handdator

Visa fullständig version : Tränar jag rätt?


mistermr
2005-12-22, 13:59
Hej

Det här är min första post i det här forumet.

Jag undrar om jag tränar rätt. Jag tränar mest för att få synliga muskler samt att ha en balans på min vikt. Jag är 24 år och jag väger 79 kg samt är 177 cm lång. Jag tränar varannan dag och jag kör med helkroppspass.

Mitt schema brukar se ut så här:

1.Uppvärmning på löpbandet i 15 min, hastighet 9.2 km/h. Jag brukar öka hastigheten var tionde dag med två tiondelar dvs jag har ökat nyligen från 9.0 till 9.2

2. Biceps - dumbbell curl, 2 set å 40 st det vill säga 80 st sammanlagt

3.Lår - lever seated hip abduction, både inåt och utåt, 3 set å 10 åt vardera håll och 2 gånger dvs 60 st åt vardera håll.

4. Triceps - dumbbell tricpes extension (fast då är jag stående) 3 set å 10 och 2 gånger dvs sammanlagt 60

5. Lår - lever seated leg press, 4 set å 15 dvs sammanlagt 60 st

6. Axlar - dumbbell one arm lateral raise, 3 set å 5 med vardera arm dvs sammanlagt 15 med vardera arm. Sedan kör jag dumbbell rear lateral raise, 3 set å 5 dvs sammanlagt 15 gånger.

7. Bröst - barbell bench press - 3 set å 10 dvs sammanlagt 30 st

8. Mage - weighted (5 kg) twist crunch - jag pulsar 15 gånger åt vardera sida samt även rakt upp och det gör jag 5 gånger dvs 75 st åt vardera håll. Jag gör även en övning där jag har vikten hängande bakom huvudet och jag lyfter ett ben i taget och sträcker det mot golvet utan att det tar i golvet. Det gör jag 5 sträckningar med vardera ben 3 gånger per set och i 4 set.

9. Rygg - lever seated high row 20 st samt seated high row också 20 st dvs sammanlagt 40 st.

10. Vader - Lever standing calf rise - 3 set å 15 dvs sammanlagt 45 st

11. Mera biceps - barbell preacher curl 3 set å 10 dvs sammanlagt 30 st.


Jag vill gärna ha åsikter om vad som är dåligt respektive bra samt om något behöver förbättras eller liknande. Kom gärna med tips och synpunkter. Tack i förhand.

MVH

Wennerberg
2005-12-22, 14:17
Om du tränar varannan dag så dela upp kroppen istället, det är lätt attt du b lir övertränad med det där schemat, och äg in basövningar för bövelen!

davedava
2005-12-22, 14:20
Varför kör du dumbell curl 2*40?

Wennerberg
2005-12-22, 14:22
Fan jävla editregel.

Om du kör så många tränar du uthållighet. Försök ligga under tio tunga reps. Och Kör böj, bänk och mark som huvud i ditt schema så växer du!

mistermr
2005-12-22, 14:26
Varför kör du dumbell curl 2*40?

Jag gillar att ha fina biceps, det är dessutom 10 kg.

Vet ej kanske jag gör fel?

Jag tar gärna emot tips, förslag samt nya schema exempel.

Jag tränar helkroppspass för att jag tycker att det är kul att träna hela kroppen samt att jag har ej tid att gå till gymmet varje dag.

MVH

mistermr
2005-12-22, 14:28
Fan jävla editregel.

Om du kör så många tränar du uthållighet. Försök ligga under tio tunga reps. Och Kör böj, bänk och mark som huvud i ditt schema så växer du!

Hur gör jag det?

Har du exempel på övningar?

gärna med bilder så jag kan se.

Tack i förhand.

MVH

BigForre
2005-12-22, 14:33
1 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)
2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071)
3 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=19)

Fatcan
2005-12-22, 14:38
Jag gillar att ha fina biceps, det är dessutom 10 kg.

Varför skulle du få fina biceps av att göra sådär många reps?

mistermr
2005-12-22, 14:39
Men är mitt schema dåligt?

