handdator

Visa fullständig version : tillskott värt att satsa på?


Lalla
2002-08-09, 15:35
Funderar såhär 16dagar innan lönen kommer på vad pengarna ska gå till.

Bakgrund:
Som den hockeyspelare man är så blir det mycket explosivitetsträning i gymmet och vanlig is-träning. Tonvikten ligger alltså inte på att lägga på mig kg utan att bli explosiv och "fit".
Det blir ju en del högintensitetsträning på ispassen också...

Funderar på dessa tillskott:
CLA, 4g/dag (Minska/hålla borta fettet...)

Pyruvat, 5g/dag (Öka uthålligheten...)

L-Glutamin, 10g/dag (Minimera muskelförlust/maximera muskeltillväxt...)

Kreatin, enl. pauluns rekomendationer (För att öka på explosiviteten...)

Vassleprotein, äts redan efter varje pass ca. 40g (8pass/vecka)...

Är det något jag bör ta bort/lägga till tycker ni? Något jag onödigt jag lägger pengar på ifall jag köper dessa?

I övrigt bra kosthållning (lite mättat fett, långsamma kolisar o proteinrika livsmedel).

Bobbokrull
2002-08-09, 15:39
Pyruvat är väl det som jag skulle ta bort...det används vanligast vid lågkolhydratsdieter och du ligger väl knappast på någon sådan? Lägg till en hink protec + på din lista så ser det ännu bättre ut =):D

Megatuttarna
2002-08-09, 15:53
Effedrin kan ge en rejäl kick..men det är dopingklassat vid tävlingar tror jag..fast vid vanlig träning så får man använda det!

z_bumbi
2002-08-09, 16:39
Lalla: Hur ser kolhydratintaget ut runt träningarna ?

Tillägg efter att jag tänkt (ovanligt men sant):

Multivitamin och fiskolja ?

muskelbyggarn
2002-08-09, 16:49
>Lalla,

Som jag ser det kan du skippa Pyruvatet. Ganska meningslöst för dig att ta och som tillskott överhuvudtaget.

Frågan är CLA dessutom. Med tanke på den träningsmängd du har så bör du inte lägga på dig så mycket fett?

Om du köper CLA så se till att det är CLA av bra kvalite.

Frågar som z_bumbi lite om kolhydrater? De kan kanske vara något att se över inför träningarna speciellt?

Vänl,,,
Tobbe

Lalla
2002-08-09, 17:05
z_bumbi & muskelbyggarn > just runt träningarna är det lite olika beroende om det är morgon eller kvällsträning.
Men generellt: ca. 1,5-2h innan träning middag alt. frukost
Efter träning blandar jag 50g maltodextrine o 40g vassleprotein o dricker.

Generellt äter jag frukost, lunch, middag o ca.2 mellanmål.
Alltid havergrynsgröt o nån macka till frukost. Lunch o middag är pasta/ris/potatis med nått proteinrikt.
Mellanmål:
1:protein/kolis drink (efter-träning-drink)
2: grovt bröd m. kesella/messmör alt. äpple o gröt...

lite snabbt vad jag brukar äta... ca. 2200-3500kcal/dag (vikt:67kg) beroende på om det är vila/ett pass/två pass eller match...

Megatuttarna > ....:nono:

z_bumbi
2002-08-09, 18:03
>Men generellt: ca. 1,5-2h innan träning middag alt. frukost

Har du testat med lite fruktsocker löst i vatten 30-60 minuter innan träning ? Bästa tipset för att inte riskera att må illa under träningen är att börja dricka 60 minuter innan och sen sippa var femte minut tills det är slut i flaskan, spelar inte så stor roll om det då bara är fem minuter kvar tills träningen eftersom mängden kvar i magen är väldigt liten.
Överkurs är att även här blanda i lite protein men detta måste man prova sig fram till om man tål.

>Efter träning blandar jag 50g maltodextrine o 40g vassleprotein o dricker.

Om du dricker sportdryck under träningen så är det antagligen tillräckligt med kolhydrater men om du inte gör det så skulle lite mer inte skada (1 g/kg kroppsvikt).

>lite snabbt vad jag brukar äta... ca. 2200-3500kcal/dag (vikt:67kg) beroende på om det är vila/ett pass/två pass eller match...

Detta kommer nog någon som läst på mer om varierande födointag på träningsdag respektive vilodag kunna rätta men min teori bygger på att eftersom man laddar upp och reparerar kroppen även de dagar man inte tränar tror/anser jag inte att variationen behöver vara så stor mellan dagarna.
Spontant kan jag tycka att det är för litet intag totalt också men du känner ju själv hur träningen går.

Lalla
2002-08-12, 11:49
z_bumbi > Kolisdrink innan träningen har jag inte prövat, tycker dock inte att att orken under passen är dålig. Känner mig hyfsat explosiv passet igenom.
Men jag ska prova.

Dricker bara vatten under träningen. Prövade förrut att köra med maltodextrine 1g/kg/h under träningen (1,5h) och jag orkade faktiskt mycket mer, ska nog börja med det igen (speciellt under matcher). Slutade pga. att det blev för dyrt, nu beställde jag dock från humlegården så nu har jag råd igen...

Att det är lite kcal under vilodagarna är mest pga. att jag tycker det är skönt att slippa tänka på att äta mycket (fast det borde jag kanske)...
Min "nollnivå" en dag utan träning ligger på ca. 2200. Men egentligen behöver nog kroppen extra kcal den dagen för återhämtning.

Muskelbyggarn > jag har en hel del fett som ligger o guppar på baken tyvärr, skulle vara skönt o få bort det.
Kan greppa ganska rejält med fett trots att jag spänner... :em:

Har minskat från 164cm/85kg 18-20%fett med trasiga knän till 164cm/65kg 8% fett (mätt på överkroppen med omron). En del ligger dock kvar...

Mallan
2002-08-12, 13:19
Hej Lalla,

Varför inte prova Fairings "Kreapyr"..innehåller både Kreatin och Pyruvate..

http://www.fairing.se/index_frame.htm

:hbang: