handdator

Visa fullständig version : Negrar framställs som ohyfsade i Friends?


Bönne
2005-12-18, 21:31
Tv-serien Friends är väl allmänt känd för att det nästan aldrig är med negrer personer. Dock tycker jag det känns som när det väl är det, så framställs de som ohyfsade.

Halloween avsnittet när Rachel ska få en unge, så kommer barn och ringer på; trick or treat, så ger hon bort allt godiset till en flicka, ungarna som kommer där efter ger hon bort pengar till istället för godis. När de skaffat nytt godis kommer en negerpojke och vill ha pengar och blir sur när han får godis och blir allmänt uppkäftig.

Avsnittet där Ross och Rachel ska ta deras unge till lekplatsen och Rachel berättar att hon är rädd för gungor för att hennes hår fastnade i en sådan när hon var lite. Ross får dock ner henne till lekplatsen ändå, väl nere så sitter där en negerpojke som är lite äldre än alla andra, han sparkar till Ross i huvudet när han gungar och skrattar åt det, fortsätter även skratta efteråt.


Känns som det kommit flera sådana här saker, kan dock inte komma på fler saker nu. Bara jag som tolkat det så? :D

Ryska_raketen
2005-12-18, 21:32
Ja tycker du är ohyfsad när du skriver neger på det sättet.

Fultjack
2005-12-18, 21:34
aldrig tänkt på det, men hoppas det är så. dom är faktiskt ohyffsade

Allan
2005-12-18, 21:34
negrar? negrer personer?


allan

Bönne
2005-12-18, 21:38
negrar? negrer personer?


allanVar för att jag tänkte editera till "mörhyade", men tänkte att jag vill inte bidra till att ordet neger ska förbli negativt laddat.

Dipset_
2005-12-18, 21:38
Aaa det är säkert dolda rasistiska budskap i Friends *screwy*

Kan även tillägga att ross hade en mörkyhyad flickvänn under några avsnitt som framställdes som väldigt smart och hyffsad...

Grahn
2005-12-18, 21:39
Man ser vad man vill se.

Bönne
2005-12-18, 21:40
aldrig tänkt på det, men hoppas det är så. dom är faktiskt ohyffsadeJojo, det är väl allmänt känt. Tänkte dock på att man brukar försöka hålla tv-program lite mer politiskt korrekta, fast kanske en misstolkning av mig.

Aaa det är säkert dolda rasistiska budskap i Friends *screwy*

Kan även tillägga att ross hade en mörkyhyad flickvänn under några avsnitt som framställdes som väldigt smart och hyffsad...Du menar när hon börjat hångla med sin gamla pojkvän precis framför Ross?

Trance
2005-12-18, 21:42
aldrig tänkt på det, men hoppas det är så. dom är faktiskt ohyffsade

Sant

Catstyle
2005-12-18, 21:43
Givetvis, hela västvärlden är rasister.

Lösningen är diverse statligt sponsrade kampanjer av SSU.

Jompi
2005-12-18, 21:45
vem fan orkar bry sig *screwy* :S

hampaN
2005-12-18, 22:15
Detta är ju i klass med när folk rasade mot glassen nogger.

Se så fint jag smög in order rasade där, skribent på aftonbladet snart...


Hur många gånger framställs inte vita som korkade i serien då?

Dumleman
2005-12-18, 22:48
vem fan orkar bry sig *screwy* :S
Omedvetet påverkar det oss alla. Det finns många "dolda" saker som vi inte förstår men som vi ändå påverkas av.

Tomten
2005-12-18, 22:51
Hittade lite negrar

http://images.google.se/images?q=negrar&hl=sv

De här negrarna ser ut att var väldigt ohyffsade

http://www.montebellunascacchi.com/Gif/negrar2003/22.jpg

hampaN
2005-12-18, 22:57
Hittade lite negrar

http://images.google.se/images?q=negrar&hl=sv

De här negrarna ser ut att var väldigt ohyffsade

http://www.montebellunascacchi.com/Gif/negrar2003/22.jpg


Killen i blått kör med magväska :hbang:

skaparn
2005-12-18, 23:04
vem fan orkar bry sig *screwy* :S

Vadå "orkar bry sig"? Vad är det man ska lägga sin energi på då, jobbigt långa signaturer? Är det något som drar ner dig i de förtappades efterblivna träsk, så är det en sådan kommentar.

