handdator

Visa fullständig version : marklyft + platå bra/dåligt?


viktor88
2005-12-21, 13:21
om man står på en platå och kör marklyft så att stången nuddar tårna tränar man mer korsryggen då? och är det bra? ska man köra så? kör ni det?

tack för svaren

bubbe
2005-12-21, 13:27
tror inte du specifikt tränar korsryggen mer, iom att du tar mindre vikt. Däremot får du en längre lyftväg vilket utmanar musklerna mer. Du får ju även lyfta mycket mer med benen om i samband med detta även sänker ner höften för att
nå stången. Bra träning för att lära sig dra stången riktigt från bottenläget.

BigForre
2005-12-21, 14:12
tror inte du specifikt tränar korsryggen mer, iom att du tar mindre vikt. Däremot får du en längre lyftväg vilket utmanar musklerna mer. Du får ju även lyfta mycket mer med benen om i samband med detta även sänker ner höften för att
nå stången. Bra träning för att lära sig dra stången riktigt från bottenläget.

Har gått ned lite i vikt med min markträning, för att jag känner att jag inte kommer ner tillräckligt med höften i starten, ligger på samma vikter nästan om för ett halvår sedan men känner inte riktigt att det blir rätt...vinkeln på ryggen blir ju givetvis lite mer frammåtlutad när man inte kommer ner så långt. Har mosat på som fan i benpressen de senaste 3 veckorna så jag fått för mig att det är mina quadriceps som inte orkar gå ner på det djupet jag vill...nu till frågan tror du att denna typ av träning skulle kunna hjälpa till alltså?

bubbe
2005-12-21, 14:20
ja, om det nu är detta som är ett tekniskt problem för dig.

Själv tycker jag det är svårt att se problem i tekniken, brukar vara på tränare/klubbkompisar mm för att fråga om ev möjliga förbättringar. Dock blir det oftast ett, såg bra ut svar.

stahlberg
2005-12-21, 15:33
Att träna marklyft stående på plattform ger de effekter som bubbe beskriver, varför just den saken inte behöver kommenteras i något andra formuleringar av mig.

Jag tycker de flesta som drar från plattform gör det stående på en plattform som är för hög. Om plattformen är så hög att rörelsen inte påminner om vanliga marklyft försvinner en stor del av den nytta bubbe beskriver. Jag rekommenderar en plattform som är 3-5cm hög.

BigForre kan säkert komma ner med höfterna "hur långt som helst" INNAN lyftet börjar. Det viktiga är dock var höfterna är I STARTÖGONBLICKET, och JUST EFTER STARTÖGONBLICKET.

Den mest lämpliga höfthöjden är individuell för alla, och beror på 1) (huvudsakligen) lyftarens kroppsbyggnad och 2) lyftarens inblandade muskelgruppers styrka i förhållande till varandra.

Ett mycket vanligt fel är att lyftaren startar med höfterna FÖR LÅGT för att passa hans/hennes kroppsbyggnad. Detta medför att han inte kan "få med" benen i början, varvid höfterna stiger "före allt annat", och lyftaren blir ur position. Detta teknikfel avhjälps lättast med att lyftaren påbörjar lyftet med höfterna NÅGOT HÖGRE. BigForre borde först utesluta att han gör detta teknikfel, innan han t.ex börjar träna benpress för att få starkare lår och därmed kunna börja lyftet lägre.

Eftersom det bästa startläget HUVUDSAKLIGEN beror på kroppsbyggnad (och först i andra hand på för lite benstyrka), så är det mycket troligt att starkare ben inte nämnvärt ändrar det bästa startläget. Troligen är marklyft från plattform - som är en marklyftsliknande övning - en bättre metod än benpress för att öva in en lägre startställning.

BigForre
2005-12-21, 15:57
Att träna marklyft stående på plattform ger de effekter som bubbe beskriver, varför just den saken inte behöver kommenteras i något andra formuleringar av mig.

Jag tycker de flesta som drar från plattform gör det stående på en plattform som är för hög. Om plattformen är så hög att rörelsen inte påminner om vanliga marklyft försvinner en stor del av den nytta bubbe beskriver. Jag rekommenderar en plattform som är 3-5cm hög.

BigForre kan säkert komma ner med höfterna "hur långt som helst" INNAN lyftet börjar. Det viktiga är dock var höfterna är I STARTÖGONBLICKET, och JUST EFTER STARTÖGONBLICKET.

Den mest lämpliga höfthöjden är individuell för alla, och beror på 1) (huvudsakligen) lyftarens kroppsbyggnad och 2) lyftarens inblandade muskelgruppers styrka i förhållande till varandra.

Ett mycket vanligt fel är att lyftaren startar med höfterna FÖR LÅGT för att passa hans/hennes kroppsbyggnad. Detta medför att han inte kan "få med" benen i början, varvid höfterna stiger "före allt annat", och lyftaren blir ur position. Detta teknikfel avhjälps lättast med att lyftaren påbörjar lyftet med höfterna NÅGOT HÖGRE. BigForre borde först utesluta att han gör detta teknikfel, innan han t.ex börjar träna benpress för att få starkare lår och därmed kunna börja lyftet lägre.

Eftersom det bästa startläget HUVUDSAKLIGEN beror på kroppsbyggnad (och först i andra hand på för lite benstyrka), så är det mycket troligt att starkare ben inte nämnvärt ändrar det bästa startläget. Troligen är marklyft från plattform - som är en marklyftsliknande övning - en bättre metod än benpress för att öva in en lägre startställning.

Underbar läsning och får tacka så mycket för ett seriöst och utförligt svar...som det är nu är det precis som du beskriver att jag börjar för lågt för vad jag klarar av just nu så att höften åker upp en bit i början...min förhoppning var att jag skulle klara denna låga starposition, då jag fått för mig att det är bättre för ryggen. Nästa pass ska jag prova att inte börja så lågt och se hur det känns...

Tack återigen / Forsman

stahlberg
2005-12-21, 16:13
Du kommer troligen att KÄNNA var din bästa höfthöjd är. Att lyfta så är INTE sämre för ryggen (om du håller den rak). Tvärtom får du faktiskt med benen mera med din bästa höjd, och din kroppsställning hålls fördelaktig (också för ryggen) under en större del av lyftet.

Kraggen
2005-12-21, 16:32
Underbar läsning och får tacka så mycket för ett seriöst och utförligt svar...som det är nu är det precis som du beskriver att jag börjar för lågt för vad jag klarar av just nu så att höften åker upp en bit i början...min förhoppning var att jag skulle klara denna låga starposition, då jag fått för mig att det är bättre för ryggen. Nästa pass ska jag prova att inte börja så lågt och se hur det känns...

Tack återigen / Forsman
Det blir dåligt om man insisterar på att stå och träna pingis istället för att marka.....
HEHEHEHE.. Forsskurk :devil:

Mehdi
2005-12-21, 16:36
Intressant läsning stahlberg, då allt stämmer in på OL-tekniken också. Kanske skulle uppmana ungdomarna, som lyfter höften först av allt, att höja höften något i startläget istället för att tvinga dem att ta i med benen mer(a).

BigForre
2005-12-21, 16:37
Det blir dåligt om man insisterar på att stå och träna pingis istället för att marka.....
HEHEHEHE.. Forsskurk :devil:

Du Kraggledutt, om jag inte minns fel ville jag sluta efter 6-0 i set, dock skulle du insistera på att vinna en gång, så det blev väl tillslut 11 set, men inte hade du vunnit något då heller :)

jonk
2005-12-21, 17:17
Jag håller med Stahlberg. Det är inte så viktigt att starta med höfterna lågt utan att starta med dem i ett naturligt läge, alltså om höfterna åker upp i början av lyftet skall man antagligen starta med dem högre. Annars blir den första rörelsen, då höfterna stigen, helt onödig.

Marklyft stående på plattform kan även, med min erfarenhet, förutom att det hjälper starten även hjälpa till att förbättra slutdraget i marklyftet och greppet eftersom man måste hålla i stången längre.