än några pommes och lite solarie?


varför om man inte krökar:)

kneger
2006-01-06, 19:13
Tur att man är naturligt brun :)

har aldrig solat solarium i hela mitt liv, planerar inte att göra det heller, verkar bara onödigt!!!

åter till topic: Kör med ögonskydd, det är lika bra att vara försiktig, inte kul om du inte kan se sen eller behöver glasögon. Då ångrar du nog att du inte använda ögonskydd! ;)

Lycka till ;)

MacLeod
2006-01-07, 21:22
Varför skulle man inte kunna duscha efter att man har solat? För att det svalkar huden? Pigment duschas ju för fan inte bort.
Sen var det fan länge sen man fick plats med axlarna i ett vanligt solarium.

porja
2006-01-09, 11:44
Jag som var emot solarium har börjat sola mig där :D


¤ började i "Torsdags" med 9 minuters solning innan träningen.

¤ idag, "måndag" blir det 9 minuter igen, sedan träning.

¤ och på "Fredag" blir det 9 minuter igen...


bra vah? inte för mkt?

Fettecke
2006-01-09, 20:27
Jag som var emot solarium har börjat sola mig där :D


¤ började i "Torsdags" med 9 minuters solning innan träningen.

¤ idag, "måndag" blir det 9 minuter igen, sedan träning.

¤ och på "Fredag" blir det 9 minuter igen...


bra vah? inte för mkt?

Jag körde en 10 minutare första gången, sen vart det en 20 nu senast (andra gången)... idag kliar det som helvete iaf... har iaf fått lite färg, men jag märkte att jag legat med händerna intill kroppen = kritvit i sidan :(

får styra upp lite tills nästa gång (onsdag)

jag säger: "Gör om -Gör rätt" till mig själv...

Helena B
2006-01-09, 20:31
Kör med bus istället mycket skonsammare mot huden.

Yankeee
2006-01-09, 20:46
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10289015.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9363011.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9241033.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9242488.asp
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=7966
http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/uv/Om_solarier.html

porja
2006-01-09, 23:16
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10289015.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9363011.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9241033.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9242488.asp
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=7966
http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/uv/Om_solarier.html

Tack för länkarna Yankee :)


Tänkte sola igår idag, mån,,,, men eftersom ansiktshuden blir skadad efter en rakning så får det bli imorgon.

Yankeee
2006-01-10, 05:47
Tack för länkarna Yankee :)



Oj, jag trodde ni skulle bli griniga och säga "jaja vi vet om det men vi skiter i det" :)

Metal_boy_
2006-01-10, 06:09
Blev lite avskräckt nu hehe. Jag solade i nån månad ett par ggr i veckan och ibörjan brände jag mig lite, men det borde väl inte va nån fara?

Metal_boy_
2006-01-10, 06:28
Kör med bus istället mycket skonsammare mot huden.


bus?

Edit: aha brun utan sol! Men det blir ju aldrig bra ju

delta_mats
2006-01-10, 07:37
Se till att vrida på skallen åt vardera sida då och då och inte ha fejset riktad uppåt hela tiden för då kommer du blir brun där men inte på sidorna och det ser töntigt ut.

Fettecke
2006-01-10, 16:02
Se till att vrida på skallen åt vardera sida då och då och inte ha fejset riktad uppåt hela tiden för då kommer du blir brun där men inte på sidorna och det ser töntigt ut.

beroende på solariets konstruktion... strålarna på ett vettigt solarie går ju tex: \\||//, och inte |||| som på ett billigt rat.

Perscitus
2006-01-10, 16:24
Ni som solar: hur sjutton vågar ni? Jag vågar hoppa bakåtvolt från tians trampolin men inte sola solarium, ändå anses jag vara våghalsigare fastän riskerna med solarium lär vara tiofaldigt högre? Knäppt så det heter duga!