Om trådskaparens teori stämmer, tycker du då att det inte är något att bry sig om? Om den inte stämmer, presentera falsifierande bevis. Om du inte har något att säga, säg inget. Och till sist; klipp dig.

scythe
2005-12-18, 23:07
Tjao, genom att starta en sådan här tråd gör DU faktiskt skillnad på svarta och vita.

Finns så många (syftar inte på dig nu, Bönne) som anstränger sig alldeles för hårt för att bli provocerade. Att t.ex. plötsligt börja hojta om att en glass är rasistisk för att den är svart och heter Nogger är helt befängt. Det får motsatt effekt då de enda som faktiskt särbehandlat färgade människor och insinuerat att de är annorlunda är just de välmenande träskallar som protesterar mot glassjäveln. Ofrivillg rasism.

scythe
2005-12-18, 23:10
edit: Kanske avvek från ämnet lite, då jag utgick från teorin om att Vänners skapare inte vill ha svarta skådespelare serien.
Sorry.

Mago
2005-12-18, 23:14
Och italienare framställs som fruktanslöst korkade, se bara på Joey. Usch!

Wennerberg
2005-12-18, 23:21
Killen i blått kör med magväska :hbang:

Blivande Mr. Olympia.

Bönne
2005-12-18, 23:25
Tjao, genom att starta en sådan här tråd gör DU faktiskt skillnad på svarta och vita.

Finns så många (syftar inte på dig nu, Bönne) som anstränger sig alldeles för hårt för att bli provocerade. Att t.ex. plötsligt börja hojta om att en glass är rasistisk för att den är svart och heter Nogger är helt befängt. Det får motsatt effekt då de enda som faktiskt särbehandlat färgade människor och insinuerat att de är annorlunda är just de välmenande träskallar som protesterar mot glassjäveln. Ofrivillg rasism.Haha, om någon så är jag absolut inte en sådan.

Tycker inte att det nödvändigtvis är fel ifall de nu gör det, men kan undra ifall fler än jag lagt märke till det?

Dumleman
2005-12-18, 23:26
Tjao, genom att starta en sådan här tråd gör DU faktiskt skillnad på svarta och vita.

Finns så många (syftar inte på dig nu, Bönne) som anstränger sig alldeles för hårt för att bli provocerade. Att t.ex. plötsligt börja hojta om att en glass är rasistisk för att den är svart och heter Nogger är helt befängt. Det får motsatt effekt då de enda som faktiskt särbehandlat färgade människor och insinuerat att de är annorlunda är just de välmenande träskallar som protesterar mot glassjäveln. Ofrivillg rasism.
Du menar att vi som inte ignorerar indirekt rasism är rasister?

mr ruhl
2005-12-18, 23:26
hahahahahaha det här måste vara den i särklass löjligaste tråden jag nånsin läst, vilket detektivarbete! :hbang:

Dumleman
2005-12-18, 23:34
hahahahahaha det här måste vara den i särklass löjligaste tråden jag nånsin läst, vilket detektivarbete! :hbang:
Du är dock i särklass löjligast som skriver något sånt där. Kom med något givande istället, men det kanske är att begära för mycket? Du kanske tycker att det inte finns någon rasism i västvärlden? Det kanske är en myt konstruerad av folk som överanstränger sig och leter efter löjliga detaljer?

scythe
2005-12-18, 23:39
Du menar att vi som inte ignorerar indirekt rasism är rasister?
Det påstår jag absolut inte. Menar bara att det kan gå för långt ibland.

Trance
2005-12-18, 23:41
Du menar att vi som inte ignorerar indirekt rasism är rasister?

Du menar att alla som nämner att saker är indirekt rasistiska har rätt?

Dumleman
2005-12-18, 23:48
Du menar att alla som nämner att saker är indirekt rasistiska har rätt?
Jag menar att scythe har fel.

Trance
2005-12-18, 23:50
Jag menar att scythe har fel.

I vad, att det går för långt ibland?


