handdator

Visa fullständig version : Grepp vs resten.


Fettecke
2005-12-22, 18:24
Lite smått har jag fått för mig att det är mkt lättare att komma upp i styrka i händerna, i jämnförelse med "resten" av kroppen...

jag håller på och tränar för att certa mig för en CoC #3 framöver, och har satt upp målet på några år framöver... men folk jag snackat med tycker inte att det ska ta så lång tid... jag behöver i princip bara öka runt 110lbs i tryck i händerna för att trycka ihop den där grippern....

som exempel så läste jag att eliten i sverige håller på minst på 6.0 h/v hand, medans eliten i bänkpress ligger på över tex. 200 kilo i bänk..... det tar alltså jävla lång tid att ta sig över 200 pannor i bänk... ska de ta så pass lång tid att trycka en CoC #3...(visserligen beroende på träning osv) för en medelsvensson som trycker grippers 3ggr veckan och gör div. andra handledsövningar ?


Nå, har jag rätt eller har jag cyklat rakt åt helvete ?

Jense
2005-12-22, 18:39
max ett halvår tar det om du är riktigt seriös.

Fettecke
2005-12-22, 18:46
max ett halvår tar det om du är riktigt seriös.

om man är seriös så tränar man hurdå?

jag ser mig som relativt seriös med greppet, då det är prioriterat före annat...

*äter en pralin*

Jag tvångsökar vikten vecka efter vecka, förutom grippern då jag pressar en tyngre när jag känenr att jag behärskar den tidigare grippern, samt att om 3 veckor går jag ner till 7 sek på static-holdsen, och 3*3 på handledscurlen

just nu kör jag:
tisdag: handledscurl (5*5), static holds (5*15s) , RB 160 5*5, stänger den inte med vänster ännu, men kör med den ändå...

Fredag: samms som tisdag

Söndag: samma som tisdag, fast lättare pass

Just nu äger jag iaf RB 130, CoC 1, RB 160, RB 210...

Tips på bättre upplägg?... jag är relativt nöjd hittils, men det är säkert inte de bästa, vilket jag eftersträvar just nu för att få lite mer snoppförlängare så att säga *flex*

Jense
2005-12-22, 18:49
just nu kör jag:
tisdag: handledscurl (5*5), static holds (5*15s) , RB 160 5*5, stänger den inte med vänster ännu, men kör med den ändå...

Fredag: samms som tisdag

Söndag: samma som tisdag, fast lättare pass

Just nu äger jag iaf RB 130, CoC 1, RB 160, RB 210...

Tips på bättre upplägg?... jag är relativt nöjd hittils, men det är säkert inte de bästa, vilket jag eftersträvar just nu för att få lite mer snoppförlängare så att säga *flex*

ja men tryck din rb160 mot låret eller mot den andra handen så du får fullla stängningar så går det snabbt tills du äger upp dn i brygga, ser går du på rb210 och gör likadant med den.. jag hade börjat med att köra 2 pass, måndag och torsdag exempelvis, sen ökat efterhand.

jimcg
2005-12-22, 18:59
Lite smått har jag fått för mig att det är mkt lättare att komma upp i styrka i händerna, i jämnförelse med "resten" av kroppen...

jag håller på och tränar för att certa mig för en CoC #3 framöver, och har satt upp målet på några år framöver... men folk jag snackat med tycker inte att det ska ta så lång tid... jag behöver i princip bara öka runt 110lbs i tryck i händerna för att trycka ihop den där grippern....

som exempel så läste jag att eliten i sverige håller på minst på 6.0 h/v hand, medans eliten i bänkpress ligger på över tex. 200 kilo i bänk..... det tar alltså jävla lång tid att ta sig över 200 pannor i bänk... ska de ta så pass lång tid att trycka en CoC #3...(visserligen beroende på träning osv) för en medelsvensson som trycker grippers 3ggr veckan och gör div. andra handledsövningar ?


Nå, har jag rätt eller har jag cyklat rakt åt helvete ?

