handdator

Visa fullständig version : Metal och "god smak"?


Baan
2005-12-17, 16:05
Funderade lite på en sak. Tänkte på alla jag någonsin pratar med som gillat någon typ av metal, så har jag aldrig träffat någon som har haft någon "god" eller särskilt "komplicerad" smak för inte bara musik, utan för vad som helst. Känns helt enkelt inte som finsmakare faller för metal, eller hur man nu skulle uttrycka det. Helt enkelt med risk för att förolämpa alla som gillar metal inklusive mig själv, så känns dom som relativt enkla människor, som vill ha sin mat på ett visst sätt (pizza), sin dryck på ett visst sätt (öl), sina kläder på ett visst sätt (slitna grejer alterantivt ett par läderbyxor för konsert (piranha, ap?) osv. God smak är ganska mycket fel term om man gillar trevliga grejer, men å andra sidan känns det lite som många har ganska liknande smak i mycket, lite som att man aldrig möter någon riktigt spännande person som gillar gammal tysk 80-tals metal. Lite identiteskris för min del, jag känner mig simpel!!!

Hoppas någon förstår frågeställningen, jag har själv svårt att formulera den, men är metaldiggande människor simpla och har relativt enkel smak när det gäller, tja allt?

Det här var inte menat som en förolämpning mot någon.

Akilles
2005-12-17, 16:38
är metaldiggande människor simpla och har relativt enkel smak när det gäller, tja allt?

Svaret beror ju på vilken musik du jämför med. Hitlistemusik? Seriös musik? Independentmusik? Klubbmusik? Svensktoppsmusik? Musikointresserade? Men det är ju lockande att svara ändå.

Ca 80%: Ja.
Ca 20%: Nej.

Samma musik kan ju konsumeras på så många olika sätt.

Vissa verkar dessutom inberipa en eller annan form av ironi i sitt metalyssnande, och ironi/distans höjer ju smak- och intelligensnivån med flera hundra procent, vad frågan än gäller.

Baan
2005-12-17, 17:15
Svaret beror ju på vilken musik du jämför med. Hitlistemusik? Seriös musik? Independentmusik? Klubbmusik? Svensktoppsmusik? Musikointresserade? Men det är ju lockande att svara ändå.

Ca 80%: Ja.
Ca 20%: Nej.

Samma musik kan ju konsumeras på så många olika sätt.

Vissa verkar dessutom inberipa en eller annan form av ironi i sitt metalyssnande, och ironi/distans höjer ju smak- och intelligensnivån med flera hundra procent, vad frågan än gäller.

Ah, det blir en komplex fråga. Jag tänkte egentligen inte alls på att jämföra det med andra musiksmaker, då alla inte els flitigt lyssnar på musik, även om alla föredrar någon typ av musik (allätare är egentligen bara lögn!). Jag tänkte faktiskt mest på vad mer "komplexa" människor lyssnar på, människor som är lite mer finsmakare inom andra saker. Visst kan man kalla sig finsmakare om man bara lyssnar på tysk metal från 83-84, men man ska vara lite "komplex" i andra saker i livet med, inte bara dricka öl och se på fotboll! :)

Sen att musik konsumeras på många olika sätt, visst, intressant sak jag inte funderade så mycket på. Självklart är det stor skillnad på någon som tar sin heavy metal seriöst och någon som slölyssnar lite ibland. Är också benägen hålla med om att mer "intelligenta" människor (även om jag faktiskt snackade mer om att man har "utvecklad" smak för saker och ting än intelligens) aldrig tar något för seriöst och vägrar öppna sitt sinne för något annat.. etc

Gabriel_
2005-12-17, 17:16
ja dom flesta har inte ett hum om hur man klär sig iaf :booty:

skaparn
2005-12-17, 17:22
Hoppas någon förstår frågeställningen, jag har själv svårt att formulera den, men är metaldiggande människor simpla och har relativt enkel smak när det gäller, tja allt?

För att svara kort; nej. Jag har hittills aldrig kunnat observera någon signifikant korrelationskoefficient mellan val av musikgenre och beteende i övrigt. Jag hade ett tag en teori om att de som har en DVD-samling med "vänner" i bokhyllan också skulle ha en viss typ av värdelös musiksmak, men har på senare år empiriskt falsifierat den hypotesen.

Något som skulle kunna vara relevant är samband mellan graden av intresse för musik oavsett genre, och hur "komplex" man är i övriga sammanhang, men det har jag inte gjort några observationer på.

Wain
2005-12-17, 17:28
Haller ej med, uppfattar det definitivt inte som att folk som lyssnar pa metal rent generellt skulle ha "samre" smak an andra. Om man tar ett litet exempel angaende musik sa uppskattar flertalet av mina goda vanner, som gillar metal, klassisk musik sasom exempelvis Mahler och Bach. Finns en anledning till att det finns band sasom Appocalyptica och att Metallica gjorde S&M-albumet.

Baan
2005-12-17, 17:41
Haller ej med, uppfattar det definitivt inte som att folk som lyssnar pa metal rent generellt skulle ha "samre" smak an andra. Om man tar ett litet exempel angaende musik sa uppskattar flertalet av mina goda vanner, som gillar metal, klassisk musik sasom exempelvis Mahler och Bach. Finns en anledning till att det finns band sasom Appocalyptica och att Metallica gjorde S&M-albumet.

Jag menade egentligen inte dålig smak sas, utan lite simpel smak, inte nödvändigtvis dålig eller konstig. I min mening är det t ex ingen dåilg smak att gilla enkla maträtter, uppskatta vanliga sporter osv, men det är inte särskilt "komplext" eller annorlunda, det är på något sätt väldigt vanligt. Det är lite det jag vill åt, är vi som lyssnar på metal enklare människor som gillar vara kurvor kurviga, osv :) En möjlig anledning till att man kan uppfatta vissa som lite "simpla" är att om man är seriös med att vara metal, så kanske det sätter vissa normer och regler i livet på vad man får gilla och inte gilla.

skaparn
2005-12-17, 17:45
Finns en anledning till att det finns band sasom Appocalyptica och att Metallica gjorde S&M-albumet.

De tyckte att det var dags att sätta ribban för hur dåligt något kunde vara eller?

Loke
2005-12-17, 17:46
Kaffe och kokosboll är ju förvisso gott, men är det metal? =)

Jag och min närmaste kompis som lyssnar på metal, vi har nog väldigt dålig smak. Vi klär oss verkligen skitdåligt, vi orkar för det mesta inte ens hitta svarta kläder att ha på oss, så vi ser nog mer dumma ut än "metal".

Sen finns det några andra killar vi hänger med ibland, och dom klar sig i svart och patronbälten och skit. Just de killarna sminkar sig inte, men andra som dem gör det. Alltså, för dem är nog utseendet viktigt.

Ja, alltså finns det ju i princip två typer av folk som ser "metal" ut: Den ena gruppen är bara dräggiga och bryr sig väldigt lite. Den andra anstränger sig för att se metal ut. Jag tycker nog inte den senare gruppen kan anklagas för att ha simpel smak, den är ganska komplex, även om den skiljer sig från samhället i övrigt.

Griip
2005-12-17, 17:47
Noobs.

Baan
2005-12-17, 17:50
Ja, alltså finns det ju i princip två typer av folk som ser "metal" ut: Den ena gruppen är bara dräggiga och bryr sig väldigt lite. Den andra anstränger sig för att se metal ut. Jag tycker nog inte den senare gruppen kan anklagas för att ha simpel smak, den är ganska komplex, även om den skiljer sig från samhället i övrigt.

Är lite inne i den brutala generaliseringen själv :) tycker många passar in i den beskrivnigen. Aldrig träffat någon brat med rock för 7000:- som lyssnar på gamma ray!

