handdator

Visa fullständig version : Nysatsning! Tridents träningsschema 2006


Trident
2005-12-20, 20:54
Hej alla ärade Kollo-kamrater!

Ja, ni är säkert trötta på alla newbies här som presenterar sina scheman dagarna i ända, men för min egen del så skulle det kännas skönt med lite schysst feedback på mitt kommande träningschema som kommer att träda i kraft seriöst efter nyåret.

Går allt bra, lägger jag nog upp en träningsdagbok för att hålla uppe motivationen och uppnå nån sorts "pepping-effekt". *flex*

Mål med träningen:

- Ökad muskelmassa / Styrka (Motsv 25 chins, 100 kg bänk)
- Förbättrad kondition / uthållighet (motsv miltid 42 min)
- Förbättrad teknik Bänkpress, marklyft, benböj (som är rätt kass nu)
- Mindre BF till sommaren

Tränar nu ca 5 ggr / veckan. 50% löpning 50 % styrketräning.

Styrkepassen kommer att ligga på en hård, intensiv timme och det totala passet ca 1 ½ - 2 h.

Må Bröst Triceps Mage + 30 min jogg/löpning

Ti Benpass (varierat fritt, pressar)

Ons Rygg Biceps Korsrygg + 30 min jogg/löpning

To Bröst Axlar Nacke Mage + Intervall cyclepass 60 min

Fre VILA (koluppladdning)

Lö Helkroppspass 1 ½ h

Sö VILA (ätardag)

När snön smälter springer jag till gymmet med packningen ca 2 + 20 minuterspass. Detta ersätter då rullbandsfjolleriet efter passen.

Kommentarer? Ge mig konstruktiv kritik, tips, råd, förslag. Detta är ngt jag knåade ihop efter en del funderande. Målbilden är att bli mer atletisk, ta mkt på gymmet och samtidigt kunna spöa folk i skogsspåret. Har tränat ett rätt bra tag, men i perioder och en värnplikt som minst sagt var katabol.

Käkar Gainers Pro i samband med alla pass, tar kreatin i perioder, dricker mängder mjölk och käkar bra i övrigt. Vad tycker ni?! :confused:


/ Peter

Jax
2005-12-20, 21:31
Jag skulle skipat helpasset på lördagen och kört ett långpass kondition istället. Och sen dragit ner på konditionen efter passen och kört styrkan hårdare då.

Bättre eller inte, men jag skulle gillat det mer.

Trident
2005-12-20, 21:43
Kanske det, men känner att jag vill ha in 2 styrkepass för benen som lite av prio. Bröst, mage och ben är det som jag tänkt att öka i mest.

Jax
2005-12-20, 21:46
Kanske det, men känner att jag vill ha in 2 styrkepass för benen som lite av prio. Bröst, mage och ben är det som jag tänkt att öka i mest.
Ok. Låter dock lite tungt för de små krakarna med tanke på att de är aktiva i konditionsträningen också. Jag brukar ha problem med att köra ett benpass med böj och ett ryggpass med mark samtidigt som jag cyklar och springer under samma vecka. Det går men inte under långa perioder om konditionsträningen ska hålla hög kvalité. Därmed inte sagt att du inte klarar det.

Trident
2005-12-21, 00:42
Ja, bra synpunkt. Bra att det även finns lite långdistansare här med tips! :whipped:

Ska köra på det ett tag, märker jag att benen blir för sega under löpningarna ändrar jag väl om lördagen om möjligt. Måste bli bättre med basövningarna som jag alltid fegat en del i. Ett nyårslöfte för mig är att börja ta för mig av de tyngre vikterna! :hbang:

Jax
2005-12-21, 09:12
Låter som en bra idé!

mentzer
2005-12-21, 09:18
Misstänker att marklyftet hamnar på ryggdagen, vilket ger ytterligare ett benpass.

z_bumbi
2005-12-21, 10:13
Må Bröst Triceps Mage + 30 min jogg/löpning

Ti Benpass (varierat fritt, pressar)

Ons Rygg Biceps Korsrygg + 30 min jogg/löpning

To Bröst Axlar Nacke Mage + Intervall cyclepass 60 min

Fre VILA (koluppladdning)

Lö Helkroppspass 1 ½ h

Sö VILA (ätardag)

Varför köra bröst tre gånger i veckan om du vill bli stark i bänken?

Helkroppspasset på lördagen gör att vissa muskler inte får vila efter att de blivit tränade och vissa får kort vila till nästa pass, känner du för att köra större del av kroppen vid samma tillfälle så dela upp träning på ett annat sätt i stort alt strunta i alla fall i bröst, axlar, triceps på lördagen.

När det gäller en satsning på både kondition och styrka under samma tidsperiod skulle jag nog rekommendera korta halvkroppspass eller t o m 75%-pass istället för att dela upp kroppen i så många dagar. 75%-pass är att man kör de större delarna av kroppen vid vare pass (Alltså ca 75 procent av kroppen) men varierar övriga delar på något sätt.

En smart sak att fundera på om man tränar så pass mycket är om man kan peta in en dags vila från styrketräningen mellan varje styrkepass, då minskar man risken att dra på sig någon överansträning och man har även mer plats för konditionsträning.

Jax
2005-12-21, 10:49
Bumbi: Vad tror du om tre helkroppspass i veckan och sen kondition på två eller tre dagar? Lite tufft för benen kanske.

Trident
2005-12-21, 10:50
När det gäller en satsning på både kondition och styrka under samma tidsperiod skulle jag nog rekommendera korta halvkroppspass eller t o m 75%-pass istället för att dela upp kroppen i så många dagar. 75%-pass är att man kör de större delarna av kroppen vid vare pass (Alltså ca 75 procent av kroppen) men varierar övriga delar på något sätt.



Under vinterperioden nu kör jag är målsättningen att underhålla konditionen, för att gå över på mer "ren" konditionsträning när snön smält, och där tror jag nog 30 min löpningarna och cyclepassen bör fixa. Tar bort bröst triceps, axlar på lördagen och kör ngt kombinerat styrke/uthållighetspass med inriktning egen kroppsvikt (mage, korsrygg, chins, lite benövningar) Är det bättre?

z_bumbi
2005-12-22, 06:32
Bumbi: Vad tror du om tre helkroppspass i veckan och sen kondition på två eller tre dagar? Lite tufft för benen kanske.

Man sabbar nog sin styrkeutveckling en del med så pass mycket träning för benen, två helkroppspass eller tre halvkroppspass gör att det blir mer vila. Det går att köra en låg volym där man sällan går till failure iofs men ska man ändå köra sina uppvärmningset så kan man enligt mig oftast lika gärna köra lite mer på en gång. Det spar tid om inget annat.

Trident: Du har satt upp några mål och för att nå dessa så får du anpassa hela schemat, de ändringar du tänkte dig i sista inlägget verkar ganska bra även du kan behålla träningen med vikter på lördagen om du har lust. Testa och se hur det känns.

Trident
2005-12-22, 10:15
Tack för alla tips!

Nu gäller det att hålla disciplin hela våren..Bara att pumpa å köra ! :eating: