handdator

Visa fullständig version : 2-3l Pepsi Max om dagen.


Conny
2005-12-20, 01:25
Hej!
Jag har lite funderingar, alla påstår att light läsk är så dåligt och en del säger tom att det inte spelar någon roll som man dricker light eller vanlig för man går upp i vikt endå. Men det finns det säkert hundra trådar om till saken!

Jag har druckit i snitt 1½-3l pepsi max om dagen i kanske 2-3 år utan att jag har känt av några bieffekter. Jag var tom hos tandläkaren för ett halvår sen där dem sa "du dricker inte så mkt läsk va? För du har jätte fina tänder" :)
Det hela började med att jag ville gå ner i vikt och pepsi vart det jag drack när jag vart sugen på något. Gick ner 25kg på ett halvår och det var 2år sen,och det håller i sig. Och har 2-3 polare till som dricker ohyggliga mängder av pepsimax utan några som helst problem. Men vad har det för långtids effekter? Jag förstår självklart att det inte är hälsosamt och ska börja trappa ner. Och nu söker jag lite motivation för att underlätta det hela! ;)

Påverkar det storleken på magsäcken? Hur påverkas levern? Klassas det som över normala mängder av asparten och övriga ingridienser?

Tacksam för svar!
Och tack till ett grymt bra forum *yourock*

/Conny

jesse
2005-12-20, 01:32
Hej!
Jag har lite funderingar, alla påstår att light läsk är så dåligt och en del säger tom att det inte spelar någon roll som man dricker light eller vanlig för man går upp i vikt endå. Men det finns det säkert hundra trådar om till saken!

Jag har druckit i snitt 1½-3l pepsi max om dagen i kanske 2-3 år utan att jag har känt av några bieffekter. Jag var tom hos tandläkaren för ett halvår sen där dem sa "du dricker inte så mkt läsk va? För du har jätte fina tänder" :)
Det hela började med att jag ville gå ner i vikt och pepsi vart det jag drack när jag vart sugen på något. Gick ner 25kg på ett halvår och det var 2år sen,och det håller i sig. Och har 2-3 polare till som dricker ohyggliga mängder av pepsimax utan några som helst problem. Men vad har det för långtids effekter? Jag förstår självklart att det inte är hälsosamt och ska börja trappa ner. Och nu söker jag lite motivation för att underlätta det hela! ;)

Påverkar det storleken på magsäcken? Hur påverkas levern? Klassas det som över normala mängder av asparten och övriga ingridienser?

Tacksam för svar!
Och tack till ett grymt bra forum *yourock*

/Conny


Jag skulle aldrig inta så stora mängder av produkter som är sötade med aspartam. Men vänta i 10-20 år så kanske du kan göra en ny utvärdering då ;)

jesse
2005-12-20, 01:40
Det finns ganska många trådar som berör just aspartam så prova o sök så hittar du en hel del information.

Diana
2005-12-20, 08:40
japp finns studier som grub delat me sej som säger att de inte bevisats nåt negativt med vår ovärdelige vän aspartam :love: MEN ändå envisas kärringen i programmet 'du är vad du äter' att predika för att aspartam skulle va jävulen personifierad och what not.. *screwy* :D

hmm jag känner iaf att om ja gör uppehåll i mitt aspartam drickande(funsaft) så får ja ett enormt mat/söt-sug.. :confused: men sammtidigt sägs det ju att aspartam inte påverkar insulinet så det går inte ihop..
för ja vet att ja är beroende på NÅT vis av det.. men hur..? *screwy*

Yankeee
2005-12-20, 09:25
japp finns studier som grub delat me sej som säger att de inte bevisats nåt negativt med vår ovärdelige vän aspartam

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58339&highlight=aspartam

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57178&highlight=aspartam

osv ;)

King Grub
2005-12-20, 09:36
"Studies have implicated aspartame (ASP) with neurological problems. The aim of this study was to evaluate acetylcholinesterase (AChE) activity in human erythrocyte membranes after incubation with the sum of ASP metabolites, phenylalanine (Phe), methanol (met) and aspartic acid (aspt), or with each one separately. Erythrocyte membranes were obtained from 12 healthy individuals and were incubated with ASP hydrolysis products for 1h at 37 degrees C. AChE was measured spectrophotometrically. Incubation of membranes with ASP metabolites corresponding with 34mg/kg, 150mg/kg or 200mg/kg of ASP consumption resulted in an enzyme activity reduction by -33%, -41%, and -57%, respectively. Met concentrations 0.14mM, 0.60mM, and 0.80mM decreased the enzyme activity by -20%, -32% or -40%, respectively. Aspt concentrations 2.80mM, 7.60mM or 10.0mM inhibited membrane AChE acitivity by -20%, -35%, and -47%, respectively. Phe concentrations 0.14mM, 0.35mM or 0.50mM reduced the enzyme activity by -11%, -33%, and -35%, respectively. Aspt or Phe concentrations 0.82mM or 0.07mM, respectively, did not alter the membrane AChE activity. It is concluded that low concentrations of ASP metabolites had no effect on the membrane enzyme activity, whereas high or toxic concentrations partially or remarkably decreased the membrane AChE activity, respectively. Additionally, neurological symptoms, including learning and memory processes, may be related to the high or toxic concentrations of the sweetener metabolites."

Pharmacol Res. 2005 Aug 26; The effect of aspartame metabolites on human erythrocyte membrane acetylcholinesterase activity.

"In the present study, the genotoxic effects of the low-calorie sweetener aspartame (ASP), which is a dipeptide derivative, was investigated using chromosome aberration (CA) test, sister chromatid exchange (SCE) test, micronucleus test in human lymphocytes and also Ames/Salmonella/ microsome test. ASP induced CAs at all concentrations (500, 1000 and 2000 microg/ml) and treatment periods (24 and 48 h) dose-dependently, while it did not induce SCEs. On the other hand, ASP decreased the replication index (RI) only at the highest concentration for 48 h treatment period. However, ASP decreased the mitotic index (MI) at all concentrations and treatment periods dose-dependently. In addition, ASP induced micronuclei at the highest concentrations only."

Drug Chem Toxicol. 2004 Aug;27(3):257-68. Genotoxicity of aspartame.

"This study demonstrated that chronic aspartame consumption in rats can lead to altered T-maze performance and increased muscarinic cholinergic receptor densities in certain brain regions. Control and treated rats were trained in a T-maze to a particular side and then periodically tested to see how well they retained the learned response. Rats that had received aspartame (250 mg/kg/day) in the drinking water for 3 or 4 months showed a significant increase in time to reach the reward in the T-maze, suggesting a possible effect on memory due to the artificial sweetener. Using [(3)H]quinuclidinyl benzilate (QNB) (1 nM) to label muscarinic cholinergic receptors and atropine (10(-6) M) to determine nonspecific binding in whole-brain preparations, aspartame-treated rats showed a 31% increase in receptor numbers when compared to controls. In aspartame-treated rats, there was a significant increase in muscarinic receptor densities in the frontal cortex, midcortex, posterior cortex, hippocampus, hypothalamus and cerebellum of 80%, 60%, 61%, 65%, 66% and 60%, respectively. The midbrain was the only area where preparations from aspartame-treated rats showed a significant increase in Na(+),K(+)-ATPase activity. It can be concluded from these data that long-term consumption of aspartame can affect T-maze performance in rats and alter receptor densities or enzymes in brain."

Pharmacol Biochem Behav. 2004 May;78(1):121-7. Chronic aspartame affects T-maze performance, brain cholinergic receptors and Na+,K+-ATPase in rats.

"Exposure to non-nutritional food additives during the critical development window has been implicated in the induction and severity of behavioural disorders such as attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Although the use of single food additives at their regulated concentrations is believed to be relatively safe in terms of neuronal development, their combined effects remain unclear. We therefore examined the neurotoxic effects of four common food additives in combinations of two (Brilliant Blue and L-glutamic acid, Quinoline Yellow and aspartame) to assess potential interactions. Mouse NB2a neuroblastoma cells were induced to differentiate and grow neurites in the presence of additives. After 24 h, cells were fixed and stained and neurite length measured by light microscopy with computerised image analysis. Neurotoxicity was measured as an inhibition of neurite outgrowth. Two independent models were used to analyse combination effects: effect additivity and dose additivity. Significant synergy was observed between combinations of Brilliant Blue with L-glutamic acid, and Quinoline Yellow with aspartame, in both models. Involvement of N-methyl-D-aspartate (NMDA) receptors in food additive-induced neurite inhibition was assessed with a NMDA antagonist, CNS-1102. L-glutamic acid- and aspartame-induced neurotoxicity was reduced in the presence of CNS-1102; however the antagonist did not prevent food colour-induced neurotoxicity. Theoretical exposure to additives was calculated based on analysis of content in foodstuff, and estimated percentage absorption from the gut. Inhibition of neurite outgrowth was found at concentrations of additives theoretically achievable in plasma by ingestion of a typical snack and drink. In addition, Trypan Blue dye exclusion was used to evaluate the cellular toxicity of food additives on cell viability of NB2a cells; both combinations had a straightforward additive effect on cytotoxicity. These data have implications for the cellular effects of common chemical entities ingested individually and in combination."

Toxicol Sci. 2005 Dec 13; Synergistic Interactions Between Commonly Used Food Additives in a Developmental Neurotoxicity Test.

"In our experimental conditions, it has been demonstrated,
for the first time, that APM causes a dose-related
statistically significant increase in lymphomas and
leukaemias in females at dose levels very near those to
which humans can be exposed. Moreover, it can hardly
be overlooked that at the lowest exposure of 80 ppm,
there was a 62% increase in lymphomas and leukaemias
compared to controls, even though this was not statistically
significant. When compared to the concurrent control
group, an increase in the incidence of these neoplasias
was also observed in males exposed to the highest
dose; even though not statistically significant, this observation
confirms and extends the result in females."

Eur. J. Oncol., vol. 10, n. 2, pp. 00-00, 2005

Acesulfam-K ingår oftast tillsammans med aspartam:

"Acesulfame-K, a sweetening agent, was evaluated in vivo for its genotoxic and clastogenic potentials. Swiss albino male mice were exposed to the compound by gavage. Bone marrow cells isolated from femora were analysed for chromosome aberrations. Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity. These doses were within the no-toxic-effect levels reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."

Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.

Scratch89
2005-12-20, 09:47
Men grub: Var det inte väldigt höga doser med aspartam? Jag vet iofs inte hur mycket det är i t.ex en liter Cola Light, men ett par glas per dag borde väl inte skada? Då det i den första studien stod att små mängder inte påverkade.

King Grub
2005-12-20, 10:25
ADI är satt till 40 mg/kg/dag, men i dagarna presenterades en studie ( http://toxsci.oxfordjournals.org/cgi/reprint/kfj073v1 ) där man visade att aspartam tillsammans med andra ämnen kan få ökad toxicitet. Studien gällde bara ett exempel på substans med synergistisk påverkan, men Poängen är att vad som inte är skadligt ensamt och i kontrollerade studier på det enstaka ämnet kan vara det tillsammans med andra ämnen, och att det inte finns några sådana studier. Något att tänka på innan man tror att ADI är 100% säkert.

I studien där råttor fick cancer rörde det sig om "dose levels very near those to
which humans can be exposed. "

King Grub
2005-12-20, 10:31
Vad gäller acesulfam-k finns inga signifikanta humanstudier, och det går inte att säga om det är cancerframkallande eller inte.

"Except for the toxicological animal data required for FDA approval, there are no larger studies that investigate the potentially hazardous effects of second generation sweeteners.

The approvals of new generation sweeteners (acesulfame-K, sucralose, alitame and neotame) are too recent to establish any epidemiological evidence about possible carcinogenic risks."

Artificial sweeteners—do they bear a carcinogenic risk? Annals of Oncology 2004 15(10):1460-1465.

Big_Vik
2005-12-20, 11:36
Grub glömmer att nämna att han körde på flera liter om dagen ett bra tag innan det bevisades som o-optimalt, jag citerar: "pepsi max till alla mål. Ett rent livselixir" följt av en kul smilie. Så jag tror inte att du behöver vara orolig.

King Grub
2005-12-20, 11:39
Grub glömmer att nämna att han körde på flera liter om dagen ett bra tag innan det bevisades som o-optimalt, jag citerar: "pepsi max till alla mål. Ett rent livselixir" följt av en kul smilie. Så jag tror inte att du behöver vara orolig.

Vad har det med saken att göra?

Så om jag en gång gjort något så kan det inte ha någon påverkan på någon?

"Rökning cancer? Ha! Grub röker tio paket cigaretter om dagen, så jag tror inte du behöver vara orolig."

Nu har jag aldrig rökt en enda cigarett i mitt liv och kommer aldrig att göra det, men ändå. Principen. Vad menar du med att det jag gör påverkar själva, i det här fallet, aspartamets toxicitet?

Och du tror inte jag överdrev en smula?

Jag har inte druckit läskeblask varje dag eller till varje mål. Jag är väl inte http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/images/smilies/screwy.gif heller. ;)

Om inte annat så är det alldeles för dåligt för tänderna att dricka så ofta, och det har varit känt från början.

Jag kan inte förutspå framtiden. Ser du på årtalen när dessa studier är gjorda, dom som visar på skadliga effekter, så ser du att dom är från i fjol och från i år.

Metal_boy_
2005-12-20, 12:27
2-3liter!! *screwy*

Juliette
2005-12-20, 12:54
2-3liter!! *screwy*

det gjorde jag oxå under en lång period :em:

Nu har jag lärt mig dricka kaffe istället så jag har inte samma behov som innan.. (vilket troligen inte är så bra, men jag dricker högst 2 koppar om dan, och försöker få i mig vatten istället.

