handdator

Visa fullständig version : Förkylning efter vilovecka, och vidare spekulationer av en hypokondriker.


tristan
2005-12-16, 21:35
Jag tycker mig nästan se ett samband mellan viloveckor och förkylningar. Dem bryter ofta ut när man tar upp träningen efter en vilovecka. Se bara på Grub. Han har inte haft en vilovecka sedan 1996 (eller nåt åt det hållet) och har inte heller varit sjuk sedan 1996. :D

Nä jag vet inte om jag bara inbillar mig eller om det kan vara så att immunförsvaret börjar chilla under vilan och så plötsligt shockar man det med träning och vips! sjuk.

Jag hade bara haft ont i halsen typ en gång senaste året enda till att jag började en skola i september och flyttade in på internat. Sedan dess har jag varit förkyld vid två tillfällen. Kan det bero på att jag direkt efter träningen alltid kommer hem till ett gäng smittohärdar? Skulle det hjäpa att hålla sig undan dessa en stund efter träningen så att immunförsvaret inte är i sin djupaste svacka när vi återförenas? Hur länge är immunförsvaret nedsatt efter träning? I övrigt så petar jag mig inte så mycket i näsan eller utför sådana handlingar där jag på egen hand ser till att bli kontaminerad.

keffat_liv
2005-12-16, 22:03
Grub tar sprutor mot förkylning tror jag, så det håller inte;)

Dav0d
2005-12-16, 22:08
En anledning kan vara att man slutar ta tillskott, äter sämre under viloveckan och alltså har mycket mindre vitaminer samt sämre immunförsvar under vilan.

Andra kan vara så att under träningen är kroppen jämt aktiv och hinner inte slappna av samt därför skyddar sig bättre. När man senare tar viloveckan lugnar kroppen dock ner sig samt är mer motaglig mot sjukdomar och annat krafs.

Bara gissningar...:)

King Grub
2005-12-16, 22:09
Grub tar sprutor mot förkylning tror jag, så det håller inte;)

Sådana finns inte.

Man brukar räkna med att den träningsstimulerande nedregleringen av immunförsvaret är nedsatt mellan 3-72 h efter uttröttande ansträngning.

Kronisk hårt tränining nedreglerar frisättningen av dehydroepiandrosteronsulfat och prolaktin - två immunomodulerande hormoner - och det är dessutom möjligt att det finns en mekanism som kopplar ökad infektionsfrekvens till kronisk hård träning genom modulation av typ 1/typ2 T lymfocytdistribution.

erks
2005-12-16, 22:30
Sådana finns inte.

Man brukar räkna med att den träningsstimulerande nedregleringen av immunförsvaret är nedsatt mellan 3-72 h efter uttröttande ansträngning.

Kronisk hårt tränining nedreglerar frisättningen av dehydroepiandrosteronsulfat och prolaktin - två immunomodulerande hormoner - och det är dessutom möjligt att det finns en mekanism som kopplar ökad infektionsfrekvens till kronisk hård träning genom modulation av typ 1/typ2 T lymfocytdistribution.

vi säger så :thumbup:

keffat_liv
2005-12-16, 22:37
Sådana finns inte.

Är det bara mot influensa då? Skrev du inte i tråden kyla värme (tror jag det var) att du var immun mot förkylning. Hur?

tristan
2005-12-16, 23:23
Kronisk hårt tränining nedreglerar frisättningen av dehydroepiandrosteronsulfat och prolaktin - två immunomodulerande hormoner - och det är dessutom möjligt att det finns en mekanism som kopplar ökad infektionsfrekvens till kronisk hård träning genom modulation av typ 1/typ2 T lymfocytdistribution.

Vad? Jag har förskökt läsa igenom det du skrev där men det klarnar inte. :)

tristan
2005-12-16, 23:30
Man brukar räkna med att den träningsstimulerande nedregleringen av immunförsvaret är nedsatt mellan 3-72 h efter uttröttande ansträngning.


Okej, det var mycket längre tid än jag räknat med. Då är ju immunförsvaret nedsatt för jämnan. När är det meningen att immunförsvaret ska stärkas av den fysiska aktiviteten?

Hur undviker man att bli sjuk?

Olof Herlin
2005-12-17, 00:11
Jag är sjuk i skrivande stund.. lyckas aldrig bli av med de jävla förkylningarna. Såfort en är borta så kommer en till. Har alltid varit så på vintrarna för mig, går jämnt runt snorig. På sommaren är jag frisk som en nötkärna :)

Detta trots att jag spenderar ungefär lika mycket tid ute som inne...

King Grub
2005-12-17, 06:02
Är det bara mot influensa då? Skrev du inte i tråden kyla värme (tror jag det var) att du var immun mot förkylning. Hur?

1. Ja.

2. Nej. Vinterkräksjuka.

King Grub
2005-12-17, 06:09
Hur undviker man att bli sjuk?

Undvik människokontakt alt peta dig inte i näsan/ögonen. ;) Blir du smittad blir du i 90% av fallen sjuk, immunförsvar eller inte.

Osten80
2005-12-17, 09:00
Sådana finns inte.

Man brukar räkna med att den träningsstimulerande nedregleringen av immunförsvaret är nedsatt mellan 3-72 h efter uttröttande ansträngning.

Kronisk hårt tränining nedreglerar frisättningen av dehydroepiandrosteronsulfat och prolaktin - två immunomodulerande hormoner - och det är dessutom möjligt att det finns en mekanism som kopplar ökad infektionsfrekvens till kronisk hård träning genom modulation av typ 1/typ2 T lymfocytdistribution.


På senare tid har jag börjat känna mig febrig och sjuk efter träningspassen.
Om immunförsvaret kanske är nersatt i upp till 72 timmar så finns det ju ingen chans för det att återhämta sig?
Vad ska man göra åt det? Det börjar bli lite väl tråkigt att vara sjuk jämt och ständigt. Innan jag började träna så kunde det gå ett par år mellan sjukdomstillfällena.

King Grub
2005-12-17, 09:15
Du blir ju inte sjuk om du inte smittas. Rådet blir, sköt hygienen och håll dig borta från smittohärdar.

Markus H
2005-12-17, 09:26
Inte kul för oss som har ett jobb som kräver människokntakt (receptionist)....

tristan
2005-12-17, 09:45
Undvik människokontakt alt peta dig inte i näsan/ögonen. ;) Blir du smittad blir du i 90% av fallen sjuk, immunförsvar eller inte.

Menar du att 90% av de gånger slämhinnan kommer i kontakt med virus så blir man sjuk/förkyld med symptom och allt vad som hör till. Eller betyder det bara att man har viruset i kroppen därmed inte sagt att det 90% av gångerna bryter ut i en märkbar förkylning? Vad har man isåfall immunförsvaret till?

King Grub
2005-12-17, 09:48
Menar du att 90% av de gånger slämhinnan kommer i kontakt med virus så blir man sjuk/förkyld med symptom och allt vad som hör till. Eller betyder det bara att man har viruset i kroppen därmed inte sagt att det 90% av gångerna bryter ut i en märkbar förkylning? Vad har man isåfall immunförsvaret till?

Ja.

"In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose".

Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Av dessa utvecklar 75% förkylningssymptom, medan resten får en asymptomatisk infektion.

Immunförsvaret har inte bara med vanlig förkylning att göra!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56843&highlight=immunf%F6rsvaret

tristan
2005-12-17, 09:49
Du blir ju inte sjuk om du inte smittas. Rådet blir, sköt hygienen och håll dig borta från smittohärdar.

Visst smittar virus inte bara genom att jag petar mig i näsan utan också genom luften neh? Det är ju svårt att undvika att andas samma luft som andra människor.

King Grub
2005-12-17, 10:15
Visst smittar virus inte bara genom att jag petar mig i näsan utan också genom luften neh? Det är ju svårt att undvika att andas samma luft som andra människor.

Risken finns säkert, om någon nyser dig i ansiktet eller står och flåsar dig i nacken i tunnelbanan, men det står knappast kvar ett moln av förkylningsvirus kvar i luften efter det att sjuklingen avlägsnat sig.

Dav0d
2005-12-18, 18:31
Hur länge kan förkylnings viruset vara ute i det öppna innan det försvinner ?

King Grub
2005-12-18, 19:09
Rhinovirus i t ex saliv eller snor kan överleva runt 3 h utanför kroppen, t ex i en näsduk.

tristan
2005-12-18, 19:19
men om man sitter i ett rum tillsammans med en eller flera sjuklingar, florerar då inte viruset i luften vilken man i sin tur andas in och blir smittad av (viruset alltså)?

Scratch89
2005-12-18, 19:23
men om man sitter i ett rum tillsammans med en eller flera sjuklingar, florerar då inte viruset i luften vilken man i sin tur andas in och blir smittad av (viruset alltså)?
Detta förklarar isf varför jag alltid blir sjuk(are) när jag suttit i sjukhusets väntrum.

King Grub
2005-12-18, 19:41
men om man sitter i ett rum tillsammans med en eller flera sjuklingar, florerar då inte viruset i luften vilken man i sin tur andas in och blir smittad av (viruset alltså)?

Det är ju vad jag skrivit hela tiden: undvis kontakt med människor, om du inte vill bli förkyld. ;) Blir du smittad blir du med största sannolikhet också förkyld.

tristan
2005-12-18, 19:46
Ang virus och bakterier: hur vet man om det är en virusinfektion eller en bakterieinfektion? Det är väl ofta virus men vad jag har förstått så kan man lättare snappa upp bakterier när man väl är sjuk.

lloyd
2005-12-18, 20:00
Det är ju vad jag skrivit hela tiden: undvis kontakt med människor, om du inte vill bli förkyld. ;) Blir du smittad blir du med största sannolikhet också förkyld.

Så det hjälper inte att ta massa extra vitaminer, typ c-vitamin brustablett och liknande för att på så sätt hålla sig fri från förkylningar?

King Grub
2005-12-18, 20:04
C-vitamin har visat sig minska frekvensen av symptomatiska infektioner något (Eur J Clin Nutr. 2005 Aug 24) men påverkar inte varaktighet eller hur kraftfull förkylningen är.

lloyd
2005-12-18, 20:12
C-vitamin har visat sig minska frekvensen av symptomatiska infektioner något (Eur J Clin Nutr. 2005 Aug 24) men påverkar inte varaktighet eller hur kraftfull förkylningen är.

Ok, men vad kommer det sig att folk alltid blir förkylda så här års? Det har väl inte med själva kylan att göra eller? tror mig ha hört det någongång.

King Grub
2005-12-18, 20:51
Dels cirkulerar det fler virus denna årstid, dels är folk inomhus mer där smitta sprids lättare.

The Draf
2005-12-19, 13:46
Jaha, nu var det färdighånglat, bara dra på sig kondomen å bånga på direkt. Förkylningsrisk måste väl vara giltig anledning att slippa förspelet? Man måste ju minimera kontakten med andra människor