handdator

Visa fullständig version : Oscar 2006


High1ander
2005-12-18, 07:40
Dags för en tråd där man spånar vilka filmer och vilka människor som får gå hem med en guldig snubbe efter Oscarsgalan nästa år. Dröjer väl ca 2 månader tills nomineringarna kommer. Nu skriver jag vad tror om jag skulle satsa pengar, inte om jag själv fick rösta.

Bästa film:
Brokeback Mountain (Vinner)
Capote
The Three Burials of Melquiades Estrada
Walk The Line
Good Night, And Good Luck

- Bäst film enligt mig: Sin City

Regi:
Steven Spielberg - Munich
Ang Lee - Brokeback Mountain (Vinner)
Fernando Meirelles - The Constant Gardener
Tommy Lee Jones - The Three Burials of Melquiades Estrada
George Clooney - Good Night, And Good Luck

Manlig huvudroll:
Philip Seymour Hoffman - Capote
Heth Ledger - Brokeback Mountain
Joaquin Phoenix - Walk The Line
Jeff Daniels - The Squid and The Wale
Russel Crowe - Cinderella Man

Kvinlig huvudroll:
Maria Bello - A History of Violence
Felicity Huffman - Transamerica
Charlize Theron - North Country
Keira Knightley - Pride & Prejudice
Laura Linney - The Squid and The Wale (Vinner)

Manlig biroll:
Paul Giamatti - Cinderella Man
George Clooney - Syriana
Matt Dillon - Crash

Kvinnlig biroll:
Frances McDermond - North Country

Foto:
Sin City (hoppas på Sin City)
King Kong

Klippning:
Sin City
King Kong

Special Effekter Visuellt:
Sin City
King Kong

Manus:
Brokeback Mountain (adaptation)
Crash
Match Point
Good Night, And Good Luck

Varit ett ganska sketet filmår, får hoppas att det släpps lite bra skit nu i vinter inför Oscar-racet.

High1ander
2006-02-04, 06:44
BUMP!

http://www.imdb.com/features/rto/2006/oscars

Verkar som Brokeback Mountain kommer plocka hem vinsten i år, 8 nomineringar.

Just nu pågår Santa Barbara Film Festival för fullt, och har tänkt att gå o se Capote, och eventuellt Good Night, And Good Luck, för att sedan lyssna på och se när George Clooney får ta emot ett pris. Men dyrt, 57$. Tänker dock gå och se Screen Writers Panel där manusförfattarna bakom flera stora filmer senaste året (många oscarsnominerade som Brokeback) där de sitter och snackar om sina manus hit och dit, förra året var riktigt bra. Imorrn så kanske en tjejkompis kan få in mig på en fest som Salma Hayek ordnar :naughty:

High1ander
2006-03-06, 06:03
BUMP IGEN!

JÄVLA SKIT, hur i helvete kan akademin rösta på Crash? Brokeback Mountain var den enda värdiga vinnaren, Crash är en bra film, men har alldeles för många brister.

Kan dock skryta med att jag sett Oscarsvinnarna för manus, både adaption och orginal, och han som regissera och vann för utländska film... :)

Men fan vad illa...

Hur fan kunde Geisha få för Cinematography? Åhh... idioter.

Tur att Brokeback fick för Manus, Musik, och Regi...

grisbil3n
2006-03-06, 06:45
"Your sayin the Oscars are also political? Oh shit say it aint so!"

Robbin Williams :D

Dipshit
2006-03-06, 07:46
sssssssss-opa!
du kan ju ingenting ;)

bara walk the line fick oscar så bidde jag glad..

High1ander
2006-03-06, 08:15
"Your sayin the Oscars are also political? Oh shit say it aint so!"

Robbin Williams :D

Jävla skitakademi som ger bästa film till en "oj, vi är visst alla rasister och delaktiga i smygrasism", när man borde gett "det är OK att vara cowboy och trycka på män i prutten oscar". Hur fel/konstigt är det inte att ge Ang Lee för regi, men inte filmen? Ungefär som "Ja, vi gillar din regi, men nästa gång, ta inte äckliga cowboysar"...

sssssssss-opa!
du kan ju ingenting ;)

bara walk the line fick oscar så bidde jag glad..
Reese förtjäna verkligen sin Oscar, tyckte att Phoenix borde fått istället för Hoffman också, fast Ledger förtjäna den ännumer. Tyckte dock verkligen inte att Hoffmans insatts på något sätt var dålig, bara att de andra var snäppet bättre.


Efter detta tänker jag påbörja ett manus som handlar om svarta cowboybögar som bor mellan Woyming och LA, vilka är rasister, de jobbar i nyhetsbranshen och slås mot big brother, samtidigt kommer det en snubbe från NY som tänker skriva en bok som handlar om allt... Titel: Good Crash Capoteback Mountain.