Förresten, jag glömde att nämna att jag kör också ett pass i bodypump en gång i veckan och då är det övning i helgrupp.

Jag använder mig inte av proteinpulver eller gainer eller liknande. Äter ganska lite dessutom. 1-2 måltider per dag samt en massa frukt och grönsaker. Undviker godis, choklad, chips och snacks, äter sådant ytterst sällan.

MVH

mistermr
2005-12-22, 14:40
Varför skulle du få fina biceps av att göra sådär många reps?

Vet ej?

Jag är här för att lära mig, ni märker ju att jag inte kan det här så bra. Men jag gillar att träna, får man inte starkare muskler av tyngre vikter?

polaren
2005-12-22, 14:54
Vet ej?

Jag är här för att lära mig, ni märker ju att jag inte kan det här så bra. Men jag gillar att träna, får man inte starkare muskler av tyngre vikter?

Jo starkare muskler med mer volym.

mistermr
2005-12-22, 15:06
Jo starkare muskler med mer volym.

Men i allmänhet, är det ett dåligt schema?

Vilka brister finns och vilka förbättringar kan göras?

MVH

Vastrix
2005-12-22, 15:11
kolla i best of, där finns mycket att lära!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=19


exempel på program:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
exempel på övningar:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

mistermr
2005-12-22, 15:20
kolla i best of, där finns mycket att lära!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=19


exempel på program:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
exempel på övningar:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Tusen tack för informationen!

JJ
2005-12-22, 15:21
Och ät mer annars kommer det inte hända mycket.

mistermr
2005-12-22, 15:22
Och ät mer annars kommer det inte hända mycket.

Men jag vill inte heller öka i vikt?

Skall jag ändå äta mer?

MVH

JJ
2005-12-22, 15:39
Men jag vill inte heller öka i vikt?

Skall jag ändå äta mer?

MVH

Hellre 4 mål per dag än 2. Jag misstänker att du äter för lite men framförallt för sällan.

H.Emanuel
2005-12-22, 15:39
ja förfan, ät !

bluelight
2005-12-22, 16:14
Låga reps, basövningar (bänkpress, marklyft, knäböj), äta massor (det går ju och deffa ("banta") bort till sommaren, visst?

mistermr
2005-12-22, 16:38
Hellre 4 mål per dag än 2. Jag misstänker att du äter för lite men framförallt för sällan.

Jag äter så här:

tänk dig en helt vanlig rund tallrik, halva tallriken har jag kolhydrater (ris (vitt), pasta, potatis etc. ca 150 g ) inga kullar utan rimliga mängder som täcker halva tallriken. Den andra halvan av tallriken har jag sallad (det blir ungefär 200 g) och sedan har jag ngn form av gryta eller protein på riset det kan vara rött kött, fisk, eller kyckling.

MVH

Sonny
2005-12-22, 16:46
Hur ska du öka i muskler om du inte vill gå upp i vikt, muskler väger you know ;)

mistermr
2005-12-22, 16:49
Hur ska du öka i muskler om du inte vill gå upp i vikt, muskler väger you know ;)

Jo, ifos men jag vill inte bli ngn Arnold Schwarzennegger!

Jag vill endast ha en kropp där musklerna är synliga samt att man skall må bra rent fysiskt.

MVH

raQblad
2005-12-22, 17:00
Jo, ifos men jag vill inte bli ngn Arnold Schwarzennegger!

Jag vill endast ha en kropp där musklerna är synliga samt att man skall må bra rent fysiskt.

MVHFör att bli någon Arnold Schwarzenegger sås ka du nog hålla på med stenhård seriös träning och noga uträknat ätande i tiotal år ska du se.
Rom byggdes inte på en dag.

mistermr
2005-12-22, 17:01
För att bli någon Arnold Schwarzenegger sås ka du nog hålla på med stenhård seriös träning och noga uträknat ätande i några år ska du se.
Rom byggdes inte på en dag.

Det stämmer, men för mig så räcker en liten gata i Rom och inte hela staden.

God Jul!

