handdator

Visa fullständig version : Vad är skummet i vasslepulvret?


John M
2005-12-15, 21:10
Mitt vasslepulver skummar väldigt när jag skakar det i shakern. Ar skummet också protein eller kan jag tabort det utan att förlora protein?

J.Saarela
2005-12-15, 21:12
Lr så låter du den stå tills skummet lagt sig?

nudi
2005-12-15, 21:34
Eller så dricker man helt enkelt upp skummet också. *slap*

John M
2005-12-15, 22:30
Frågan var om det fanns protein i skummet också, och om jag kan tabort skummet utan att förlora protein ;)

Pez
2005-12-15, 22:42
Frågan var om det fanns protein i skummet också, och om jag kan tabort skummet utan att förlora protein ;)
Nej skummet består av ängladamm och barnatårar.. *rolleyes*

Verni
2005-12-15, 22:48
Dagens i-landsproblem.

Cerberus
2005-12-15, 23:21
Dagens i-landsproblem.
Lol hahaha så jävla rätt

Pepz
2005-12-16, 00:24
Du har två beståndsdelar i din drink
Vatten och protein. Skapas det då skum när du skakar så lär ju detta bestå av dessa två beståndsdelar...

You do the math

il_dio
2005-12-16, 07:21
Du har två beståndsdelar i din drink
Vatten och protein. Skapas det då skum när du skakar så lär ju detta bestå av dessa två beståndsdelar...

You do the math

Väldigt logiskt ;)

Nitrometan
2005-12-16, 08:08
Hur mycket tror du skummet väger? 1 gram?
Varav det mesta är vatten...

Jag tror inte att du förlorar särskilt mycket protein i skummet.

John M
2005-12-16, 08:19
Du har två beståndsdelar i din drink
Vatten och protein. Skapas det då skum när du skakar så lär ju detta bestå av dessa två beståndsdelar...

You do the math

Enligt min mening så har jag förmodligen minst 7 beståndsdelar:

Protein
Laktos
Fett
Natrium
Kalcium
Kalium
Luft (den finns i skummet)

Några av dessa bildar skummet. Jag vet inte till 100% om det finns protein i skummet. Men förmodligen så är det väl så *rolleyes*

King Grub
2005-12-16, 08:20
Hur många procent av drinkens vikt utgör skummet? Hur många gram? Är det en signifikant mängd?

Lindstein
2005-12-19, 10:40
Frågan var om det fanns protein i skummet också, och om jag kan tabort skummet utan att förlora protein ;)

Johan, du får vända dig till ett annat forum, när experterna på detta forum inte har några ointressanta vetenskapliga länkar att hänvisa till, och därmed inte vet svaret på en fråga, är det lättare att driva med personen och skämta bort frågan, därav de konstiga svar du fått...

bubbe
2005-12-19, 11:02
Johan, du får vända dig till ett annat forum, när experterna på detta forum inte har några ointressanta vetenskapliga länkar att hänvisa till, och därmed inte vet svaret på en fråga, är det lättare att driva med personen och skämta bort frågan, därav de konstiga svar du fått...


Ha, och detta svar skulle vara bättre?

Tycker posterna, hur mycket väger skummet är rätt talande.

Lindstein
2005-12-19, 11:14
Ha, och detta svar skulle vara bättre?

Tycker posterna, hur mycket väger skummet är rätt talande.

Han frågade vad skummet innehåller, inte hur mycket det väger.
Om ingen vet svaret på frågan är det väll lika bra att hålla tyst?

bubbe
2005-12-19, 11:19
Han frågade vad skummet innehåller, inte hur mycket det väger.
Om ingen vet svaret på frågan är det väll lika bra att hålla tyst?

eller att anse att frågan är konstigt ställd?

Skummet innehåller samma delar som hans proteinpulver, plus vatten. räcker inte det? sen är mängden rätt viktig, med tanke på hans undran om han kunde ta bort det eller inte, om han förlorar 2gr protein så spelar det väl inte någon större roll?

Lindstein
2005-12-19, 12:01
eller att anse att frågan är konstigt ställd?

Skummet innehåller samma delar som hans proteinpulver, plus vatten. räcker inte det? sen är mängden rätt viktig, med tanke på hans undran om han kunde ta bort det eller inte, om han förlorar 2gr protein så spelar det väl inte någon större roll?

Protein pulver innehåller som sagt inte bara protein, utan innehåller en mängd andra ämnen.
Om skummet består till största delen av lactos, ett rest ämne, eller om det till största delen består av essentiella aminosyror, så är ju skillnaden enorm.

Så, nej...frågan vad ett skum innehåller blir inte besvarad genom att säga att det är så lite så det spelar ingen roll.

Nitrometan
2005-12-19, 12:57
Om skummet består till största delen av lactos, ett rest ämne, eller om det till största delen består av essentiella aminosyror, så är ju skillnaden enorm.
Skummet består till största delen av luft. Näst största ingrediensen är vatten. Sen har jag ingen aning om i vilken ordning beståndsdelarna kommer.

Enorm skillnad tror jag inte det är. Skummet väger väldigt lite jämfört med resten av drinken.

Pez
2005-12-19, 14:00
Lindstein - jag har en länk till en diskussion som nog skulle intressera dig.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58158

Ännu en diskussion om en menlös petitess med stor humor i sin oväsentlighet.
Likheten med den här diskussionen är alltså slående. :)

PS. dock understödd av div. forskningsresultat.