handdator

Visa fullständig version : Försenad julklapp, vad köpa istället?


Helena B
2005-12-21, 16:32
Fick precis mail om att min beställa julklapp till far inte hinner komma innan jul. Så nu har jag 2 dagar eller bara imorgon på mig att hitta något annat att köpa. Kan ni komma med några bra tips, det får kosta över 100 kr?

Han gillar politik, krig, brittiska kriminalserier, allt om har med datorer att göra, dokumentärer, vetenskap, läsning, anti-USA och -kommersiella saker.

Need some advice plz :)


Edit: Inga spel :D

mini_Arnold
2005-12-21, 16:32
Halflife 2 :)

Larsson
2005-12-21, 16:34
Fick precis mail om att min beställa julklapp till far inte hinner komma innan jul. Så nu har jag 2 dagar eller bara imorgon på mig att hitta något annat att köpa. Kan ni komma med några bra tips, det får kosta över 100 kr?

Han gillar politik, krig, brittiska kriminalserier, allt om har med datorer att göra, dokumentärer, vetenskap, läsning, anti-USA och -kommersiella saker.

Need some advice plz :)

Köp en bok som handlar om ngt krig. Eller nån av Michale Moores böcker kanske?

Helena B
2005-12-21, 16:36
Köp en bok som handlar om ngt krig. Eller nån av Michale Moores böcker kanske?

Det måste isf vara någon nysläppt annars är risken stor att han har den.

Semiramis
2005-12-21, 16:40
Kan du inte skriva ett fyndigt kort om den försenade julklappen och så får den när han kommer?

Helena B
2005-12-21, 16:44
Kan du inte skriva ett fyndigt kort om den försenade julklappen och så får den när han kommer?

Fast jag vet inte när den kommer och det är inge roligt att sitta på julafton och säga, nej tyvärr tomten åkte vilse. Kan säkert hitta något lika bra, fick bara lite panik nu...

Jax
2005-12-21, 16:45
Jag har precis köpt följande bok som kanske kan vara intressant?
In the company of soldiers - A chronicle of combat in Iraq av Rick Atkinson
Författaren följde med 101st Airborne division som journalist.

mangemani
2005-12-21, 16:46
har också en försenad julklapp=/...men den är till mej själv:)

Helena B
2005-12-21, 16:46
Jag har precis köpt följande bok som kanske kan vara intressant?
In the company of soldiers - A chronicle of combat in Iraq av Rick Atkinson
Författaren följde med 101st Airborne division som journalist.

Åh det låter ju intressant, är den nyligen släppt?

Jakelol
2005-12-21, 16:47
Det finns en bok som heter Med livet som vapen och den handlar om själmordsbombare och är mycket intressant, den beskriver hur själva tillväga gångssättet uppkom och till dagens läge. Kan väll säga att det är mer av en faktabok men den är grymt bra.

Jax
2005-12-21, 16:47
Åh det låter ju intressant, är den nyligen släppt?
Står att första utgåvan trycktes 2004. Jag köpte den genom min bokklubb (Svenskt militärhistoriskt bibliotek) förra månaden.

Helena B
2005-12-21, 16:48
har också en försenad julklapp=/...men den är till mej själv:)

Det hjälpte mig inte mycket mange. Du kan åtminstone berätta vad du har önskat dig av tomten :D

Helena B
2005-12-21, 16:50
Står att första utgåvan trycktes 2004. Jag köpte den genom min bokklubb (Svenskt militärhistoriskt bibliotek) förra månaden.

Den där klubben lät intressant. Kanske ska fixa ett medlemskap i den.

Jax
2005-12-21, 16:52
Den där klubben lät intressant. Kanske ska fixa ett medlemskap i den.
www.smb.nu
Totalt livsfarligt, har spänderat över 4000:- på militärhistoria detta året.
Inte bra om man är student. Men de har så förbannat bra böcker.

Jakelol
2005-12-21, 16:55
Kan även tippsa om en bok som heter Elitstyrka SAS som även den är grymt bra.

