handdator

Visa fullständig version : Från vinyl till hårddisk


H.Emanuel
2005-12-19, 06:08
Nån som praktiserat detta att föra över från vinylplattor till datorn? Man ska kunna göra så, och det är en total nyhet för mig. Jag har en gammal vinylspelare av märket Fisher och en herrans massa plattor, så det låter nästan för bra för att vara sant att det skulle funka. Som sagt, har någon erfarenhet av detta förfarande så upplys gärna om hur ni gick till väga.

Davil
2005-12-19, 07:25
Nån som praktiserat detta att föra över från vinylplattor till datorn? Man ska kunna göra så, och det är en total nyhet för mig. Jag har en gammal vinylspelare av märket Fisher och en herrans massa plattor, så det låter nästan för bra för att vara sant att det skulle funka. Som sagt, har någon erfarenhet av detta förfarande så upplys gärna om hur ni gick till väga.
Lineout utgång på förstärkaren stoppar du i en kabel med rca kontakter som i andra änden blir "hörlurskontakt" i andra änden. Den kontakten stoppar du in i ljudkortets line-in på datorn. Sedan använder du ett program som tex. Audiograbber med lame-codec som finns att hämta lagligt och gratis på nätet. :thumbup:

il_dio
2005-12-19, 07:25
Köp en kabel om passar mellan vinylspelaren och datorns mikrofon uttag o sen spelar du bara in... finns en massa smidiga program till det, bara kolla download.com o sen kan du koda om musiken till mp3 eftersom man får den oftast i .wav