handdator

Visa fullständig version : Trimma ner magen


romix
2005-12-15, 22:33
Har utvecklat en rätt stor mage nu (tränar inte mage) och hade tänkt mig att platta till den och få större ruter. Men jag vill inte förlora min vikt.

Är det möjligt då? Vill gärna ha tips på vikt, set, reps och vilka övningar jag bör göra för att nå så nära som möjligt till min önskad effekt!

Tack på förhand

Alexlindgren
2005-12-15, 22:36
SÖK. Du kan inte punktförbränna fett (förbränna fett på enskilda ställen) utan för att få ner fetthalten på ett ställe måste du sänka överallt på kroppen. Detta gör du genom att ligga på ett energiunderskott varje dag. Du kan minska effekten av att du tappar muskelmassa genom att träna styrketräningen under tiden du deffar ("bantar")

fonzie
2005-12-15, 22:36
Vad menar du? Fet?

m0gh
2005-12-15, 23:01
Om man ska deffa är de väl även väldigt bra att springa mkt.. de bränner väl en del fett?
OT: Innan sommarn, när man ska deffa lite, är de ngn ide att köpa ett spinningkort o börja cykla ett par gånger i veckan ? Bränner de mkt fett?

fonzie
2005-12-15, 23:03
Om man ska deffa är de väl även väldigt bra att springa mkt.. de bränner väl en del fett?
OT: Innan sommarn, när man ska deffa lite, är de ngn ide att köpa ett spinningkort o börja cykla ett par gånger i veckan ? Bränner de mkt fett?

Bränner jättemycket att köpa springkort. Säger du FEEL THE BURN med det i handen bränner det 2 kalorier extra.

m0gh
2005-12-16, 00:28
Bränner jättemycket att köpa springkort. Säger du FEEL THE BURN med det i handen bränner det 2 kalorier extra.
Tänkte la de :D Ska nog kolla lite på Tv-Shop och köpa såna saker man fäster på kroppen och kolla på tv 10 dygn.. sen har jag den mest vältränade magen av alla här på kollo :D *flex* *screwy*

EDIT: Men bränner de mkt fett att köra spinning lr ?

Skitlez
2005-12-16, 06:57
När man kör spinning ligger man på rätt så hög puls så vitt jag vet så bränner väl lågintensivt arbete mest fett medans högintensivt bränner mest kcal.

mentzer
2005-12-16, 07:26
EDIT: Men bränner de mkt fett att köra spinning lr ?

Nej, mest kolhydrater.

Jax
2005-12-16, 08:44
När man kör spinning ligger man på rätt så hög puls så vitt jag vet så bränner väl lågintensivt arbete mest fett medans högintensivt bränner mest kcal.
Du bränner mer fett vid högre puls också. Däremot så bränner du mer fett i förhållandet till kcal vid låg puls, procentuellt sett alltså.

Konklusion: Utöva något konditionskrävande som du tycker är roligt och var inte rädd för att ta i lite och träna med högpuls, det gör dig bara gott.

skaparn
2005-12-16, 10:28
Du bränner mer fett vid högre puls också. Däremot så bränner du mer fett i förhållandet till kcal vid låg puls, procentuellt sett alltså.

Konklusion: Utöva något konditionskrävande som du tycker är roligt och var inte rädd för att ta i lite och träna med högpuls, det gör dig bara gott.

Bra att någon kom och styrde upp det här! Det är synd att myter så lätt får fäste, det givetvis så att den nominella mängden fett ökar med intensiteten. hur förhållandet ser ut vågar jag dock inte säga något om.
Kvantifierar man intensiteten genom endast puls eller? Vidare beror det som jag läst någonstans på vilka muskelgrupper man arbetar med, armarna kunde visst inte omsätta fett i någon märkvärd grad.

Skulle chansa på att fettförbränningen är avtagande på marginalen, men det är långt ifrån en kvalificerad gissning.

King Grub
2005-12-16, 10:41
När man kommer upp i riktigt hög intensitet dalar fettförbränningen, både procentuellt och mängdmässigt. Fettet duger helt enkelt inte som bränsle. Vid intensiteter av 80% av Vo2Max och uppåt kommer minst 75% av energin från kolhydrat, varav 80% från intramuskulärt glykogen. Vid den intenstiteten kommer intramuskulära lipiddepåer att stå för runt 7% av den förbrukade energin, medan fria fettsyror står för resten.

