handdator

Visa fullständig version : Ingen köksfläkt


Solros
2005-12-16, 17:25
Kan man bo utan köksfläkt?
I nuläget är det bara en spis i en liten kokvrå, som ioförsig har fönster...

Kommer jag stinka stekos? :)

Cilia
2005-12-16, 17:27
jag hade ingen i min förra lägenhet och det funkade kanon.
sällan jag steker så det osar sådär mycket och då fick man öppna fönstret.
hur tror du dom gjorde "förr i tiden"?

Larsson
2005-12-16, 17:27
Kan man bo utan köksfläkt?
I nuläget är det bara en spis i en liten kokvrå, som ioförsig har fönster...

Kommer jag stinka stekos? :)

Klart du kan bo, men det kanske inte är det bästa att steka utan köksfläkt. Öppet fönster funkar ju när det inte är så kallt ute. Kanske inte så roligt att stå och steka med öppet fönster om det e -20 ute.

Pez
2005-12-16, 17:28
Kan man bo utan köksfläkt?
I nuläget är det bara en spis i en liten kokvrå, som ioförsig har fönster...

Kommer jag stinka stekos? :)
Det brukar se rätt flottigt ut i kokvrå/tak efter ett tag.. tvätta väggarna med yes ofta för att slippa sanera sen.

jwzrd
2005-12-16, 17:28
jag hade ingen i min förra lägenhet och det funkade kanon.
sällan jag steker så det osar sådär mycket och då fick man öppna fönstret.
hur tror du dom gjorde "förr i tiden"?

Dom had en enorm skorsstenskåpa över den öppna spisen. Typ 1.30x1.30. Stort nog tycker du?

Nismo
2005-12-16, 17:30
Inga problem faktiskt, fast sen lagar jag inte mat särskilt ofta.

Cilia
2005-12-16, 17:30
Dom had en enorm skorsstenskåpa över den öppna spisen. Typ 1.30x1.30. Stort nog tycker du?
eeehhhh NEJ
kanske på landet men den lägenheten jag bodde i var från 1880 och såg typ likadan ut som då och nästan orginalspis så det hade dom inte
men en ventil ovanför du vet en sån där man drar i var det iofs.

men Pezt har en poäng, jag tvättade både väggar och hyllor men inte med yes fast med såpa. Det blir kladdigt på dom men då hade jag iofs även gasspis och ugn

Trance
2005-12-16, 17:30
Det brukar se rätt flottigt ut i kokvrå/tak efter ett tag.. tvätta väggarna med yes ofta för att slippa sanera sen.

Något tips för hur man sanerar på bästa sätt? Förutom att just tvätta med Yes. Om man hittar ett ställe som kanske inte varit så utsatt av Yes på ett tag då.

Solros
2005-12-16, 17:33
hur tror du dom gjorde "förr i tiden"?

Dom måste ha ätit köttet rått antar jag.

Solros
2005-12-16, 17:34
Det brukar se rätt flottigt ut i kokvrå/tak efter ett tag.. tvätta väggarna med yes ofta för att slippa sanera sen.

Danke Schön!

PowPow
2005-12-16, 17:54
Men fläkten suger ju inte upp flottet, så det borde väl inte bli mer flottigt bara för att man inte har någon fläkt? Om man nu inte har en superduperfläkt, men då finns ju risken att den suger upp maten också. Och det vill man ju inte. Eller? eller? ELLER? ELLERELLERELLER, E L L E R?

Använder nästan aldrig köksfläkten. Jag steker å andra sidan aldrig feta kötbitar, och har ett gansk stort kök, till på köpet.

Slutsats: Fuck the fläkt. Andas in väldigt hårt istället :thumbup:

Cilia
2005-12-16, 17:55
Använder nästan aldrig köksfläkten. Jag steker å andra sidan aldrig feta kötbitar, och har ett gansk stort kök, till på köpet.

Slutsats: Fuck the fläkt. Andas in väldigt hårt istället :thumbup:
du menar mamma lagar maten?

JJ
2005-12-16, 19:02
Vi har ingen just nu och det är inte kul. Vissa rätter lagar vi helt enkelt inte.

MacLeod
2005-12-16, 21:08
Det är inga problem att installera en kolfilterfläkt själv. Finns snygga billiga varianter från 1500 spänn och upp till 8000 ungefär.
Då slipper du mycket att fettet dom snackar om.

Sen KAN du koppla den till inblåset du har ovanför spisen, men det gillas oftast inte av grannarna.

Solros
2005-12-16, 21:17
Tack för tipset MacLeod, kan nog vara värt att investera i!
Grannarna skiter jag fullständigt i. ;)

christian
2005-12-16, 21:20
Tack för tipset MacLeod, kan nog vara värt att investera i!
Grannarna skiter jag fullständigt i. ;)

Det är värt det! Tänk på att byta det aktiva kolet då och då, det luktar verkligen fan annars.

Inte bara grannarna som blir lite putta, troligtvis även styrelsen alt värden då era ventilationskanaler säkerligen inte är konstruerade för forcerad ventilation och därmed inte godkända för dylik användning.

MacLeod
2005-12-16, 21:24
Problemet är att om du trycker ut luft i dom där gamla risiga kanalerna så kan det i stort sett spruta ut skit i grannarnas kök. Spela ovetandes och säg att du fick fläkten installerad av en montör som du betalade svart.