Cerberus
2005-12-20, 13:15
Personligen dricker jag motsvarande mängd vatten varje dag :D

Jag börjar oroa mig lite för mitt aspartam-intag, jag käkar en hel del proteinpulver o jag älskar fun light :D ..

hoppas jag inte får cancer *cry* jag vill inte dö än

Alcazara
2005-12-20, 13:21
...Och det är ju inte bara i lightläsk och fun light som det finns aspartam, utan även det proteintillskott som vi tränande tar efter träningen, till mellanmål, på kvällen etc. Så det blir ju en hel del det på en dag...

skaparn
2005-12-20, 13:32
Vad gäller acesulfam-k finns inga signifikanta humanstudier, och det går inte att säga om det är cancerframkallande eller inte.

Så det är bäst att skynda sig att dricka så mycket som möjligt innan någon publicerar en studie som kopplar det till kroppslig misär.

King Grub
2005-12-20, 13:33
Så det är bäst att skynda sig att dricka så mycket som möjligt innan någon publicerar en studie som kopplar det till kroppslig misär.

Du läste inte abstrakten på förra sidan så noga. ;) Acesulfam-k har redan visat sig ha klastogena egenskaper.

"Acesulfame-K, a sweetening agent, was evaluated in vivo for its genotoxic and clastogenic potentials. Swiss albino male mice were exposed to the compound by gavage. Bone marrow cells isolated from femora were analysed for chromosome aberrations. Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity. These doses were within the no-toxic-effect levels reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."

Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.

skaparn
2005-12-20, 16:43
Du läste inte abstrakten på förra sidan så noga. ;) Acesulfam-k har redan visat sig ha klastogena egenskaper.

"Acesulfame-K, a sweetening agent, was evaluated in vivo for its genotoxic and clastogenic potentials. Swiss albino male mice were exposed to the compound by gavage. Bone marrow cells isolated from femora were analysed for chromosome aberrations. Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity. These doses were within the no-toxic-effect levels reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."

Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.


Egentligen var det bara ett försök till skämt, men det var nog fel forum.

Men det står ju "These doses were within the no-toxic-effect levels", och då jag inte har någon aning om vad clastogenicity är så tolkar jag resultatet positivt. Ignorance is bliss.

Scratch89
2005-12-20, 16:46
ADI är satt till 40 mg/kg/dag, men i dagarna presenterades en studie ( http://toxsci.oxfordjournals.org/cgi/reprint/kfj073v1 ) där man visade att aspartam tillsammans med andra ämnen kan få ökad toxicitet. Studien gällde bara ett exempel på substans med synergistisk påverkan, men Poängen är att vad som inte är skadligt ensamt och i kontrollerade studier på det enstaka ämnet kan vara det tillsammans med andra ämnen, och att det inte finns några sådana studier. Något att tänka på innan man tror att ADI är 100% säkert.

I studien där råttor fick cancer rörde det sig om "dose levels very near those to
which humans can be exposed. "
Så jag som väger runt 78 kg kan alltså 3,1 gram aspartam om dagen? Hur mycket är det i t.ex en liter Pepsi max då? Vad jag vet står det inte mängden.

Yankeee
2005-12-20, 16:51
Så jag som väger runt 78 kg kan alltså 3,1 gram aspartam om dagen? Hur mycket är det i t.ex en liter Pepsi max då? Vad jag vet står det inte mängden.

Han skriver ju att ADI inte är något att lita på.

King Grub
2005-12-20, 16:57
Egentligen var det bara ett försök till skämt, men det var nog fel forum.

Men det står ju "These doses were within the no-toxic-effect levels", och då jag inte har någon aning om vad clastogenicity är så tolkar jag resultatet positivt. Ignorance is bliss.

Du bör nog tolka det negativt.

Att intag av mängder som WHO klassat som icke-toxiska, i den här studien ändå visar sig ha klastogena effekter på djur kan knappast klassas som positivt.

Klastogena betyder kromosomförändrande.

King Grub
2005-12-20, 16:57
Hur mycket är det i t.ex en liter Pepsi max då? Vad jag vet står det inte mängden.

Mängderna är hemliga.

Och som sagt, studierna på toxicitet som ligger till grund för ADI har endast baserats på aspartam ensamt i djurförsök, medan det nu har visat sig att det kan få ökad toxicitet tillsammans med andra ämnen, som i en normal kost, t ex. Och där saknas helt studier.

hio
2005-12-20, 17:12
Mängderna är hemliga.

Och som sagt, studierna på toxicitet som ligger till grund för ADI har endast baserats på aspartam ensamt i djurförsök, medan det nu har visat sig att det kan få ökad toxicitet tillsammans med andra ämnen, som i en normal kost, t ex. Och där saknas helt studier.
Hemliga? Det borde ju inte vara omöjligt att mäta på något sätt?

Jakelol
2005-12-20, 17:15
2-3 L Pepsi om dag det är sjukt men hade det varit Coca-Cola så hade jag fattat.