DarthHolm
2005-12-21, 16:55
Gå in på SoldF (http://www.soldf.com) och spana. Där hittar du lite tips angående böcker om krig och dyl.

Jax
2005-12-21, 16:57
Kan även tippsa om en bok som heter Elitstyrka SAS som även den är grymt bra.
Håller med. Den innehåller även en del politik kopplad till stiderna vilket din far verkade vara intresserad av.

Helena B
2005-12-21, 17:01
Håller med. Den innehåller även en del politik kopplad till stiderna vilket din far verkade vara intresserad av.

Fast den är 2 år gammal, risken är då ganska stor att han har den...Han är en riktig bokmal. Om det finns någon som har släppts nu i december så är det större chans att han inte har den.

Jakelol
2005-12-21, 17:04
Ja e han anti USA så köp någon av Mickel Moores böker ^^

Jax
2005-12-21, 17:05
Fast den är 2 år gammal, risken är då ganska stor att han har den...Han är en riktig bokmal. Om det finns någon som har släppts nu i december så är det större chans att han inte har den.
Medlemskapet i bokklubben kostar 150 kr och då får du fem böcker. Kanske kan vara något istället då? De böckerna dom har är inte alltid så lätta att hitta i vanliga fall så det är nog mindre risk att han har dom.

MilkmaN
2005-12-21, 17:05
Fick precis mail om att min beställa julklapp till far inte hinner komma innan jul. Så nu har jag 2 dagar eller bara imorgon på mig att hitta något annat att köpa. Kan ni komma med några bra tips, det får kosta över 100 kr?

Han gillar politik, krig, brittiska kriminalserier, allt om har med datorer att göra, dokumentärer, vetenskap, läsning, anti-USA och -kommersiella saker.

Need some advice plz :)


Edit: Inga spel :D

Jag antar att han läst NoLogo och Hybris?

mangemani
2005-12-21, 17:12
Det hjälpte mig inte mycket mange. Du kan åtminstone berätta vad du har önskat dig av tomten :D


hmm,100 spänn,det var inte mycket,jadu,då får du nog gå till dom där skruv automaterna på ikea där man stoppar i en femma och hoppas på det bästa:D

nämen allvarligt,han gillar krig och politik osv,varför då inte köpa ett sånt där paket med böcker som summerar ww2:)?...köpte ett sådant paket förra året och det var mer än värt det,det handlade om hela ww2,allt från när hitler tog makten till när han tog livet av sej...mycket underhållande om man nu gillar krig....paketet hette "mein kampf" och kostade runt hundringen om jag inte missminner mej.

annars finns det ju en uppsjö av grejjor till datorn hanses som du kan köpa,allt från en ny mus till tangentbord,eller varför inte nån fin grejj han kan ställa på dator bordet:)?

hoppas det var till nån hjälp iaf:)

Helena B
2005-12-21, 17:12
Jag antar att han läst NoLogo och Hybris?

Vet ej, vad är de för böcker?

Helena B
2005-12-21, 17:15
hmm,100 spänn,det var inte mycket,jadu,då får du nog gå till dom där skruv automaterna på ikea där man stoppar i en femma och hoppas på det bästa:D

nämen allvarligt,han gillar krig och politik osv,varför då inte köpa ett sånt där paket med böcker som summerar ww2:)?...köpte ett sådant paket förra året och det var mer än värt det,det handlade om hela ww2,allt från när hitler tog makten till när han tog livet av sej...mycket underhållande om man nu gillar krig....paketet hette "mein kampf" och kostade runt hundringen om jag inte missminner mej.

annars finns det ju en uppsjö av grejjor till datorn hanses som du kan köpa,allt från en ny mus till tangentbord,eller varför inte nån fin grejj han kan ställa på dator bordet:)?

hoppas det var till nån hjälp iaf:)

Jag sa att det får kosta över 100 kr. Det där pkt om ww2 har han, annars var det ett bra förslag.

MilkmaN
2005-12-21, 17:16
No Logo av Naomi Klein, handlar om reklam och globalisering, intressant men jag har bara läst delar, lite väl tung...