Sonny
2005-12-22, 17:07
Alltså, normala människor äter 3ggr per dag, du äter 2 och tränar regelbundet o därför gör av med mer energi. Jag förstår inte ditt tankesätt..

raQblad
2005-12-22, 17:07
Det stämmer, men för mig så räcker en liten gata i Rom och inte hela staden.

God Jul!Du förstod kanske inte vad jag menade. Du kommer inte bli gigantisk om du tränar hårt och äter mycket och ofta i 1-2 år, du kommer inte se ut som Arnold Schwarzenegger.
Man vaknar inte upp en dag och ser i spegeln att man växt från pojkspoling till proffsbodybuilder över en natt. Det funkar inte så.

mistermr
2005-12-22, 17:13
Du förstod kanske inte vad jag menade. Du kommer inte bli gigantisk om du tränar hårt och äter mycket och ofta i 1-2 år, du kommer inte se ut som Arnold Schwarzenegger.
Man vaknar inte upp en dag och ser i spegeln att man växt från pojkspoling till proffsbodybuilder över en natt. Det funkar inte så.

Jo jag förstod vad du menade, men jag svarade på det sättet innan bara för att skämta lite.

No hard feelings?

Olof Herlin
2005-12-22, 17:14
Varför ens träna på 1-2 mål mat om dagen. Kan inte ens vara bra för kroppen *rolleyes*

Grejen är att du kan leva som du gör i flera år och inte få ett gram extra muskler. Du kanske blir bättre på att springa på rullbandet eller kan göra 60 reps på curlen istället för 40. Men på 2 mål mat kan du inte ens få in första byggstenen in i rom.

Jag tycker du allra först ska läsa på lite och se över vad du till åstakomma. "Fina muskler" är en väldigt märklig definition. En muskel kan bara växa eller krympa, den växer inte på olika sätt för att du tränar den olika. Den växer bara mer eller mindre beroende på hur du tränar.

mistermr
2005-12-22, 17:19
Varför ens träna på 1-2 mål mat om dagen. Kan inte ens vara bra för kroppen *rolleyes*

Grejen är att du kan leva som du gör i flera år och inte få ett gram extra muskler. Du kanske blir bättre på att springa på rullbandet eller kan göra 60 reps på curlen istället för 40. Men på 2 mål mat kan du inte ens få in första byggstenen in i rom.

Jag tycker du allra först ska läsa på lite och se över vad du till åstakomma. "Fina muskler" är en väldigt märklig definition. En muskel kan bara växa eller krympa, den växer inte på olika sätt för att du tränar den olika. Den växer bara mer eller mindre beroende på hur du tränar.


Men om jag säger så här då att jag ökar på matintaget samt kör med samma träning som jag har visat innan i denna tråd, är det bra då?

God Jul!

Olof Herlin
2005-12-22, 17:24
Men om jag säger så här då att jag ökar på matintaget samt kör med samma träning som jag har visat innan i denna tråd, är det bra då?

God Jul!
Bra och bra, det ger säkert mycket mer. Men jag tycker fortfarande att du bör lyfta tyngre och eventuellt träna musklergrupper för sig. Men det är egentligen upp till dig. Helkroppspass funkar ju det med.

mistermr
2005-12-22, 17:25
Bra och bra, det ger säkert mycket mer. Men jag tycker fortfarande att du bör lyfta tyngre och eventuellt träna musklergrupper för sig. Men det är egentligen upp till dig. Helkroppspass funkar ju det med.

Men jag har ej angivit några vikter?

Hur fick du idén om tyngre?

raQblad
2005-12-22, 17:59
Men jag har ej angivit några vikter?

Hur fick du idén om tyngre?Dumbell Curl 2x40 kanske?
Kör efter någon av dessa (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555) och ät mkt så kommer resultaten.

keffat_liv
2005-12-22, 18:04
Men är mitt schema dåligt?

Förresten, jag glömde att nämna att jag kör också ett pass i bodypump en gång i veckan och då är det övning i helgrupp.

Jag använder mig inte av proteinpulver eller gainer eller liknande. Äter ganska lite dessutom. 1-2 måltider per dag samt en massa frukt och grönsaker. Undviker godis, choklad, chips och snacks, äter sådant ytterst sällan.