Det är väl som så att greppsporten är så pass ung så att om man ser till var eliten inom denna gren befinner sig, så är nivån inte alls lika hög som inom andra styrkegrenar. Gör man samma jämförelse om tio år ligger nog elit-nivån inom grepp betydligt högre. Just det faktum att man (om man har skaplig grundstyrka i händerna) kan träna upp sig till att kunna stänga en CoC#3 på några månader visar ju tydligt att det inte är i närheten av att t ex kunna bänka 200 kg.

Så jag vet inte hur mycket lättare det är att träna upp greppstyrkan, kanske är det bara så att den nivån på greppstyrka du anser vara "stark" kanske ska jämföras med en betydligt lägre vikt i bänkpress, som man också kan nå efter några månader?

Det kanske är så det är? Avvaktar nyfiket eventuellt svar från Arne P och Mikael S. *popcorn*

//Jim

Mart|n
2005-12-22, 19:19
Apropå handstyrka, tycker att händerna är jävligt starka om man t.ex. jämför med att trycka ihop en tung gripper med händerna, och sen om om man ska trycka ihop den med överkroppen a.k.a. chest-crusha den. Jag tycker det är betydligt lättare att stänga #3 med valfri hand än att chest-crusha den.

Dumleman
2005-12-22, 20:56
Nu tränar jag ju inte styrka i speciellt stor omfattning men att under 6 månader certa sig med coc#3 klarar nog bara de som är riktigt seriösa i sin övriga styrketräning och har en rejäl grund att stå på innan de börjar träna för att certa sig med coc#3. För mig känns 1 år mer rimligt :). Sen är det mycket svårt att uppskatta hur länge det ska ta eftersom man gör mindre och mindre ökningar desto tyngre det blir, som i allt annat, och skaderisken ökar. Men det är väl bara att träna på och se hur lång tid det tar, det får ta den tid det tar bara man är skadefri men det är ju självklart kul att försöka optimera sin träning.

Fettecke
2005-12-22, 21:01
Nu tränar jag ju inte styrka i speciellt stor omfattning men att under 6 månader certa sig med coc#3 klarar nog bara de som är riktigt seriösa i sin övriga styrketräning och har en rejäl grund att stå på innan de börjar träna för att certa sig med coc#3. För mig känns 1 år mer rimligt :). Sen är det mycket svårt att uppskatta hur länge det ska ta eftersom man gör mindre och mindre ökningar desto tyngre det blir, som i allt annat, och skaderisken ökar. Men det är väl bara att träna på och se hur lång tid det tar, det får ta den tid det tar bara man är skadefri men det är ju självklart kul att försöka optimera sin träning.

skaderisken, klämma fingret mellan grippern eller vad *popcorn*

Jag har ingen bra grund att stå på när de gäller handstyrka =(... har alltid vart klen i greppet...

men som sagt, man vill ju åt det "effektivaste" sättet... har inte hittat ett enda träningsprogram specifikt för grepp ännu... verkar inte så mkt status över det som att böja 3x sin kroppsvikt...

Zakath
2005-12-22, 21:03
Apropå handstyrka, tycker att händerna är jävligt starka om man t.ex. jämför med att trycka ihop en tung gripper med händerna, och sen om om man ska trycka ihop den med överkroppen a.k.a. chest-crusha den. Jag tycker det är betydligt lättare att stänga #3 med valfri hand än att chest-crusha den.



Håller med dig, greppet har en fantastisk potential :bow:

Själv vågar jag inte riktigt svara på varför det är så "lätt" att komma upp till tävlingsnivå i greppstyrka, största anledningen skulle jag gissa är att det är så få som tränar grepp seriöst. Men det finns definitivt fler anledningar, vill dock inte spekulera.

Jense
2005-12-22, 21:28
skaderisken, klämma fingret mellan grippern eller vad *popcorn*

Jag har ingen bra grund att stå på när de gäller handstyrka =(... har alltid vart klen i greppet...

men som sagt, man vill ju åt det "effektivaste" sättet... har inte hittat ett enda träningsprogram specifikt för grepp ännu... verkar inte så mkt status över det som att böja 3x sin kroppsvikt...


status finns, fast det är få som förstår statusen. medans alla vill bli bra i böj är det bara några som vill bli starka i greppet.

tycker inte man ska snacka om ngn grundstyrka i greppet då de flestas grundstyrka bara är en liten fisprocent av styrkan efter ett år av träning.