Hybris av Noam Chomsky, handlar om USAs strävan efter global domininas, usa imperialismen. Rätt så tung att läsa den med tyckte jag, plöjde dock klart den och den är ju intressant.

mangemani
2005-12-21, 17:16
Jag sa att det får kosta över 100 kr. Det där pkt om ww2 har han, annars var det ett bra förslag.


my bad=/

Jax
2005-12-21, 17:18
No Logo av Naomi Klein, handlar om reklam och globalisering, intressant men jag har bara läst delar, lite väl tung...
Att den är tung kan jag inte hålla med om. För någon som gillar att läsa den litteraturen skulle jag närmast likna den vid en skönlitterär bok. Bra är den dock, även om jag har rätt många invändningar mot det som skrivs. Men helt klart en tankeställare.

MilkmaN
2005-12-21, 17:21
Att den är tung kan jag inte hålla med om. För någon som gillar att läsa den litteraturen skulle jag närmast likna den vid en skönlitterär bok. Bra är den dock, även om jag har rätt många invändningar mot det som skrivs. Men helt klart en tankeställare.

Tung är fel uttryck, den är hyfsat lättläst, men jag tyckte det var rätt tråkigt i längden och däför blev det tungt. Hybris däremot is a heavy fuck.

Baha
2005-12-21, 17:22
Någon relativt ny krigsfilm, eller krigsdokumentär och en chokladask :)

Kan rekomendera der untergang för att jag inte kommer på nån annan för tillfället, men tror det kommit massa nya dokumentärer med

MilkmaN
2005-12-21, 17:43
Stalingrad av Anhonty beevor kom jag att tänka på
Även slaget om berlin, tror den heter så. Samm författare.

Jax
2005-12-21, 17:45
Stalingrad av Anhonty beevor kom jag att tänka på
Även slaget om berlin, tror den heter så. Samm författare.
Lägger till Kreta av samma herre. Alla tre är grymma.

Kom att tänka på en annan bok som han inte borde ha.
Horst Zank - Stalingrad (det är två böcker)
Författaren är en officer från den 6:e armen (den som blev instängd i Stalingrad).

Helena B
2005-12-21, 17:47
Ska ha alla dessa böcker i tankarna när jag går till bokhandeln imorgon, hoppas någon av dom finns bara.

Tack för alla förslag!

Jakelol
2005-12-21, 17:56
På clase ohlson finns ju domhär filmerna som tex Kanonerna på Navarone osv dom äger ju

Baha
2005-12-21, 18:00
Ja, bra tips, gammal klassisk dvd krigsfilm+chokladask!

Sofia4_4
2005-12-21, 18:50
Jag rekommenderar starkt - "Portrait of the killer - Jack the Ripper case closed" av Patricia Cornwell. En super bra book om Jack the Ripper och alla hans mord samt en del otroligt intressanta avslöjanden.

Cilia
2005-12-21, 21:02
Jag har också en försenad julklapp så jag gör den till en kvasijulklapp
jag slår in ett paket där jag lägger ett eget gjort "presentkort"
sen ska jag få ihop ett bra rim också. Har redan börjat knåpa på det.

tror pappa klarar av att inte få presenten direkt i handen.
ge honom ngt litet annat med bara som symbol.

Helena B
2005-12-21, 21:22
Jag har också en försenad julklapp så jag gör den till en kvasijulklapp
jag slår in ett paket där jag lägger ett eget gjort "presentkort"
sen ska jag få ihop ett bra rim också. Har redan börjat knåpa på det.

tror pappa klarar av att inte få presenten direkt i handen.
ge honom ngt litet annat med bara som symbol.

Jo om jag inte hittar något imorgon så blir det så.

Helena B
2005-12-22, 17:59
*uppdate*

Det blev en bok som heter "Världshistorien genom tiderna" tjock, tung och såg tråkig ut, det blir perfekt :thumbup:

Jax
2005-12-22, 18:02
*uppdate*

Det blev en bok som heter "Världshistorien genom tiderna" tjock, tung och såg tråkig ut, det blir perfekt :thumbup:
:D
Låter som ett utmärkt val.