Visst jag håller med om att man lever metal fullt ut så får man en komplex musiksmak, och i viss mån kanske klädsmak. Ja t o m matvanor, om man är inne i det där att käka fårhjärtan och whatnot. Men iaf, det andra i livet, förutom musiken, känns lite fattigare. Lite fördommar kanske men känns lite som det är metal att dricka öl, uppskatta viss sorts film osv. T ex vore man inte särskilt mycket metal om man tog med sig en fin flaska vin till maidenkonserten och sen planerade att gå på teater dagen efter.

Corpobal
2005-12-17, 18:20
Det är inte alltid lätt att gilla metal. När jag köpte jordgubbssmak på gainern så fick jag ta med mig svart karamellfärg och droppa i för att inte förlora min image.

Grahn
2005-12-17, 18:48
"god" smak är väl det som de mest pretentiösa personerna intalar sig att de gillar?

Spinkot
2005-12-17, 18:49
Du är nog för odiskriminerande när du säger "metal",det är klart om man tar med "massan" inom allt så blir det ju simpelt. Det är som att massan som lyssnar på jazz är pretentiösa och de som lyssnar på pop är dumma i huvudet.

mangemani
2005-12-17, 18:49
en sak som jag inte har greppat är VARFÖR man ska klä sej efter den musik man gillar *screwy* .
se på alla dessa hippili hoppare,dom bär ju för det mesta allt för stora byxor,huvad tröjja osv osv....hårdrockarna,svarta kläder,läder,jeans samt någon tröjja med favorit bandet som motiv.
jag personligen tycker inte det är snyggt,snarare små töntigt att man ska klä sej efter musiken smaken=/

Grahn
2005-12-17, 18:54
Gillar själv bland annat punk, ett lustigt fenomen inom punk är att man ska klä sig som en punkare. Detta gör man för att se annorlunda ut och visps så ser man ut som vilken punkare som helst. *screwy*

Akilles
2005-12-17, 19:00
Jag menade egentligen inte dålig smak sas, utan lite simpel smak, inte nödvändigtvis dålig eller konstig. I min mening är det t ex ingen dåilg smak att gilla enkla maträtter, uppskatta vanliga sporter osv, men det är inte särskilt "komplext" eller annorlunda, det är på något sätt väldigt vanligt. Det är lite det jag vill åt, är vi som lyssnar på metal enklare människor som gillar vara kurvor kurviga, osv En möjlig anledning till att man kan uppfatta vissa som lite "simpla" är att om man är seriös med att vara metal, så kanske det sätter vissa normer och regler i livet på vad man får gilla och inte gilla.

Är lite inne i den brutala generaliseringen själv :) tycker många passar in i den beskrivnigen. Aldrig träffat någon brat med rock för 7000:- som lyssnar på gamma ray!

Visst jag håller med om att man lever metal fullt ut så får man en komplex musiksmak, och i viss mån kanske klädsmak. Ja t o m matvanor, om man är inne i det där att käka fårhjärtan och whatnot. Men iaf, det andra i livet, förutom musiken, känns lite fattigare. Lite fördommar kanske men känns lite som det är metal att dricka öl, uppskatta viss sorts film osv. T ex vore man inte särskilt mycket metal om man tog med sig en fin flaska vin till maidenkonserten och sen planerade att gå på teater dagen efter.

Det är ju två olika saker du pratar om.

Dels pratar du om en grupp som är mycket inne i metalvärlden, och gör den till en livsstil. En livsstil som inbegriper att man klär sig på ett "konstigt" vis, kanske sminkar sig, att man har en viss attityd och föredrar en vissa kulturyttringar framför andra, utanför musikvärlden. Denna grupp lyssnar nog oftare på diverse subgenrer inom metal; doom, speed, black etc. Du tycker att den här gruppen är mer komplex än den andra, det tycker inte jag. De flesta subkulturer handlar bara om att nischa sig och definiera sig i motsats till mainstreamkulturen. Avvikande - och till råga på allt avvikande bara för själva identitetsdefinierandets skull, är inte komplext. Men man kan väl knappast anklaga denna grupp för att vara mer simpel än andra grupper som identifierar sig utifrån sin musiksmak (hiphop, indiepop, grunge, punk etc).

Dels pratar du om en grupp som "bara gillar metal", och i övrigt bara har en allmänt "simpel" smak. Ja; pizza, potatisgratäng*, jeans, fotboll, actionfilm ÄR vanliga preferenser. Precis som hårdrock är en vanlig preferens. Vanlig alltså för att vara en avgränsbar genre som man kan välja att ägna sin tid framför stereon åt. För de som köper skivor inom en avgränsad genre är nog metal en av de allra vanligaste, tillsammans med RnB, hiphop och pop. Till skillnad från tex emopop och grindcore är metal som helhet ingen subgenre, utan en vanlig, bred stil som lockar till sig vanliga, breda grupper. Eftersom metal som helhet är en lättillgänglig genre. Därför kommer också publiken att ha "vanlig" smak i det som ligge rutanför musiken. Tycker man att dessa människor är ovanligt vanliga, har man kanske ovanligt få vanliga vänner?

Och så finns det ju då en tredje grupp, som väl då är en grupp som gillar metal i någon form, men inte stämmer in på varken den ena eller den andra av ovanstående beskrivningar. Det kan bero på att de har en dyr rock, eller på att de är frekventa teaterbesökare, eller på att de är stora konnässörer av singelmaltwhisky eller något annat fräckt. Eftersom metal är en bred och vanlig stil, så drar den till sig även de här personerna då. Oavsett om de lyssnar till metal "på riktigt", eller som effektsökeri för att visa hur komplexa de är.

* som Leif Edling tex

Fartman
2005-12-17, 19:31
"god" smak är väl det som de mest pretentiösa personerna intalar sig att de gillar?

:thumbup: Du har så rätt så.

Baan
2005-12-17, 19:42
Det är ju två olika saker du pratar om.


Japp, den andra var mer som ett mindre seriöst svar till en annan post.


Dels pratar du om en grupp som är mycket inne i metalvärlden, och gör den till en livsstil. En livsstil som inbegriper att man klär sig på ett "konstigt" vis, kanske sminkar sig, att man har en viss attityd och föredrar en vissa kulturyttringar framför andra, utanför musikvärlden. Denna grupp lyssnar nog oftare på diverse subgenrer inom metal; doom, speed, black etc. Du tycker att den här gruppen är mer komplex än den andra, det tycker inte jag. De flesta subkulturer handlar bara om att nischa sig och definiera sig i motsats till mainstreamkulturen. Avvikande - och till råga på allt avvikande bara för själva identitetsdefinierandets skull, är inte komplext. Men man kan väl knappast anklaga denna grupp för att vara mer simpel än andra grupper som identifierar sig utifrån sin musiksmak (hiphop, indiepop, grunge, punk etc).


Man behöver egentligen inte tillhöra något enskilt fack för att se metal ut på 2km, men visst är det säkert vanligare att någon som klär sig efter musikvalet också låter musiken spela roll i andra delar av livet, medan någon som kanske slölyssnar lite mainstreammetal inte är lika nogrann med dom sakerna. Finns så många olika varianter så ingen idé gå in alla. Om jag sagt att dom är mer komplexa än någon annan så tar jag tillbaka det; men å andra sidan så kan dom förefalla komplexa och udda till någon som inte alls är insatt eller som inte alls kan förstå att någon kan vara så intresserad av musik så man låter musiken påverka ens klädval. För mig personligen känns det inte särskilt komplext men det är upp till var och en.

Håller med dig om att om man följer någon viss stil inom metalmusiken och klär sig därefter så är man knappast mindre "komplex" än att göra samma sak inom hiphoppen, fast då börjar frågeställningen nästan luta åt hur "orginell" och "individuell" man är om man låter ens musiksmak påverka i princip allt i ens vardagsliv.