Dumleman
2005-12-22, 21:44
skaderisken, klämma fingret mellan grippern eller vad
Blir ju ganska stort tryck mot handflatan med tyngre grippers så där kan det hända saker om man värmer upp dåligt.
men som sagt, man vill ju åt det "effektivaste" sättet... har inte hittat ett enda träningsprogram specifikt för grepp ännu... verkar inte så mkt status över det som att böja 3x sin kroppsvikt...
Här är ivf en mycket läsvärt artikel om gripperträning skriven av Heath Sexton:
http://www.farmstrength.com/ClosingBigGrippersFinal.doc Är du föresten medlem på www.gripboard.com ?

Bönne
2005-12-22, 21:48
Körde med grippern nu och för andra gången i rad får jag ont i armbågen? Vilken muskel skulle det kunna vara som bråkar?

Jense
2005-12-22, 22:03
Körde med grippern nu och för andra gången i rad får jag ont i armbågen? Vilken muskel skulle det kunna vara som bråkar?


Armbågen? skumt. det är en fråga för Arne. du kan testa att posta den i rehab & skadorforumet också.


vilken gripper va det?

Bönne
2005-12-22, 22:14
vilken gripper va det?Det är oviktigt.

Ligger fortfarande och klämmer på rb130

Jense
2005-12-22, 22:24
Det är oviktigt.



ja du får helt enkelt förlja med till lödde imorgon

Bönne
2005-12-22, 22:36
ja du får helt enkelt förlja med till lödde imorgonJag har faktiskt fritt schema efter tre-tiden imorgon och då är jag redan i stan :)

Jense
2005-12-22, 22:39
Jag har faktiskt fritt schema efter tre-tiden imorgon och då är jag redan i stan :)


ge mig ditt nummer så ringer jag när vi drar o tränar

Bönne
2005-12-22, 22:41
ge mig ditt nummer så ringer jag när vi drar o tränarYou got mail.

Zakath
2005-12-22, 22:44
Blir ju ganska stort tryck mot handflatan med tyngre grippers så där kan det hända saker om man värmer upp dåligt.




Finns några personer som tränar/tränat med CoC #4 som fått så kallade "soft-tissue damages", men jag tror knappast det är något vanliga dödliga behöver oroa sig för ;)

Jense
2005-12-22, 22:47
Finns några personer som tränar/tränat med CoC #4 som fått så kallade "soft-tissue damages", men jag tror knappast det är något vanliga dödliga behöver oroa sig för ;)


sen fins där dom som knäckt små ben i handen när dom gjort negativa med #4

Fettecke
2005-12-22, 23:09
sen fins där dom som knäckt små ben i handen när dom gjort negativa med #4

jag satsar hela min lön på att det står en varningstext på förpackningen efter att sådana fall upptäcktes, samt att Ironmind vart stämd på flera miljoner.... USA i ett nötskal :) *jag dömmer inte land så hårt va?)

Mart|n
2005-12-23, 05:55
jag satsar hela min lön på att det står en varningstext på förpackningen efter att sådana fall upptäcktes, samt att Ironmind vart stämd på flera miljoner.... USA i ett nötskal :) *jag dömmer inte land så hårt va?)

Har själv läst det på gripboard. Tror dessutom killen var från USA. Har för mig att killen inte kunde stänga trean. Han gick efter ett program som heter KTA där man har utgått efter IronMinds grippers, dvs Captains of Crush. Och om tränar för att stänga trean så ska man köra negativa med fyran. Om man ät ute efter att stänga tvåan så ska man köra negativa med trean. Grejen är ju den att det är ett sånt stort hopp från trean till fyran så att det blir en enorm jävla stress i handen.


