handdator

Visa fullständig version : Muskelfibrer?


il_dio
2005-12-19, 17:15
Gjorde ett test på en lektion idag som skulle mäta procentandelen typ2b fibrer man har i musklerna. Testet gick ut på att göra några hopp där man skulle komma så högt som möjligt. Jag undrar hur precist ett sådant test är och hur resultatet skall tolkas...

Griip
2005-12-19, 17:44
Uhh, visar i princip inte alls vilka muskelfiber det är, beror ju på så himla mycket.

Normalt tar man en bit av muskeln och kollar på i mikroskop eller nåt sånt har jag för mig, förmodligen lite mer invecklat.

il_dio
2005-12-19, 17:45
Normalt tar man en bit av muskeln och kollar på i mikroskop eller nåt sånt har jag för mig, förmodligen lite mer invecklat.

Jaa, lärarn nämnde det men sa att det här testet var lika tillförlitligt

thezet
2005-12-19, 18:09
"There is a possibility that muscle fiber composition has some influence on jump performance. Bosco et al. (5) found that there were significant correlations between jump height and muscle fiber composition. They argued that fast-twitch fibers in their knee extensor muscles could use more elastic energy storage in vertical jumps. However, the present results would be strongly associated with the tendon structures, not with muscle fiber composition. The reason for this idea was that there were no significant differences between the two groups in jump height and relative peak reaction force at the push-off phase. Furthermore, both groups included some sprinters (possibly having higher %fast-twitch fibers) and distance runners (possibly having higher %slow-twitch fibers). Therefore, although the possibility of the influence of muscle fiber composition on jump performance cannot be excluded, it seems reasonable to suppose that the elastic properties of tendon structures considerably affect the differences in vertical jump height with and without countermovement."

J Appl Physiol 87: 2090-2096, 1999 (http://jap.physiology.org/cgi/content/full/87/6/2090)

Cerberus
2005-12-19, 19:48
Uhh, visar i princip inte alls vilka muskelfiber det är, beror ju på så himla mycket.

Normalt tar man en bit av muskeln och kollar på i mikroskop eller nåt sånt har jag för mig, förmodligen lite mer invecklat.
Fan vad ont det testet gjorde på mig :hbang:

En måste ju veta hur mkt typ2 fibrer man har lol hahahah.

z_bumbi
2005-12-19, 21:12
Jaa, lärarn nämnde det men sa att det här testet var lika tillförlitligt

Läraren hade i så fall fel. Det går att träna upp hoppförmågan så träningsgraden på den som testas bör vara en mycket stor felkälla.

Men en biopsi är inte heller så tillförlitlig även om den är mer exakt än ett hopptest.

il_dio
2005-12-19, 21:49
Läraren hade i så fall fel. Det går att träna upp hoppförmågan så träningsgraden på den som testas bör vara en mycket stor felkälla.

Men en biopsi är inte heller så tillförlitlig även om den är mer exakt än ett hopptest.

Jag tänkte samma sak, vissa kan ju träna upp själva hoppet... men vad är biopsi? är det när man sticker en nål i muskeln?