En mängd studier har visat att en intensitet mellan 60-65% av Vo2Max optimerar fettförbränningen, från måttligt tränade individer och uppåt.

Jax
2005-12-16, 11:08
När man kommer upp i riktigt hög intensitet dalar fettförbränningen, både procentuellt och mängdmässigt. Fettet duger helt enkelt inte som bränsle. Vid intensiteter av 80% av Vo2Max och uppåt kommer minst 75% av energin från kolhydrat, varav 80% från intramuskulärt glykogen. Vid den intenstiteten kommer intramuskulära lipiddepåer att stå för runt 7% av den förbrukade energin, medan fria fettsyror står för resten.

En mängd studier har visat att en intensitet mellan 60-65% av Vo2Max optimerar fettförbränningen, från måttligt tränade individer och uppåt.
Vid hur korta träningar gäller det, eller kanske snarare vid vilken given tidpunkt in på träningen?
Vid längre pass/tävlingar så räcker inte kolhydraterna till. Kanske är svårt att ligga på riktigt hög puls då, men att ligga närmare 80% är ju inte så svårt vid exempelvis marathon. Kanske inte så relevant med tanke på att träna till fettförbränning, men mer eget intresse.

*edit*
Och är det skillnad mellan individer? Borde ju gå att träna sig till. Känns så i alla fall när man börjar vänja sig vid långpassen.

King Grub
2005-12-16, 11:31
men att ligga närmare 80% är ju inte så svårt vid exempelvis marathon.

Du blandar inte ihop Vo2Max och maxpuls nu?

Jax
2005-12-16, 11:39
Du blandar inte ihop Vo2Max och maxpuls nu?
Nja egentligen inte, men jag har i och för sig ingen koll på Vo2Max nivåer eftersom jag aldrig har räknat på eller tränat efter det. Hur ansträngande är det att ligga på 80% av Vo2Max jämför med 80% av maxpuls? Jag trodde att det var ungefär samma.

King Grub
2005-12-16, 11:48
Du kan omvandla maxpuls till Vo2Max med ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37. Dvs 80% av maxpuls = 67 % Vo2Max. Ekvationen gäller oavsett kön, ålder eller aktivitet.

Jax
2005-12-16, 11:53
Oj, det var exakta siffror. Hur som helst så skulle 80% Vo2Max motsvara 81% av maxpulsen, alltså inte omöjligt att hålla under en längre tid. Så de siffror du nämnde med att minst 75% av energin tas ifrån kolhydrater borde ju vara i början av passet?

Tycker givetvis inte att man ska träna 2-3 timmar i sträck med 80% av maxpuls. Det är mer en fundering.

*edit*
Med den formlen du ändrade till blir det 88% av maxpuls och det kan bli lite kämpigt att hålla länge.

Jax
2005-12-16, 11:59
Hur som helst så skulle ju då 80% av Vo2Max vara alldeles för intensivt att träna på ändå. 67% är ju betydligt bättre, och det skulle då vara 80% av maxpuls. Det kommer man inte upp till med lite promenad på ett löpband i en halvtimme. Lägg den halvtimmen på att springa i ett lagom tempo istället vilket för de flesta borde innebär runt just 80% av maxpuls.

Fördelar:
Du förbränner mer
Du får bättre kondition

Nackdelar:
Det där hemska kan hända när man anstränger sig. Man börjat att svettas.

King Grub
2005-12-16, 12:12
Hur som helst så skulle ju då 80% av Vo2Max vara alldeles för intensivt att träna på ändå. 67% är ju betydligt bättre, och det skulle då vara 80% av maxpuls. Det kommer man inte upp till med lite promenad på ett löpband i en halvtimme. Lägg den halvtimmen på att springa i ett lagom tempo istället vilket för de flesta borde innebär runt just 80% av maxpuls.

Fördelar:
Du förbränner mer
Du får bättre kondition

Nackdelar:
Det där hemska kan hända när man anstränger sig. Man börjat att svettas.

Med den formlen du ändrade till blir det 88% av maxpuls och det kan bli lite kämpigt att hålla länge.

Du var för snabb med att läsa; jag skrev fel ekvation först. :)

Och visst är det så, att högre tempo än promenadtempo är effektivast, både för total energiförbrukning, fettförbränning och kondition. Samtidigt kommer det en intensitet där fett inte är ett acceptabelt bränsle och kolhydratoxidationen stiger alltmer, men det är ett plågsamt tempo som man inte kan hålla under längre tid.