handdator

Visa fullständig version : Sojaprotein eller Vassleprotein?


PhR0ZeN
2005-12-22, 22:34
jag funderar på att köpa proteintillskott men är inte säker på vilket jag ska välja. Om jag ska välja vassleprotein eller sojaprotein.

då undrar jag:
är sojaprotein lika effektivt som vassleprotein?
fördel/nackdel med att välja sojaprotein
smak? vilket är godast?
och sist pris, vad är billigast?


tack!

PhR0Z!

King Grub
2005-12-22, 22:37
är sojaprotein lika effektivt som vassleprotein?
fördel/nackdel med att välja sojaprotein

Nej, soja innehåller lägre andel essentiella aminosyror och stimulerar inte proteinsyntesen lika väl. Hur stor skillnaden blir i praktiken är svår att sia om, men mjölkprotein har en högre kvalitet för muskeluppbyggande förmåga än sojaprotein.

Dietary protein to support anabolism with resistance exercise in young men. (http://www.gotmilk.com/news/health/pour_pdfs/134S_np.pdf)

Slartibartfast
2005-12-22, 22:37
Sojaprotein lär väl vara typ sämst någonsin.

Kör på vasslet.

edit: Grub var snabbare.

aliquis
2005-12-23, 00:51
Sojaprotein lär väl vara typ sämst någonsin.Någonsin? hur menar du nu?

Men nej, sojaprotein finns i ungefär samma prisklasser som vassle så det finns väl ingen större anledning att köpa det om det nu inte är för att undvika att bidra till djurindustrin.

MUGEN
2005-12-23, 11:48
Någonsin? hur menar du nu?


förhållandevis dåligt bv, testo-sänkande effekt, smakar skit... shall i continiue? :)

PhR0ZeN
2005-12-23, 11:54
finns väl ingen större anledning att köpa det om det nu inte är för att undvika att bidra till djurindustrin.

hur menar du med att undvika att bidra till djurindustrin?

som jag har förstått det så är vassle en typ av restprodukt av mjölk eller?

oowl
2005-12-23, 12:39
hur menar du med att undvika att bidra till djurindustrin?

som jag har förstått det så är vassle en typ av restprodukt av mjölk eller?



ja vasslepulvret kommar väll från mejerierna..

Ant
2005-12-23, 15:21
hur menar du med att undvika att bidra till djurindustrin?

som jag har förstått det så är vassle en typ av restprodukt av mjölk eller?


Ja just det, och mjölk odlas väl i dom där stora cisternerna? Eller är det på fält? hmmm?

:laugh:

aliquis
2005-12-23, 15:43
förhållandevis dåligt bv, testo-sänkande effekt, smakar skit... shall i continiue? :)Men någonsin är det ju en tidsaspekt på? Skulle det ha blivit sämre med tiden eller vad? Eller bara det sämsta som någonsin har använts? Isf är väl kollagen mycket sämre? Vet inte om bv alltid är så dåligt som det sägs om koncentrerat sojaprotein. Någon källa på sänkningen av testosteronnivåer? Smakar skit ja, men man vänjer sig visst med det också.

aliquis
2005-12-23, 15:45
hur menar du med att undvika att bidra till djurindustrin?

som jag har förstått det så är vassle en typ av restprodukt av mjölk eller?Vassle blir över när man framställer ost som görs av mjölk och oftast animalisk löpe, mjölken kommer från honkor som inte springer runt i skogen och går o lämnar sin mjölk när de känner för det, förr eller senare går även dessa på slakt och deras söner blir inte särskilt långlivade. Löpe får man från kalvmagar.

keffat_liv
2005-12-23, 15:45
http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/ldb/Aminosyrorper100g.xls für soja.

King Grub
2005-12-23, 15:47
Någon källa på sänkningen av testosteronnivåer?

"Serum testosterone statistically decreased but remained within limits of normal during therapy. Supplementation with soy protein powder (SPP) reversibly decreases testosterone levels in healthy men."

Goodin S, Shen F, Shih W, et al. Clinical and biologic activity of soy protein powder (SPP) in healthy male volunteers: effect on testosterone and luteinizing hormone (LH). Program and abstracts of the 40th annual meeting of the American Society of Clinical Oncology; June 5-8, 2004; New Orleans, Louisiana. Abstract 4611.

Ant
2005-12-23, 15:48
Smakar skit ja, men man vänjer sig visst med det också.


FEL! Det är jättesmaskigt! Tyvärr har jag tappat bort källan på det :)

MUGEN
2005-12-23, 19:53
Men någonsin är det ju en tidsaspekt på? Skulle det ha blivit sämre med tiden eller vad? Eller bara det sämsta som någonsin har använts? Isf är väl kollagen mycket sämre? Vet inte om bv alltid är så dåligt som det sägs om koncentrerat sojaprotein. Någon källa på sänkningen av testosteronnivåer? Smakar skit ja, men man vänjer sig visst med det också.

ser att andra redan givit dig svar på frågorna, men angående BV:t i sojaprotein så måste du ta det i förhållande till andra fullvärdiga protein och inte utgå från kollagenprotein, där alla sorters protein i princip är bättre.
soja är sämst bland fullvärdiga protein, vilket gör det till det sämsta valet i träningssyfte om man enbart skall utgå från en proteinkälla.

apa_ola
2005-12-23, 21:37
så sojaprotein är fullvärdigt?
gäller detta isf bara "sojaproteinpulver" eller också sojabönor?
äter nämligen mkt mince(=vegetarisk färs gjord av sojaprotein)...

King Grub
2005-12-23, 21:39
Protein från soja räknas som fullvärdigt, även om dess biologiska värde är underlägset animaliskt protein.

Sverker
2005-12-24, 06:52
Vassle blir över när man framställer ost som görs av mjölk och oftast animalisk löpe, mjölken kommer från honkor som inte springer runt i skogen och går o lämnar sin mjölk när de känner för det, förr eller senare går även dessa på slakt och deras söner blir inte särskilt långlivade. Löpe får man från kalvmagar.


Nu blir jag helt OT !


Jag vet en gård med köttdjur här uppe i Bergslagen. Djuren går ute så länge det finns bete. Bonden får bidrag för att hålla landskapet öppet och håller därför djur. Vinterhalvåret äter djuren vall eller enskelas ( stavning ? ) från bondens mark. Allt foder kommer dock inte från gården utan det sker en viss utfodring till kalvarna med kraftfoder.
Ungnöten transporteras 6 - 7 mil till ett lokalt slakteri med bra standard för slakt. Köttet säljs lokalt.

Skulle sådant kött vara ett alternativ ?

hasse36
2005-12-24, 09:28
enskelasEnsilage, men annars var det rätt...