Dels pratar du om en grupp som "bara gillar metal", och i övrigt bara har en allmänt "simpel" smak. Ja; pizza, potatisgratäng*, jeans, fotboll, actionfilm ÄR vanliga preferenser. Precis som hårdrock är en vanlig preferens. Vanlig alltså för att vara en avgränsbar genre som man kan välja att ägna sin tid framför stereon åt. För de som köper skivor inom en avgränsad genre är nog metal en av de allra vanligaste, tillsammans med RnB, hiphop och pop. Till skillnad från tex emopop och grindcore är metal som helhet ingen subgenre, utan en vanlig, bred stil som lockar till sig vanliga, breda grupper. Eftersom metal som helhet är en lättillgänglig genre. Därför kommer också publiken att ha "vanlig" smak i det som ligge rutanför musiken. Tycker man att dessa människor är ovanligt vanliga, har man kanske ovanligt få vanliga vänner?


Hm "bara gillar metal" var kanske lite väl simpelt uttryckt, jag menade någon som mig själv, som gillar musiken, men klär sig inte därefter och dissar inte alla andra stilar bara för dte inte är metal. Om jag tar mig själv personligen som exempel så gillar jag annat än metal, även om jag lyssnar på metal till 90%, och inte fan gillar jag läderbyxor heller, mao någon som plockat det han gillar från metal. Här är det kanske inte lika stor fråga om man påverkas av musiken då man uppenbarligen plockat bort vissa aspekter av metalkulturen, om man nu får kalla det så, men gillar man musiken för man inte är så "komplex" till smaken? Självklart är väldigt få människor "simpla" på alla sätt, men rent erfarenhtsmässig känns ju metalfolket som lite "simplare", lite mer jordnära en andra människor. Jag ska inte påstå att det gäller metalgenren överlag, utan då är vi mer inne på heavy/power - metal, där man egentligen glorifierar det som är manligt, och det i sig känns lite... simpelt och barnsligt.


Och så finns det ju då en tredje grupp, som väl då är en grupp som gillar metal i någon form, men inte stämmer in på varken den ena eller den andra av ovanstående beskrivningar. Det kan bero på att de har en dyr rock, eller på att de är frekventa teaterbesökare, eller på att de är stora konnässörer av singelmaltwhisky eller något annat fräckt. Eftersom metal är en bred och vanlig stil, så drar den till sig även de här personerna då. Oavsett om de lyssnar till metal "på riktigt", eller som effektsökeri för att visa hur komplexa de är.

* som Leif Edling tex

Det finns säkert minst 250 000 olika grupper om man nu skulle gå in på djupet, men man behöver nog generalisera lite för att komma nånvart. Just den gruppen som gillar att äga en dyr rock, dricka fin whisky (fast det gillar väl alla?!), tycker jag är ganska underrepresenterad inom gruppen "folk som lyssnar på metal". Jag påstår inte att det är så, utan det är den känslan jag fått, så poängen med hela tråden var att jag skulle få lite klappar på axeln och få höra något i stil med "nej det finns visst finsmakare inom bla bla som lyssnar på gammal hederlig 80-tals metal" . Självklart har jag inte träffat sjukt många som lyssnar på den breda genren metal i sig, men det jag skrivit är bara egen erfarenhet, inga generella sanningar, bara funderingar/tankar.

elan
2005-12-17, 19:48
Att man överhuvudtagit kommit så långt att man säger sig gilla metal är väl ett mycket gott steg i rätt riktning. En sådan person är i mina ögon bra mycket intressantare än någon som "gillar det mesta" eller "lyssnar på det som spelas på radion". Sedan är det väl strunt samma om man gillar pizza och öl, huvudsaken är att man gillar något överhuvudtaget och inte bara flyter med strömmen. :)

Loke
2005-12-17, 19:54
en sak som jag inte har greppat är VARFÖR man ska klä sej efter den musik man gillar *screwy* .
se på alla dessa hippili hoppare,dom bär ju för det mesta allt för stora byxor,huvad tröjja osv osv....hårdrockarna,svarta kläder,läder,jeans samt någon tröjja med favorit bandet som motiv.
jag personligen tycker inte det är snyggt,snarare små töntigt att man ska klä sej efter musiken smaken=/

Så du låter inte dina kläder reflektera din personlighet eller intressen? Det tycker jag verkar lite tråkigt.

mangemani
2005-12-17, 19:56
Så du låter inte dina kläder reflektera din personlighet eller intressen? Det tycker jag verkar lite tråkigt.

nej,varför skulle dom *screwy* ?

Spinkot
2005-12-17, 20:05
nej,varför skulle dom *screwy* ?

De flesta köper sina kläder själva och när de gör det hoppas jag att de väljer kläder som de tycker om och därmed speglar deras personlighet.

Iofs finns det kanske gott om modeoffer

The Somberlain
2005-12-17, 20:06
Ja, alla människor är steriotyper och går in för att se ut och göra som alla andra. Man måste dricka bärs och käka pizza varje dag, annars är man inte lika true som andra metalheadz. Generalisering är A och O.

mangemani
2005-12-17, 20:13
De flesta köper sina kläder själva och när de gör det hoppas jag att de väljer kläder som de tycker om och därmed speglar deras personlighet.

Iofs finns det kanske gott om modeoffer


ok,men så är inte jag...ser jag nån tröjja som tycker är snygg så köper jag den bara,går inte runt och funderar om denna tröjja stämmer in med min personlighet eller liknande....bara för att jag gymmar och håller på så betyder ju inte det att jag går klädd i sportiga kläder,eller att jag älskar metal och rock,inte går jag runt i en massa tröjjor med mitt favorit band på eller en massa nitar och läder,jag har på mej helt vanliga kläder,det som ligger framme,kan vara allt från mjukbyxor till jeans tex.

Akilles
2005-12-17, 20:18
Japp, Självklart är väldigt få människor "simpla" på alla sätt, men rent erfarenhtsmässig känns ju metalfolket som lite "simplare", lite mer jordnära en andra människor. Jag ska inte påstå att det gäller metalgenren överlag, utan då är vi mer inne på heavy/power - metal, där man egentligen glorifierar det som är manligt, och det i sig känns lite... simpelt och barnsligt.


Man kanske kan säga att folk som lyssnar på mainstreammusik (mainstreammetal, mainstreamhiphop, mainstream-RnB) ofta har en mer avslappnad syn på sin egen person? Om man inte får smak- eller originalitetskomplex för att säga att pizza är min faboriträtt etc, så är man en Bra Människa, tycker jag. Musikstilen har ju alltsedan musiken blev en storskalig kommersiell produkt (1950-talet) varit en viktig del för ungdomar (för det är väl 12-29-åringar vi talar om här) att bygga sin yta runt. Har man behov av att vara Annorlunda, tja, då väljer man en subgenre (om denna blir knasjazz, emopop eller doom metal är kanske mest beroende av storleken på föräldrarnas inkomst). Om man inte känner behovet av att särskilja sig lika mycket blir det kanske Bill Evans Trio, The Ark eller System Of A Down istället.

High1ander
2005-12-17, 20:38
Haller ej med, uppfattar det definitivt inte som att folk som lyssnar pa metal rent generellt skulle ha "samre" smak an andra. Om man tar ett litet exempel angaende musik sa uppskattar flertalet av mina goda vanner, som gillar metal, klassisk musik sasom exempelvis Mahler och Bach. Finns en anledning till att det finns band sasom Appocalyptica och att Metallica gjorde S&M-albumet.
Håller med.

Men dock tycker jag att stora skaran är "fanboys som går omkring med 10 år gamla T-shirts av sitt favvoband"...

Jag personligen lyssnar bara på metallica från metal-scenen, men jag klär mig knappast som beskrivningen ovan.

Peterete
2005-12-18, 21:29
Det finns nog två indelningar, eller vad man ska säga. Det finns hårdrockartypen som beskrivs av dig, och håller sig till typ iron maiden och aldrig direkt utvecklar sin smak och kanske inte så mycket annat i sitt liv heller. Men det finns även en annan typ, många av dom som spelar och är speciellt intresserade och så, fast dom brukar nog lägga av med iron maiden och metallica och gå vidare och gräva djupare i metalvärlden. Hemskt många akademiker är hårdrockare. Jag skulle nog snarare säga att den persontyp du beskriver passar in på dom som inte har nån musiksmak utan "gillar allt" = rix fm och liknande. Då tar man ju inga initiativ egentligen, utan låter andra välja vad man ska lyssna på.

