handdator

Visa fullständig version : Spydde i samband med fysträning.


WinternetAlm
2005-12-20, 17:40
Var på fysträning med boxningen där vi körde från början lite grod hopp 2x60 sen skulle vi jogga av lite då känndes mina ben som smör helt tomma sen när vi skulle köra sprinter så känndes de som att jag skulle spy men jag körde på men sen när jag sprungit klart så spydde jag lite och gick därifårn och sen spydde jag som fan . Vad kan detta bero på ? kan de vara att jag åt en halvtimma före ? fullkornsmakaroner och köttfärsbiffar ? . Kan tillägga att jag aldrig kört så hårt fys pass i hela mitt liv.

Pez
2005-12-20, 17:44
kan de vara att jag åt en halvtimma före ? fullkornsmakaroner och köttfärsbiffar ?
Ja.

il_dio
2005-12-20, 17:45
Man spyr inte av "för hård" träning bara av felaktig mat..

King Grub
2005-12-20, 17:46
Man spyr inte av "för hård" träning

Jo, det gör man. Den som säger att man inte gör det har aldrig kört hårt, t ex intervallöpning till utmattning.

Edit: det är ingen som helst omöjlighet att hård träning orsakar kräkningar, för att klara upp missförstånd, för läsare som inte kan läsa mellan raderna. ;)

Jax
2005-12-20, 17:48
Jo, det gör man. Den som säger att man inte gör det har aldrig kört hårt, t ex intervallöpning till utmattning.
Jaså?
Vill du följa med på ett pass backträning?

King Grub
2005-12-20, 17:55
"Lactic acid builds up in your legs quicker than it can be removed. When this happens hydrogen ions dissociate from the lactic acid causing us to stop exercising (or vomit)."

Gladiator training, J Berardi

Glenno
2005-12-20, 17:57
Jaså?
Vill du följa med på ett pass backträning?

Det är inte med automatik man spyr för att man kör ett stenhårt fyspass direkt.

Jax
2005-12-20, 17:59
"Lactic acid builds up in your legs quicker than it can be removed. When this happens hydrogen ions dissociate from the lactic acid causing us to stop exercising (or vomit)."

Gladiator training, J Berardi
"...causing us to stop exercising..."

Jag har flera gånger utsatt min kropp för ganska extrema påfrestningar.
Tränat intervall och backträning så hårt att jag knappt har kunnat stå på benen.
Sprungit långpass där kroppen bokstavligt talat tvingade mig att sluta för att benen inte orkade bära kroppen. Mm.

Har aldrig varit nära att spy av detta. Det som däremot har hänt några gånger är att jag har varit nära att spy p.g.a. andra faktorer, ex. mat, men det har faktiskt inte varit under de mest extrema passen.

King Grub
2005-12-20, 18:00
Att säga att utmattande träning inte kan orsaka kräkningar är fel. Bra många av dom sprinters jag tränat och arbetat med har rapporterat det fenomenet vid utmattande mjölksyreträning.

Jax
2005-12-20, 18:02
Att säga att utmattande träning inte kan orsaka kräkningar är fel. Bra många av dom sprinters jag tränat och arbetat med har rapporterat det fenomenet vid utmattande mjölksyreträning.
Ja förlåt, det har du givetvis rätt i. Om trådskaparen söker så hittar han en tråd av McCartney där han skriver om spyende sprinters.

*edit*
Nu kom jag på varför jag reagerade också. Det var ditt första inlägg.

BigForre
2005-12-20, 18:02
Så att du inte har spytt under dina "monsterpass" är ett bevis på att man inte kan spy av hård träning? vad ville du få sagt? att du tränar hårt, eller inte spyr?

Jax
2005-12-20, 18:05
Så att du inte har spytt under dina "monsterpass" är ett bevis på att man inte kan spy av hård träning? vad ville du få sagt? att du tränar hårt, eller inte spyr?
Det jag ville få fram var att bara för att personer aldrig vomerar när de har tränat så betyder det inte att de inte har tagit ut kroppen till max. Det behöver inte ha ett samband för alla personer.

Hurvida folk på forumet tror att jag tränar hårt eller inte ställer jag mig ganska likgiltig till.

BigForre
2005-12-20, 18:07
Nej, vem har trott att man måste spy när man tränar hårt?

il_dio
2005-12-20, 18:07
Att säga att utmattande träning inte kan orsaka kräkningar är fel. Bra många av dom sprinters jag tränat och arbetat med har rapporterat det fenomenet vid utmattande mjölksyreträning.

Själv har jag aldrig spytt bara det att kroppen lagt av. Stannat mot min vilja typ... svimmat en gång också men det var pga en annan sak;-)

Jax
2005-12-20, 18:08
Nej, vem har trott att man måste spy när man tränar hårt?
Jo, det gör man. Den som säger att man inte gör det har aldrig kört hårt, t ex intervallöpning till utmattning.
Det var detta jag svarade på.

