handdator

Visa fullständig version : Efter jag ätit godis??


krilleh
2005-12-21, 01:49
Varje gång jag väger mig efter jag ätit 2-4 hg godis så väger jag 1 kg mer. detta e alltså pga godiset såklart.. men nu undrar jag er, hur ska jag göra? JAg vill gå upp i vikt, men inte för snabbt och framförallt med bra mat.. inte skräpmat och godis osv.

Så hur brukar ni göra? Alltså ska jag springa bort de kilot eller sätta ribban lite högre med vikten? Nu väger jag 65 kg och vill väga 70 kg fast som sagt öka i vikt med bra och näringsrik mat. Ska jag lägga målet på kanske 72-73kg? dock blir de mer att deffa ner, men samtidigt har jag plats för att unna mig lite gott på helgerna.

Som ni ser är jag rätt förvirrad. hur brukar ni göra?

Slartibartfast
2005-12-21, 01:59
Ät godis och må bra. (åtminstone en gång i veckan)

Du går inte upp ett kilo fett bara för att du äter ett par hundra gram godis.

King Grub
2005-12-21, 06:32
Att börja "kvitta" godisintag med omedelbar träning är ett klart tecken på åtminstone begynnande ätstörningar.

userfriendly
2005-12-21, 07:39
OMG.

1. väg dig inte efter att du ätit... matens tyngt har inget med hur mkt du går upp att göra. äter du ett kilo mat kommer du ju gå upp ett kilo för tillfället men när sedan kroppen börjar bearbeta detta så görs ju energin till den energi det är... (detta nästan på en gång)

2. vill du gå upp i vikt så ät mycket bra mat o träna hårt... snabba kolhydrater o proteiner efter träning

3. tänk inte så mkt... tänk bara på att äta ordentligt som sagt..

pragmatist
2005-12-21, 09:32
Så hur brukar ni göra?

Vi brukar nog inte äta 2-4 hg godis över huvud taget. :D

Om du menar allvar med att komma i form är det absolut bästa tipset att inte äta sig fet till att börja med. Du kanske inte tror mig nu, men om du lägger manken till kommer du kunna ändra dina kostvanor så att du inte ens gillar godis längre, eller i alla fall byter ut godiset mot något med näring i.

aliquis
2005-12-21, 10:41
som sagt, de flesta av oss äter inte 2-4hekto godis.

z_bumbi
2005-12-21, 11:08
som sagt, de flesta av oss äter inte 2-4hekto godis.

Nä så lite räcker inte. :D

Tom BAK
2005-12-21, 11:22
Nä så lite räcker inte. :D

Nä precis, den dosen bör nog dubblas för att vara nåt :D *popcorn*

krilleh
2005-12-21, 11:26
Att börja "kvitta" godisintag med omedelbar träning är ett klart tecken på åtminstone begynnande ätstörningar.


Ursäkta, men vad menar du? :( Att jag kommer få ätstörningar?

King Grub
2005-12-21, 11:44
Det är ett oroväckande tecken, när man känner sig mer eller mindre tvungen att omedelbart motionera bort dom "onyttiga" kalorierna efter godisintag.

krilleh
2005-12-21, 11:45
Det är ett oroväckande tecken, när man känner sig mer eller mindre tvungen att omedelbart motionera bort dom "onyttiga" kalorierna efter godisintag.

Ok, så de ska jag alltså inte göra. ska jag bara strunta i de och fortsätta äta som jag gör?

Slartibartfast
2005-12-21, 12:13
Ok, så de ska jag alltså inte göra. ska jag bara strunta i de och fortsätta äta som jag gör?

Det var nog inte det han menade. Du bör komma bort från dina dåliga tankebanor helt enkelt. Om du sen fortfarande vill äta godis är en annan sak.

sissa
2005-12-21, 15:04
Varje gång jag väger mig efter jag ätit 2-4 hg godis så väger jag 1 kg mer. detta e alltså pga godiset såklart.. men nu undrar jag er, hur ska jag göra? JAg vill gå upp i vikt, men inte för snabbt och framförallt med bra mat.. inte skräpmat och godis osv.

Så hur brukar ni göra? Alltså ska jag springa bort de kilot eller sätta ribban lite högre med vikten? Nu väger jag 65 kg och vill väga 70 kg fast som sagt öka i vikt med bra och näringsrik mat. Ska jag lägga målet på kanske 72-73kg? dock blir de mer att deffa ner, men samtidigt har jag plats för att unna mig lite gott på helgerna.

