handdator

Visa fullständig version : Icke flytande snabba kolisar


mini
2005-12-15, 19:33
Jag funderar på vad som är bäst att äta direkt efter träningen. Skumgodis? Banan? Riskakor? Russin? Ska jag bry mig om bonusnäringen i banan exempelvis, eller är det bara att trycka i sig skumtomtar för glatta livet? Riskakor känns "nyttigt" men jag har svårt att få i mig så många som behövs. Så, vad skulle ni välja och varför.

King Grub
2005-12-15, 19:35
Tillfredsställer du behovet av näringsämnena vid dagens övriga måltider kan du koncentrera dig på återhämtning och glykogeninlagring efter träning.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56925&highlight=mariekex

larre
2005-12-15, 19:37
haha "se mariekex" :D

Vad ligger dom uppe på?
Fast najsast är att ha med sig juleskum! juleskum == win
Men även vitt nybakt bröd går jäkligt bra, och det blir tom lite roligt att få i sig kolhydrater efter träningen.

mini
2005-12-15, 19:39
Tack Grub. Man tror ju att man ska klara av sökfunktionen efter drygt två år här, men icke... :em:

King Grub
2005-12-15, 19:57
Det viktigaste är nog mängden kolhydrat, att du får tillräckligt mycket, inte nödvändigtvis hur högglykemiska dom är.

"This study investigated the metabolic responses to high glycemic index (HGI) or low glycemic index (LGI) meals consumed during recovery from prolonged exercise.

Subjects completed a 90-min run at 70% VO(2max).

Meals were provided 30 min and 2 h following cessation of exercise.

The plasma glucose responses to both meals were greater in the HGI trial compared to the LGI trial (P < 0.05).

Following breakfast, there were no differences in the serum insulin concentrations between the trials; however, following lunch, concentrations were higher in the HGI trial compared to the LGI trial (P < 0.05).

This suggests that the glycemic index of the carbohydrates consumed during the immediate post-exercise period might not be important as long as sufficient carbohydrate is consumed.

The high insulin concentrations following a HGI meal later in the recovery period could facilitate further muscle glycogen resynthesis."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Jun;15(3):291-307. The metabolic responses to high carbohydrate meals with different glycemic indices consumed during recovery from prolonged strenuous exercise.

Kolhydrater med lägre GI efter uthållighetsträning ökar fettoxidationen dagen efter:

"This study examined the effects of the glycemic index (GI) of post-exercise carbohydrate (CHO) intake on endurance capacity the following day.

Nine active males participated in 2 trials.

On day 1, subjects ran for 90 min at 70% VO(2max)(R1).

Thereafter, they were supplied with either a high GI (HGI) or low GI (LGI) CHO diet which provided 8 g CHO/kg body mass (BM).

On day 2, after an overnight fast, subjects ran to exhaustion at 70% VO(2max)(R2).

Time to exhaustion during R2 was longer in the LGI trial (108.9 +/- 7.4 min) than in the HGI trial (96.9 +/- 4.8 min) (P < 0.05).

Fat oxidation rates and free fatty acid concentrations were higher in the LGI trial than the HGI trial (P < 0.05).

The results suggest that the increased endurance capacity was largely a consequence of the increased fat oxidation following the LGI recovery diet."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Aug;15(4):333-49. Improved recovery from prolonged exercise following the consumption of low glycemic index carbohydrate meals.

Fagen
2005-12-16, 16:59
Hur mycket fortare tar kroppen/musklerna upp tex en isoton sportdryck än en näve marikex?
Måste man inte dricka en hel del vatten för att "få en bra effekt" på kexen?

keffat_liv
2005-12-16, 17:06
Det viktigaste är nog mängden kolhydrat, att du får tillräckligt mycket, inte nödvändigtvis hur högglykemiska dom är.,,,,

Gäller det även kolhydrater man tar konstant under passet? Såsom maltodextrin.

King Grub
2005-12-16, 17:10
Fasta och flytande källor gör ingen speciell skillnad, men att prestera bra idrottsmässigt medan man äter fast föda är en annan sak.

King Grub
2005-12-16, 17:11
Hur mycket fortare tar kroppen/musklerna upp tex en isoton sportdryck än en näve marikex?
Måste man inte dricka en hel del vatten för att "få en bra effekt" på kexen?

Skall du träna igen ett par timmar efter ett tömmande pass är det säkert en fördel med så snabb glykogeninlagring det bara går, genom t ex Vitargo eller liknande i flytande och hypoton form.

Fagen
2005-12-16, 17:15
Skall du träna igen ett par timmar efter ett tömmande pass är det säkert en fördel med så snabb glykogeninlagring det bara går, genom t ex Vitargo eller liknande i flytande och hypoton form.

Och det samma gäller om man ska genomföra ett gympass direkt efter ett konditionspass?

What´s Vitargo?

King Grub
2005-12-16, 17:16
Skall du prestera maximalt i pass 2 direkt efter pass 1 är det absolut en fördel att spara glykogendepåer genom att inta kolhydrat under pass 1, för en högre exogen kolhydratoxidation.

Vitargo är ett kolhydrattillskott i form av stärkelse som ger 80% snabbare glykogeninlagring än maltodextrin.

Fagen
2005-12-16, 17:23
Skall du prestera maximalt i pass 2 direkt efter pass 1 är det absolut en fördel att spara glykogendepåer genom att inta kolhydrat under pass 1, för en högre exogen kolhydratoxidation.

Vitargo är ett kolhydrattillskott i form av stärkelse som ger 80% snabbare glykogeninlagring än maltodextrin.

Oki.

Fast jag tänker även på att man skall kunna/orka upprepa denna dubbepassmodell flera ggr per vecka med bibehållen kvalitet i passen.