handdator

Visa fullständig version : smärtor underben ved powerwalk.


Nucleus
2005-12-18, 23:55
Hej.

Jag får smärtor i tibialis anterior musklene på begge ben när jag går powerwalk.
Jag gick mycket för 2 år sedan, efter ca ett halvår kom smärtorna smygande och bara ökade på.
Det känns som en extrem värkade smärta midt i muskelbuken bilateralt.
Jag har nu haft dessa problem i 1,5 år, har provat 3-4 månaders break men probset dyker upp så snart jag börjar gå igen, har också provat massor med nsaid.

Smärtan dyker upp redan efter 5 minuters gång, om jag da provar stretcha muskeln går det inn i Hel**te vondt.
Om jag stopper upp och vilar 3-4 mins så är smärtan borte så jag kan gå kanske 5 mins igen(hvilka underbara tok intervaller det blir)
Om jag springer så har jag inga probs, men min tyngd, CP knä och dårlig kondisjon gör springandet svårt.

Det spelar forövrigt ingen roll hvilket underlag eller hvilka skor jag använder.
Problemet kommer också när jag går på båndet på gymet.
Jag pronerar lite under gång men tror inte det betyr så mycket, bara för att testa hur muskeln fungerar så forsökte jag sitte på en stol och "trampa" takten till musik, altså använde muskeln men utan motstånd, det går bra kanske 1 minut innan smärtan dyker upp.

Har provat olika massage/ longering av muskeln det hjälper inte ett skit.

Jag är 99,9 % säker på at det inte är prat om nån benhinneinflammation.
Muskeltonusen är extremt hård och hela muskel känns "knölig".

har nån av er samma problem??

Håppas på några goda råd, och håppas jag har fel i hva jag tror det beror på.

Jag tycker det är underbart att gå powerwalk och känner mig riktigt handikappad at den skiten.


/Nucleus. :(

Nucleus
2006-01-02, 19:03
ingen här som har liknande problem??

/Nucleus

gothen
2006-01-02, 19:28
Hade exakt samma problem förr våren när jag började deffa, kroppen gillade tydligen inte att vara ute och gå/springa för många timmar per dag...

Jag löste det så att jag tog det lugnare och bytte skor till ett par med mycket dämpning. Gick inte heller på asfalt.
Blev bättre men inte perfekt. Dock så löste sig problemet helt efter ett tag, kanske en månad eller så. Upptäckte att det var viktigt att värma upp den muskeln innan mann skulle ut, även om det bara var på en morgonpromenad. Testa att "snurra" runt foten så att muskeln kommer igång lite innan du beger dig ut.

Min smärta brukade dyka upp efter ca 10 minuters gång, om jag inte brydde mig gjorde det galet ont men det gick över efter ca 10-15 minuters promenad till, tror dock inte att det är så bra att fortsätta när det gör ont men jag gjorde det i flera veckor och överlevde...

King Grub
2006-01-02, 20:26
Tyvärr låter det som om du har ett kroniskt kompartmentsyndrom. Den enda lösningen är kirurgi.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48560&highlight=kompartmentsyndrom

Nucleus
2006-01-07, 21:31
Oki, samma diagnos som jag själv hadde i tankarna *cry*
det är väl nu i februar 2 år sedan problemen först dök upp.
Har varit hos läkarna här i stan men dom pratar bara massa skit.
Såsom, ät voltaren i 2 veckor, ta det lugnt under tiden och om det inte hjälper så SLUTA TRÄNA/ SLUTA GÅ!!!!
dem värker inte alls intereserade i om det går over eller inte.




Tack

/Nucleus

King Grub
2006-01-07, 22:07
Är det kompartmentsyndrom går det inte över, annat än om man slutar med aktiviteten som skapar symptomen. Den enda hållbara lösningen för fortsatt aktivitet är kirurgi.

Nucleus
2006-01-08, 11:45
okey, då får man fixe sig en god försäkring som företagare och sen operation.
Hittade lite information på nätet som var rätt så interesant, för andra med samma problem kolla gärna här:

http://www.studentlitteratur.se/files/sites/kompartmentsyndrom/31346_110-124.pdf

Tack Grub.

/Nucleus