handdator

Visa fullständig version : Hur steka fläskfiléskivor före ugnen?


Pellefant
2005-12-16, 21:28
Hejsan,

Imorgon ska jag laga fläskfile för första gången, fläskfile, curry, banan, grädde etc, i ugn. Har alltid tyckt att den biten sett så läskig ut i köttdisken, men nu ska jag prova.

I en del recept så steker man den först och sedan in i ugnen, i ett recept så verkar man inte steka den alls...?

http://www.receptsamling.nu/RecipePrintable.asp?RecipeID=290 (utan stekning)

http://www.shell.linux.se/tornado/jennysskafferi/recept.php?id=12 (med stekning: "tills det fått fin färg"(?))

Min fråga är, om man steker den först i en stekpanna, hur länge på varje sida ungefär? Antar att man ska ha högsta värmen på. Är det ungefär som när man fixar en stekyta på kyckling som man sedan hivar in i ugnen eller ska den bli helt ätbar mha stekningen? Vad tror ni bli godast, steka den eller inte före ugnen?

elan
2005-12-16, 22:01
Det är väl mest för att den ska få lite fin färg. Kan tänka mig att det är något liknande som du gör med din kyckling. Nu har jag inte kollat på de där recepten eller vet hur du tänker göra men oftast ger man ju bara lite stekyta och sedan får den bli klar i ugnen. Enda gången jag inte försteker filén i stekpanna är om jag ska göra helgrillad fläskfilé men då ligger den ju inte i någon sås och den får fin färg ändå. :)

Aelrik
2005-12-16, 22:45
Att steka filén innan den åker in i ugnen gör man för att stänga porerna på köttet så att saften stannar i biten. Den ska alltså inte bli genomlagad utan bara bli brun på ytan. Vilket borde vara det du gör när du lagar kyckling (aldrig sett dig göra det men tippar på att så är fallet ;)).

Nu låter det dock som att du ska göra en sås med grädde och banan till?
Gör du den i ugnen tillsammans med filén (alltså låter allt koka som en gryta ungefär) kommer ju all saft från köttet att ge såsen mer smak och i sin tur gör såsen köttet saftigt. (Winwin!)

MyungChul
2005-12-16, 22:52
Tror du får bäst resultat om du steker den först, och sen in i ugnen. Har inte kollat igenom recepten men det torde bli mer köttsmak på det här sättet. Och det är väl därför man har filé?

Pellefant
2005-12-16, 23:10
Nu låter det dock som att du ska göra en sås med grädde och banan till?Gör du den i ugnen tillsammans med filén (alltså låter allt koka som en gryta ungefär) kommer ju all saft från köttet att ge såsen mer smak och i sin tur gör såsen köttet saftigt. (Winwin!)

Ja, det stämmer, allt hamnar i samma gryta.

Tack för alla svar. :) Berättar sen hur det gick.

Max
2005-12-17, 19:09
Ja, det stämmer, allt hamnar i samma gryta.

Tack för alla svar. :) Berättar sen hur det gick.Jag är säker på att du blir nöjd, går inte att misslyckas med dom ingredienserna. Snåla inte med curryn bara.

Pellefant
2005-12-17, 19:21
Hej,

Det gick jättebra. :) Känns som mycket god mat för liten arbetsinsats. Brynte dem ca en minut på varje sida först.

Tackar för hjälpen.

Juliette
2005-12-17, 19:32
Helt OT så är det supergott att strö lite jordnötter över den rätten. (det kanske du gjorde ändå eller kanske inte gillar jordnötter, men ett litet tips bara :))

Pellefant
2005-12-17, 19:57
Helt OT så är det supergott att strö lite jordnötter över den rätten. (det kanske du gjorde ändå eller kanske inte gillar jordnötter, men ett litet tips bara :))

Tack för tipset, gjorde det inte nu, men brukar göra det när jag gör flygande Jacob (kycklingrätt), det är supersmarrigt. :)

Johan.P
2005-12-17, 20:17
damn, den där måltiden blev grym. Tycker alla borde testa det :eating: