handdator

Visa fullständig version : volymträning eller styrketräning vid deff?


keffat_liv
2005-12-19, 20:44
Vilket är bäst för att bevara så mycket muskler som möjligt vid en deff? runt 8reps eller 2-5 reps?

Ungtuppen
2005-12-19, 20:45
Intressant fråga, skulle också vilja veta.

keffat_liv
2005-12-19, 20:48
Enligt periodiserings schemat jag kör nu så kommer det bli 50 50, möjligtvis övervägande lågreps beroende på hur lång tid deffen tar.

BBr
2005-12-19, 20:48
En variation av de båda skulle jag säga..

King Grub
2005-12-19, 20:50
Belastningsträning överhuvudtaget motverkar fullständigt all muskelförlust vid energiunderskott, även ner på rena VLC-dieter. Tappar man muskler vid deff gör man något annat fel.

HenrY
2005-12-19, 20:54
Belastningsträning överhuvudtaget motverkar fullständigt all muskelförlust vid energiunderskott, även ner på rena VLC-dieter. Tappar man muskler vid deff gör man något annat fel.

Var det inte tal om att man skulle köra få reps vid deff förut för att behålla maximalt med muskler?

King Grub
2005-12-19, 20:56
Proteinsyntesen stimuleras maximalt av träning vid 65% av 1RM. Över det ger ingen ytterligare effekt.

Som sagt, tappar man muskler vid deff gör man något fel. Det enda tillfället en muskelproteinförlust kan vara acceptabel är när man närmar sig tävlingsform.

apa_ola
2005-12-19, 21:10
om en muskel återhämtar sig på 48h, skulle man då kunna säga att man ska träna muskelgrupperna kanske 2 ggr istället för 1 gång i veckan?
eller spelar det ingen roll? kroppen kanske får tillräcklig belastning ändå....

King Grub
2005-12-19, 21:15
om en muskel återhämtar sig på 48h, skulle man då kunna säga att man ska träna muskelgrupperna kanske 2 ggr istället för 1 gång i veckan?
eller spelar det ingen roll? kroppen kanske får tillräcklig belastning ändå....

Proteinsyntesen är förhöjd i upp till 48 h efter styrketräning. Därmed inte sagt att muskeln (eller CNS) är 100% återhämtad efter den tiden.

Ju fler tillfällen du kan stimulera proteinsyntesen på över en given tidsperiod, desto fler tillfällen också för tillväxt. Givetvis är återhämtning en viktig punkt i sammanhanget.

Bönne
2005-12-19, 21:15
Proteinsyntesen stimuleras maximalt av träning vid 65% av 1RM. Över det ger ingen ytterligare effekt.

Som sagt, tappar man muskler vid deff gör man något fel. Det enda tillfället en muskelproteinförlust kan vara acceptabel är när man närmar sig tävlingsform.Så ex. ifall man max tar 100kg i en övning och kör 65kg och tre repetitioner á 20 set

Så ger det samma tillväxt som om man skulle köra samma, fast med 85kg?


Skulle man även, rent tekniskt, kunna ligga på 0.5g kol, 0.7g fett och 2g EAA per kilo kroppsvikt och inte förlora muskelmassa, ifall man inte redan har väldigt låg bf?

Inte för att det skulle vara det minsta hälsosamt, men rent teoretiskt sätt?

GymTT
2005-12-19, 21:24
Proteinsyntesen stimuleras maximalt av träning vid 65% av 1RM. Över det ger ingen ytterligare effekt.

Som sagt, tappar man muskler vid deff gör man något fel. Det enda tillfället en muskelproteinförlust kan vara acceptabel är när man närmar sig tävlingsform.


Vad menar med "maximalt av 65% av 1RM" , 65% av det man har?

MVH

King Grub
2005-12-19, 21:27
Så ex. ifall man max tar 100kg i en övning och kör 65kg och tre repetitioner á 20 set

Så ger det samma tillväxt som om man skulle köra samma, fast med 85kg?


Skulle man även, rent tekniskt, kunna ligga på 0.5g kol, 0.7g fett och 2g EAA per kilo kroppsvikt och inte förlora muskelmassa, ifall man inte redan har väldigt låg bf?

Inte för att det skulle vara det minsta hälsosamt, men rent teoretiskt sätt?

Det finns andra faktorer som påverkar den kroniska muskeltillväxten än den akuta proteinsyntesstimuleringen. Maximalintensiv belastningsträning ger t ex ett helt annat frisättande av anabola hormoner.

Tyngre vikten skapar styrka. Sedan kan man du använda den styrkan till att använda tyngre vikter i repetitionsintervallen för hypertrofi.

GymTT
2005-12-19, 21:28
Det finns andra faktorer som påverkar den kroniska muskeltillväxten än den akuta proteinsyntesstimuleringen. Maximalintensiv belastningsträning ger t ex ett helt annat frisättande av anabola hormoner.

Tyngre vikten skapar styrka. Sedan kan man du använda den styrkan till att använda tyngre vikter i repetitionsintervallen för hypertrofi.


Kloka ord, tack.

King Grub
2005-12-19, 21:30
Vad menar med "maximalt av 65% av 1RM" , 65% av det man har?

MVH

1RM = vikten du klarar en repetition med.

Baha
2005-12-19, 21:34
Fattar jag dig fel nu, eller skulle man kunna köra en rätt rejäl låg kcal diet typ 1500 kcal om dan och ändå behålla musklerna ifall man styrketränade under tiden?