Jag har aldrig läst KTA, men jag tycker det borde stå en liten varning nånstans i artikeln :D

CoC
2005-12-23, 14:41
Det är väl som så att greppsporten är så pass ung så att om man ser till var eliten inom denna gren befinner sig, så är nivån inte alls lika hög som inom andra styrkegrenar. Gör man samma jämförelse om tio år ligger nog elit-nivån inom grepp betydligt högre. Just det faktum att man (om man har skaplig grundstyrka i händerna) kan träna upp sig till att kunna stänga en CoC#3 på några månader visar ju tydligt att det inte är i närheten av att t ex kunna bänka 200 kg.



För egen del var det ofantligt mkt lättare att träna upp sig så att man drog 265kg i marklyft på tävling vid 88kg kroppsvikt än att t ex böja det stål jag nu klarar av.

Att trycka en genomsnittlig #3 med parallell sättning är inte elitklass. Det svåra ligger i att bli stark i alla greppmoment som ingår i tävling.

Det har gått lite inflation i begreppet elitklass i grepp efter årets mediokra EM där de bästa inte ställde upp.

Svedberg
2005-12-23, 23:13
Körde med grippern nu och för andra gången i rad får jag ont i armbågen? Vilken muskel skulle det kunna vara som bråkar?

Extensorerna i handen har ja för mig kan ställa till så att man får ont i armbågen, om man skiter i att träna dom dvs

YTS
2005-12-23, 23:31
Extensorerna i handen har ja för mig kan ställa till så att man får ont i armbågen, om man skiter i att träna dom dvs

Wristroller är ett bra sätt att träna upp extensorerna på.

YNGVE

Bönne
2005-12-24, 03:50
Extensorerna i handen har ja för mig kan ställa till så att man får ont i armbågen, om man skiter i att träna dom dvsTränar inte dem speciellt och kör i princip aldrig biceps, så kanske en bieffekt av det?

tusenkonstnar
2005-12-25, 18:40
Antar att jag gör någonting fel med min greppträning, är i o försig av naturen ganska svag i greppet men tycker dessutom inte att jag gör några framsteg alls. Stänger inte ens CoC2 (halv millimeter kvar på högern, 1.5 mm på vänstern) och så har det varit i flera månader. Händer ingenting alls *grr*

Jense
2005-12-25, 18:47
Antar att jag gör någonting fel med min greppträning, är i o försig av naturen ganska svag i greppet men tycker dessutom inte att jag gör några framsteg alls. Stänger inte ens CoC2 (halv millimeter kvar på högern, 1.5 mm på vänstern) och så har det varit i flera månader. Händer ingenting alls *grr*


hur ofta tränar du? hur tränar du? skriv allt, skriv vad du äter också

Zakath
2005-12-25, 18:51
hur ofta tränar du? hur tränar du? skriv allt, skriv vad du äter också



Finns det verkligen någon som helst långsiktig korrelation mellan grippers och kost?

Jense
2005-12-25, 19:35
Finns det verkligen någon som helst långsiktig korrelation mellan grippers och kost?


bör det göra

tusenkonstnar
2005-12-25, 19:42
hur ofta tränar du? hur tränar du? skriv allt, skriv vad du äter också
Tränar 3 dagar i veckan.
Har varierat träningen i perioder men börjar alltid med att göra ett tiotal rep med en "intersportgripper", kör sedan 6-8 st på trainern.

Därefter kör jag för tillfället mellan 12 och 20 på CoC1 sedan några försök på 2an. Ibland där emellan några på en filad BBSA.

Innan dess körde jag istället efter uppvärmningen bara 4-5 reps på ettan och sedan en reppare på 2an.

Maten är jag ibland lite för slarvig med men det konstiga är att jag går framåt ganska bra i all annan träning utom just grippers där jag enbart ökat på uthålligheten men inte kommer någonstans med maxstyrkan. (och det är bara senaste veckorna jag gått över till att högreppa, tidigare höll jag reppsen lågt).

Jense
2005-12-25, 19:44
Tränar 3 dagar i veckan.
Har varierat träningen i perioder men börjar alltid med att göra ett tiotal rep med en "intersportgripper", kör sedan 6-8 st på trainern.

Därefter kör jag för tillfället mellan 12 och 20 på CoC1 sedan några försök på 2an. Ibland där emellan några på en filad BBSA.

