handdator

Visa fullständig version : morgonen eller kvällen?


Mihii88
2005-12-15, 21:06
jag undrar vad som är bäst att springa

tidigt på morgonen runt kvart i 6 eller nåt eller
senare på kvällen runt 19-20

vill alltså veta lite "fakta" om dessa två helt olika joggningstider

vad förlorar man mest på och vad förbränner man mest och så?

King Grub
2005-12-15, 21:10
Fastande mage innebär att fett utgör en större del av din energiförbrukning och att du frisätter mer tillväxthormon.

BigForre
2005-12-15, 21:54
Fastande mage innebär att fett utgör en större del av din energiförbrukning och att du frisätter mer tillväxthormon.

En liten nätt joggingrunda innan frukost bra för "oss" byggare, men inte optimalt för att förbättra kondition?

Mihii88
2005-12-15, 21:59
okej så alltså

på morgonen tar man mest från "fettlagret" och
på kvällen är det bra för konditionen?

King Grub
2005-12-15, 22:00
Det är inte sämre för konditionen på morgonen, om du kan prestera lika bra.

Radiohead
2005-12-15, 22:03
Det är inte sämre för konditionen på morgonen, om du kan prestera lika bra.

Men det kan man väl oftast inte? Man har ju inte riktigt samma förutsättningar att prestera bra på fastande mage?

Alexlindgren
2005-12-15, 22:42
plus att man brukar vara ganska trött på morgonen.

King Grub
2005-12-15, 22:43
Tala för dig själv. ;)

Alexlindgren
2005-12-15, 22:50
haha, king grub är nog den enda som har motivationen när han går upp på morgonen och tänker "nu fan ska vi dra ett bra löppass", när jag ligger i sängen så tänker jag, hellre dör jag. Men när man varit uppe några minuter så känner man att man blir sugen. :).

En annan fråga, hur mycket motsvarar 15 mins högintensiv löpning på morgonen i antal minuter promenad?

db
2005-12-15, 23:08
jag kan iaf inte prestera lika bra på fastande mage. får mer ut av att springa med mat i magen då jag kan ta i mer och hålla ut längre.. men som sagt det är min erfarenhet

Mihii88
2005-12-15, 23:55
okej
för jag hade tänkt att börja löpa på morgonen och jag vill gå ner i vikt såklart
(vem vill inte det;) )

men för mig går det bra att springa på fastande mage, enligt mig så gör det ingen skillnad om man säger så

men vilken tid och så kan ni rekommendera mig`?

Hannes
2005-12-16, 00:34
okej
för jag hade tänkt att börja löpa på morgonen och jag vill gå ner i vikt såklart
(vem vill inte det;) )

men för mig går det bra att springa på fastande mage, enligt mig så gör det ingen skillnad om man säger så

men vilken tid och så kan ni rekommendera mig`?

så du har lagom tid att förbereda dig inför skolan och få i dig en bra frukost :thumbup:

Sniggel
2005-12-16, 06:41
Om du har lust til att springa tidigt på morgonen och sen ta och äta frukost och dra vidare till skolan så tycker jag att du ska göra det. Låter ju härligt, du förbränner mer fett på fastande mage(om du inte har några problem med att springa på fastande mage) du blir "nog" hungrig efteråt och äter därför en bra och stadig frukost vilket kommer att minska ditt sötsug under resten av dagen.
Lycka till :thumbup: