handdator

Visa fullständig version : gram protein per måltid?


Slartibartfast
2005-12-22, 22:25
Hur stor proteinmängd är det vettigt att inta vid varje måltid? Just nu kör jag med ca 35 g gånger sex mål, men tänkte att jag skulle pröva med ca 40 g på fem mål. Är 40 g för mycket?

King Grub
2005-12-22, 22:27
Det låter väl rimligt. Något mer med din kroppsvikt kanske. Kroppen är dock inte så dumt konstruerad att inte 24-timmarsintaget är viktigare än ett enskilt mål. Blir det 60 gram ett mål och 30 nästa och 40 nästa och 25 nästa spelar det säkert mindre roll.

35 gram låter inte mycket - hur lyckas du? Äter jag 150 gram kött, 100 gram pasta och ett glas mjölk så har jag 50 gram bara där, och det är ju en liten måltid.

"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 g/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

Slartibartfast
2005-12-22, 22:35
Tack för svaret.

Har inte märkt att ökat proteinintag skulle ha någon positiv effekt på mina resultat (men det kan bero på att jag kör med vassle istället för kasein)

Det verkar som om mina små mål är mindre än dina.

Var det inte så dock, att kroppen bara kan få anabolt gensvar av omkring 35-40 g protein typ varannan timme?

Vad sent du är uppe förresten.

King Grub
2005-12-22, 22:39
Har inte märkt att ökat proteinintag skulle ha någon positiv effekt på mina resultat

Har du tillfredsställt ditt proteinbehov innebär mer protein bara mer kalorier och lägre testosteron, inte mer muskler. :D

Var det inte så dock, att kroppen bara kan få anabolt gensvar av omkring 35-40 g protein typ varannan timme?


Jo, ungefär, men skulle du få i dig mer, genom t ex en vanlig middag som vanligen innehåller mer protein än så, händer det inget negativt.

keffat_liv
2005-12-22, 22:40
Tack för svaret.

Har inte märkt att ökat proteinintag skulle ha någon positiv effekt på mina resultat (men det kan bero på att jag kör med vassle istället för kasein)

Det verkar som om mina små mål är mindre än dina.

Var det inte så dock, att kroppen bara kan få anabolt gensvar av omkring 35-40 g protein typ varannan timme?

Vad sent du är uppe förresten.

Det har väl bara att göra med EAA? så 20 gram EAA ligger taket på hur mycket det är i totalt gram på en måltid beror på vad man äter.

Beast
2005-12-22, 22:40
Mitt råd till dig är att prova dig fram och lyssna inte blint på alla rapporter.

Men jag är med Grub och fattar inte riktigt hur du kan få så lite protein per "måltid"

I alla dina måltider får du i dig kasein, tro inte att kasein är bästa proteinet alltid.

Slartibartfast
2005-12-22, 22:42
[b]Jo, ungefär, men skulle du få i dig mer, genom t ex en vanlig middag som vanligen innehåller mer protein än så, händer det inget negativt.

Nej, det förstår jag. Men det händer väl inget positivt heller? Är det inte så att om man under en 24 timmars period äter fyra mål med 50 g protein (sammanlagt 200 g) får man bara anabolt gensvar av omkring 160g? Resterande 40 grammen går till kråkorna?

keffat_liv
2005-12-22, 22:45
Nej, det förstår jag. Men det händer väl inget positivt heller? Är det inte så att om man under en 24 timmars period äter fyra mål med 50 g protein (sammanlagt 200 g) får man bara anabolt gensvar av omkring 160g? Resterande 40 grammen går till kråkorna?

beror på vad de består av!

alex_ax
2005-12-22, 22:47
[b]
Har du tillfredsställt ditt proteinbehov innebär mer protein bara mer kalorier och lägre testosteron, inte mer muskler. :D
.

hur vet man att man tillfredställt behovet??

Jay-Z
2005-12-22, 23:28
I alla dina måltider får du i dig kasein, tro inte att kasein är bästa proteinet alltid.