MVH

du kommer inte få muskler.

MilkmaN
2005-12-22, 18:05
Om du vill ha ett helkroppspass kan du ta det jag använde i somras och fick goda resultat av:


Knäböj
Marklyft
Bänkpress, sned/rak varannan gång
Chins
Hantelrodd
Militärpress
Skivstångscurl
Smalbänk
Ståeende vadpress
Crunches

2 set på varje. x8 körde jag.

mistermr
2005-12-22, 18:08
Dumbell Curl 2x40 kanske?
Kör efter någon av dessa (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555) och ät mkt så kommer resultaten.

Det är 10 kg vikter som jag kör i 40 reps per set och jag kör 2 set.

Egentligen kör jag ett set med 40 reps och sedan 2 set med varedera 20 reps

God Jul!

keffat_liv
2005-12-22, 18:08
Bra och bra, det ger säkert mycket mer. Men jag tycker fortfarande att du bör lyfta tyngre och eventuellt träna musklergrupper för sig. Men det är egentligen upp till dig. Helkroppspass funkar ju det med.

Helrkoppspass funkar ju minst lika bra som ett annat upplägg. Sen är kanske inte personen i frågas helrkoppspass det bästa.

keffat_liv
2005-12-22, 18:09
Det är 10 kg vikter som jag kör i 40 reps per set och jag kör 2 set.

God Jul!

kör nåt liknande som milkman tipsade om! Dock hade jag personligen kört dips istället för smal bänk, eller kört varannan gång.

keffat_liv
2005-12-22, 18:10
Det är 10 kg vikter som jag kör i 40 reps per set och jag kör 2 set.

God Jul!

Att köra det i 40 set lär du inte bygga volym på, däremot uthållighet. Höj vikten tills du bara kan klarar göra 8 reps.

Johan O
2005-12-22, 22:26
Om du vill ha ett helkroppspass kan du ta det jag använde i somras och fick goda resultat av:


Knäböj
Marklyft
Bänkpress, sned/rak varannan gång
Chins
Hantelrodd
Militärpress
Skivstångscurl
Smalbänk
Ståeende vadpress
Crunches

2 set på varje. x8 körde jag.

Ovanstående är ett mycket bra exempel på ett vettigt helkroppspass. :thumbup:

Jacksatan
2005-12-22, 23:24
Om du ändå ska lägga ner tid och träna så tycker jag du ska tänka över din mat ordentligt. Du bör åtminstone äta 5-6mål mat om dagen, och därmed inte sagt att alla dessa skall vara lagade mål. Det räcker med en kesella o banan till mellanmål.
ANgående träningen tycker jag det är bättre att dela upp kroppen i halvkroppspass åtminstone. Det blir helt enkelt för många övningar att köra igenom hela kroppen på ett pass.
Dock äre svårt att säga hur du ska göra när jag inte vet rent visuellt hur du nu ser ut och hur ditt mål är att se ut. Jag har jäkligt svårt att tro att någon skulle vilja ha mindre muskler än mig, och jag är ändå väldigt seriös med kost och träning så för att ens komma dit jag är måste man tänka lite på vad man äter och träna hyggligt hårt.

Fatcan
2005-12-23, 12:15
Det är 10 kg vikter som jag kör i 40 reps per set och jag kör 2 set.

Egentligen kör jag ett set med 40 reps och sedan 2 set med varedera 20 reps

God Jul!

Men varför?? Satsa på 6-12 reps istället, och ta tyngre vikt. Att stå och göra 40 reps kommer inte ge nått förutom uthållighet.

mistermr
2005-12-23, 12:41
Jo, tack för alla tips. Jag skall nog restrukturera mina helkroppspass. Men jag undrar finns det någon maskin som möjliggör knäböj övningar samt andra övningar som har rekommenderats i den här tråden som egentligen skall göras med stång och vikter?


God Jul!

hpb
2005-12-23, 12:58
Jo, tack för alla tips. Jag skall nog restrukturera mina helkroppspass. Men jag undrar finns det någon maskin som möjliggör knäböj övningar samt andra övningar som har rekommenderats i den här tråden som egentligen skall göras med stång och vikter?


