handdator

Visa fullständig version : skivstångscurl


sissa
2005-12-20, 22:44
jo,

det kom fram en kille till mig idag som hade lite synpunkter på hur jag gör när jag tränar biceps. ( rak skivstångscurl närmare bestämt)


skulle väl bara vilja veta vad ni tycker om synpunkterna.

jag har haft överarmen helt lodrät under hela rörelsen, han sa att man "skulle" ha överarmen vinklad under hela rörelsen. att man kan vinkla den på slutet har jag läst om men under hela rörelsen? gör ni så?

sen är det detta med greppet. har ni tummen på samma sida som övriga fingrar?

tacksam för svar.

Pudzianovski
2005-12-20, 22:47
Har tummen på andra sidan.

Har armen lodrät en bit och på slutet följer jag med lite och trycker ur det sista.

Piranha
2005-12-20, 23:07
Jag föreslår du väljer att köra så som du själv får bäst muskelkontakt , sen skiter du i dom vinkelfixerade fjollorna på gymmet.

Piranha
2005-12-20, 23:11
Som jag ser det finns det inga rätt och fel hur man utför en övning ( ja såvida man inte direkt utsätter sig för en skaderisk ), kör på känn laborera dig fram testa vinklar grepp.

Jag kan gå ner en lördag å dels träna högreppare , sen labba runt i maskinerna och testa idér och vinklar , handtag, känna vad som ger bra träff , köra nåra set. funkar det så åker de in på nästkommande pass.

mentzer
2005-12-21, 08:54
jag har haft överarmen helt lodrät under hela rörelsen, han sa att man "skulle" ha överarmen vinklad under hela rörelsen. att man kan vinkla den på slutet har jag läst om men under hela rörelsen? gör ni så?

sen är det detta med greppet. har ni tummen på samma sida som övriga fingrar?

Antar att du med att ha överarmen vinklad menar att hålla armbågarna framför kroppen hela tiden? Isåfall tycker jag det är bättre att hålla överarmen lodrät, och eventuellt pressa fram armbågarna lite på slutet.
Tummarna håller jag runt stången.

pragmatist
2005-12-21, 09:50
Jag undrar om man verkligen får bättre kontakt genom att följa efter uppåt med armbågen, det är nog mer så att man bara avlastar armarna då genom att hjälpa till med axlarna. Dessutom arbetar ju inte armarna längre rent fysiskt om underarmarna når lodrätt läge (biceps behöver då inte övervinna tyngdkraften utan vikten hålls uppe med hjälp av axlarna). Den kontakt folk upplever när de följer efter med armbågen handlar nog mer om att muskeln kläms ihop mot axeln, skulle jag tro.

z_bumbi
2005-12-21, 10:26
Jag undrar om man verkligen får bättre kontakt genom att följa efter uppåt med armbågen, det är nog mer så att man bara avlastar armarna då genom att hjälpa till med axlarna. Dessutom arbetar ju inte armarna längre rent fysiskt om underarmarna når lodrätt läge (biceps behöver då inte övervinna tyngdkraften utan vikten hålls uppe med hjälp av axlarna). Den kontakt folk upplever när de följer efter med armbågen handlar nog mer om att muskeln kläms ihop mot axeln, skulle jag tro.

Med tanke på att biceps fäster upp i axeln så jobbar den fortfarande dynamiskt även om man för upp underarmen i lodrätt läge. Inget nödvändigt för att få bicepsträning men att köra det ibland för att känna biceps jobba "fullt ut" är nog inte fel, kombinerar man med att köra sittande med lutande ryggstöd så kan man få problem med att räta ut armarna om man inte är van. :)

Pirre: :thumbup:

Jag drar också i handtag och maskiner när jag har tid/lust på gymet och försöker hitta vinklar som ger någon rolig effekt. Att analysera någon annans utförande går mycket lättare om jag själv har testat olika vinklar i en övning.

sissa
2005-12-21, 14:12
Antar att du med att ha överarmen vinklad menar att hålla armbågarna framför kroppen hela tiden? Isåfall tycker jag det är bättre att hålla överarmen lodrät, och eventuellt pressa fram armbågarna lite på slutet.
Tummarna håller jag runt stången.


japp, så menade jag. ( eller ja, han)

morte
2005-12-21, 23:59
Håller du fram armbågarna, får axeln och biceps långa huvud jobba hårt statiskt, och är inte det meningen, så börja rörelsen så rakt ner du kan komma.