handdator

Visa fullständig version : lammfärsbiffar


sissa
2005-12-17, 11:50
om du gillar lamm, så kanske du är intresserad av ett recept på lammfärsbiffar. så här gör jag:

lammfärs
lök
vitlök
spiskummin
persilja
olivolja el. ägg
salt
peppar

finhacka lök och vitlök. om du känner för det så kan du låta det svettas lite i en panna med lite olja. låt gärna spiskumminen gå med i pannan också .
sen kan du låta det svalna lite innan du blandar det med färsen. hacka färsk persilja, snåla inte, utan ta rätt rejält. nån annan ört funkar säkert också, persilja har jag dock alltid hemma, ty jag är beroende av det.
salta och peppra färsen. svartpeppar kör jag med. ägg har jag faktiskt inte haft i färsen förren igår, utan jag har hällt ner lite olivolja i, det funkade kanon det också. men nåt av det iaf.

jag brukar sedan forma färsen till små järpar och steka. jag tycker det är rätt bra att steka de i pannan så att de får en fin yta, och sedan lägga på ett lock och dra ner värmen , så att de får ånga klart där under. men det funkar väl att steka klart de också.


gott med couscous/bulgur till tycker jag. och nån matlagningyoughertsbaserad sås.

med de är goda till pasta också. då brukar jag lägga de i nån tomatbaserad sås och sdan riva parmesan på. :eating: