handdator

Visa fullständig version : Master File Table Recovery (datastrul)


Tomten
2005-12-19, 22:29
Gaahhhh, så störande. Master File Table har blivit korrupt, men disken är OK i övrigt. Problemet är bara att jag vill rädda filerna på disken före jag formaterar den. Jag har nog mycket plats för att flytta över dem till en annan hårddisk, men jag hittar inget vettigt recoveryprogram! De program jag testat är

Active file recovery
Disk Investigator
File Scavanger

Samtliga program kraschar eller låser sig bara när jag försöker läsa de foldrar som hårddisken "tappat" bort... jag vet att jag använde ett annat program som fungerade utmärkt senate det hände... Oturligt nog så har jag inte kvar det på datorn... och smart som jag är så skrev jag inte heller ner namnet på programmet... GAAARGH :/

Tips... råd? Please!

christian
2005-12-19, 22:33
Getdataback kanske? Fast du kör väl på en annan disk nu så du inte skriver över något?

Piranha
2005-12-19, 22:36
Ghosta en image partitionen innan du börjar labba allt för hårt med att restaurera filerna.

Pudzianovski
2005-12-19, 22:36
Jag körde det här efter min HD breakdown.

"Det finns ett program som heter Active Undelete (http://www.active-undelete.com/) som klarar att få fram data från de flesta diskar (även dynamiska)."

Fast det kanske inte är det du behöver. :(

christian
2005-12-19, 22:38
Ghosta en image partitionen innan du börjar labba allt för hårt med att restaurera filerna.

Ghost läser väl inte "rådata" utan bara det som redan finns allokerat i tabellen, eller?

Piranha
2005-12-19, 22:45
Ghost läser väl inte "rådata" utan bara det som redan finns allokerat i tabellen, eller?


Jorå om du backar hela partitionen gör den det.

Tomten
2005-12-19, 22:47
Hm, problemet är ju att alla program jag testat måste rota runt massa för att "se" filerna, och då börjar hårddisken bara stå och tugga och kommer som ingenvart :cryout:

Har för mig "det där programmet jag inte kommer ihåg namnet på" kunde "se" förlorade filer utan att behöva "rota runt".

Piranha
2005-12-19, 22:49
Känns som mycke arbete för lite möda, jag har tidigare andvänt Norton disk edit för att leta upp deletade filer och fragment , men det räcker med att filen liggerpå 2 ställer ( fragmenterad ) så blir det genast en massa strul.

Tomten
2005-12-19, 22:55
Känns som mycke arbete för lite möda, jag har tidigare andvänt Norton disk edit för att leta upp deletade filer och fragment , men det räcker med att filen liggerpå 2 ställer ( fragmenterad ) så blir det genast en massa strul.

jo tyvärr är det nog så, blir nog att formatera disken och sen bege sig ut på den stora vida webben och leta rätt på de "förlorade" filerna :D

christian
2005-12-19, 23:00
jo tyvärr är det nog så, blir nog att formatera disken och sen bege sig ut på den stora vida webben och leta rätt på de "förlorade" filerna :D

Aha, var det inte egenproducerat. Då är det ju bara att leta nytt. Sannolikheten att du får en mediafil hel igen är tyvärr rätt liten.

Piranha: Någon speciell inställning på Ghost då eller? Jag har backat upp bra många både diskar och partitioner men den har aldrig tagit med annat än den normala filstrukturen. Iofs har jag alltid backat till fil men är det annorlunda disk->disk?

Piranha
2005-12-19, 23:04
Aha, var det inte egenproducerat. Då är det ju bara att leta nytt. Sannolikheten att du får en mediafil hel igen är tyvärr rätt liten.

Piranha: Någon speciell inställning på Ghost då eller? Jag har backat upp bra många både diskar och partitioner men den har aldrig tagit med annat än den normala filstrukturen. Iofs har jag alltid backat till fil men är det annorlunda disk->disk?

Jopps , vad jag minns så är de sunkiga att du inte kan ändra storleken på partitionen i samma vända som du kopierar den , men det är skit sak samma.

Det finns en CD som kallas SuperERD där de ligger mycke bra tools för att backa partitioner , lägga in drivisar etc på diskar som inte startar ( pmagic är bla med på den )

Sen finns de nån moddad version på den som man kan skriva över adminlösenet med ....

Tomten
2005-12-19, 23:07
Aha, var det inte egenproducerat. Då är det ju bara att leta nytt. Sannolikheten att du får en mediafil hel igen är tyvärr rätt liten.

Piranha: Någon speciell inställning på Ghost då eller? Jag har backat upp bra många både diskar och partitioner men den har aldrig tagit med annat än den normala filstrukturen. Iofs har jag alltid backat till fil men är det annorlunda disk->disk?

hittade faktiskt filerna nu, och de verkar inte vara något fel på dem :)

Tomten
2005-12-19, 23:21
hmm... nu har jag en liten fråga här, nån som har en aning om hur man verifierar att filerna man återställde faktiskt är OK? Tror inte det ska vara något fel på dem, då de aldrig varit "borta" utan bara försvunnit från windows vakande öga... (har inte heller lagt några nya filer på disken på evigheter) så det borde inte vara någon forlorad data... men man vet aldrig.

Piranha
2005-12-19, 23:25
Lättast eftersom det var mediafiler är att kika igenom den.

Sen rekomenderar jag dig att formatera om disken asap iaf , bara för du lyckades restaurera filerna så tror jag inte prolemet är löst.

Tomten
2005-12-19, 23:39
Lättast eftersom det var mediafiler är att kika igenom den.

Sen rekomenderar jag dig att formatera om disken asap iaf , bara för du lyckades restaurera filerna så tror jag inte prolemet är löst.

Håller på göra det men frågan är ju om det räcker för att verifiera att de är OK. Aja, time will tell.

Har självklart flyttat över filerna till en annan disk :D

christian
2005-12-20, 13:21
Jopps , vad jag minns så är de sunkiga att du inte kan ändra storleken på partitionen i samma vända som du kopierar den , men det är skit sak samma.

Det finns en CD som kallas SuperERD där de ligger mycke bra tools för att backa partitioner , lägga in drivisar etc på diskar som inte startar ( pmagic är bla med på den )

Sen finns de nån moddad version på den som man kan skriva över adminlösenet med ....


Oki.

En CD jag varmt rekommenderar är Hiren´s Boot CD. Version 7 är han uppe på nu och i den finns det mesta man behöver.