Spec. om man hade en del att ta av?

King Grub
2005-12-19, 21:39
Fattar jag dig fel nu, eller skulle man kunna köra en rätt rejäl låg kcal diet typ 1500 kcal om dan och ändå behålla musklerna ifall man styrketränade under tiden?

Spec. om man hade en del att ta av?

Ja, speciellt om man har en del att ta av. Om man introducerar styrketräning i överviktiga på rena VLC-dieter (800 kcal/dag eller mindre) förhindrar man helt muskelförlust eller t o m ökar muskelmassan under det kraftiga energiunderskottet. Problemet blir när man börjar bli hård. Ett för stort underskott då resulterar i katabolism.

Baha
2005-12-19, 21:43
Oki, fattade det så.

Kanske dags att ta tag i späcket rejält snabbt då eftersom jag aldrig pallar med en längre deff.

pragmatist
2005-12-19, 21:45
Jag tycker 70-80% av 1RM är en bra kompromiss. Då får de snabbaste fibrerna en del träning också, utan att slitaget blir för stort.

King Grub
2005-12-19, 21:47
Jag tycker 70-80% av 1RM är en bra kompromiss.

Jag med.

BigForre
2005-12-19, 21:53
Ja, speciellt om man har en del att ta av. Om man introducerar styrketräning i överviktiga på rena VLC-dieter (800 kcal/dag eller mindre) förhindrar man helt muskelförlust eller t o m ökar muskelmassan under det kraftiga energiunderskottet. Problemet blir när man börjar bli hård. Ett för stort underskott då resulterar i katabolism.

Så de rekomenderade 0.5 kg / vecka som du rekomenderar är i din deffguide är egentligen rätt beroende av vilken fettprocent man ligger på? Vilket alltså skulle medföra att man kan gå ut lite snabbare än detta tempo för att sakta ner när fettnivån börjar bli lite mer kritisk, detta utan att riskera förklorad muskelmassa. Men hur snabb nergång talar vi om för en normalbulkad pojk (jag) som kanske ligger på omkring 20%, utan att ta några risker? Alltså om nedgången sköts exemplariskt...

keffat_liv
2005-12-19, 21:54
Ja, speciellt om man har en del att ta av. Om man introducerar styrketräning i överviktiga på rena VLC-dieter (800 kcal/dag eller mindre) förhindrar man helt muskelförlust eller t o m ökar muskelmassan under det kraftiga energiunderskottet. Problemet blir när man börjar bli hård. Ett för stort underskott då resulterar i katabolism.

Shit detta förklarar varför min kompis ökar och detta motsäger allt jag vetat om styrketräning:) Så då är din deff guide played out då med ett underskott på 500kcal? Det har ju alltid varit massa tjafs om att inte ligga under ett underskott på 500kcal!'¨

Dock så är det väl svårt att förlora vikt när man ligger på 800kcal om dan? Har en kompis som brukar ligga däromkring och han går inte ner det minsta, men bygger gör han.

King Grub
2005-12-19, 21:57
Shit detta förklarar varför min kompis ökar och detta motsäger allt jag vetat om styrketräning:) Så då är din deff guide played out då med ett underskott på 500kcal? Det har ju alltid varit massa tjafs om att inte ligga under ett underskott på 500kcal!

Det är en utmärkt nivå att ligga på. Förhoppningsvis vill man ha energi att leva och träna och må bra på också. "Guiden" är inte avsedd för tävlingsbyggare, utan för den genomsnittlige styrketränande individen som vill komma i form, och som vill må bra medan han eller hon gör det. Jag har inte skrivit den för dom som vill plåga sig på en svältkost.

keffat_liv
2005-12-19, 22:00
Det är en utmärkt nivå att ligga på. Förhoppningsvis vill man ha energi att leva och träna och må bra på också. "Guiden" är inte avsedd för tävlingsbyggare, utan för den genomsnittlige styrketränande individen som vill komma i form, och som vill må bra medan han eller hon gör det. Jag har inte skrivit den för dom som vill plåga sig på en svältkost.

Hehe, nä det har du rätt i, men jag har själv fått uppfattningen om att att ligga på ett underskott på t.ex. 1000kcal skulle innebära större muskelförlust. Då vet jag bättre nu iaf!

King Grub
2005-12-19, 22:01
ett underskott på t.ex. 1000kcal skulle innebära större muskelförlust.

Större risk för, javisst. Det gäller att sköta näringstajmning, hormontajming och träna rätt form av träning vid rätt tillfällen, om man vill undvika det på jättestora underskott, särskilt om man har normala eller låga mängder underhudsfett. Är man tjock som en gris behöver man nog inte oroa sig. ;)

BigForre
2005-12-19, 22:01
Det är en utmärkt nivå att ligga på. Förhoppningsvis vill man ha energi att leva och träna och må bra på också. "Guiden" är inte avsedd för tävlingsbyggare, utan för den genomsnittlige styrketränande individen som vill komma i form, och som vill må bra medan han eller hon gör det. Jag har inte skrivit den för dom som vill plåga sig på en svältkost.

Men med lite hull på kroppen behöver man inte gråta blod den vecka man gått ned 1,2 kg och tro att man tappat ansenliga mängder muskelmassa, om man skött kosten...antar jag...