handdator

Visa fullständig version : Varför morgonpromenader?


nr9
2005-12-18, 19:01
Att morgonpromnenader för fettförbränning är bättre än promenader under andra tider på dygnet, vad beror det på?
Är det för att
A. fett huvudsakligen förbränns på grund av att magen är tom eller
B. för att fasteblodsockret är lågt?
Undrar detta eftersom jag är diabetiker och i princip kan påverka mitt blodsocker hur jag vill. Är det som i fall B skulle jag då kunna ta mina "morgonpromenader" när som helst (såvida blodsockret är lågt, vilket kan vara riskabelt i och för sig).

King Grub
2005-12-18, 19:06
Låga insulinnivåer, mycket cirkulerande fria fettsyror, tillväxthormonfrisättning.

nr9
2005-12-18, 19:18
Tack!

HenrY
2005-12-18, 20:46
För att inte tala om att du får det gjort! :thumbup:
Uppiggande och skönt är det med!

GymTT
2005-12-18, 22:06
Låga insulinnivåer, mycket cirkulerande fria fettsyror, tillväxthormonfrisättning.


Morgonpromenader i viss mån inom "off season" kan då rekommenderas?

King Grub
2005-12-18, 22:08
Ovanstående är inte resultaten av morgonpromenaden, utan dom cirkadiska förutsättningar som gör fettförbränningen effektivare då.

Visst kan du gå morgonpromenader under uppbyggnadsperioder också, men där är intensiv konditionsträning av större värde. Även i förbränningssyfte nås optimal fettförbränning vid högre intensitet än promenadtempo.

Att röra på sig är sällan fel.

GymTT
2005-12-18, 22:14
Ovanstående är inte resultaten av morgonpromenaden, utan dom cirkadiska förutsättningar som gör fettförbränningen effektivare då.

Visst kan du gå morgonpromenader under uppbyggnadsperioder också, men där är intensiv konditionsträning av större värde. Även i förbränningssyfte nås optimal fettförbränning vid högre intensitet än promenadtempo.


Okej tack.