Eller att om man vill se rasism i allt så ser man rasism och på så sätt själv blir indirekt rasistisk?

mr ruhl
2005-12-18, 23:53
Du är dock i särklass löjligast som skriver något sånt där. Kom med något givande istället, men det kanske är att begära för mycket? Du kanske tycker att det inte finns någon rasism i västvärlden? Det kanske är en myt konstruerad av folk som överanstränger sig och leter efter löjliga detaljer?


nä nu blev jag ledsen i ögat när du kallar mig löjlig :cryout: visst finns det rasism men knappast i vänner, vad är joey då, han kommer in till folk och tar för sig av vad som finns i deras kylar tex, äter mat från golvet osv då kanske den som skrivit manus är svart och försöker fördumma dom vita? *rolleyes*

torka er bakom öronen. :thumbup:

Kwon
2005-12-18, 23:57
Trådskaparen samma person som analyserade Narnia och Sagan om Ringen? :)

I Sagan om Rinken(by) är alla Orcher egentligen Nuggaz! Ja, så e det! :D

Man ser vad man vill se som sagt!

Man kan ju se allt som rasistiskt om man vill det.. vita och röda blodkroppar, det kanske egentligen är Cowboys och Indianer som slåss!?!?OMGZ

:thumbup:

Grahn
2005-12-18, 23:59
Man kan ju se allt som rasistiskt om man vill det.. vita och röda blodkroppar, det kanske egentligen är Cowboys och Indianer som slåss!?!?OMGZ


Fyfan tom kroppen är rasist!

Bönne
2005-12-19, 00:00
Trådskaparen samma person som analyserade Narnia och Sagan om Ringen? :)

I Sagan om Rinken(by) är alla Orcher egentligen Nuggaz! Ja, så e det! :D

Man ser vad man vill se som sagt!

Man kan ju se allt som rasistiskt om man vill det.. vita och röda blodkroppar, det kanske egentligen är Cowboys och Indianer som slåss!?!?OMGZ

:thumbup:Nej, för i helvete. Jag bara la märke till det, jag är fan Hitler själv, tro nu inte att jag är en moralkärring.

Dumleman
2005-12-19, 00:01
I vad, att det går för långt ibland?


Eller att om man vill se rasism i allt så ser man rasism och på så sätt själv blir indirekt rasistisk?
"Det vi inte ser eller förstår kan inte skada oss." Det tycker jag är fel.

Kwon
2005-12-19, 00:03
Nej, för i helvete. Jag bara la märke till det, jag är fan Hitler själv, tro nu inte att jag är en moralkärring.

:D

Dumleman
2005-12-19, 00:05
Nej, för i helvete. Jag bara la märke till det, jag är fan Hitler själv, tro nu inte att jag är en moralkärring.
Ja nu tror väl alla att jag är wannabe moder Theresa.

Tomten
2005-12-19, 00:11
Vad som endå är mest rasistiskt är ju planeten jorden... alltså tänk på alla stackars eskimåer som bor i ett kallt helvete året runt... och sen alla sandnegrar som yrar omkring i saharas stekande öken.

Jorden är fan värre än hitler! Till aktion! Spräng skiten i luften!

http://www.mazepath.com/uncleal/nuked.jpg

scythe
2005-12-19, 00:11
"Det vi inte ser eller förstår kan inte skada oss." Det tycker jag är fel.
Ingen har påstått något sådant, som sagt. Läs min post igen, för du har uppenbarligen missat poängen.

Fartman
2005-12-19, 02:36
aldrig tänkt på det, men hoppas det är så. dom är faktiskt ohyffsade
haha :bow:

Wain
2005-12-19, 03:04
Trådskaparen samma person som analyserade Narnia och Sagan om Ringen? :)

I Sagan om Rinken(by) är alla Orcher egentligen Nuggaz! Ja, så e det! :D


Som tolkien beskrev orcher: "degraded and repulsive versions of the (to Europeans) least lovely Mongol-types"
:laugh:

Herkulez
2005-12-19, 09:06
.....och i många amerikanska "svarta" komediserier så är det inte många vita med.

Metal_boy_
2005-12-19, 09:13
Vill egentligen inte peka ut folk efter hudfärg, men jag har faktiskt aldrig stött på nån ohyffsad neger vad jag kan komma på.

skaparn
2005-12-19, 09:52
Denna passar bra i de flesta sammanhang, angående niggars

Chappelle (http://www.metacafe.com/watch/20101/chappelles_show_niggar_family/)

Metal_boy_
2005-12-19, 09:56
Denna passar bra i de flesta sammanhang, angående niggars

Chappelle (http://www.metacafe.com/watch/20101/chappelles_show_niggar_family/)


:laugh:

Bönne
2005-12-19, 13:53
Vill egentligen inte peka ut folk efter hudfärg, men jag har faktiskt aldrig stött på nån ohyffsad neger vad jag kan komma på.Har du aldrig träffat på en neger?