handdator

Visa fullständig version : Jogga innan frukost


fffffffff
2005-12-17, 23:20
En gång för alla - kan man jogga innan frukosten?
Vi säger att man inte laddar på med kolhydrater kvällen innan o.s.v
utan att man äter normalt och så - vad är då det värsta som kan hända om
man joggar innan frukosten 4-5 ggr/veckan i 30 min under en lång period?

Fartman
2005-12-17, 23:22
JA, det är alldeles ypperligt för fettförbränningen att jogga innan frukost.
Det värsta som kan hända är att du blir påkörd av plogbilen och dör.

Sök, det finns ju hur mycket som helst om det här. Och samtliga dessa trådar har kommit fram till att det är bra.

BigForre
2005-12-17, 23:29
den som söker skall finna... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58186)

fffffffff
2005-12-17, 23:29
Jag joggar inte för att bränna fett, jag joggar för konditionens skull.
Är det fortfarande bra?

fffffffff
2005-12-17, 23:35
Okej läste igenom trådarna nu..

Baha
2005-12-17, 23:38
Händer ju varje vinter att en 5-6 morgonjoggare åker under plogbilen för att sen inte återinnas innan det blir vår.

Thompah
2005-12-17, 23:51
konditionsträning är nog ingen höjdare på tom mage du. 1 du presterar sämre, 2 du käkar upp dina egna muskler

Fartman
2005-12-18, 04:34
2 du käkar upp dina egna muskler
Gör man?

King Grub
2005-12-18, 06:23
Nej, tvärtom. Förlägger man mätperioden till hela dygnet så innebär löpning på fastande mage bättre proteinbalans. Vid konditionsträning på fastande mage minskar proteinförbränningen efter träning, medan den ökar vid konditionsträning i "the fed state".

"During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.

With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values.

We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting."

Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.

fffffffff
2005-12-18, 08:12
Okej tack så mycket :)
Då börjar jag jogga innan frukosten då!

Big_N
2005-12-18, 10:11
Om du ska jogga för konditionen skull så e det väl bättre att ladda upp kroppen med energi o ut o springa senare på dagen. jag sprang ett tag på morgonen och man orkar inte alls lika mycket o jag blev nästan yr. För min del är det iaf mycket bättre att jogga ett tag efter att man har ätit.

precious
2005-12-18, 20:32
Det är väl olika från person till person vad man gillar/inte klarar/blir yr av...Jag joggade före frukost flera dagar i veckan i höstas och tyckte det var skitgott. Jag drog bara en kaffe innan och så var jag ute ca en timma, joggade kanske en halvtimma av den tiden. Kanonsätt att börja dagen på. :thumbup:

heljis
2005-12-18, 21:54
Det är väl olika från person till person vad man gillar/inte klarar/blir yr av...Jag joggade före frukost flera dagar i veckan i höstas och tyckte det var skitgott. Jag drog bara en kaffe innan och så var jag ute ca en timma, joggade kanske en halvtimma av den tiden. Kanonsätt att börja dagen på. :thumbup:Håller med. Det varierar nog väldigt mycket från person till person hur det går att jogga före frukost. Jag älskar det, tyvärr drabbas jag ganska ofta av håll just före frukost :/

Big_N
2005-12-18, 22:03
Håller med. Det varierar nog väldigt mycket från person till person hur det går att jogga före frukost. Jag älskar det, tyvärr drabbas jag ganska ofta av håll just före frukost :/


Precis, det jag menar är ju att man itne har lika mycket energi direkt på morgonen utan frukost som om du skulle laddat upp med energi under dagen. Han vill ju inte ut o jogga för att det är "skönt" utan för att han bill bättra på sin kondition. Då är det inte bäst att springa med tom mage på morgonen.

davedava
2005-12-19, 10:34
Finns det då alltså inga nackdelar med att tex köra ett hårt hiit-pass före frukost, sålaänge man känner att man orkar?

myling
2005-12-19, 13:28
Finns det då alltså inga nackdelar med att tex köra ett hårt hiit-pass före frukost, sålaänge man känner att man orkar?