Achryl
2005-12-16, 21:25
Den billigaste köksfläkten jag hittade när jag skaffade min var på claesolsson, oh då kunde man köpa kolfilter till om man inte hade uttag för den. Försök fixa uttag för den suger med kolfilter. Fläkten e bra men skramlar lite på högsta läget men ändå bra för priset

Solros
2005-12-16, 21:26
Haha, fan värt att göra bara för att jävlas lite med grannarna!
Fatta minen på Helga, 64, som står och steker falukorv när det helt plöstligt börjar spruta ut fettklumpar ur ventilationen!! :hbang:

MacLeod
2005-12-16, 21:27
Den billigaste köksfläkten jag hittade när jag skaffade min var på claesolsson, oh då kunde man köpa kolfilter till om man inte hade uttag för den. Försök fixa uttag för den suger med kolfilter. Fläkten e bra men skramlar lite på högsta läget men ändå bra för priset


Man "hittar" ju för fan inte bara ett "uttag" som du kallar det.

MacLeod
2005-12-16, 21:28
Haha, fan värt att göra bara för att jävlas lite med grannarna!
Fatta minen på Helga, 64, som står och steker falukorv när det helt plöstligt börjar spruta ut fettklumpar ur ventilationen!! :hbang:

Finns ett förbannat bra avsnitt med Simpsons när Homer o Bart slangar fett för att sälja. Slutar med att det sprutar ut över ett skoldisco.

Achryl
2005-12-16, 21:29
Det är inga problem att installera en kolfilterfläkt själv. Finns snygga billiga varianter från 1500 spänn och upp till 8000 ungefär.

Inte ens det.
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/326487_X_2004-07-01_121541.jpg
Ful är den men kostar bara 498.

Achryl
2005-12-16, 21:31
Inte ens det.
Ful är den men kostar bara 498.
Eller förresten du sa "snygga billiga" men min var bara billig :D

MacLeod
2005-12-16, 21:36
Eller förresten du sa "snygga billiga" men min var bara billig :D

Exakt. Jag tänkte på plåtmodellerna.

Cilia
2005-12-16, 21:43
har du trångt så finns det också fläktar med kombinerad micro så du får in den på samma yta. Den tar kolfilter med

jag tryckte ut min fläkt i mitt nya kök genom ventilen rakt ut i fasade. Det kan ju också störa grannarna men jag bor högst upp så jag tror lukten går uppåt

PowPow
2005-12-17, 17:34
du menar mamma lagar maten?

Nej, jag menar att jag inte äter kött, och steker därmed inte heller köttbitar.

Hur du fick in min mor i bilden - det förstår jag inte.

Frazze
2005-12-17, 17:39
Men fläkten suger ju inte upp flottet, så det borde väl inte bli mer flottigt bara för att man inte har någon fläkt?

Du har aldrig gjort ren en köksfläkt hör jag?

PowPow
2005-12-17, 17:42
Du har aldrig gjort ren en köksfläkt hör jag?

Inte invärtes - nej.

Allan
2005-12-17, 17:44
Sen KAN du koppla den till inblåset du har ovanför spisen, men det gillas oftast inte av grannarna.

Eller av hyresvärden eller sotaren (som ska kolla brandsäkerheten).


allan

Helena B
2005-12-17, 18:06
Det är väl inte nödvändigt med köksfläkt. Jag har varken en här i min studentlägenheten eller i min lägenhet i Sthlm. Dock gick brandalarmet igång här om dagen när jag försökte rosta bröd i ugnen. Men förutom det så behövs det väl inte.

Allan
2005-12-17, 18:08
Jag har haft grannar som anslutit till ventialtionssystemet. Det är faktiskt straffbart att göra det, eftersom det faller under allmänfarlig vårdslöshet. Dessutom luktar det för jävligt i resten av huset. Öppna ett fönster!!

allan

MacLeod
2005-12-17, 19:28
Har för mig att man måste ha kolfilter i en vanlig fläkt oxå för att det inte ska suga för kraftigt även om den är ansluten på rätt sätt till en luftkanal.

Jag har iaf glömt köpa det nu i 2 år..

Cilia
2005-12-17, 19:34
Har för mig att man måste ha kolfilter i en vanlig fläkt oxå för att det inte ska suga för kraftigt även om den är ansluten på rätt sätt till en luftkanal.

Jag har iaf glömt köpa det nu i 2 år..
jag har inget i min men den går ju rakt ut i väggen.
men jag tror jag har ett kolfilter i källaren som ett alternativ om jag inte kunde ansluta den som jag gjorde.

MacLeod
2005-12-17, 19:35
Försöker du få mig att intressera mig för ditt kolfilter?

Cilia
2005-12-17, 19:38
Försöker du få mig att intressera mig för ditt kolfilter?
inte direkt, tror inte du har en lika fin fläkt som jag har nämligen!
fast du kan få bo i min källare om du vill?
så kan jag plocka fram dig vid behov..........

MacLeod
2005-12-17, 19:48
Hah! Jag är en jävla fläktmästare. Njuter av finfina rabatter från Gaggenau,Bosch o Siemens oxå för den delen.

Cilia
2005-12-17, 19:55
Hah! Jag är en jävla fläktmästare. Njuter av finfina rabatter från Gaggenau,Bosch o Siemens oxå för den delen.
försöker du kränga?
hur gick det med ryggen? vi kräver update!

Slartibartfast
2005-12-18, 15:07
Jag har ingen köksfläkt. Funkar.