Proteinet i kött är inte kasein.

Justice
2005-12-25, 05:34
Kör nu 60g protein var tredje timme, men tidigare åt jag 30g varannan timme och det har inte blivit någon större skillnad i resultat men i magen.
Nu har det blivit lättare att äta :)

Sverker
2005-12-25, 06:57
hur vet man att man tillfredställt behovet??

Det är inget vi själva kan märka direkt.

Däremot kan vi lätt gå över till den säkra sidan av stranden genom att äta:
-Fullvärdigt proteinen eller olika protein som kompletterar varandras aminosyraprofil, t e x linser+ris.
-Tillräckligt med energi från fett och kolhydrat så att kroppen inte direkt gör energi av proteinet du äter.
-Betydligt över 1 g protein per kg kroppsvikt. Med 2 g protein per kg kroppsvikt är mängden säkerställd.

Slartibartfast
2005-12-25, 11:44
Med 2 g protein per kg kroppsvikt är mängden säkerställd.

Vad grundar du det påståendet på? Om det är personlig erfarenhet så duger det gott och väl som belägg för min del! :thumbup:

Har du prövat med mera protein? Med mindre? Hur har resultaten påverkats i ditt fall?

Sverker
2005-12-25, 12:03
Påståendet är just ett påstående.
Mer än 2 g per kg kroppsvikt är överkurs för alla näringsexperter utanför kroppsbyggarskaran.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=6059


Jag är inget proteinfreak utan äter själv inte mer än 2 g per kg kroppsvikt eftersom jag uppfyller kravet på tillräckligt med energi från fett och kolhydrat.

King Grub
2005-12-25, 12:08
När jag pratade med Kevin Tipton (och han är världens främste forskare och expert inom området protein+styrketräning) tyckte han att 2.5 - 3 gram "will do no harm".

"There is now an expanding body of evidence to recommend, in the case of adult humans, the use of revised indispensable amino acid requirement values; these are ~2 to 3 times higher than the current international recommendations."

J. Nutr. 136:256S-263S, January 2006

Slartibartfast
2005-12-25, 12:18
"will do no harm" är ju inte samma sak som "nödvändigt".

King Grub
2005-12-25, 12:25
Nej, det är inte nödvändigt för muskeltillväxt. Han säger också att han inte känner till någon anledning att begränsa intaget vid 2 gram, för kroppsbyggare som vill maximera sin muskeltillväxt.

"For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake. Even if 2.5–3.0 g/kg/day is consumed and this amount of protein is more than the synthetic machinery can process, the excess will simply be oxidized."

Men han nämner också att tajming och proteinkvalitet kan vara lika viktiga som den totala mängden.

Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel. Inget pekade på att 2.1 gram var någon "maxgräns".

King Grub
2005-12-25, 12:28
Ha också i åtanke att det är dom essentiella aminosyrorna som behövs för proteinsyntesen, och även om mjölkproteinerna vassle och kasein är rika på EAA, ger intag av 40 gram vassle mindre än 20 gram EAA.

Kontenta: två gram per kilo kroppsvikt och dygn räcker säkert utmärkt för att stimulera muskeltillväxt, men det är inte säkert att det är nivån där ingen ytterligare effekt kan nås av ett högre intag. Samtidigt spelar timing och proteinkvalitet en stor roll i sammanhanget - 3 mål per dag á 70 gram sojaprotein ger säkert sämre muskeltillväxt än 6 mål per dag á 30 gram mjölkprotein, trots att den totala mängden protein i det senare upplägget är mindre.

Slartibartfast
2005-12-25, 12:52
Ha också i åtanke att det är dom essentiella aminosyrorna som behövs för proteinsyntesen, och även om mjölkproteinerna vassle och kasein är rika på EAA, ger intag av 40 gram vassle mindre än 20 gram EAA.


Är 20 g EAA den maximala mängden kroppen kan ta upp på en gång? Vore det inte smartare att bara prata om EAA när man talar om proteinbehovet, eftersom det är bara de som stimulerar proteinsyntesen?

King Grub
2005-12-25, 13:27
Det har du redan frågat. http://forum.body.se/images/smilies/fun.gif

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50137&highlight=dosrelaterat+gensvar

Beast
2005-12-25, 14:01
J. Nutr. 136:256S-263S, January 2006

....Och nu kommer det fram :)

King Grub
2005-12-25, 14:21
Kommer vad fram?

Januarinumret är ute nu.

GymTT
2005-12-25, 14:28
Det låter väl rimligt. Något mer med din kroppsvikt kanske. Kroppen är dock inte så dumt konstruerad att inte 24-timmarsintaget är viktigare än ett enskilt mål. Blir det 60 gram ett mål och 30 nästa och 40 nästa och 25 nästa spelar det säkert mindre roll.

35 gram låter inte mycket - hur lyckas du? Äter jag 150 gram kött, 100 gram pasta och ett glas mjölk så har jag 50 gram bara där, och det är ju en liten måltid.

"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 g/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.



Något speciellt kött du menar där? 150g, ?

Yankeee
2005-12-25, 14:56
Något speciellt kött du menar där? 150g, ?

Lårfile från den sällsynta näsapan.

GymTT
2005-12-25, 15:03
Lårfile från den sällsynta näsapan.

yankee din biff, tyst nu, du är redan stor, låt oss småttingar lära!




:cool:

Slartibartfast
2005-12-25, 15:36
Lårfile från den sällsynta näsapan.

HAHAHAHAHAH!!! :laugh:

Krampus
2005-12-25, 15:44
Lårfile från den sällsynta näsapan.
Näringsvärde på den per 100g? :eating:

Igår var jag nog uppe på 8-9g protte per kg kroppsvikt. Om jag dör lovar jag att skriva det här..

Krampus
2005-12-25, 15:47
Näringsvärde på den per 100g? :eating:

Igår var jag nog uppe på 8-9g protte per kg kroppsvikt. Om jag dör lovar jag att skriva det här..
Åh I love Edit: Alltså jag åt närmre kilot protein vid snabb överslagsrräkning på hela dagen... inte 8-9gram per måltid..

Baha
2005-12-25, 15:58
vad blir 300 x 8-9 ungefär`?

sitsena
2006-03-01, 22:43
Har du tillfredsställt ditt proteinbehov innebär mer protein bara mer kalorier och lägre testosteron, inte mer muskler. :D

Hur händer det här? första gången jag hör detta. låter intressant.


har sett en massa imponerande post från dig, måste tacka dig för infon om att proteinsyntesen ligger högst innan träning och 1 timme efter!

King Grub
2006-03-01, 22:46
Hur händer det här? första gången jag hör detta. låter intressant.


har sett en massa imponerande post från dig, måste tacka dig för infon om att proteinsyntesen ligger högst innan träning och 1 timme efter!

Kaloridelen är säkert självklar.

Testodelen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15532008&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Kappa
2006-03-01, 23:12
Har inte märkt att ökat proteinintag skulle ha någon positiv effekt på mina resultat

Har du tillfredsställt ditt proteinbehov innebär mer protein bara mer kalorier och lägre testosteron, inte mer muskler. :D

Vart går gränsen för tillfredställt proteinbehov? Kroppsvikt x 2-3g? Känns ju dumt att peta i sig för mycket om det går åt det negativa hållet istället.

King Grub
2006-03-02, 06:02
Proteinbehovet för en vuxen individ ligger under 1 g/kg/dygn. Det finns inga bevis för att mer än, säg, 1.5-1.8 g/kg/dygn ger effektivare muskeltillväxt i praktiken, men t ex Kevin Tipton rekommenderar 2.5-3 g. Därutöver lär det i alla fall inte finnas några som helst vinster att hämta.