handdator

Visa fullständig version : Vitaminer och mineraler, hur mycket?


Tomten
2002-08-07, 19:24
Köpte för nån veckan sen mineral och vitamin tillskott. ACO vitamineral heter produkten. Det står att den täcker dagsbehovet av vitaminer och mineraler.

Eftersom jag är arbetslös så har jag inte råd att köpa så mycket frukt och grönt, då tyckte jag att någon typ av tillskott var på sin plats.

Produkten innehåller följande (per tablett)

mineraler

Fe: 10 mg
Zn: 12 mg
Cu: 2 mg
Jod: 150 mikrog
Mn: 1 mg
Cr: 50 mikrog
Se: 40 mikrog
Mo: 150 mikrog

vitaminer

A: 0.9 mg
D3: 5 mikrog
E: 9 mg
B1 1.2 mg
B2: 1.4 mg
Niacin: 16 mg
B6: 1.8 mg
Folsyra: 0.4 mg
B12: 3 mikrog
C: 60 mg

Frågan är nu, täcker det här dagsbehovet för mig som tränar? Eller borde jag ta två tabletter per dag? Finns då risken att jag får i mig för mycket av någon vitamin/mineral? Kan det ens vara skadligt att få i sig för mkt mineraler? Vet att överskott av vissa vitaminer inte är så bra.

Sverker
2002-08-08, 18:16
Det finns vitaminer och mineraler i allt annat du äter. För du äter väll inte bara potatisstärkelse och socker ?

Säkert får du i dig 99 % av vad du behöver från din mat och en ( 1 ! ) multivitamin-mineral per dag täcker det sista.

Selen är nog det bästa exemplet på att vissa mineraler ( trots att selen snarare är ett övergångselement ) kan vara giftiga. Annars kan överskott av ett mineral tränga ut upptaget av ett annat s¨å lagom är bäst.

Brister ?
Järn och zink är vanliga mineral som man har brist på. Multitableten täcker detta. Magnesium kan vara i brist ibland. Finns ibland med tableten och ibland inte. Satsa på havregryn här i så fall.

Bland vitaminerna är det antioxidanterna som oftast ligger kort.E-vit,Beta-karoten, C-vit.
Vissa grönsaker är billiga som tex morötteroch vitkål och ger dig mycket antioxidanter. E-vitaminet följer ofta naturligt med i oljan, annars är vetegroddar inte SÅ dyrt.

Tomten
2002-08-08, 19:14
heh, nog vet jag att det är vitaminer och mineraler i det mesta man äter, men jag hade bara svårt att tro att jag får i mig allt jag behöver, då jag knappt äter något annat än ris/potatis/pasta/kött/mejeriprodukter/gröt/

får i regel i mig väldigt lite grönsaker och frukt.

Funderar på börja köpa mer rotfrukter, då dom ofta är relativt billiga. Håller mig borta från dyrare grönsaker som tomater, gurka, paprika... 20-35 kronor kilot känns som det är lite i överkant med min begränsade ekonomi :(

går på socialbidrag, så jag får i regel 2400:- att leva på, när jag betalat hyra och räkningar.

Det går i regel inte ihop, så tills jag hittar ett jobb så kommer jag måste låna pengar varje månad av släktingar...

ber att jag hittar ett jobb till september, annars kommer det bli förbannat tungt att få träningen att gå ihop, såvida jag inte vill svälta. :(