Innan dess körde jag istället efter uppvärmningen bara 4-5 reps på ettan och sedan en reppare på 2an.

Maten är jag ibland lite för slarvig med men det konstiga är att jag går framåt ganska bra i all annan träning utom just grippers där jag enbart ökat på uthålligheten men inte kommer någonstans med maxstyrkan. (och det är bara senaste veckorna jag gått över till att högreppa, tidigare höll jag reppsen lågt).


gör 5 på din stdiumgripper, max 3 på din trainer och gå sen på tvåan, helt onödigt att reppa på coc#1. testa det till ditt nästa pass så lovar jag att du stänger coc#2 med klick.

Zakath
2005-12-25, 19:45
bör det göra



Jo, visst har du rätt, men till en viss gräns. Känns inte direkt som att en proteindrink efter varje pass skulle ge någon märkbar effekt, så länge man ligger på kaloriplus och får i sig tillräckligt av alla essentiella ämnen tror jag nog att man har sitt på det torra när det gäller grippers.

Jense
2005-12-25, 20:14
no shit. det är kcal+ jag snackar om, det är viktigt. men han ligger möjligtvis på minus vilket bör försämra resultaten

Zakath
2005-12-25, 20:19
no shit. det är kcal+ jag snackar om, det är viktigt. men han ligger möjligtvis på minus vilket bör försämra resultaten




Äsch, jag låg nog på kcal- innan både LGC och Grepp EM (slutat styrketräna=slarv med kosten), och det räckte väl ganska långt ändå. Men om man vill ligga på den säkra sidan så är nog kcal+ att rekommendera :)

tusenkonstnar
2005-12-25, 20:47
gör 5 på din stdiumgripper, max 3 på din trainer och gå sen på tvåan, helt onödigt att reppa på coc#1. testa det till ditt nästa pass så lovar jag att du stänger coc#2 med klick.

Skall testa det i övermorgon, är jättetrött på att inte komma ngnstans, skulle åtminsotne vilja kunna göra några rep på CoC2 oavsett dagsform. Under samma tid som jag knappt alls blivit starkare i händerna har jag gått framåt med en sådär 30% i andra övningar.

CoC
2005-12-26, 08:32
Äsch, jag låg nog på kcal- innan både LGC och Grepp EM (slutat styrketräna=slarv med kosten), och det räckte väl ganska långt ändå. Men om man vill ligga på den säkra sidan så är nog kcal+ att rekommendera :)

Det räckte långt beroende på din talang men också pga avsaknad av kvalificerat motstånd.

Hade vi haft David Horne, Nick McKinless, Benny Wennberg och mig själv för den delen hade du blivit sexa. Inte illa i sig men att som du ta det lite med en klackspark räckte denna gång pga motståndet.

Jense
2005-12-26, 09:07
Det räckte långt beroende på din talang men också pga avsaknad av kvalificerat motstånd.

Hade vi haft David Horne, Nick McKinless, Benny Wennberg och mig själv för den delen hade du blivit sexa. Inte illa i sig men att som du ta det lite med en klackspark räckte denna gång pga motståndet.


mm.. en snubbe som big mike slöar knappast med kosten och han är helt galet overallstark.

Zakath
2005-12-26, 12:47
Det räckte långt beroende på din talang men också pga avsaknad av kvalificerat motstånd.

Hade vi haft David Horne, Nick McKinless, Benny Wennberg och mig själv för den delen hade du blivit sexa. Inte illa i sig men att som du ta det lite med en klackspark räckte denna gång pga motståndet.



Du behöver inte oroa dig Mikael, jag vet mycket väl att det finns folk som är galet mycket starkare än mig ;)

Jense
2005-12-26, 13:27
Du behöver inte oroa dig Mikael, jag vet mycket väl att det finns folk som är galet mycket starkare än mig ;)


tror inte han oroar sig så mycket, mer konstaterar att man faktiskt behöver sköta kosten för att bli seriöst stark i greppet.

Zakath
2005-12-26, 13:29
tror inte han oroar sig så mycket, mer konstaterar att man faktiskt behöver sköta kosten för att bli seriöst stark i greppet.



