handdator

Visa fullständig version : Tjej som börjat knäböja.


H.Emanuel
2005-12-22, 08:45
Jag har fått en tjej på gymmet att ge sig på knäböj. Tidigare sa hon att hon "Aldrig skulle våga ge sig på den". Men då sa jag att det är bara att öva. Jag såg henne utföra övningen och noterade att hon föll väldigt mycket framåt i bottenläget, vilket hon också beklagade sig över.Plötsligt fann jag mig i en situation där mina Kolo-kunskaper verkligen kunnat komma till nytta, men jag visste inte alls vad jag skulle tipsa henne om, eftersom jag inte känner mig särskilt haj på övningen själv, trots ett förbaskat nötande. Så, vad gör hon för fel? och vad ska hon tänka på?

Nitrometan
2005-12-22, 09:01
Nästan omöjligt att säga utan att se henne köra.

Jag gissar att det är magen som är för klen. Men det finns mycket som kan fela.

Herkulez
2005-12-22, 09:04
som nitro sa
sen kan en annan faktor vara att hon har stången för långt ner på ryggen

be henne titta uppåt och hålla blicken fokuserad under andra halvan av lyftet, blir lättare att hålla ryggen då.

JJ
2005-12-22, 09:08
Testa en bredare stans.

MUGEN
2005-12-22, 09:20
stången skall gå i en förhållandevis vertikal bana nedåt, kan nämna att hon bör sjkuta höften framåt för att motverka fällknivsverkan.

Nitrometan
2005-12-22, 09:21
Läs Allans böjtråd igen.

H.Emanuel
2005-12-22, 09:33
Men jag tycker att det är ett stort kliv mellan att läsa och lära för egen del och att sedan lära någon annan.

bubbe
2005-12-22, 09:45
Brukar gå åt ett antal böjar under uppvärmningen tills jag är tillräckligt flexibel att komma ner ordentligt. Så det kanske bara behöver övas och tänjas för att det ska funka.

pragmatist
2005-12-22, 11:05
Jag skulle tro att hon är för svag i rumpan och hamstrings, och inte "sätter sig" tillräckligt långt bakåt. Nybörjare är ofta rädda för att ramla baklänges och kompenserar genom att luta sig framåt.

Ett förslag kan vara att låta henne träna box-squats.

Sheogorath
2005-12-22, 11:10
Stretcha hamstrings är nog inget dumt tips heller.

nubben81
2005-12-22, 11:19
Vad är det som är så farligt med att falla lite framåt i bottenläget då? Själv har jag försökt träna bort det men med tiden gett upp och koncenrterat nig på att komma ner djupt istället. Funkar alldeles utmärkt.

Har för mig at jag läst nånstans att om man är lång är det lätt att falla framåt av någon anledning, Tror Arnold hade det som förklaring till varför han föll lite framåt *kissass*

Bite
2005-12-22, 12:57
Vad är det som är så farligt med att falla lite framåt i bottenläget då? Själv har jag försökt träna bort det men med tiden gett upp och koncenrterat nig på att komma ner djupt istället. Funkar alldeles utmärkt.

Har för mig at jag läst nånstans att om man är lång är det lätt att falla framåt av någon anledning, Tror Arnold hade det som förklaring till varför han föll lite framåt *kissass*
En uppenbar nackdel är väl att knäböjen blir mer lik en goodmorning, och sannolikt får man en rejäl röv som resultat av idogt tränande, sen är väl kanske inte det nån nackdel när det gäller tjejer :D För mig gjorde förbättrad bålstyrka och stretching rejäl skillnad. Kan inte sätta fingret på något exakt, men Sheo är nog på rätt spår.

oggen
2005-12-22, 12:59
Hon ska tänka på att pressa blicken och bröstet uppåt.. det hjälpte mig grymt mycket med bröstet..

Wennerberg
2005-12-22, 13:01
Min fjälla gjorde likadant, bara be henne stå bredare med föttera så hon kan gå ned djupare med samma vinkel på överkroppen.

Nitrometan
2005-12-22, 13:33
En bredare stans kan vara bra.

Å sen vill jag citera en f.d. landslagslyftare från det amerikanska damlandslaget "squat down with your ass first - and squat up with your tits first!"

bubbe
2005-12-22, 13:39
En bredare stans kan vara bra.

Å sen vill jag citera en f.d. landslagslyftare från det amerikanska damlandslaget "squat down with your ass first - and squat up with your tits first!"

tits eller huvud! huvud tycker jag är enklare att tänka på!

Nitrometan
2005-12-22, 14:01
tits eller huvud! huvud tycker jag är enklare att tänka på!
För dig och mig är det det. Men hon hävdade att 1) tjejer är så kroppsmedvetna/utseendefixerade 2) det är kul att fokusera på tuttarna - därför funkade "tits" bra för kvinnliga lyftare.

bubbe
2005-12-22, 14:17
För dig och mig är det det. Men hon hävdade att 1) tjejer är så kroppsmedvetna/utseendefixerade 2) det är kul att fokusera på tuttarna - därför funkade "tits" bra för kvinnliga lyftare.

ja det är klart, jag ska tänka på tuttar nästa gång jag lyfter.... :D

Nitrometan
2005-12-22, 14:20
ja det är klart, jag ska tänka på tuttar nästa gång jag lyfter.... :D
Du skulle köra tröjbänk snart va? *rolleyes*