Jag har inte läst igenom alla svar, så jag kan ju ha upprepat det andra sagt... nåja

MasterChief
2005-12-18, 21:37
Jag går i kostym, har flera hundra klassiska skivor, läser filosofi och är kultiverad som fan men har sista året helt fallit för metal. Nu är jag orolig...har jag att vänta mig en doom-liknande transformering? :(

Peterete
2005-12-18, 21:42
Jag går i kostym, har flera hundra klassiska skivor, läser filosofi och är kultiverad som fan men har sista året helt fallit för metal. Nu är jag orolig...har jag att vänta mig en doom-liknande transformering? :(

Det är lungt, jag känner en massa maskerade metal fans.
Det är lite det som är skillnaden mellan metal och till exempel hiphop och punk, hårdrockare är nog mer individualister. Man blir hårdrockare för musiken, inte för att vara med i ett gäng. så är det för mig iaf.

mini
2005-12-18, 21:57
Jag går i kostym, har flera hundra klassiska skivor, läser filosofi och är kultiverad som fan men har sista året helt fallit för metal. Nu är jag orolig...har jag att vänta mig en doom-liknande transformering? :(
Absolut. Du vet inte vad som hänt, men en dag vaknar du upp bredvid en white trash-brud med smak av gårdagens ölfylla i munnen, pizzakartonger under sängen och bara svarta jeans i garderoben.

Äh, jag tror det har med kultur i klasser att göra. Tradition. Uppväxtmiljö. Kompisar i skolan osv.

skaparn
2005-12-18, 23:12
Med risk för att döda all vidare diskussion.

Jag lyssnar på metal och jag har en utsökt smak. Sofistikerad, djup, bevandrad, chevaleresk och ödmjuk är jag också.

Dissector
2005-12-18, 23:24
Funderade lite på en sak. Tänkte på alla jag någonsin pratar med som gillat någon typ av metal, så har jag aldrig träffat någon som har haft någon "god" eller särskilt "komplicerad" smak för inte bara musik, utan för vad som helst. Känns helt enkelt inte som finsmakare faller för metal, eller hur man nu skulle uttrycka det. Helt enkelt med risk för att förolämpa alla som gillar metal inklusive mig själv, så känns dom som relativt enkla människor, som vill ha sin mat på ett visst sätt (pizza), sin dryck på ett visst sätt (öl), sina kläder på ett visst sätt (slitna grejer alterantivt ett par läderbyxor för konsert (piranha, ap?) osv. God smak är ganska mycket fel term om man gillar trevliga grejer, men å andra sidan känns det lite som många har ganska liknande smak i mycket, lite som att man aldrig möter någon riktigt spännande person som gillar gammal tysk 80-tals metal. Lite identiteskris för min del, jag känner mig simpel!!!

Hoppas någon förstår frågeställningen, jag har själv svårt att formulera den, men är metaldiggande människor simpla och har relativt enkel smak när det gäller, tja allt?

Det här var inte menat som en förolämpning mot någon.

Jag håller nog inte med. Jag lyssnar uteslutande på Death/Black Metal, och är inte alls speciellt simpel i den bemärkelsen. Jag är mycket mer djupt intresserad av musiken, dess struktur o.s.v än de flesta andra som lyssnar på helt "vanlig" musik.. I vardagslivet är jag också ganska "vanlig", man ser väl vad jag lyssnar på för musik, men har lagt av med den "slitna"stilen och enformigheten med pizza/öl och smutsighet. Men självklart, för att jag är sån innebär inte det att det gäller majoriteten, och visst, man ser flertalet metalfolk som går under din kategori, men jag antar att det är för att det är dom som syns mest. Dom som smälter in, ja dom smälter helt enkelt in, och då märks det inte riktigt av, även fast dom kanske är metal-människor.

Kanske missuppfattade hela skiten nu faktiskt. Isåfall drar jag mej tillbaka :D