handdator

Visa fullständig version : Puruvat.


Ant
2005-12-20, 12:35
Har sökt, men inte hittat svar på mina frågor; puruvat har en effekt i teorin, men är inte vetenskapligt bevisat i praktiken, har jag rätt?

Har puruvat visat sig ha några skadliga effekter whatsoever?

Dissector
2005-12-20, 13:36
Söker du på pyruvat istället så hittar du garanterat mer :thumbup:

snorre2000
2005-12-20, 17:02
hmm.
håller precis på att läsa om det här med pyruvat och citronsyracykeln i kemin och allt annat inom metabolismen typ lipider kolhydrater, protein och sånt. Protein kan jag mest om . Det finns två typer av protein alpha spiraler och beta flak. aplha spiralerna är det ett så kallat fiberprotein och finns tex i hår, muskler och betaflak är ett segt protein som finns i brosk och leder. Silkesfjärilerns trådar består av betaflaks protein... Kan nog mer när jag tänker efter men det vår så längesen jag hade prov på det där.. två veckor sedan tror jag.

ang. citronsyra cykeln och cellandningen.
Det är en hel dela kemiska reaktioner, blir jävla många syror, blan dannat bärnstenssyra fumarsyra bla bla... innan pyruvat blir ATP och NADH+H som är energi. om inte jag missminner mig så blir det 6 st ATP och 2 NADH + H (rätta mig om jag har fel) åsså kommer det in massa Co A och så blir det vatten . Det ör vad jag kan om pyruvat, eller Pyrovatjon som det är.. Är faktiskt himla intressant och läsa om sånt man sedan läser om här. Då känner man att man kan mkt mer. aja.. kände bara för att skriva av mig lite... rätta mig om jag skulle ha fel. :)

Ant
2005-12-20, 17:23
Söker du på pyruvat istället så hittar du garanterat mer :thumbup:
hehe, jag har sökt på det också... :)

Ant
2005-12-20, 17:23
hmm.
håller precis på att läsa om det här med pyruvat och citronsyracykeln i kemin och allt annat inom metabolismen typ lipider kolhydrater, protein och sånt. Protein kan jag mest om . Det finns två typer av protein alpha spiraler och beta flak. aplha spiralerna är det ett så kallat fiberprotein och finns tex i hår, muskler och betaflak är ett segt protein som finns i brosk och leder. Silkesfjärilerns trådar består av betaflaks protein... Kan nog mer när jag tänker efter men det vår så längesen jag hade prov på det där.. två veckor sedan tror jag.

ang. citronsyra cykeln och cellandningen.
Det är en hel dela kemiska reaktioner, blir jävla många syror, blan dannat bärnstenssyra fumarsyra bla bla... innan pyruvat blir ATP och NADH+H som är energi. om inte jag missminner mig så blir det 6 st ATP och 2 NADH + H (rätta mig om jag har fel) åsså kommer det in massa Co A och så blir det vatten . Det ör vad jag kan om pyruvat, eller Pyrovatjon som det är.. Är faktiskt himla intressant och läsa om sånt man sedan läser om här. Då känner man att man kan mkt mer. aja.. kände bara för att skriva av mig lite... rätta mig om jag skulle ha fel. :)


Härligt att du kan detta, men var tog svaret vägen ;)

Cerberus
2005-12-20, 17:41
Har läst att pyruvat ger effekt, men då i doser så mycket som 10-20ggr mer än de som står på förpackningarna och därför är det inte särskilt prisvärt(det är dessutom jobbigt att stoppa i sig en miljard kapslar också).

Jag tror man helt enkelt får resa sig upp och börja kuta om man vill bli av med dallret helt enkelt.

Ant
2005-12-20, 18:30
Har läst att pyruvat ger effekt, men då i doser så mycket som 10-20ggr mer än de som står på förpackningarna och därför är det inte särskilt prisvärt(det är dessutom jobbigt att stoppa i sig en miljard kapslar också).

Jag tror man helt enkelt får resa sig upp och börja kuta om man vill bli av med dallret helt enkelt.

Japp det tror jag också, men jag fick det på köpet, och undrar om jag ska äta, eller slänga?

Larsson
2005-12-20, 18:34
Japp det tror jag också, men jag fick det på köpet, och undrar om jag ska äta, eller slänga?

Har du det hemma är det väl bara pröva? Så vet du sen om det funkar eller inte.

userfriendly
2005-12-20, 18:39
jag har prövat o märkte ingenting.. men jag deffade ju inte heller seriöst då.. det kan säkert göra skillnad i slutet av dieten... men knappast märkbart annars..

mangemani
2005-12-20, 19:20
använt pyruvat en lång tid under min förra deff,märkte inte ett skit av det och då gick jag tom över den rekomenderande dosen.

Ant
2005-12-20, 19:25
Har du det hemma är det väl bara pröva? Så vet du sen om det funkar eller inte.


jovisst. men tex CLA har jag slängt eftersom det tom kan ha negativa effekter, jag vill ju inte stoppa i mig skräp, min kropp förtjänar bättre! :)

Johan J
2005-12-21, 08:27
jovisst. men tex CLA har jag slängt eftersom det tom kan ha negativa effekter, jag vill ju inte stoppa i mig skräp, min kropp förtjänar bättre! :)
Vad för slags negativa effekter?

Ant
2005-12-25, 11:51
Vad för slags negativa effekter?


Skapa en ny tråd, eller sök, så slipper vi bli för off-topic här...

Sverker
2005-12-25, 11:59
Kul att du börjat läsa biokemin snorre-2000.
I glykolysen så satsar cellen två ATP och får ut fyra stycken ATP ifall jag inte minns fel. Varje NADH ger därefter ytterligare 3 st ATP, summa 6 st NADH ifall det finns syre i andningskedjan. Finns det inget syre tillgängligt blir pyruvatet + NADH => mjölksyra vilket är en skräpprodukt som utsöndras ur cellen.


Hur som helst så fungerar ( ifall det fungerar ) pyruvat bäst när den naturliga bildningen av pyruvat lågt. Dvs vid lågt energiintag.