Så du menar att trots att allt känns bra så hade du slutat med det om det kommit fram att det inte skulle vara "optimalt"? Just att du känner att du orkar och mår bra av det är väl ett jättebra kvitto att det funkar för dig, sen vad nån annan tror/vet är väl ganska irrelevant. Eller?

davedava
2005-12-19, 13:52
Så du menar att trots att allt känns bra så hade du slutat med det om det kommit fram att det inte skulle vara "optimalt"? Just att du känner att du orkar och mår bra av det är väl ett jättebra kvitto att det funkar för dig, sen vad nån annan tror/vet är väl ganska irrelevant. Eller?
Nej jag har aldrig testat Hiit före frukost.

Overload
2005-12-19, 18:27
Nej jag har aldrig testat Hiit före frukost.

Bra. Testa det inte heller.
1. Du kommer inte ha tillräckligt med energi för att kunna pressa dig till max.
2. Du KOMMER att bränna muckler. Siffror ljuger inte.

King Grub
2005-12-19, 18:35
2. Du KOMMER att bränna muckler. Siffror ljuger inte.

Nej, särskilt inte eftersom dom visar att proteinförbränningen blir mindre vid cardio på fastande mage än om man ätit innan.

petersson
2005-12-19, 18:54
"Om du har en bra diet, om du tränar korrekt och tar de rätta kosttillskotten gör inte kalorier dig fet om du tar dem innan du lägger dig. Det blir faktiskt tvärtom. Att svälta kroppen på kvällen sänker istället ämnesomsättningen och minskar återhämtningsförmågan, och du förlorar muskler och lägger på dig fett.

Släng sedan på konditionsträning på morgonen på fastande mage och du har skapat ett idiotsäkert sätt att förlora muskler och lägga på dig fett. "

Så tycker Paul Delia på ast.

Overload
2005-12-19, 19:01
"Om du har en bra diet, om du tränar korrekt och tar de rätta kosttillskotten gör inte kalorier dig fet om du tar dem innan du lägger dig. Det blir faktiskt tvärtom. Att svälta kroppen på kvällen sänker istället ämnesomsättningen och minskar återhämtningsförmågan, och du förlorar muskler och lägger på dig fett.

Släng sedan på konditionsträning på morgonen på fastande mage och du har skapat ett idiotsäkert sätt att förlora muskler och lägga på dig fett. "

Så tycker Paul Delia på ast.

Helt jävla riktigt.
Har hört detta ända sedan jag började träna för 2 år sen. Bättre att ta det säkra före det osäkre istället för att lyssna på någon enstaka ny studie.

King Grub
2005-12-19, 19:02
Och han har fel.

Ref:

Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.

J Nutr. 2005 May;135(5):1088-92. Aerobic exercise training decreases leucine oxidation at rest in healthy adults.

Am J Physiol. Aug 1997;273(2 Pt 1):E394-407. Moderate exercise at energy balance does not affect 24-h leucine oxidation or nitrogen retention in healthy men.

Am J Physiol. Feb 1990;258(2 Pt 1):E249-255. Amino acid metabolism after intense exercise.

Med Sci Sports Exerc. Sep 1996;28(9):1138-1143. Effects of exercise intensity on 24-h energy expenditure and substrate oxidation.

Am J Physiol. May 1999;276(5 Pt 1):E964-976. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.

Eur J Appl Physiol. 2004 Jun;92(1-2):128-32. Hormonal responses to three training protocols in rowing.

King Grub
2005-12-19, 19:03
Bättre att ta det säkra före det osäkre istället för att lyssna på någon enstaka ny studie.