King Grub
2005-12-20, 18:09
Läs edit. :sleep: Ett tvärsäkert dementerande får ett likvärdigt bemötande. Försök att inte ta allt bokstavligt.

Jax
2005-12-20, 18:10
Läs edit. :sleep:
Din rackare som får ändra :D

Men hur du kan läsa in den meningen mellan raderna förstår jag inte. Jaja.

*edit*
Men sluta ändra nu igen ;)

King Grub
2005-12-20, 18:11
Din rackare som får ändra :D

Men hur du kan läsa in den meningen mellan raderna förstår jag inte. Jaja.

Jag svarade på ett "man gör inte"-inlägg med ett "man gör"-inlägg av samma kaliber. ;)

Synd att man är dålig på ironi bara. :( Inget elakt var menat.

BigForre
2005-12-20, 18:19
Och jag ber om ursäkt och åker ner till gymmet nu istället.../ Forsman

il_dio
2005-12-20, 18:25
"Lactic acid builds up in your legs quicker than it can be removed. When this happens hydrogen ions dissociate from the lactic acid causing us to stop exercising (or vomit)."

Gladiator training, J Berardi

men varför spyr man av väte i blodet?

GPa
2005-12-20, 19:31
Jag fick höra av ett par tränare att om man spyr är det ju inte direkt något bra tecken, då har man möjligen överansträngt hjärtat?

Erik__
2005-12-21, 00:34
winternet = boden?

haha hört många som spytt av fysen om du är där på hildursborg.

skaparn
2005-12-21, 10:32
I'm with Jax. Om jag mår illa och vomerar kan det alltid kopplas till att jag ätit vid fel tidpunkt och/eller ätit fel mat. Och skulle någon hävda att jag inte tog ut mig tillräckligt så har jag antingen helt missbedömt min smärtgräns, eller så har denna person fel.

Mac
2005-12-21, 12:58
Du käkade för tätt inpå passet, kanske?

Nina L
2005-12-21, 13:12
En härlig tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56225

WinternetAlm
2005-12-21, 14:29
winternet = boden?

haha hört många som spytt av fysen om du är där på hildursborg.

Haha japp : ) där ner i tunneln :)

WinternetAlm
2005-12-21, 14:30
By The Way , Tack för alla svar : ) nästa måndag väntar ett till fys pass;)

vattenbuffel
2005-12-21, 17:30
När farsan lirade fotboll back in the 70's så körde dom ganska hårda fyspass ibland, dom sprang tex upp och ner i backar, och dom slutade inte förrän den första spydde. Så ja, man kan spy av hård konditionsträning.

Jax
2005-12-21, 17:34
När farsan lirade fotboll back in the 70's så körde dom ganska hårda fyspass ibland, dom sprang tex upp och ner i backar, och dom slutade inte förrän den första spydde. Så ja, man kan spy av hård konditionsträning.
Japp hörni, nu vet vi att någon i någons farsas fotbollslag under 70-talet spydde så då är problemet löst. Skönt! ;)

vattenbuffel
2005-12-21, 19:27
Japp hörni, nu vet vi att någon i någons farsas fotbollslag under 70-talet spydde så då är problemet löst. Skönt! ;)

oh yeah

mathor
2005-12-26, 17:05
"Lactic acid builds up in your legs quicker than it can be removed. When this happens hydrogen ions dissociate from the lactic acid causing us to stop exercising (or vomit)."

Gladiator training, J Berardi


Är det inte fosfatjoner som gör att muskeln utmattas och man slutar träna? http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2004-08-20&Artikel=459704

mathor
2005-12-26, 17:08
Jag frågade även Håkan själv om detta, då han även där svarade att det sannolikt är fosfatjoner och inte mjölksyra som har med muskelutmattning att göra.

Pingu
2005-12-26, 17:58
Man spyr inte av "för hård" träning bara av felaktig mat..

Har jag gjort flera gånger och det har varit precis som Grubben skrev intervallträning.

Gorilla
2005-12-26, 20:22
Jag har spytt flertalet gånger p.g.a Träning och Tävling. Pressade mig själv så hårt på en simtävling att jag nästan spydde i bassängen, men tackolov hann jag rusa till toan och sprutspy ner den istället. Har spytt efter löpträning, simträning och fysträning och det har nästan alla andra som har tränat lika hårt som mig gjort. Så det är inte så ovanligt och inget farligt heller tror jag.

FELLO
2005-12-27, 00:22
Jag har också mått dåligt och känt att snart så kommer spyan när jag tränat hård intervallträning. Då hadde jag även ätit två timmar innan, pasta och druckit bra med vatten.