God Jul!

Du tror nog att du kommer få andra slags muskler ifall du kör lättare vikter och mer reps men det fungerar inte så.. För att bli stor och grov måste du äta massor och träna hårt, som andra har sagt kommer du inte bli arnold ifall du börjar sköta kosten och träna med tyngre vikter och lägre reps än du gör.
Det värsta som kan hända är att du börjar äta mer för att kunna lyfta tyngre om ett tag ;)

Knäböj kan du göra i smithmaskin men alla kommer nog tycka att du ska be någon på gymmet att visa dig hur man gör det med fria tyngder.

mistermr
2005-12-23, 13:07
Du tror nog att du kommer få andra slags muskler ifall du kör lättare vikter och mer reps men det fungerar inte så.. För att bli stor och grov måste du äta massor och träna hårt, som andra har sagt kommer du inte bli arnold ifall du börjar sköta kosten och träna med tyngre vikter och lägre reps än du gör.
Det värsta som kan hända är att du börjar äta mer för att kunna lyfta tyngre om ett tag ;)

Knäböj kan du göra i smithmaskin men alla kommer nog tycka att du ska be någon på gymmet att visa dig hur man gör det med fria tyngder.

Jag vill ej bli ngn Arnold, det sade jag redan i början. Jag vet hur man gör knäböj med fria tyngder för att det gör jag i en helgruppsövning en gång i veckan och den övningen kallas för bodypump, vet ej om du eller ngn annan känner till den. Men jag har nog förstått budskapet, man skall äta bättre och inte bara mera för att kunna bygga upp muskler.

Dessutom är variation bra så att inte kroppen vänjer sid vid särskilda rörelser/övningar och på så sätt tappar dessa övningar sin effekt.

God Jul!

mistermr
2005-12-23, 14:12
Om du vill ha ett helkroppspass kan du ta det jag använde i somras och fick goda resultat av:


Knäböj
Marklyft
Bänkpress, sned/rak varannan gång
Chins
Hantelrodd
Militärpress
Skivstångscurl
Smalbänk
Ståeende vadpress
Crunches

2 set på varje. x8 körde jag.


skulle du vänligen kunna bifoga en länk med bilder för varje övning så att jag kan se hur man gör dessa övningar?

God Jul!

hpb
2005-12-23, 14:33
1 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)
2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071)
3 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=19)

I ovanstående länkar har du svaret på din senaste fråga.

Varför ska du köra knäböj i maskin när du säger att du kan köra den fritt?
Och ifall du läser igen så skrev jag faktiskt att du inte kommer bli någon Arnold ;)

myling
2005-12-23, 14:53
Visst körde du body pump? Testa att göra de övningarna på gymmet, med högre vikter och självklart lägre reps. De har du ju liksom redan lärt dig utförandet för samt att de kan utföras med skivstång.

skillz
2005-12-23, 15:08
Skall du köra helkropps så kör enligt Milkmans modell.
Men du, ta inte för mycket på övningarna för då kommer du att bli svin stor.

MilkmaN
2005-12-23, 18:55
skulle du vänligen kunna bifoga en länk med bilder för varje övning så att jag kan se hur man gör dessa övningar?

God Jul!


Kolla i övningsbanken.

z_bumbi
2005-12-23, 19:06
Visst körde du body pump? Testa att göra de övningarna på gymmet, med högre vikter och självklart lägre reps. De har du ju liksom redan lärt dig utförandet för samt att de kan utföras med skivstång.

Använd inte bodypump som mall för hur man ska köra övningarna på gymet, när vikterna ökar så kommer det att märkas väldigt snabbt att det inte är en bra idé.

mistermr
2005-12-23, 20:40
Använd inte bodypump som mall för hur man ska köra övningarna på gymet, när vikterna ökar så kommer det att märkas väldigt snabbt att det inte är en bra idé.

På vilket sätt kommer det att märkas?

mistermr
2005-12-23, 20:40
Skall du köra helkropps så kör enligt Milkmans modell.
Men du, ta inte för mycket på övningarna för då kommer du att bli svin stor.