Vilken enstaka ny studie? Det är ju tvärtom - det finns ingen studie som visar att man förlorar muskelmassa genom fastande konditionsträning. Det är ju ett försäljningsknep för att han vill att du skall dra i dig en av hans proteindrinkar innan du tränar. Det ökar proteinförbränningen!

Overload
2005-12-19, 19:16
Vilken enstaka ny studie? Det är ju tvärtom - det finns ingen studie som visar att man förlorar muskelmassa genom fastande konditionsträning. Det är ju ett försäljningsknep för att han vill att du skall dra i dig en av hans proteindrinkar innan du tränar. Det ökar proteinförbränningen!

Lite OT kanske men gäller detta även för styrketräning? Menar du att man INTE skall dricka en protein/kolhydrat dryck precis innan styrketräning? Är detta dåligt för proteinsyntesen helt plötsligt?

Eller gäller detta endast konditionsträningen?
Tacksam för svar

King Grub
2005-12-19, 19:19
Lite OT kanske men gäller detta även för styrketräning? Menar du att man INTE skall dricka en protein/kolhydrat dryck precis innan styrketräning? Är detta dåligt för proteinsyntesen helt plötsligt?

Eller gäller detta endast konditionsträningen?
Tacksam för svar

Nej, proteinmetabolismen och effekten på proteinsyntes- och nedbrytning är inte alls lika vid styrketräning.

Under styrketräningen och en 60-90 minuter efter styrketräning är proteinsyntesen undertryckt och nere på vilonivåer. Först därefter stimuleras den kraftigt, men bara om essentiella aminosyror finns tillgängliga, och främst av aminosyror som tillfördes före träning.

Proteinnedbrytningen minskas inte signifikant av aminosyror under träning, men däremot av kolhydrat med påföljande insulinutsöndring. Denna antikatabolism från insulinfrisättning sker enbart i samband med träningen, inte i vila. Insulin är inte anabolt i samband med styrketräningen, men däremot antikatabolt.

castor
2005-12-20, 02:24
Om du ska ut och kuta innan frukost, drick en kopp svart kaffe så ökar du prestationen.

mangemani
2005-12-20, 02:36
det är ju bara att dricka nån kopp kaffe och kanske kompletera med LEAN/ripped fuel innan man ger sej ut och springer,så har man all den energi som behövs för att orka ta sej igenom passet.

davedava
2005-12-20, 07:09
Jag tänkte pröva att springa nu innan frukost åså är det -13 dä ute:( jag står över.

Karl_alfred
2005-12-20, 09:48
Själv tror jag det är värdelöst med löpning innan frukost om syftet är kondition, man har verkligen 0 tryck i kroppen o springer jäkligt mkt långsammare. Jogga går väll rätt okej dock.

mangemani
2005-12-20, 17:53
Själv tror jag det är värdelöst med löpning innan frukost om syftet är kondition, man har verkligen 0 tryck i kroppen o springer jäkligt mkt långsammare. Jogga går väll rätt okej dock.


nja,i början när man började gå ut och springa så flåsade man som en jäkla gris när man bara hade sprungit 10-20 meter nått,men när man sprungit ett tag nu så har ju konditionen blivit bättre och bättre....kanske inte är det ultimataste,men värdelöst är det ju inte.

blasr
2005-12-20, 18:25
Nej, särskilt inte eftersom dom visar att proteinförbränningen blir mindre vid cardio på fastande mage än om man ätit innan.

Gäller detsamma morgonpromenader?

Fartman
2005-12-20, 19:08
Själv tror jag det är värdelöst med löpning innan frukost om syftet är kondition, man har verkligen 0 tryck i kroppen o springer jäkligt mkt långsammare. Jogga går väll rätt okej dock.
För det flesta här inne är nog löpning=jogg ändå.
Själv tycker jag att det var jävligt skönt att springa före frukost (gjorde det i lumpen) just pga att man inte har nån jävla mat och massa vatten i magen som annars brukar jävlas.