Som ni ser är jag rätt förvirrad. hur brukar ni göra?

om jag skulle dricka en liter vatten så skulle jag antagligen väga mer efter intaget av vattnet än vad jag gjorde innan. eller om jag skulle äta nyttig och närningsrik mat. så det är ju ingenting särskilt med just godis.

själv så har jag inte uteslutit godis eller snabbmat ur min kost.
har inte sett någon anledning.

krilleh
2005-12-21, 18:43
om jag skulle dricka en liter vatten så skulle jag antagligen väga mer efter intaget av vattnet än vad jag gjorde innan. eller om jag skulle äta nyttig och närningsrik mat. så det är ju ingenting särskilt med just godis.

själv så har jag inte uteslutit godis eller snabbmat ur min kost.
har inte sett någon anledning.


men man pissar ut vattnet? de gör man ju inte direkt med godiset

tigerofsweden
2005-12-21, 18:50
men man pissar ut vattnet? de gör man ju inte direkt med godiset

Nej det kommer ut bakvägen :)

krilleh
2005-12-21, 18:58
Nej det kommer ut bakvägen :)


jo men en del hamnar som fett.. för de e ju kalorier i de.

HenrY
2005-12-21, 20:05
jo men en del hamnar som fett.. för de e ju kalorier i de.

Beror ju på om du under hela dygnet ligger på kcal plus, det är inte godiset i sig som gör att du lägger på dig fett!

Officer
2005-12-21, 20:35
Hah, jag brukar trycka i mig ca 6 hg lösgodis varje fredag, upp mot 1 kg om jag är med tjej/polare och då blir det ännu mer!
Jag mår bra så jag ska inte klaga!

Longshot
2005-12-21, 20:47
En gång är ingen gång. Haka inte upp dig på struntsaker :) Gör som dem andra har sagt i tråden om du nu vill gå upp vikt. Ät bra och kör stenhårt :thumbup:

krilleh
2005-12-21, 23:51
Beror ju på om du under hela dygnet ligger på kcal plus, det är inte godiset i sig som gör att du lägger på dig fett!

Jo men de fattar jag ju... men det är ju onödigt att gå upp 1 kg på endast godis känns de som när man lika gärna kunde gå upp de kilot med näringsrik mat. de e så jag tänker..

BBr
2005-12-21, 23:53
Jo men de fattar jag ju... men det är ju onödigt att gå upp 1 kg på endast godis känns de som när man lika gärna kunde gå upp de kilot med näringsrik mat. de e så jag tänker..


Skippa godiset då (?) :)

Nejv
2005-12-22, 00:00
Godis Är Gott!

Fredrik_
2005-12-22, 12:43
Jo men de fattar jag ju... men det är ju onödigt att gå upp 1 kg på endast godis känns de som när man lika gärna kunde gå upp de kilot med näringsrik mat. de e så jag tänker..

Men du går ju inte upp ett kilo i fettvikt på att smälla i dig 300 g. godis som någon sa innan. Det kan inte vara mer än drygt 1000 kcal (beroende på sort förstås) och om precis allt det skulle lagras som fett, vilket antagligen inte är sannolikt, skulle det motsvara 1-2 hekto fett något.

HenrY
2005-12-22, 12:46
Jo men de fattar jag ju... men det är ju onödigt att gå upp 1 kg på endast godis känns de som när man lika gärna kunde gå upp de kilot med näringsrik mat. de e så jag tänker..

Det är ju antagligen bara vatten som lagras då godis innehåller mycket socker!

BBr
2005-12-22, 13:44
Men du kan äta 1 kilogram godis om dagen utan att gå upp i vikt. Fortfarande kcal in VS kcal ut som gäller..

King Grub
2005-12-22, 14:00
Men du kan äta 1 kilogram godis om dagen utan att gå upp i vikt.

Då får man ha en sjusärdeles energiförbrukning. ;)

krilleh
2005-12-23, 00:07
Det är ju antagligen bara vatten som lagras då godis innehåller mycket socker!


va menar du? kan du förklara de där lite närmare.. socker blir väl fett?

King Grub
2005-12-23, 06:39
Varje gram kolhydrat binder flera gånger sin egen vikt i vatten.

Och nej, socker "blir" inte automatiskt fett.