Jag håller inte direkt med, bara man ligger på kaloriplus så har man sitt på det torra, förmodligen gör det inte heller något om man inte gör det i vissa perioder.

Något som däremot spelar en oändligt mycket större roll är hur man tränar och vilken motivation man har!

Jense
2005-12-26, 13:31
Jag håller inte direkt med, bara man ligger på kaloriplus så har man sitt på det torra, förmodligen gör det inte heller något om man inte gör det i vissa perioder.

Något som däremot spelar en oändligt mycket större roll är hur man tränar och vilken motivation man har!


ja men ligger man + så sköter man kosten. skit i allt annat



givetvis är det viktigt att träna hårt, rätt och jävligt bra. men kosten är lika viktig.

Zakath
2005-12-26, 13:44
ja men ligger man + så sköter man kosten. skit i allt annat



givetvis är det viktigt att träna hårt, rätt och jävligt bra. men kosten är lika viktig.



Jag håller med till största delen, men greppträning är inte bodybuilding. Hur stora muskler du har spelar mindre roll än hur starka senor du har och senor behöver knappast några större energimängder för att stärkas - därför anser jag att kosten har en ytterst marginell betydelse för ens framsteg inom greppstyrka. (även om en tung kropp ofta kan vara en fördel i vissa greppövningar)

CoC
2005-12-26, 14:05
Slarvar jag med kosten går det sämre med greppträningen, framför allt om jag äter för lite eller skräpmat med för lite protein i.

Starka senor är en förutsättning för ett starkt grepp men det är trots allt underarmens muskler som genererar kraften. Senorna utvecklar ingen kraft, de överför den.

Det var nyligen någon på GripBoard som konstaterade att greppstyrkan gick upp dramatiskt när han började bulka inför en marklyftstävling.

Zakath
2005-12-26, 14:15
Slarvar jag med kosten går det sämre med greppträningen, framför allt om jag äter för lite eller skräpmat med för lite protein i.

Starka senor är en förutsättning för ett starkt grepp men det är trots allt underarmens muskler som genererar kraften. Senorna utvecklar ingen kraft, de överför den.

Det var nyligen någon på GripBoard som konstaterade att greppstyrkan gick upp dramatiskt när han började bulka inför en marklyftstävling.



Själv har jag personligen aldrig märkt någon direkt korrelation mellan greppstyrka och kost, så länge jag inte svälter mig själv (vilket jag aldrig gjort).

Men enligt det du skriver så anser du alltså att det är musklernas styrka som avgör ens greppstyrka framför senornas styrka? Vet du hur många procent av musklernas styrka som faktiskt kan användas av gensomsnittsmannen respektive en elitidrottsman? Med tanke på att det främst är senor, ligament och teknik samt CNS:s utveckling som avgör hur stor del av musklernas kapacitet som utnyttjas.

Jag vet inte, men jag återkommer när jag kan hänvisa till något mer än vad en person på ett internetforum säger.

Zakath
2005-12-26, 14:29
Kan inte hitta någon bra info om hur stor del av musklernas styrka senorna faktiskt kan överföra, men Arne Persson är väl nästan expert inom det här området? Så förhoppningsvis kan han avsluta den här diskussionen :)

tusenkonstnar
2005-12-28, 23:19
gör 5 på din stdiumgripper, max 3 på din trainer och gå sen på tvåan, helt onödigt att reppa på coc#1. testa det till ditt nästa pass så lovar jag att du stänger coc#2 med klick.
Körde tre rep på Trainer, sedan misslyckat försök på tvåan men därefter två singlar på högern och en på vänstern. ÄNTLIGEN.
Tack för rådet!!

Jense
2005-12-28, 23:21
Körde tre rep på Trainer, sedan misslyckat försök på tvåan men därefter två singlar på högern och en på vänstern. ÄNTLIGEN.
Tack för rådet!!


nu har du lärt dig att alltid lyssna på mig. :D

tusenkonstnar
2005-12-29, 10:12
nu har du lärt dig att alltid lyssna på mig. :D

Alltid återstår väl att se , har lärt mig att he det en chans :D