Det är la bra?

mistermr
2005-12-23, 20:43
I ovanstående länkar har du svaret på din senaste fråga.

Varför ska du köra knäböj i maskin när du säger att du kan köra den fritt?
Och ifall du läser igen så skrev jag faktiskt att du inte kommer bli någon Arnold ;)

Jag hittade ej bänkpress, sned/rak (varannan gång) samt smalbänk?



God Jul!

z_bumbi
2005-12-23, 21:13
På vilket sätt kommer det att märkas?

Du kommer inte att klara av att hålla tekniken i många av övningarna, det som pump kallar knäböj är ett bra sätt att belasta ländryggen istället för benen t ex och höjer man sen vikten så kan det bli svårt att fortsätta köra så.

Frivändningarna där man stannar innan stången når kroppen är bra för att sabba handlederna permanent.

Muskelaktiveringen blir inte den avsedda i vissa av övningarna, den övning som först dyker upp i skallen är bänk där man av någon anledning stannar rörelsen innan man når bröstkorgen.

Att köra press till pannan med raka handleder är inte bra när man kör tyngre då det kan resultera i en rejäl huvudvärk om/när man tappar stången.

Sen finns det detaljer i många fler övningar men om man nöjer sig med att pump är pump och inget som man ska dra med sig in på gymet så räcker det.

hpb
2005-12-23, 22:43
Jag hittade ej bänkpress, sned/rak (varannan gång) samt smalbänk?



God Jul!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Sök efter Bänkpress, Smal bänkpress

Det var väl det du menade eller har glöggen gjort att det slagit slint i skallen på mig? ;)

MilkmaN
2005-12-24, 11:39
Jag hittade ej bänkpress, sned/rak (varannan gång) samt smalbänk?



God Jul!

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralClavicular/BBInclineBenchPress.html

Där har du sned bänkpress, lutande hette den i övningsbanken, tänk till :P

mistermr
2005-12-24, 13:32
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralClavicular/BBInclineBenchPress.html

Där har du sned bänkpress, lutande hette den i övningsbanken, tänk till :P

Ursäkta att jag ej tänkte till!

Vad heter den övningen där man sparkar bakåt med ett ben i taget (den är weighted, har sökt efter den men utan resultat)?

God Jul!

Wennerberg
2005-12-24, 13:46
Äh vafan kör 5-8 reps och så pass tunga vikter att du bara orkar det. Vill du bli stark så sänk repsen ännu mer. Tung träning är inte 40 reps, tung träning är med en tung vikt som du bara kan lyfta få antal gånger.

God jul på er

mistermr
2005-12-24, 13:50
Äh vafan kör 5-8 reps och så pass tunga vikter att du bara orkar det. Vill du bli stark så sänk repsen ännu mer. Tung träning är inte 40 reps, tung träning är med en tung vikt som du bara kan lyfta få antal gånger.

God jul på er

Jo jag skall nog justera om hela passet samt att jag skall variera övningarna så att det är inte samma övningar varje gång. Dessutom kommer jag nog att köra ett pass styrka och ett med uthållighet i ett alternerande intervall varannan dag. Det kan hända att jag i den närmaste framtiden kommer att skriva mitt förslag här i forumet för att se vad de andra tycker.

God Jul!

keffat_liv
2005-12-24, 14:40
Jo jag skall nog justera om hela passet samt att jag skall variera övningarna så att det är inte samma övningar varje gång. Dessutom kommer jag nog att köra ett pass styrka och ett med uthållighet i ett alternerande intervall varannan dag. Det kan hända att jag i den närmaste framtiden kommer att skriva mitt förslag här i forumet för att se vad de andra tycker.

God Jul!

Varför vill du köra uthållighet? Ett tips är att dela upp det i månader och inte varannan dag. Snarare varannan månad.

mistermr
2005-12-24, 14:46
Varför vill du köra uthållighet? Ett tips är att dela upp det i månader och inte varannan dag. Snarare varannan månad.

Varannan vecka då?

Varför just varannan månad?

mistermr
2005-12-25, 15:53
Skulle ngn vilja ge mig tips/synpunkter när det gäller den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58821